Zorgen oude hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Zorgen oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 20:41

Na lang nadenken toch maar een topic.
Mijn 12,5 jarige grote hond is een fitte senior.
Staat sinds vorig jaar op de rimadyl en librela tegen artrose.
Sinds 2 maanden de librela tijdelijk gestopt vanwege zien dat zijn achterhand juist wiebeliger leek te worden.
Krijgt regelmatig acupunctuur en gecheckt en behandeld door een osteopaat.
Hij loopt graag,rent nog, is happy en eigenlijk alleen maar goede momenten.

Een week of 4 geleden begon hij aan zijn staart.
Naar de dierenarts en anaalklierontsteking.
10 dagen antibiotica.
Daarna was het over. Bekken losgemaakt door osteo, probiotica voor darmen. Bloedonderzoek, alles goed..1 leverenzym wat verhoogd.
Maar dat heeft hij altijd.
Dag of 5 ging het goed.
Toen leek het weer te beginnen.
Snel erbij.
Heftigere antibiotica kuur.
Morgen laatste dosis.

Maar ben een beetje bang.
Als het weer terugkomt? Hij heeft het zolang hij bij mij is; bijna 9 jaar, nooit gehad.


Wat ik nog meer aan hem merk is dat hij minder vaak poept.
Terwijl hij goed eet en net zoveel.
Poep is wat zachter, maar nog wel zakjeswaardig.

Zou hem van alles willen geven, maar hij wilt inmiddels niet meer bij de dierenarts naar binnen. Volgende onderzoek, als het terug komt, zou met een roesje moeten.
Maar zijn leeftijd dan?

Heb zelf ergens het gevoel dat de ontstoken anaalklieren een symptoom zijn van iets anders. Maar wat? Bekken dat vast zit waardoor hij niet wil zitten poepen?

Net potje zitten huilen, want weet het even niet meer.
Misschien voor niks hoor en blijft het gewoon wel weg.

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Zorgen oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:53

:(:) Ik ken veel oudere honden die een soort van half lopend/zittend poepen. Wat eruit moet moet eruit.

Verder zou je eens naar een andere DA kunnen gaan. Is second opinion én de hond kemt die niet dus loopt makkelijker naar binnen

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Zorgen oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:05

Anaalklieren kunnen verwijderd worden, is dat geen optie? Wel even met geriatrisch bloedonderzoek of hij zoiets wel aankan. Anderzijds vind ik het wiebelige van de artrose wel iets om ook weer rekening mee te houden...

Sabri

Berichten: 1403
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:07

Ik zou ook denken een keer naar een andere dierenarts. Zo is mijn kat met artrose eens vreselijk uitgevallen bij de dierenarts en mocht ze ook alleen nog met roesje komen. Inmiddels ben ik alweer paar jaar verder en jaarlijks vaccinatie bij andere dierenarts gaan prima zonder verplicht roesje!
Je zou nog op barfplaats forum kunnen lezen over de anaalklieren / ontlasting. Soms is aangepast/ander voer ook al een optie.
En oudere dieren kunnen nu eenmaal meer klachten krijgen. Dat hoort er een beetje bij. Lekker extra verwennen en nog van elkaar genieten zolang het kan!

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:10

Artrose en slechte heupen. Kan hij wel goed gaan hurken om te poepen? Als ze dat niet goed doen, stellen ze het misschien ook uit om te poepen én worden de anaalklieren niet goed geleegd.

Andere / sterkte pijnstillers proberen?
Hou ook in je achterhoofd hoe oud 12,5 is voor een grote hond..

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 21:18

Thanks voor alle reacties!

12,5 jaar is echt wel oud voor een grote hond.
Zeker met Duitse herder in zijn genen.
Hij staat nog niet op volle dosis rimadyl. Misschien overwegen waard.
Ben ook bang, Nyaleti, dat pijn, of stramheid hem weerhoudt te gaan zitten.

Hij is niet agressief bij de dierenarts. Maar wel bang inmiddels na onderzoeken aan zijn anus.
Ben bang dat hem dat fataal wordt.

Konden ze maar praten.

Wil alles voor hem doen, maar het moet geen leiden worden.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zorgen oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:21

Zachtere poep en overvolle anaalklieren is logisch. Maar ja, hij heeft meer problemen dus wat doe je. Zou hem op maximale dosis zetten of wat verhogen.
Op die leeftijd zijn ze honden van de dag, helaas.

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Zorgen oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:47

Maar van een anaalklierontsteking gaan ze niet dood.
Behalve de klachten die je al noemt, wat speelt er nog of wat er gaat er nog meer in je hoofd om?

