Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:36

belle_boef schreef:
Ja hoor. Onze ex buitenkat leeft inmiddels veel binnen maar ik ben niet in bezit van een kattenbak. Hij houd het keurig de hele nacht op als binnen slaapt.


Ik vind dit vrij dier onvriendelijk. Het is toch een kleine moeite om een bak binnen neer te zetten.
Een kat zal proberen er alles te doen om zijn behoefte op te houden, maar zal er niet blij van worden.
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 10-11-23 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:38

xPabloBokt schreef:
Nee, dat zou ik niet proberen. Ze zitten hier 's nachts regelmatig op de bak. Als je ze weghaalt garandeer ik je dat ze ergens plassen waar het niet hoort.


En de stress die dat voor zo'n diertje op kan leveren niet te vergeten.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 10-11-23 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:42

Jij moet toch ook wel eens in de nacht naar de wc ts?
Ik vind dat een kat ten alle tijden toegang moet hebben tot de mogelijkheden om zijn behoefte te doen

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:48

Mijn hond gaat er snachts ook niet uit. Die kunnen hun plasje ook de hele nacht ophouden. De kat kan kiezen of die binnen wil slapen of niet. Als die savonds niet naar buiten gaat weet die dat die de hele nacht binnen zit. Die snapt de keuze prima. En als ik beneden kom wil die eerst nog zijn natvoer voordat hij naar buiten wil, dus zo hoog is z’n nood niet.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:04

Heb je dan geen luikje, voor het geval die toch echt moet plassen?
edit; een hond vind ik dan weer net iets anders. Die laat je (ik althans) vlak voor het naar bed gaan nog even plassen. Dat gaat niet bij een kat.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:07

Die van mij wordt al jaren niet meer gebruikt. Ik laat hem staan voor het geval dat, maar ze gaan er niet graag meer op. Als het al eens gebeurd dat er eentje hoge nood heeft dan maken ze me eerder wakker zodat ik de deur naar buiten open kan doen.

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:14

lies schreef:
Heb je dan geen luikje, voor het geval die toch echt moet plassen?
edit; een hond vind ik dan weer net iets anders. Die laat je (ik althans) vlak voor het naar bed gaan nog even plassen. Dat gaat niet bij een kat.

Als hij al de hele avond binnen ligt dan wil ik hem wel eens naar buiten doen. Als hij pas later op de avond binnen komt dan roep hem bij de laatste ronde van de honden. Komt die niet slaapt die binnen. Het kattenluik heeft enkel de optie dat die naar binnen kan, anders ligt de hond de halve nacht met zijn kop erdoor naar buiten lawaai te schoppen.
De kat doet het er prima op. Die kan echt prima zelf de keuze maken in de avond

Kookaburra

Berichten: 5399
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:23

Maar kunnen de katten zelf de schuur en het huis binnen? Of zitten ze dan 's nachts 'vast' in de schuur?

Hier boerderijkatten, en die komen in de winter echt niet in huis. Die vinden hun plekje wel in het stro of in een krat met warme kleedjes. Ik denk, dat als je in de schuur goede tochtvrije plekjes maakt, zo prima daar kunnen zitten.

Of denk ik dan wel weer heel makkelijk? :D

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:33

Kookaburra schreef:
Maar kunnen de katten zelf de schuur en het huis binnen? Of zitten ze dan 's nachts 'vast' in de schuur?

Hier boerderijkatten, en die komen in de winter echt niet in huis. Die vinden hun plekje wel in het stro of in een krat met warme kleedjes. Ik denk, dat als je in de schuur goede tochtvrije plekjes maakt, zo prima daar kunnen zitten.

Of denk ik dan wel weer heel makkelijk? :D



Nee denk ik niet.. ik heb voor onze boerderij katten echt geen bak staan... ze zoeken zelf maar een plek en wat dachten we van een vacht die een kat krijgt... :j :brr:

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:38

Mijn kat zit ook regelmatig hele nachten buiten hoor. Hij heeft een luikje, maar na 17 jaar vindt ie dat nog steeds lastig :')
Ik denk dat het zeker met de huidige temperaturen geen enkel probleem is.

belle_boef schreef:
Als hij al de hele avond binnen ligt dan wil ik hem wel eens naar buiten doen. Als hij pas later op de avond binnen komt dan roep hem bij de laatste ronde van de honden. Komt die niet slaapt die binnen. Het kattenluik heeft enkel de optie dat die naar binnen kan, anders ligt de hond de halve nacht met zijn kop erdoor naar buiten lawaai te schoppen.
De kat doet het er prima op. Die kan echt prima zelf de keuze maken in de avond


Haha, ok dat je je luik dan niet open laat snap ik. Mijn honden kunnen niet bij het luikje komen gelukkig, heb een chihuahua die er wrs helemaal doorheen zou gaan :D

SjonnieZ

Berichten: 2355
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:26

belle_boef schreef:
Ja hoor. Onze ex buitenkat leeft inmiddels veel binnen maar ik ben niet in bezit van een kattenbak. Hij houd het keurig de hele nacht op als binnen slaapt.


