Onze overbuurvrouw klaagt over onze hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Onze overbuurvrouw klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 15:03

Hoi allemaal,

Is al een tijd geleden dat ik een bericht heb geplaatst hier :).

Wij hebben sinds kort problemen met onze overbuurvrouw die het op onze hond heeft gemunt en ik dacht wellicht iemand die hetzelfde had meegemaakt of wat advies kan geven op Bokt.
Een beetje achtergrond wb onze situatie: Wij hebben in 2021 een duitse herder uit Azie gered, en het is een zeer lief, maar wat angstige hond. Ze heeft 3 jaar (sinds puppytijd) in een Aziatische kennel gezeten met 70 andere honden voordat ik haar adopteerde en haar naar Nederland vloog in 2022. Ze woont momenteel bij mijn ouders omdat ik nog in Azie werk, en we waren van mening dat ze in NL een beter leven zou hebben dan in Azie. Mijn ouders wonen in een koopwoning met een tuin waar ze lekker kan spelen en kan vertoeven wanneer het weer het toelaat. Onze overbuurvrouw woont in een huurwoning - de afstand tussen onze huizen is ongeveer 15 meter (van onze achtertuin naar haar voordeur).
Mijn hond slaat soms aan wanneer er mensen langs onze tuin lopen, maar het is niet een hond dat de godganse dag loopt te blaffen. Omdat de overbuurvrouw al een keer aan de deur was gekomen vanwege haar geblaf, waren we haar tegemoet gekomen om haar pas buiten te laten wanneer het later op de dag was en we zorgen er ook voor dat ze op tijd weer naar binnen kwam. We corrigeren haar ook wanneer ze reageert op de bel of als ze iets te lang doorgaat als er mensen langslopen. Het is een hond met een trauma (we vermoeden dat ze geslagen was in haar puppy tijd) dus we kunnen niet helemaal voorkomen dat ze nooit meer blaft wanneer er mensen langs lopen. Maar onze buurvrouw had sinds de zomer een kleinkind waar ze elke dag op moest passen, en ze had geklaagd dat haar kleinkind bang was van onze hond en wakker werd tijdens haar middagdutjes als onze hond weer aansloeg. Schijnbaar was ze achter onze rug petities begonnen om meer mensen aan haar zijde te krijgen en ze was tevens al een aantal keer naar de gemeente geweest. Gelukkig hebben wij een redelijk goede relatie met onze buren en had niemand getekend en ook hadden ze verklaard dat ze geen last van onze hond hadden. Wij hebben onze hele leven al honden gehad maar ik heb nog nooit zoiets dergelijks meegemaakt.
De vrouw in kwestie is ook bekend bij de politie en de dierenbescherming, ik vermeld dit omdat we bang zijn dat ze misschien iets doet (onze vorige herder was vergiftigd, we weten niet door wie maar mijn ouders zijn bang om er echt werk van te maken). We gaan sowieso proberen te praten met de overbuurvrouw maar ze is nogal berucht (ivm meerdere criminele activiteiten) en zal er waarschijnlijk geen gehoor aan geven. Ik wil dit wel een stap voor zijn en vraag ik me af of wij het beste juridisch advies kunnen inwinnen aangezien ik niet weet wat we kunnen verwachten nu ze al meerdere malen naar de gemeente is gestapt. Ze had gezegd tegen een andere buurvrouw dat ze zo vaak zou gaan totdat ze er werk van zouden maken. Die buurvrouw had ons gewaarschuwd omdat die vrouw heel vervelend kan zijn. Heeft iemand wellicht tips? Excuses voor de superlange bericht . Alvast bedankt!

LaPluche

Berichten: 1981
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Onze overbuurvrouw klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:09

Ga het gesprek aan, mensen met zulk gedrag bluffen vaker dan wat anders.
De hond alleen onder toezicht in de tuin en anders gewoon een wandeling maken.
Ik heb 5 Mechelse Herders en die van mij blaffen bijna nooit.
Ze lopen dan ook bijna niet alleen in de tuin, omdat ik niet wil dat iemand last ondervindt van mijn honden.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:11

Ik denk dat je er goed aan doet om je heel bewust te zijn van hoe je met haar omgaat.
Dit soort figuren is gebrand op hun doel bereiken en daar valt doorgaans weinig mee aan te vangen, helaas.

