Gecastreerde poezen heel actief en wat gefrustreerd, hoe help ik ze?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Gecastreerde poezen heel actief en wat gefrustreerd, hoe help ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 19:48

Mijn 2 poezen van 6 maanden zijn vandaag gecastreerd. Ik had 2 zielige hoopjes kat verwacht, maar niks is minder waar :') Ik heb 2 energieke wandelende lampenkappen. Vooral Rocky is heel actief en lijkt gefrustreerd.

Ze zitten nu in een aparte slaapkamer. Hier staat altijd al hun voer, kattenbak en drinken, dus ze kennen het. Ze mogen nu even niet veel springen en spelen, waardoor ze veel energie hebben. Ze spelen wel met elkaar voor zover dat kan met de kappen, maar daar kan ik weinig aan doen.

Hoe kan ik ze helpen om zich wat fijner te voelen de komende dagen in hun kamer, zonder dat ze té actief worden?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Gecastreerde poezen heel actief en wat gefrustreerd, hoe help ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:50

Sorry ik heb geen tips maar moest toch heel erg lachen om het beeld van 2 rondsjeezende lampenkappen. :D

Benzz
Berichten: 2889
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Gecastreerde poezen heel actief en wat gefrustreerd, hoe help ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:56

Als je een tip voor een jonge hond weet die net gecastreerd is en de hut verbouwd ivm teveel energie, dan hoor ik het graag :-)

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Gecastreerde poezen heel actief en wat gefrustreerd, hoe help ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:50

Hebben ze rompertjes aan? Dan zouden ze tijdens toezicht toch wel zonder de kappen kunnen. Ik denk dat dat een hoop frustratie scheelt voor je poezen. Ik vindt die kappen echt ondingen voor dieren.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Gecastreerde poezen heel actief en wat gefrustreerd, hoe help ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:02

Waarom laat je ze niet gewoon lopen waar ze normaal ook lopen? Daar worden ze al minder gefrustreerd van. Ik heb al heel wat katten laten castreren maar ik heb ze daarna nooit opgesloten. Begrijp de kap ook niet? Nog nooit meegemaakt dat een kat met een kap thuiskwam. Kan het me voorstellen wanneer ze niet van het litteken afblijven en het stuk likken maar dat heb ik nog nooit gezien, weet dat het bestaat maar nooit meegemaakt. Daarom snap ik dus niet waarom ze daarmee thuisgekomen zijn. Die zou ik er dus ook afhalen en ik zou ze gewoon loslaten, beetje in de gaten houden wat ze ermee doen, stel dat ze het stuk likken kun je die altijd nog omdoen

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:07

luxx schreef:
Waarom laat je ze niet gewoon lopen waar ze normaal ook lopen? Daar worden ze al minder gefrustreerd van. Ik heb al heel wat katten laten castreren maar ik heb ze daarna nooit opgesloten. Begrijp de kap ook niet? Nog nooit meegemaakt dat een kat met een kap thuiskwam. Kan het me voorstellen wanneer ze niet van het litteken afblijven en het stuk likken maar dat heb ik nog nooit gezien, weet dat het bestaat maar nooit meegemaakt. Daarom snap ik dus niet waarom ze daarmee thuisgekomen zijn. Die zou ik er dus ook afhalen en ik zou ze gewoon loslaten, beetje in de gaten houden wat ze ermee doen, stel dat ze het stuk likken kun je die altijd nog omdoen


Helemaal mee eens. Hier ook gewoon meteen ik de groep gedaan en zo gelaten. Dierenarts (speciale kliniek voor katten) doet eigenlijk nooit een kap op romper tenzij ze er overmatig aan zitten

Polarize
Berichten: 703
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Gecastreerde poezen heel actief en wat gefrustreerd, hoe help ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:14

onze kat kregen we al gecastreerd, dus specifiek met castratie geen ervaring. Maar onze poes hebben we laten steriliseren en die had geen kap of pakje? we hebben haar ook geen enkele keer echt zien likken...was nog half dronken van de narcose en ze probeerde al overal op te springen. Met een dag of 2 had ze ook echt nergens meer last van.

tyleysmiley

Berichten: 1897
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Gecastreerde poezen heel actief en wat gefrustreerd, hoe help ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:27

Hier ook katten gehad en die werden alledrie tegelijk geholpen..maar nergens last van en geen kap of iets om gehad en ik heb ze meteen loslaten lopen

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Gecastreerde poezen heel actief en wat gefrustreerd, hoe help ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 21:31

Ze hadden eerst geen kap, maar gingen toch aan de wond likken. Daarom in overleg toch nog kap omgedaan.