Dat is iets anders. Deze kat is niet gewend om op een kattenbak te gaan. Ik had er ook zo een. Ook toen ze oud was en binnenbleef, ging zij op gezette tijden buiten.
Maar mijn andere was een kattenbak gewend en die zat toch echt te pas en te onpas op de poepdoos.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:09

SjonnieZ schreef:
belle_boef schreef:
Ja hoor. Onze ex buitenkat leeft inmiddels veel binnen maar ik ben niet in bezit van een kattenbak. Hij houd het keurig de hele nacht op als binnen slaapt.


Dat is iets anders. Deze kat is niet gewend om op een kattenbak te gaan. Ik had er ook zo een. Ook toen ze oud was en binnenbleef, ging zij op gezette tijden buiten.
Maar mijn andere was een kattenbak gewend en die zat toch echt te pas en te onpas op de poepdoos.


Een kat doet dat van nature hoor :)
Hier ondertussen al 8 zwervers gehad waarvan er nog 6 rondlopen. Sommigen hebben eerst even in het asiel gezeten, anderen direct van de vangkooi op een fabrieksite. Het eerste jaar mag niemand buiten, eerst tam worden en wennen aan mensen. Toch allemaal vanaf dag 1 keurig op de bak gegaan met 1 verkeerd eerste plasje als uitzondering.

Padoertje
Berichten: 1545
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:31

Mijn katten gaan meestal rond 22.00 naar buiten en tegen half 12 komen ze weer binnen. Dan maken ze ‘s nachts ook geen gebruik van de bak. Om half 7 gaan ze dan weer naar buiten. Van de week was ik de kattenbak vergeten en lag er helaas een drolletje, maar meestal zitten ze er niet eens op als dat ding er staat. Of ze komen me wakker maken rond half 6, en dan zet ik ze buiten.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:33

Alleen al dat stukje "wakker maken" is genoeg reden om een bak of luikje te voorzien :=

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:47

@pmarena: die van mij vindt 'het is over een uur etenstijd' ook voldoende reden om me wakker te maken hoor ;)

SjonnieZ

Berichten: 2355
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:52

Poekkie schreef:
SjonnieZ schreef:
Dat is iets anders. Deze kat is niet gewend om op een kattenbak te gaan. Ik had er ook zo een. Ook toen ze oud was en binnenbleef, ging zij op gezette tijden buiten.
Maar mijn andere was een kattenbak gewend en die zat toch echt te pas en te onpas op de poepdoos.


Een kat doet dat van nature hoor :)
Hier ondertussen al 8 zwervers gehad waarvan er nog 6 rondlopen. Sommigen hebben eerst even in het asiel gezeten, anderen direct van de vangkooi op een fabrieksite. Het eerste jaar mag niemand buiten, eerst tam worden en wennen aan mensen. Toch allemaal vanaf dag 1 keurig op de bak gegaan met 1 verkeerd eerste plasje als uitzondering.



Maar dan geef je de kat geen keuze. Ze moeten immers een jaar binnenblijven.
De kat van belle_boef en mijn kat, kwamen veel buiten of mochten buitenkomen. Dat is een wezenlijk verschil.

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:55

Mijn katten hebben twee bakken binnen staan, maar moet hem bijna niet schoonmaken. Toevallig vandeweek 2x een kakje gevonden sinds maanden. Ze doen het altijd buiten.

Maar ik ben er ook een die zich laat wakker maken en ze dan naar buiten laat. Ze weten de weg naar m'n slaapkamer raam, dus ik kan er soms wel 4x uit, omdat ze of naar buiten of naar binnen willen. Geen mogelijkheid tot een luikje hier....

Beter verwend van verwaarloosd. Vannacht zijn ze rond 1.30 binnen gekomen en om 6.45 wilde de eerste naar buiten. Dat was echt een topnacht, feestje van blijheid haha

Sabri

Berichten: 1403
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:04

Als je geen bak neerzet snachts moet je kat het ophouden en dat kan ook weer nierproblemen geven. Naast dat het oncomfortabel is. Bij jou halen we ook de wc niet weg en dat je maar moet wachten tot de dag erna..