Slim om je in te lezen over je rechten en plichten wettelijk gezien.
En laat haar lekker een dossier opbouwen. Als jullie hond echt zo weinig blaft als je zegt, dat heeft ze daar een zware dobber aan.
En ik neem aan dat gezien haar sociale status en verleden instanties ook wel weten hoe mevrouw is.
Je zou buurtbemiddeling in kunnen zetten als escalatie zich voordoet, maar houd in je achterhoofd dat het waarschijnlijk meer kwaad bloed zal zetten dan voor kalmering zal zorgen en je dat dus enkel voor de vorm doet.

Voor wat betreft je hond in de tuin laten; Doe dat enkel onder toezicht, zodat ze niet gaat waken, zolang ze uitvalt.
En ga trainen op het niet uitvallen. Zodat jij jouw aandeel in het probleem oplost.

Dit soort figuren zo min mogelijk voeden in het gedrag is denk ik de beste tip die ik je kan geven.
Sterkte!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 15:15

Bedankt voor de reacties! De hond is altijd onder toezicht in de tuin. Maar ik kan niet voorkomen dat ze blaft. Mijn vorige honden blaften zelden maar mijn huidige hond is een geredde (getraumatiseerde) hond waarmee we al werken. Ze gaat elke dag 3 uur naar de park of veld. We gaan al een gesprek aan zoals hierboven aangegeven, maar ik heb geen idee wat we juridisch kunnen verwachten met al die klachten bij de gemeente.

Lotteettol
Berichten: 368
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:18

Ik zou juist helemaal niet in gesprek gaan met deze buurvrouw. Laat haar haar klacht maar lekker bij de gemeente neerleggen.
Je voed op dit soort manier anders alleen maar dit soort types en dan geef je haar alleen maar meer informatie over je hond, wat zij weer tegen je gaat gebruiken.
Dus lekker haar aan zet laten, ze gaat het je anders heel moeilijk maken!

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Onze overbuurvrouw klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:29

Zó vervelend, zulke buren. Je zou een wijkcoach of wijkagent kunnen inschakelen. Zo te horen heeft deze mevrouw een bepaalde faam en kennen zij degene al.
Helaas is negeren vaak de beste oplossing en vooral duidelijk en consequent zijn in je antwoord wanneer dat nodig is. 'Dit... doen wij'. Het gesprek zelf aangaan helpt niet altijd.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:41

Youko schreef:
Bedankt voor de reacties! De hond is altijd onder toezicht in de tuin. Maar ik kan niet voorkomen dat ze blaft. Mijn vorige honden blaften zelden maar mijn huidige hond is een geredde (getraumatiseerde) hond waarmee we al werken. Ze gaat elke dag 3 uur naar de park of veld. We gaan al een gesprek aan zoals hierboven aangegeven, maar ik heb geen idee wat we juridisch kunnen verwachten met al die klachten bij de gemeente.


Dat is voor een heel groot deel echt wel te trainen. Tuurlijk, het blijven dieren, maar als je hond op structurele basis blijft uitvallen kun je daar zeker aan werken.
Dat je hond een verleden heeft, doet daar geen afbreuk aan. Dat is enkel een excuus voor mensen om zich achter te verschuilen en oke te zijn met bepaalde gedragspatronen.
En een hond 3 uur per dag over een veld of park laten lopen is leuk, maar geen mentale uitdaging of training ;)
Kortom; Wat ik zo lees is daar ook echt nog wel winst in te behalen.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 15:51

We werken er al aan met de hond en hadden zelfs een prive hondentrainer ingeschakeld. Voor de duidelijkheid, ze is supergehoorzaam buiten en zonder riem. Ze is nooit agressief en blaft nooit wanneer ze buiten is. We doen aan aporteren dus het is niet alleen een rondje on de park, dus er is wel dergelijk een mentale stimulatie.

