Welk huisdier met jonge kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Welk huisdier met jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:14

Kippen? Moet je echter ook wat buiten ruimte hebben. Maar een tamme kip kan heel knuffelig zijn. Ons 2 jarige zoontje vindt het super leuk om onze kipjes mee te verzorgen en om eieren te rapen.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Welk huisdier met jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:24

Ik zou ook voor tamme ratten gaan. Zelf vroeger ook een rat gehad (toen was het helaas nog normaal om maar 1 dier te houden) maar die was super aanhankelijk. Als het mooi weer was, deed ik een kol sjaal om en dan ging hij in m'n nek in de sjaal overal mee naartoe. Met de trein, mee boodschappen doen, op viste, stukje wandelen of fietsen. Super leuk! De mijne is een jaar of 4 geworden.

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Welk huisdier met jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:32

Ondanks dat er hier nooit 1 gaat komen, want vriend is bang er bang voor, maar absoluut ratten.
Ik wil ze niet meer omdat ze niet oud worden en vriend er bang van is (geef hem stieren, hengsten, slangen, spinnen, geen probleem, maar bang van een rat)

Maar vroeger wel gehad, en ze zijn zo leuk en lief! Heel aanhankelijk en knuffelig (wij hebben ook cavia's, konijnen, hamsters etc gehad), maar de ratjes staan qua knuffel gehalte absoluut op 1.

Het niet oud worden, is in het geval van jonge kinderen misschien een klein voordeel wat al eerder gezegd is.... Als ze ze beu zijn, zit je er niet zelf nog 15 jaar mee.

Fly_high

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:45

Urbanus schreef:
Wintu schreef:

En dan raadt je konijnen aan?


Ts heeft er geen ruimte voor, maar wij hebben 2 Duitse reuzen en het zijn ideale kinderdieren! Ze zijn hier gekomen toen mijn kinderen 3 en 5 waren.

1. Ze zijn voor koters veel te groot en te zwaar om op te tillen, dus dat gebeurt niet.

2. Ze zijn zo ontzettend knuffelig, je gaat in de ren zitten en ze ploffen op schoot.

Maar ja, ze zitten wel in een grote ren.


Dat is ook mijn ervaring met reuzenrassen, enorm knuffelig en mak, voor de duivel niet bang :+ en daardoor prima koterproof. Die van mij zijn opgegroeid zonder ooit een kind te hebben gezien maar vonden het allemaal prima om lastiggevallen te worden door kleine kinderen. En beide reuzen vonden het overigens ook altijd prima om opgetild te worden, maar goed dan moet je een buitengewoon sterk kind hebben :=

Mijn kleine merkloze :P konijn daarentegen is wat iedereen hier omschrijft, schichtig en gevoelig beestje dat niet gebaat is bij meer dan heel af en toe heel voorzichtig aaien (totdat je hem toch verkeerd aankijkt of een scheet laat, want dan is die binnen 2 milliseconden weer weg).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welk huisdier met jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:59

Hier in de buurt woont iemand die haar twee Vlaamse reuzen geregeld uit laat aan een lijn.
Ziet er echt fantastisch uit! :D

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:05

Ratjes zijn onwijs leuk, als student heb ik ze gehad (direct toen ik op kamers ging, van mijn ouders mocht ik ze namelijk niet).

Nu hebben we gerbils, voor mezelf en voor de kinderen. Veel minder werk aan, geen stank, erg leuk om naar te kijken en om voor te knutselen. Wel iets minder interactie.
Mijn dochter haalt ze soms uit de kooi en speelt ermee op de gang, maar stilzitten kunnen ze niet :D

Voordeel boven hamsters is dat ze ook overdag actief zijn.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:05

Je hoeft een groot konijn toch niet perse in een kooi te houden? Ik ken mensen bij wie het konijn als een hond losloopt en een eigen toilet plek heeft. Moet je er alleen wel voor waken dat er een plek is waar het konijn zich ook even zonder koters kan terugtrekken.