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:06

Ik snap hier echt even de moeite niet van. :D Wat kost een simpele kattenbak? Haal eentje bij de action en zet een tweede neer. Snap niet waarom je dit zou willen uitproberen?

Onze twee katten gaan nooit op de bak want die kunnen naar buiten. Ze moeten straks even noodgedwongen 3 maand binnen blijven omdat we verhuizen en de benedenverdieping verbouwd wordt - dus wij wonen tijdelijk boven. Ik haal dan denk ik maar gelijk 3 of 4 bakken op en die zet ik verspreid over de bovenverdieping neer.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:15

Wij hebben 2 katten, deze zijn altijd s' nachts binnen. (overdag ook heel veel binnen)
Rond een uur of 21.00 uur staan ze standaard voor de deur om weer naar binnen te komen (als ze niet al thuis waren) of we roepen ze en binnen no-time zijn ze er.
s' morgens rond 6.00 uur willen/gaan ze weer naar buiten. We hebben geen kattenluik, dus ze hebben letterlijk ons als portier.

We hebben geen kattenbak in huis staan en vinden ook geen verassingen. Dus het kan wel, maar ik denk wel dat het een patroon is die bij je kat moet passen. Die van ons zijn het gewend.

Kijk maar naar je zelf, vaak heb je zelf ook een bepaald dagdeel / tijdstip dat je moet poepen.

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Kan een kat ''s nachts zonder kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:11

Ik vind het onverstandig en een recept om blaasproblemen te kweken. Ik raad het je af.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:20

belle_boef schreef:
Mijn hond gaat er snachts ook niet uit. Die kunnen hun plasje ook de hele nacht ophouden. De kat kan kiezen of die binnen wil slapen of niet. Als die savonds niet naar buiten gaat weet die dat die de hele nacht binnen zit. Die snapt de keuze prima. En als ik beneden kom wil die eerst nog zijn natvoer voordat hij naar buiten wil, dus zo hoog is z’n nood niet.


Je denkt echt dat een dier kan bedenken dat als hij niet naar buiten gaat de consequentie is dat hij 's nachts niet kan piesen/poepen?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:26

SjonnieZ schreef:
Poekkie schreef:
]

Een kat doet dat van nature hoor :)
Hier ondertussen al 8 zwervers gehad waarvan er nog 6 rondlopen. Sommigen hebben eerst even in het asiel gezeten, anderen direct van de vangkooi op een fabrieksite. Het eerste jaar mag niemand buiten, eerst tam worden en wennen aan mensen. Toch allemaal vanaf dag 1 keurig op de bak gegaan met 1 verkeerd eerste plasje als uitzondering.



Maar dan geef je de kat geen keuze. Ze moeten immers een jaar binnenblijven.
De kat van belle_boef en mijn kat, kwamen veel buiten of mochten buitenkomen. Dat is een wezenlijk verschil.


Sommigen zullen een voorkeur hebben maar ik bedoel vooral dat een kat helemaal niet moet wennen aan een kattenbak. Zet er eentje binnen voor de nacht en als ze moeten gaan ze daar wel in.
Zo’n bak kost 25 euro… ik zie niet in waarom je dan zou willen dat je kat het ophoudt

Padoertje
Berichten: 1545
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:34

pmarena schreef:
Alleen al dat stukje "wakker maken" is genoeg reden om een bak of luikje te voorzien :=


En toch gaan ze liever naar buiten dan op de bak hier. En ze kunnen zelfs via de garage door het luikje, maar ik heb 2 verwende dames die graag het vrouwtje wakker maken zodat de deur open gedaan kan worden :')

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:59

SjonnieZ schreef:
belle_boef schreef:
Ja hoor. Onze ex buitenkat leeft inmiddels veel binnen maar ik ben niet in bezit van een kattenbak. Hij houd het keurig de hele nacht op als binnen slaapt.


Dat is iets anders. Deze kat is niet gewend om op een kattenbak te gaan. Ik had er ook zo een. Ook toen ze oud was en binnenbleef, ging zij op gezette tijden buiten.
Maar mijn andere was een kattenbak gewend en die zat toch echt te pas en te onpas op de poepdoos.


Die van mij zijn wel gewend aan de kattenbak. Hebben de eerste 8 maanden van hun leven binnen gewoond. Nu gaan ze overdag naar buiten en doen ze al jaren niets meer op de bak. Hij staat er wel, maar hun behoefte doen ze liever pas de volgende ochtend buiten. Dat is zo met al mijn katten gegaan.