Trage schildklier poes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Trage schildklier poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 08:37

Wie heeft ook een poes met een trage schildklier, ik ga vandaag de dierenarts bellen voor een afspraak vanwege een vermoeden. Hoe kwam jij er achter? Mijn poes klom opeens op het aanrecht op zoek naar eten. Is dan ook erg onrustig, toen ik ze er af tilde voelde ik dat ze was af gevallen.
Als ze hoort dat ik in de keuken ben komt ze gelijk naar me toe en loopt heel druk heen en weer.

Rocco_Love12

Berichten: 545
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: In het veen

Re: Trage schildklier poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:09

Bedoel je niet een te snel werkende schildklier? De symptomen die je omschrijft past namelijk niet bij een trage maar wel bij een te snelle. Een traagwerkende bij een kat is uiterst zeldzaam.

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Trage schildklier poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:25

Mijn kat had te snelle schildklier. Was onrustig, mauwen hard, wilde vaak spelen terwijl hij al 17 was. At als een bootwerker en viel af.
De dierenarts voelde bij lichamelijk onderzoek al de vergrote schildklier. Bloedonderzoek bevestigde het.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 10:56

Oh sorry ja ik bedoel te snel werkend, ik ga eerst ontwormen en dan kijk ik wat dat doet.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Trage schildklier poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:57

Mijn oude kater heeft dat, staat al paar jaar op dagelijks een pilletje en gaat redelijk goed

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 12:41

Heeft het niet met ouderdom te maken, ze is nog redelijk jong namelijk.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Trage schildklier poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:48

Ik denk dat ze dat op iedere leeftijd kunnen krijgen.
Ik heb het zelf ook en al jaar of tien, toen was ik nog maar 40

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:49

Het komt voornamelijk voor bij oudere katten dus ze als ze dat heeft is ze er vroeg bij.
Diagnose is vrij simpel vast te stellen met lichamelijk onderzoek en bloed onderzoek.
Behandeling is dagelijks een pilletje geven.
Er is ook speciaal voer maar dat is al 2 jaar niet of slecht te verkrijgen dus daar zou ik niet voor kiezen.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Trage schildklier poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:13

Die van mij krijgt indd ook dagelijks een pil.
Hij is enorm moeilijk met medicijnen met ik maal de pil fijn en door wat heel lekkers, dat gaat best goed.
Speciaal voer krijgt ie wel maar dan vooral waar wat meer imzit om aan te komen omdat hij erg snel mager word.
Mijne was tien toen het door bloedonderzoek bekend werd, nu 2 x per jaar om de waardes te meten

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:33

Je kunt nu beter je titel aanpassen
Onze kat heeft pas ook de diagnose snelle schildklier gehad. Wat een ellende zeg. Hij is zwaar allergisch tegen de pillen van de dierenarts en was een hoopje ellende. Hij is 14 jaar.
Als laatste hoop heb ik hem op alternatieve tabletten gezet iom de dierenarts in de categorie nee heb je en ja kun je krijgen. En na een week is hij gelukkig weer een stuk opgeknapt. Zijn voer regime is wel aangepast. Geen vis meer en veel kleine porties over de dag verspreid.

Operatie wilde ik hem niet aandoen en raadde de dierenarts ook niet aan. Radio actief jodium vind ik echt idioot duur.
We hopen dat hij het zo nog een tijdje volhoudt.

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:10

Natascha schreef:
Je kunt nu beter je titel aanpassen
Onze kat heeft pas ook de diagnose snelle schildklier gehad. Wat een ellende zeg. Hij is zwaar allergisch tegen de pillen van de dierenarts en was een hoopje ellende. Hij is 14 jaar.
Als laatste hoop heb ik hem op alternatieve tabletten gezet iom de dierenarts in de categorie nee heb je en ja kun je krijgen. En na een week is hij gelukkig weer een stuk opgeknapt. Zijn voer regime is wel aangepast. Geen vis meer en veel kleine porties over de dag verspreid.

Operatie wilde ik hem niet aandoen en raadde de dierenarts ook niet aan. Radio actief jodium vind ik echt idioot duur.
We hopen dat hij het zo nog een tijdje volhoudt.



Er is ook nog oogzalf, vond mijn kat heel fijn. Werkte ook goed.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:45

Oorzalf was voor de mijne geen goed plan want hij krabde zijn oren kapot door de pillen. Volgens d3 dietenarts was het risico op allergie met de oorzalf dan ook groot. De oren zijn na een poosje calendulazalf smeren gelukig weer genezen. Nu de andere korstjes nog waar meneer niet af kan blijven. Hij had zijn hele nek kaal gwkrabd van de jeuk.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:52

Natascha schreef:
Je kunt nu beter je titel aanpassen
Onze kat heeft pas ook de diagnose snelle schildklier gehad. Wat een ellende zeg. Hij is zwaar allergisch tegen de pillen van de dierenarts en was een hoopje ellende. Hij is 14 jaar.
Als laatste hoop heb ik hem op alternatieve tabletten gezet iom de dierenarts in de categorie nee heb je en ja kun je krijgen. En na een week is hij gelukkig weer een stuk opgeknapt. Zijn voer regime is wel aangepast. Geen vis meer en veel kleine porties over de dag verspreid.