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:13

Ilse_123 schreef:
Je hoeft een groot konijn toch niet perse in een kooi te houden? Ik ken mensen bij wie het konijn als een hond losloopt en een eigen toilet plek heeft. Moet je er alleen wel voor waken dat er een plek is waar het konijn zich ook even zonder koters kan terugtrekken.


En er twee nemen

Fly_high

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:30

Ilse_123 schreef:
Je hoeft een groot konijn toch niet perse in een kooi te houden? Ik ken mensen bij wie het konijn als een hond losloopt en een eigen toilet plek heeft. Moet je er alleen wel voor waken dat er een plek is waar het konijn zich ook even zonder koters kan terugtrekken.


Dat is hoe ik mijn konijnen houd maar dan hebben ze alsnog prive ruimte nodig, berg aan knaag- en speelmateriaal en heeeel veel aandacht in de opvoeding want anders vreten ze je huis op. Bij twee reuzen (want je moet konijnen nooit alleen willen houden, dat is een enorme kwelling voor zulk sociaal dier) ben je ook meer ruimte aan alleen de plasbakken kwijt dan wat TS meent over te hebben voor een kooi.

Het is heel gezellig zo maar het is qua zorg en aandacht dus wel niveau kat/hond, niet te vergelijken met cavia's of ratjes.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welk huisdier met jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:48

Ik heb zelf drie soorten hamsters en ik zou zelf een gemiddelde hamster niet aanraden met kinderen. Die worden niet gelukkig van optillen en aaien. Soms heb je er een die het wel leuk vindt. :P

Wil je echt interactie dan zou ik voor een groep muizen gaan. 3 tot 5 dames op 120x50 lijkt me een mooi formaat!

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:26

Urbanus schreef:
Ts heeft er geen ruimte voor, maar wij hebben 2 Duitse reuzen en het zijn ideale kinderdieren! Ze zijn hier gekomen toen mijn kinderen 3 en 5 waren.

1. Ze zijn voor koters veel te groot en te zwaar om op te tillen, dus dat gebeurt niet.

2. Ze zijn zo ontzettend knuffelig, je gaat in de ren zitten en ze ploffen op schoot.

Maar ja, ze zitten wel in een grote ren.

Wat je zegt, je hebt de ruimte, dat heeft TS niet.
En doorgaans zijn de reguliere konijnen niet geschikt.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:28

Jennyj01 schreef:
TS koop een huisdier voor jezelf en laat je kind meegenieten. Je geeft al aan dat ze te klein is om de verantwoording voor de verzorging te dragen. Dus ga voor het dier waar jezelf warm voor loopt. Je kind neemt dat enthousiasme dan vanzelf over.

Beste advies tot nu toe.

gillian

Berichten: 4422
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:17

Ik heb een hele vloot aan huisdieren gehad. Muisjes, hamsters,parkieten, ratten, fretten, konijnen, katten, hond. Het allerleukste vond ik toch wel mijn ratje Herman. Ging overal mee naartoe. Als kind zijnde de cassiere bij de supermarkt de stuipen op het lijf jagen als je bij de kassa stond met je moeder, en er ineens een koppie uit je kraag van je trui kwam :') Of gewoon mee naar oma. Die van mij was echt heel makkelijk.

Bij allergie zou ik niet voor een vogel gaan.
Verder idd iets wat je zelf leuk vindt. De verzorging komt toch grotendeels op jou neer.

Wij hebben momenteel 2 konijnen buiten. Zijn super tam, komen als je ze roept. Maar optillen is een no go. Dat kun je je kids best leren. Maar ze hebben best wat verzorging nodig en ruimte. Daarnaast moet het rammetje zeker gecastreerd worden of al zijn. Anders zit je met een berg mini nijntjes..leuk, schattig maar niet wenselijk.

Slakken zijn ook leuk. Maar daar moet je van houden.
Of wandelende takken.

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:19

Iig geen hamster. Als die dieren een fatsoenlijk verblijf hebben met genoeg graafruimte, dan ziet zo'n jong kind die hamster nooit. Dan kun je hem beter een pet rock geven :')

Muizen, ratten of cavia's zijn dan leukere dieren :j