Zoek je ook een soort van bevestiging om te horen "het is goed zo"? Want ik denk dat dat al snel oké is met een grote hond van 12,5 jaar. Je hoéft niet door te gaan. Je hoeft niet duizenden euro's uit te geven of tot het uiterste te gaan voor je een keuze mag maken. Alleen jij kent je hond en de situatie écht.


Dat gezegd te hebben, kies voor verder onderzoek. Als het bloed goed is en de dierenarts gaat er mee akkoord (omdat hij een roesje nodig heeft vermoed ik zo) laat röntgenfoto's maken van de heupen en abdomen.

Het niet goed gaan zitten is vrij aannemelijk als ik je zo hoor. Maar dat kun jij ook goed zien als hij gaat poepen. Of wankel staan, moeite met persen etc. Kan allemaal door een onstabiele achterhand komen en dat kan er weer voor zorgen dat de anaalklier niet voldoende geleegd worden.

Probeer anders eens Hills Biome als hij dat lust. Zit veel probiotica in en hoor er goede verhalen over.

Jester_

Berichten: 12270
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:48

En wat nog wel eens kan helpen bij anaaklieren is bijv wortels geven. Die dikke winterpenen (als hij dat lust). Die verteren niet waardoor de ontlasting wat harder en dikker wordt, wat meehelpt met de anaalklieren legen

office
Berichten: 804
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:55

Duitse herders zijn gevoelig voor anale furunculose maar dat weet je misschien zelf al ? Mijn vriendin haar herder had ook poep problemen die gaf ..pruimen dacht ik.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 21:57

Thanks voor jullie reacties en tips.
Merk dat ik het fijn vind om het er over te hebben, even mijn ei kwijt!

Inslapen is mijns inziens nog niet aan de orde, mits hij geen pijn heeft.
Mensen die hem zien geloven niet dat hij al zo oud is.
Huppelt, speelt, is blij.
Maar het is ook een hond die graag zijn baas pleast en zich aanpast.
Voor mijn gevoel gaat hij goed zitten.

Is het tijd, dan is dat zo.
(Zei ze nu heel makkelijk en realistisch).

Donderdag mag ik zelf naar de fysio. Zij is hondenosteopaat en de hond mag mee.
Tof mens, die toch eerst wilt weten hoe het met hem gaat. :')

Eens een weekje goed observeren.

Werkt vlozaad ook? I.p.v. winterpeen?

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:07

Meer vezels is goed maar de ontlasting moet harder/steviger en ik denk dat vlozaad het niet zozeer steviger maakt. Je krijgt wel vaker poep. Maar eventueel een röntgenfoto van buik zou ik doen. Hond kan ook een tumor hebben en dan is alles lapmiddel.

Wintu

Berichten: 3008
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Zorgen oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:50

Volgens mij hoeft een hond niet onder narcose voor het spoelen van de anaalklieren. Een roesje is een stuk lichter en zou moeten kunnen.

Mijn hond van 8 heeft ook last van haar anaalklieren. Staan al weer op tweede ronde antibiotica.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Zorgen oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:58

Poep zachter, minder vaak. Dan zou ik toch aan iets in t maagdarmkanaal denken. Verklaart ook de anaalklierproblemen. En ook klachten aan de rest van t lijf, bijv bekken, is dan totaal niet raar.

Jester_

Berichten: 12270
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Zorgen oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 00:14

De winterpeen komt er onverteerd uit, wat maakt dat de poep harder en meer is. Dat geeft dus een ander effect dan vlozaad. Die wortel zorgt juist dat de anaalklieren beter leeg worden (je ziet echt drollen met wortel erin)

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Zorgen oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 01:36

Hé wat naar en spannend! Zo te lezen doe je er alles aan qua senior check! Bloed kan soms een moment opname zijn? Als er de mogelijkheid is om te checken op ontstekingswaarden zou ik dat doen. Daarnaast is het ook goed om bij een senior naar vitamine gehalte te kijken. Hoe is het bijv gesteld met de b12? Dit kan ook als het te laag is vage maag en darm klachten geven. Let dan wel op het lab vindt waarden van 300 al oké, maar dit mag echt boven de 400 zijn. Wetenschappelijk bewezen maar helaas wordt het nog niet overal zo gezien! Sterkte!

Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:57

Mijn senior hond kreeg op een gegeven moment psylliumpoeder (haal je bij de reform winkel) en ik had de indruk dat ze daardoor haar ontlasting wat gemakkelijker kwijt kon. Het is wel even zoeken naar de juiste dosering.
Sterkte met je hond! Het kan ook gewoon iets onschuldigs zijn, je bent snel geneigd om bij een oude hond aan het ergste te denken. :(:)

Je zou nog hydrotherapie kunnen overwegen om de spieren sterker te maken. Bij mijn hond hielp dat goed. Bij haar deed Librela op een gegeven moment niets meer en overgestapt op hydrotherapie en dat deed haar echt goed.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:09

Silvia schreef:
Mijn senior hond kreeg op een gegeven moment psylliumpoeder (haal je bij de reform winkel) en ik had de indruk dat ze daardoor haar ontlasting wat gemakkelijker kwijt kon. Het is wel even zoeken naar de juiste dosering.
Sterkte met je hond! Het kan ook gewoon iets onschuldigs zijn, je bent snel geneigd om bij een oude hond aan het ergste te denken. :(:)

Je zou nog hydrotherapie kunnen overwegen om de spieren sterker te maken. Bij mijn hond hielp dat goed. Bij haar deed Librela op een gegeven moment niets meer en overgestapt op hydrotherapie en dat deed haar echt goed.