Operatie wilde ik hem niet aandoen en raadde de dierenarts ook niet aan. Radio actief jodium vind ik echt idioot duur.
We hopen dat hij het zo nog een tijdje volhoudt.


Ja, radioactief jodium is duur. Als ik een kat van 14 had met een te snel werkende schildklier zou ik het wel overwegen. Met 1-2 jaar medicatie heb je de kosten van de jodiumbehandeling er wel uit.
Grootste probleem met de jodiumbehandeling is dat het maar op 2 plekken in Nederland gedaan word en de leveringen ervan heel oonvoorspelbaar zijn. Wachtrij is op dit moment dacht ik al een jaar ongeveer…

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Trage schildklier poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:24

Ik begrijp uit je post dat je kat er nog niet mee gediagnostiseerd is.. Hoe oud is de kat? Je oppert vermageren en vraatzucht als symptomen maar constateer je ook nog andere signalen?

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:51

_xManadisx_ schreef:
Natascha schreef:
Je kunt nu beter je titel aanpassen
Onze kat heeft pas ook de diagnose snelle schildklier gehad. Wat een ellende zeg. Hij is zwaar allergisch tegen de pillen van de dierenarts en was een hoopje ellende. Hij is 14 jaar.
Als laatste hoop heb ik hem op alternatieve tabletten gezet iom de dierenarts in de categorie nee heb je en ja kun je krijgen. En na een week is hij gelukkig weer een stuk opgeknapt. Zijn voer regime is wel aangepast. Geen vis meer en veel kleine porties over de dag verspreid.

Operatie wilde ik hem niet aandoen en raadde de dierenarts ook niet aan. Radio actief jodium vind ik echt idioot duur.
We hopen dat hij het zo nog een tijdje volhoudt.


Ja, radioactief jodium is duur. Als ik een kat van 14 had met een te snel werkende schildklier zou ik het wel overwegen. Met 1-2 jaar medicatie heb je de kosten van de jodiumbehandeling er wel uit.
Grootste probleem met de jodiumbehandeling is dat het maar op 2 plekken in Nederland gedaan word en de leveringen ervan heel oonvoorspelbaar zijn. Wachtrij is op dit moment dacht ik al een jaar ongeveer…


Hier iemand die daar wel voor heeft gekozen want het slagingspercentage is 95-98%. Jiro was pas 8 en is een kat die je geen pillen kan geven.
Ik heb gekozen voor de universiteit van Gent, dat was goedkoper dan in Nederland. Inmiddels zijn we 4 jaar verder en is zijn schildklierwaarde nog steeds perfect.

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:56

Flevolander schreef:
Ik begrijp uit je post dat je kat er nog niet mee gediagnostiseerd is.. Hoe oud is de kat? Je oppert vermageren en vraatzucht als symptomen maar constateer je ook nog andere signalen?



Precies eerst eens naar de dierenarts.
Kan ook diabetes zijn….

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:59

Bij je omschrijving moest ik denken aan suikerziekte maar dan krijgen ze ook vaak een opgeblazen buik en plassen meer. Gewoon even zsm naar de dierenarts

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:51

Hier ook een te snelle schildklier, met allerlei vage symptomen. Pillen (moest 2xdaags) waren drama, wij hebben nu vloeibare medicatie die er met wat lekkers enthousiast in gaat en zien nu onze oude kat terug komen.

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 06:34

Tinkermuts schreef:
Die van mij krijgt indd ook dagelijks een pil.
Hij is enorm moeilijk met medicijnen met ik maal de pil fijn en door wat heel lekkers, dat gaat best goed.
Speciaal voer krijgt ie wel maar dan vooral waar wat meer imzit om aan te komen omdat hij erg snel mager word.
Mijne was tien toen het door bloedonderzoek bekend werd, nu 2 x per jaar om de waardes te meten


Heb je thiafeline? Pillen mogen niet gemalen worden omdat ze fan te snel worden opgenomen

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:15

Dat is mij inderdaad ook verteld. Toen ik aangaf hoeveel stress het geven van de pillen opleverde, heb ik vloeibare medicatie mee gekregen, dat gaat heel makkelijk. Thiamacare oid heet dat (uit mijn hoofd).