Ze zijn erg actief en wil ze de eerste dag nog niet hebben rennen op de trap, vandaar in ieder geval tot morgenochtend in de kamer

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Gecastreerde poezen heel actief en wat gefrustreerd, hoe help ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:33

Hier ook nooit kappen na sterilisatie. Ook eens operatie aan bil gehad met grote wonde, kat verdroeg de kap écht niet, is ook helemaal goedgekomen zonder :-)

Wel enkele daagjes binnen gehouden.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Gecastreerde poezen heel actief en wat gefrustreerd, hoe help ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:37

Ze likken er altijd wel een beetje aan, dat is helemaal niet erg, een soort de aard van het beestje, maar wanneer ze zichzelf echt pijn gaan doen houden ze echt wel op. Een beetje rennen is ook echt helemaal niet erg. Je maakt een vervelende situatie onnodig veel vervelender voor ze

Nyaleti

Berichten: 6176
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:38

Hier vorige week de kater gecastreerd. Hij kwam ook hyperactief terug thuis, dat zie ik niet zo vaak. (Ben paraveterinair)

Kan door het type narcose zijn. Die van mij deed net alsof ie aan de coke zat. Spelen, spelen, spelen maar echt met extreme fixatie en frustratie. Pupillen op standje XXL en bijna omvallen van vermoeidheid maar niet kunnen slapen.
Hij kreeg alle prikkels gewoon 10x zo hard binnen.

Opgesloten in mijn slaapkamer. Niet perse om toezicht te kunnen houden maar vooral omdat ik hier zoveel mogelijk prikkels weg kon halen. Alles zo saai mogelijk gemaakt. Alle kleedjes en speeltjes weg, alle prulletjes of random dingen waar ze zich mee vermaken weg (bv zo'n hoofdband, heel leuk om aan te hangen) en kamer donker en rustig.

Uiteindelijk is hij pas tegen de ochtend echt in slaap gevallen maar eerder al kon hij tenminste op één plek blijven liggen.
Dag erna nog gevoelig voor geluiden en bewegingen maar ook uren geslapen. Daarna niks meer aan de hand.

En hou aub het kapje gewoon om. Het ligt ook een beetje aan de hecht techniek of een kraagje wel of niet aan te raden is. Zéker nu je de nacht in gaat, omhouden. Morgen als je toezicht hebt kun je het er af halen en in de gaten houden.
Je bent echt geen uitzondering als je morgen terug kan omdat ze toch de hele nacht er aan hebben gezeten.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 21:48

luxx schreef:
Ze likken er altijd wel een beetje aan, dat is helemaal niet erg, een soort de aard van het beestje, maar wanneer ze zichzelf echt pijn gaan doen houden ze echt wel op. Een beetje rennen is ook echt helemaal niet erg. Je maakt een vervelende situatie onnodig veel vervelender voor ze


Bedankt voor je advies, maar ik volg in deze toch liever advies van dierenarts en paravenitair :)

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 21:50

Nyaleti schreef:
Hier vorige week de kater gecastreerd. Hij kwam ook hyperactief terug thuis, dat zie ik niet zo vaak. (Ben paraveterinair)

Kan door het type narcose zijn. Die van mij deed net alsof ie aan de coke zat. Spelen, spelen, spelen maar echt met extreme fixatie en frustratie. Pupillen op standje XXL en bijna omvallen van vermoeidheid maar niet kunnen slapen.
Hij kreeg alle prikkels gewoon 10x zo hard binnen.

Opgesloten in mijn slaapkamer. Niet perse om toezicht te kunnen houden maar vooral omdat ik hier zoveel mogelijk prikkels weg kon halen. Alles zo saai mogelijk gemaakt. Alle kleedjes en speeltjes weg, alle prulletjes of random dingen waar ze zich mee vermaken weg (bv zo'n hoofdband, heel leuk om aan te hangen) en kamer donker en rustig.