Ze slaat alleen aan als er mensen langs onze tuin lopen of als er aangebeld wordt. Ik heb het over blaffen en niet als een bezetene uitvallen. We hebben veel bereikt met haar, ze was superangstig naar mensen toe, maar dat is nu merendeels weggewerkt. Thuis moet er nog wat aan het blaffen worden gewerkt, ondanks dat het wel een stuk minder was dan vroeger.
Laatst bijgewerkt door Youko op 02-11-23 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:55

Je schrijft dat het nu een stuk minder is dan vroeger.. Dus er is wel een periode geweest dat het erger is geweest?
Misschien waren de klachten van de buurvrouw rond die tijd dus wel terecht?

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 15:58

Nee wat ze begon pas in de zomer te klagen toen ze haar kleinkind bij haar had. Mijn hond was de november ervoor in Nederland, toen reageerde ze vooral op de huisbel en was ze zelden in de tuin door het slechte weer.

Ik wil nogmaals benadrukken dat het niet een constante geblaf is, slechts wanneer mensen langslopen en als er wordt aangebeld. Mijn naaste buren en andere overburen hadden overigens al vermeld dat ze geen last hadden van mijn hond.
Laatst bijgewerkt door Youko op 02-11-23 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:58

Youko schreef:
Ze slaat alleen aan als er mensen langs onze tuin lopen of als er aangebeld wordt. Ik heb het over blaffen en niet als een bezetene uitvallen. We hebben veel bereikt met haar, ze was superangstig naar mensen toe, maar dat is nu merendeels weggewerkt. Thuis moet er nog wat aan het blaffen worden gewerkt, ondanks dat het wel een stuk minder was dan vroeger.


Ongeacht wat het verleden van die mevrouw is, het is maar net hoe vaak dat is.
Als je zelf geen honden hebt, en je moet met regelmaat naar de blaffende hond van de buren luisteren, is dat niet gaaf..
of dat dier dan wel of geen verleden heeft, dat zou mij dan niet zoveel uitmaken, geluid is geluid..

En wat voor de ene 'af en toe' is, kan voor een ander toch wel irritant zijn..

anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:59

Dan heeft die mw geluk dat alleen jou hond blaft.

Hier kun je een wandelaar de hele straat door volgen omdat er honden aanslaan. De mijne ook :+

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 16:02

Cer schreef:
Youko schreef:
Ze slaat alleen aan als er mensen langs onze tuin lopen of als er aangebeld wordt. Ik heb het over blaffen en niet als een bezetene uitvallen. We hebben veel bereikt met haar, ze was superangstig naar mensen toe, maar dat is nu merendeels weggewerkt. Thuis moet er nog wat aan het blaffen worden gewerkt, ondanks dat het wel een stuk minder was dan vroeger.


Ongeacht wat het verleden van die mevrouw is, het is maar net hoe vaak dat is.
Als je zelf geen honden hebt, en je moet met regelmaat naar de blaffende hond van de buren luisteren, is dat niet gaaf..
of dat dier dan wel of geen verleden heeft, dat zou mij dan niet zoveel uitmaken, geluid is geluid..

En wat voor de ene 'af en toe' is, kan voor een ander toch wel irritant zijn..


Ze had een hond maar was door de dierenbescherming weggehaald ivm mishandeling.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 16:09

anca schreef:
Dan heeft die mw geluk dat alleen jou hond blaft.

Hier kun je een wandelaar de hele straat door volgen omdat er honden aanslaan. De mijne ook :+


We zijn nu de enigste met een hond aan die zijde. Als ik langs andere tuinen loop, slaan die honden ook aan, maar ik stoor me uiteraard niet aan.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 16:10

Je kan jezelf voorbereiden door zelf ook te documenteren.

