Poes plast vaak binnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Poes plast vaak binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 13:45

Onze 12 jarige poes met zeer vaag karakter plast al geruime tijd vaak binnen.
Aantal jaar geleden had ze een groot abces, maar deze poes kunnen we niet zomaar aan. Zij leeft hier en verder doet ze haar ding.
Met het abces moesten we naar de dierenarts, geen easy karweitje. Proberen in de reismand te krijgen is niet zonder risico open gehaald te worden. Bij de dierenarts moet ze in de vangkooi en eerst in slaap gebracht worden. Ik heb toen meteen bloed laten prikken en had suiker. Hier is ze nooit voor behandeld omdat dit simpelweg niet gaat, wel krijgt ze speciaal voer hiervoor.

Opzicht kunnen we de laatste jaren wel af en toe aaien. Maar ze heeft periodes dan slaapt ze beneden en zoekt ze ons op en ze heeft periodes dan trekt ze zich veel terug, plast vaak binnen en is wat grumpy. Nu is weer zo'n wat mindere periode.

Nu gaan we binnenkort ook nog verhuizen en soms twijfel ik of ik haar dit nog aan moet doen. Maar ja, een dier inslapen omdat we gaan verhuizen vind ik wat kort door de bocht.

Ik wil haar nu eens proberen op cbd olie, misschien maakt dat haar ook wat rustiger. Ze heeft echt aan niemand en niks een boodschap en is vaak angstig voor vanalles. Er is soms zo'n onrust in haar. Periodes dat het goed gaat heb ik hoop dat ze zo blijft. Ik weet ook niet waardoor de omslag ontstaat.

Beetje radeloos. Tips zijn welkom.

kiwiwitje

Berichten: 20113
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Poes plast vaak binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:52

Het is heel bekend dat diabetes katten veel plassen omdat de nieren het overschot aan suiker kwijt moet en dat gaat via urine.
Ik zou een kat die zo is zoals jij beschrijft en ziek is niet verhuizen. Die stress kan haar ook te zwaar vallen en t is de vraag of je haar dat aan wil doen.

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:54

Dat klinkt alsof er lichamelijk wat mis is, of stress. Met zo'n kat ga je het niet redden met winkel middeltjes. Je kunt vragen of je van de dierenarts iets rustgevends kunt krijgen. En dan toch eens meenemen naar de dierenarts voor een gedegen onderzoek, dan kun je beter een beslissing maken.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:01

Je kunt ook dikke handschoenen aantrekken zodat je niet opengekrabd wordt. En eventueel een mandje wat van bovenaf open gaat. Dan kan ze mee naar de dierenarts. Want vaak is er wel reden om niet naar de bak te gaan. Is het een open kattenbak, niet te hoog, ver genoeg bij haar eten en drinken vandaan? En zit er gewoon kleikorrels zonder geur in(niet scherp of met geur??
Verder is er geen mogelijkheid haar in een bijkeuken of garage een plekje te maken? Zodat ze buiten in de tuin haar behoefte kan doen?
Laatst bijgewerkt door Sabri op 10-11-23 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Poes plast vaak binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:09

Als je toch de kat naar de dierenarts wilt nemen kan ik je gaba aanraden. Kun je verkrijgen bij de da en een aantal uur voor het bezoek geven

Wij hebben er hier een die je niet kunt oppakken en die krijgen we op die manier het mandje in

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 14:10

Kattenbakken, korrels is al allemaal veranderd. Ik denk inderdaad dat het echt met haar suiker te maken heeft.

Ik ga die cbd toch proberen, heb m al besteld.
Maar denk dat ik inderdaad toch weer met haar naar de dierenarts moet, ik kom er zo zelf niet uit.
Maar het geschooi met haar zie ik heel erg tegenop. Ik vind dit super lastig.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 14:10

Amber_anne schreef:
Als je toch de kat naar de dierenarts wilt nemen kan ik je gaba aanraden. Kun je verkrijgen bij de da en een aantal uur voor het bezoek geven

Wij hebben er hier een die je niet kunt oppakken en die krijgen we op die manier het mandje in


Dank je voor de tip

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Poes plast vaak binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:15

Graag gedaan, ik weet hoe lastig het is om dieren te hebben die je niet kunt hanteren. Wij hebben hier een kat zoals ik zei maar ook een konijn. Wij hebben laatst op het punt gestaan om het konijn in te laten slapen omdat ze haken op haar tanden had. Normaal zou je het daar niet voor doen maar met al het hanteren wat erna moet waren we in dubio. Uiteindelijk besloten om de operatie te doen maar het konijn daar te laten tot ze volledig beter was. Dat geeft stress maar is beter dan heen en weer gaan of het thuis doen.