Uiteindelijk is hij pas tegen de ochtend echt in slaap gevallen maar eerder al kon hij tenminste op één plek blijven liggen.
Dag erna nog gevoelig voor geluiden en bewegingen maar ook uren geslapen. Daarna niks meer aan de hand.

En hou aub het kapje gewoon om. Het ligt ook een beetje aan de hecht techniek of een kraagje wel of niet aan te raden is. Zéker nu je de nacht in gaat, omhouden. Morgen als je toezicht hebt kun je het er af halen en in de gaten houden.
Je bent echt geen uitzondering als je morgen terug kan omdat ze toch de hele nacht er aan hebben gezeten.


Dankjewel voor het advies! Ze zijn onderhuids gehecht (zou vanzelf oplossen?).

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gecastreerde poezen heel actief en wat gefrustreerd, hoe help ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:42

Ik had voor Simba zo een medical pet shirt, en die racete een half uur nadat hij weer thuis was weer door de kamer :')

De hechtingen lossen idd gewoon op, daar hoef je niets aan te doen. Ik ben zelf nog wel terug geweest voor nacontrole.

Rivendell

Berichten: 6823
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Gecastreerde poezen heel actief en wat gefrustreerd, hoe help ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 08:25

Hier ook pas twee geholpen. Beide hebben een tijdje lekker geslapen en zijn daarna weer als tornados door het huis gegaan. Geen kap, geen romper.
Operatie wondjes van amper een centimeter. Ik heb ze lekker laten gaan

marleen_88

Berichten: 14054
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:00

Onze dame kreeg een rood trainingspak (rompertje) aan en had ook het hele huis tot haar beschikking. Opsluiten zorgt helaas sneller voor frustratie,
Onze man had zo'n klein gaatje in zijn zakkie dat hij niet eens gehecht is, hij had ook geen kap. Is kappen af en hele huis geen optie voor je?

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:04

Ik heb ook als paraveterinair gewerkt..
Katers werden bij ons sowieso niet gehecht, advies was altijd dat schoonlikken mocht, maar niet obsessief likken.
Poezen idd onderhuids gehecht, ook daar: schoonlikken mag, obsessief likken niet.

Verder gingen katten 9 van de 10x zonder wondbescherming naar huis, als er wondbescherming mee ging had een romper toch wel echt de voorkeur (voor zowel katten als honden, alhoewel je weinig hebt aan een romper bij castratie kater...) over een kap. Katten zitten nagenoeg nooit aan de wond, al heb ik ook wel een enkele uitzondering op de regel gezien wat dat betreft.

Als er wondbescherming mee ging was het advies wel deze om te laten, ook als je erbij bent, ivm makkelijker wennen en er aan over geven dan wanneer je constant af en op doet.

MallyBelly

Berichten: 3534
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:12

2 weken geleden een kat laten castreren en niet eens bij stil gestaan. Is een stal kat en zo weer mee gegaan met z'n zus de schuur in. 2 nachtjes in een grote schuur en hop naar buiten.
Hij zat ook vol energie en vollop rennen en springen. Ga er vanuit dat hij zelf wel voelt als iets zeer doet.
Hij had overigens geen hechtingen oid.. Wonden(wondjes) waren opgelaten.

Gaan ze er nu niet aan likken omdat ze zich vervelen en niks anders hebben? Laat ze lekker los zou ik denken.

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:15

Idd, idem hier, paraveterinair en ook enkele jaren gewerkt als verantwoordelijke in een asiel waar wekelijks toch heel wat poezen geholpen werden.
Vooral een kap en opsluiten zorgt bij katten voor extra stress.
Likken mag en is zelfs normaal, zolang het niet obsessief wordt en de huid niet geïrriteerd.

Je DA luistert naar wat jij zegt en speelt ook vaak in op jouw gemoedsrust(à la, je bent ongerust omdat je ze al meermaals zag likken).

Ik zou ook die kappen af doen en ze gewoon laten doen wat ze anders kunnen en mogen doen, want stress kan net het obsessief likken in de hand werken.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Gecastreerde poezen heel actief en wat gefrustreerd, hoe help ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 10:41

Ik heb de kappen net afgedaan en hou de komende uren in de gaten of ze niet te veel likken! Alles zag er goed uit, dus ze mogen nu weer door het huis. Poezen zijn blij, dus hopelijk blijven ze van de wond af :D