Heeft de Librela wel een tijd goed gewerkt of helemaal niet?

Ben me ook aan het orienteren voor mijn sintje

Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:57

Ja, in het begin werkte het super, maar op een gegeven moment niet meer. Een jaar later nogmaals geprobeerd maar ze werd er toen zelfs slechter van, waarschijnlijk omdat er op een gegeven moment ook neurologische problemen meespeelden.

Kijk anders maar eens in dit topic: Silvia @ [BB] Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Zorgen oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:01

oh dank je voor je reactie, ben voor mijn hond aan het zoeken maar hij heeft epilepsie dus ga er absoluut niet zomaar iets in spuiten. Dus nu jij zegt neurologische problemen ga ik dat toch verder uitzoeken.

Dank je

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Zorgen oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:27

Barbara, in jouw geval zou ik ook niet voor Librela kiezen.

TS, hoe gaat het nu met je hond?

Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:38

BarbaraNova schreef:
oh dank je voor je reactie, ben voor mijn hond aan het zoeken maar hij heeft epilepsie dus ga er absoluut niet zomaar iets in spuiten. Dus nu jij zegt neurologische problemen ga ik dat toch verder uitzoeken.

Dank je


Ik zag je bericht in het Librela topic, wat is de reden dat je Librela overweegt? Vanwege artrose of andere pijn ? Het schoot me te binnen dat mijn hond ook Gabapentine heeft gehad. Dat wordt bij mensen niet alleen gegeven bij epilepsie maar ook bij chronische pijn en sinds enige tijd wordt het ook gegeven aan honden. Het gaf bij mijn hond echt verbetering.
Wellicht de moeite waard om samen met de DA te overleggen of Gabapentine een optie is voor jouw hond? Met natuurlijk de epilepsie in het achterhoofd houdende, ik weet niet of je hond daar medicatie voor krijgt?

journee
Berichten: 762
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:05

Ik weet natuurlijk niet wat je hond nu eet, maar mocht hij voornamelijk brok krijgen dan kun overwegen om dit aan te vullen of te vervangen met vers vlees. De ontlasting wordt hier over het algemeen op een natuurlijke manier steviger van, wat weer een positief effect heeft op de anaalklieren.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:45

journee schreef:
Ik weet natuurlijk niet wat je hond nu eet, maar mocht hij voornamelijk brok krijgen dan kun overwegen om dit aan te vullen of te vervangen met vers vlees. De ontlasting wordt hier over het algemeen op een natuurlijke manier steviger van, wat weer een positief effect heeft op de anaalklieren.


hij krijgt nu juist weer brok met blik om te voorkomen dat hij stevigere ontlasting krijgt..

journee
Berichten: 762
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:37

BarbaraNova schreef:
journee schreef:
Ik weet natuurlijk niet wat je hond nu eet, maar mocht hij voornamelijk brok krijgen dan kun overwegen om dit aan te vullen of te vervangen met vers vlees. De ontlasting wordt hier over het algemeen op een natuurlijke manier steviger van, wat weer een positief effect heeft op de anaalklieren.


hij krijgt nu juist weer brok met blik om te voorkomen dat hij stevigere ontlasting krijgt..


Ik reageerde eigenlijk op de post van TS. :)

Ik weet natuurlijk niet wat bij jouw hond het probleem is, maar psyllium vezels kunnen bij zowel harde als zachte ontlasting helpen. Bij zachte ontlasting zo toevoegen aan de voeding, bij harde ontlasting in combinatie met extra vocht.

Honden met vers vlees dieet (diepvries of worst) hebben over het algemeen stevigere ontlasting dan honden de alleen brok of blikvoer eten. Blikvoer bevat vaak veel vocht en kan helpen de ontlasting zachter te krijgen bij honden (en katten) die eigenlijk te weinig drinken. Als het echt een vocht (drink) probleem is wil water aanmaken met melkpoeder (voor pups en kittens) vaak helpen om ze aan het drinken te krijgen. (is overigens ook fijn voor dieren die slecht eten en wel wat extra's kunnen gebruiken, hoeveelheid melkpoeder is aan te passen aan de situatie)