- Jullie hebben gedragstraining gedaan met de hond? Verslagje van de trainer en zijn bevindingen opvragen en documenteren.
- Je hebt angst dat de overbuurvrouw wat doet om de hond uit te lokken of over de schutting te gooien? Cameratoezicht aanleggen in de achtertuin met geluidsopname.
- Preventief de wijkagent informeren over het probleem en de acties van de overbuurvrouw.
- Zelf actief aan de gemeente en wijkagent vragen wat JIJ aan de situatie kan doen en dat ook daadwerkelijk doen.

Ik zou altijd opteren voor het gesprek aangaan, maar dat lijkt een gepasseerd station uitgaande van jouw beschrijving. Dan is het zaak om bij de relevante instanties na te gaan wat er speelt en open communicatie met de rest van de buren te houden. Als er 1 overlast heeft en de rest niet, wil dat ook wat zeggen.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Re: Onze overbuurvrouw klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 16:40

We hebben inderdaad gedragstraining gedaan met de hond. Haar grootste probleem was de angst naar mensen toe, en niet zozeer het blaffen.

We zijn inderdaad bang voor vergiftiging omdat onze vorige hond hieraan was overleden. We hebben al een camera achter maar heeft niet volledig zicht, we moeten een professionele camera installeren in de achtertuin, en er is al een camera in de voortuin. Dat zou genoeg materiaal opleveren als bewijs mocht het verder escaleren.

Inmiddels heb ik al reactie gehad van de gemeente en zij vertelden mij dat ze niet over deze kwesties gaan, en ook niet op de klachten van die mevrouw. Alleen de dierenbescherming kan optreden en een hond innemen mocht er sprake zijn van dierenmishandeling. Dit is uiteraard niet het geval.
De overige buren hebben al gezegd dat ze geen last van onze hond hadden, en aangezien de betreffende overbuurvrouw berucht is, denk ik dat negeren de beste optie is.

Benzz
Berichten: 2889
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Onze overbuurvrouw klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 16:45

In dit geval zou ik dit doen: “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:13

Ervaring met overlast door dieren hier. Het enige waar je buurvrouw zich op kan beroepen bij de gemeente is geluidsoverlast. Natuurlijk weer wat anders als je hond mensen aanvalt maar daar is hier geen sprake van. Dan moet het structureel geluidsoverlast zijn en die normen zijn heel lastig te overschrijden (gaat om gemiddelden).

Inderdaad camera ophangen en dat ze maar lekker jeuk krijgt waar ze met haar korte armpjes niet bij kan.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Onze overbuurvrouw klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:28

Je zegt dat ze alleen blaft als er mensen langs lopen, hoe vaak is dat per dag en hoe lang blaft ze dan?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Onze overbuurvrouw klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:49

Ik zou de buurtagent er van op de hoogte brengen. Dit kan heel vervelend gaan escaleren, je kan dat maar beter voor zijn, zij hebben er vaker mee te maken en hebben wellicht ook nog wel handige tips voor je. Wel fijn dat je buren aan jullie kant staan wat betreft het klagen en de acties wat ze probeerde te doen. Denk dat je niet veel meer kunt doen dan wat jullie nu al doen!

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:55

Miran schreef:
Je zegt dat ze alleen blaft als er mensen langs lopen, hoe vaak is dat per dag en hoe lang blaft ze dan?


Vind dit een goede vraag.

Een vriendin heeft ook een hond, en haar buurvrouw begon er ook over te klagen. Wij “stonden” n.a.v. van haar verhaal natuurlijk al snel aan “haar” kant. Kende de buurvrouw verder niet.

Echter merkte wij zelf al dat als wij op visite waren dat hij continue loopt te blaffen, om werkelijk waar alles. Ook erg hoog en schel.

Overal was een reden voor, hij kan niet met visite omgaan, dan was hij weer bang voor het pak melk wat ze pakte en ga zo maar door.

Je begrijpt het al; wij konden ons na een paar bezoekjes best wel voorstellen dat de buurvrouw had geklaagd, want zelfs wij werden er tijdens het op bezoek gaan redelijk gek van..

Ik wil hiermee niet zeggen dat het in jullie situatie ook is, maar soms heeft een verhaal weldegelijk twee kanten en denkt men soms al snel “het valt toch wel mee”.