Ik snap je overweging om in te laten slapen dus ook volkomen. Je kat is mentaal niet gezond en soms is het dan het beste om het dier dat mentale leed te besparen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Poes plast vaak binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 15:38

Ik heb al eens vaker de gedachten gehad, is ze wel happy, is het niet beter haar te laten gaan enz. Maar ja, wie ben ik eigenlijk. Ze is niet helemaal gezond, maar ik vind haar niet dermate slecht dat ze een spuit moet. Denk ik, ik ben bang dat ik daar niet objectief naar kan kijken. Ik wil haar graag mee verhuizen en dat ze stokoud mag worden dus ga toch volgende week maar eens kijken voor een ritje da. Verheug me erop

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:40

Voordat je met de kat naar de dierenarts gaat kun je misschien eerst een urine monster brengen. Heb je al aardig wat info zonder de kat te stressen.

sasja0705
Berichten: 1983
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:13

Amber_anne schreef:
Als je toch de kat naar de dierenarts wilt nemen kan ik je gaba aanraden. Kun je verkrijgen bij de da en een aantal uur voor het bezoek geven

Wij hebben er hier een die je niet kunt oppakken en die krijgen we op die manier het mandje in


Gaba is super maaaarrr : hiervoor moet je de kat in kwestie eerst vangen en dan er nog de kapsule erin krijgen ...
Ik heb hier ook zo een, die heeft in jaar eerste maanden bij een broodfokker een trauma opgelopen.
Zij is nu 6 en ik heb haat sinds 5 jaar. Zij komt inmiddels wel knuffels halen maar als ik ook alleen maar aan een kam of borstel (is een langhaar) denk, is zij al weg.
Voor de castratie hebben DA en ik haar in de badkamer gejaagd en dan achteraan met de vangkooi (echt drama), hierna dwangkooi.
Ik had het zo met haar te doen.
1 jaar gelden had ze extreem klitten, toen haar op de trap kunnen pakken en daadwerkelijk een Gabba erin kunen werken... 2 uur later werd se iets rustiger...maar om haar echt rustig te krijgen, moest er nig een in.

Bij jouw kat komt het plassen en terugtrekken dus voort uit het Diabetes, dus lichamelijk ongemak plus stress , want vergis je niet, een kat vind het ook niet fijn om overall te plassen.

En bedenk: als je de diabetes niet kan behandelen, wordt het alleen maar erger voor haar, dus meer ongemak (pijn,misselijk, enz)

Ik zou dus de vraag niet stellen ivm verhuizing maar puur in het belag voor de kat en wat voor haar het beste is -ook al zou je niet verhuizen...

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Poes plast vaak binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:21

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat het plassen diabetes gerelateerd is, het kan ook blaasgruis of stenen zijn of een blaasontsteking. Je zou katkor korrels in een goed schone bak kunnen doen om zo urine op te vangen, dan kan je dat na laten kijken zonder gelijk naar de dierenarts te gaan met de kat. Ik zou me sowieso afvragen hoever je moet gaan met een kat die niet of nauwelijks te behandelen is. Sommige medicatie gaat nog wel door het voer heen, maar ook dat pikken niet alle katten. Praat er dus gewoon eens over met de dierenarts. Het moet voor poes ook wel leefbaar blijven.

Nyaleti

Berichten: 6177
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Poes plast vaak binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:26

Kat heeft al jaren diabetes. Trekt zich met vlagen terug, voelt zich niet lekker, angstig voor alles, verhuizing gaat het een bak erger maken, diabetes verder niet te behandelen.. Euthanasie is niet de ergste optie in dit geval.

Begin met een plasje op te vangen en dit naar de dierenarts te brengen zodat ze meteen een blaasontsteking oid kunnen uitsluiten voordat de kat in het mandje zit. Dan meteen Gaba of Bonqat mee nemen om dit voor het consult te geven, hopelijk kunnen ze er dan wat mee.

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Poes plast vaak binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:49

De capsule gaba kun je gewoon open maken en het poeder door het voer mengen. Je hoeft de capsule dus niet in de mond te doen

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:56

Amber_anne schreef:
De capsule gaba kun je gewoon open maken en het poeder door het voer mengen. Je hoeft de capsule dus niet in de mond te doen


Dit idd. Werkt hier prima :)

sasja0705
Berichten: 1983
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:30

Amber_anne schreef:
De capsule gaba kun je gewoon open maken en het poeder door het voer mengen. Je hoeft de capsule dus niet in de mond te doen


Hier niet... Quiquebou is normaliter een wandelende stofzuiger...en eet echt alles... absolute favoriet gehaktbal of gegrillde kip ( wordt letterlijk uit de hand gejat) ...
Overheen = nope
Maar wij laten ons ja niet uit het veld slaan... dus capsule open, beetje vocht en dan in een stukje gebraden gehakt gespoten= nope
Volgende avond extra kip gebraden en raad eens : nope , haha

Maar sorry voor offtopic- het is in iedergeval het proberen waard

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Poes plast vaak binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:00

Ik snap dat je het nu te vroeg vindt, maar de keuze om haar niet te verhuizen zou ik snappen. Diabetes is een chronische ziekte die steeds ernstiger wordt als deze niet goed kan worden behandeld.
Ik hoop dat je met de dierenarts goed en eerlijk kan overleggen over behandelmogelijkheden en de grenzen daaraan.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Poes plast vaak binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:13

Wij hadden bij mn ma thuis een kat die ook half verwilderd was, wilde best af en toe een kriebel en verder moest je niet teveel vragen. Kat kreeg schildklier problemen en moest eigenlijk 2 x daags medicatie maar dat was gewoonweg niet haalbaar tegenover de stress die t kost om haar elke keer te vangen en medicatie door de strot te duwen, na paar keer laten ze zich helemaal niet meer zien. Wij hebben er een oogje op gehouden en t moment dat ze slechter werd , in dit geval benauwd, hebben we haar laten inslapen. Je wil t uiterste doen voor je huisdier maar soms kun je ook liefde geven door te besluiten lijden te voorkomen, en bij zulke katten is de stress van vangen en het dwingen van medische handelingen ook lijden.