Succes, hopelijk komen jullie tot een oplossing.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:05

LaPluche schreef:
Ga het gesprek aan, mensen met zulk gedrag bluffen vaker dan wat anders.
De hond alleen onder toezicht in de tuin en anders gewoon een wandeling maken.
Ik heb 5 Mechelse Herders en die van mij blaffen bijna nooit.
Ze lopen dan ook bijna niet alleen in de tuin, omdat ik niet wil dat iemand last ondervindt van mijn honden.


Dit. Ik snap regelmatig niet dat mensen hun hond zonder toezicht in de tuin laten. In sommige situaties kan het prima hoor, maar te vaak zie ik honden die voor het hek gaan staan blaffen.
Maar als jouw hond verder geen overlast veroorzaakt, dan geen overdreven maatregelen treffen ten aanzien van je hond. WEL zorgen dat je wat filmpjes hebt van je hond in de tuin zonder problemen, en een dagboekje bijhouden: wanneer is je hond in de tuin? Wanneer komt je buurvrouw bij jou klagen? Wat geeft ze aan?
Mocht er ooit gedoe krijgen dan heb jij een overzicht van wat er wel of niet gebeurd is.

tyleysmiley

Berichten: 1897
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Onze overbuurvrouw klaagt over onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:28

Hartstikke vervelend..maar ik snap je buurvrouw helemaal.
Ik heb zelf honden gehad en die gaven geen kik.
Onze buren hebben twee honden en die blaffen ook als ze iemand voorbij horen komen en als ze iets op onze plaats horen..ik kan je zeggen:dat is bloed en bloedirritant.
Ik hoef letterlijk maar de deurklink van mijn achterdeur vast te pakken en die honden gaan tekeer..dat kan toch niet.
Ik snap dat honden blaffen,maar daar hoeft een ander geen (over)last van te hebben.
Mijn buren zijn superlieve mensen en vinden het zelf ook oprecht vervelend en grijpen meestal meteen in..maar dat tig x op een dag,is gewoon erg vervelend

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:29

Onze buren klaagden ook. En terecht. Er komen steeds meer wandelaars langs in de zomer en ik werd er zelf ook gek van. Beide honden een blafband als ze buiten zijn, vond het doodeng omdat eentje ook herplaatser en een angsthaas is. Had hem tuigje met tracker erbij omgedaan, ookal is het terrein omheind.
En guess what: twee keer omgedaan en hij durft niet meer te blaffen, ook zonder band gaat het nu goed.

De andere hond is van m'n zoon en heel jong en voor de duvel niet bang. Als zijn band afgaat wil hij er nog weleens doorheen gaan. Maar omdat mijn hond niet meer meedoet, houdt hij snel weer op.

Heb wel die twee of drie keer dat mijn hond hem omhad, heel consequent eerst gewaarschuwd en pas als hij me negeerde de band geactiveerd. Misschien is het wat voor jullie?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:51

tyleysmiley schreef:
Hartstikke vervelend..maar ik snap je buurvrouw helemaal.
Ik heb zelf honden gehad en die gaven geen kik.
Onze buren hebben twee honden en die blaffen ook als ze iemand voorbij horen komen en als ze iets op onze plaats horen..ik kan je zeggen:dat is bloed en bloedirritant.
Ik hoef letterlijk maar de deurklink van mijn achterdeur vast te pakken en die honden gaan tekeer..dat kan toch niet.
Ik snap dat honden blaffen,maar daar hoeft een ander geen (over)last van te hebben.
Mijn buren zijn superlieve mensen en vinden het zelf ook oprecht vervelend en grijpen meestal meteen in..maar dat tig x op een dag,is gewoon erg vervelend


Idem, TS schrijft dat de kleindochter van de buurvrouw niet kan slapen wanneer de hond aanslaat.
Dat is ook gewoon heel erg irritant en vervelend.
Natuurlijk is een klagende buurvrouw niet leuk, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen dat een hond die steeds aanslaat heel storend is.