Golden retriever, australian shepperd, anders, wat past bij ons?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Golden retriever, australian shepperd, anders, wat past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 20:38

Hoi! Al veel topics gelezen over de keuze wel hondenras, maar toch nog wat specifieke vragen dus een nieuw topic :)
Al langere tijd willen wij (vriend en ik) graag een hond. Werk maakt het tot nu toe niet mogelijk maar eind volgend jaar ben ik klaar met mijn opleiding, waardoor wat meer vrijheid/minder werken, en een aantal weken vrij om een puppy op te voeden. Het duurt dus nog even maar nu het eindelijk in zicht is al bezig met inlezen, daarmee nooit vroeg genoeg denk ik :D
Het wordt de 1e hond, ervaring vooral met honden van anderen, nu ben ik helemaal dol op de australian sheppard van vrienden.
We wonen in een woonwijk, tuin aanwezig maar niet perse enorm groot. We zijn beiden actief en willen graag naast wandelen actief zijn met de hond, hardlopen, fietsen, veel bergwandelen op vakantie.
Nu twijfel ik over de australian sheppard gezien het onze eerste hond wordt, het wordt toch gezien als een hond waar wat ervaring nodig is. Daarbij denk ik dat we nu actief genoeg zijn, maar lukt dat nog als je kinderen wil, is er tijd genoeg voor om zon actieve hond bezig te houden, hoe is deze met babys/kleine kinderen?
Mijn vriend wil graag een golden retriever, ook ik zie genoeg voordelen, maar twijfel of deze alles wat wij willen kan bijhouden. Ik lees wisselende verhalen, het zijn wel actieve honden maar lees ook soms dat hardlopen ermee niet in zit. Ligt denk ik ook aan het type.

Vragen naar ervaringen dus :)
- is een australian sheppard te combineren met een gezinsleven met een baby/kleine kinderen?
- houd een golden retriever 10km hardlopen normaal tempo, bergwandelingen van 5uur vol?
- ideeen voor andere rassen? Wel een met wat langere vacht, geen echte gladhaarders

Alvast bedankt!

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Golden retriever, australian shepperd, anders, wat past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:59

Als je heel actief zoekt zou ik ,persoonlijk,meer richting werklijn zoeken, maar van de andere kant denk ik ook dat een werklijn voor een eerste hond wel pittig kan zijn zonder de juiste begeleiding. T is ook een beetje de vraag; sta je er voor open om buiten wandelen / hardlopen aan de slag te gaan met “waar is mijn hond voor gefokt”.

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 21:07

kiwiwitje schreef:
Als je heel actief zoekt zou ik ,persoonlijk,meer richting werklijn zoeken, maar van de andere kant denk ik ook dat een werklijn voor een eerste hond wel pittig kan zijn zonder de juiste begeleiding. T is ook een beetje de vraag; sta je er voor open om buiten wandelen / hardlopen aan de slag te gaan met “waar is mijn hond voor gefokt”.


Ja dat is ook mijn overweging.. aankomende jaren genoeg tijd energie en motivatie hiervoor, maar idd weinig ervaring dus is dat genoeg? En wat als over een paar jaar je gezinssituatie veranderd? Vandaar op zoek naar ervaringsverhalen!

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Golden retriever, australian shepperd, anders, wat past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:14

Toen mijn ex en ik opzoek waren naar onze eerste hond, hadden we een erg vergelijkbare situatie. Uiteindelijk zijn we dankzij een tip van de buurman bij tollers uitgekomen (Nova Scotia Duck Tolling Retriever). Die zitten qua karakter een beetje tussen de golden en sheperds/borders in en net een maatje kleiner. In huis suuuuuper chill (die beide van mij dan) en buiten lekker actief (de oudste ging regelmatig naast mn paard mee op buitenrit en met de jongste zijn we op jachttraining geweest).

Dat is wellicht ook een ras om eens naar te kijken?

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:16

Hier een Aussie in een gezin met jong kind. Het gaat, maar het is erg veel bijsturen. Nu de kleine wat beter begint te luisteren gaat t beter, maar de ongeleid projectielfase vond ik zeer pittig. Mijn aussie is er 1 die graag "regelt" en dat is echt wel een dingetje met kleine kinderen. Ik zou het ras echt afraden als 1e hond in een gezin met kinderwens.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:32

Karlijn_dv schreef:
kiwiwitje schreef:
Als je heel actief zoekt zou ik ,persoonlijk,meer richting werklijn zoeken, maar van de andere kant denk ik ook dat een werklijn voor een eerste hond wel pittig kan zijn zonder de juiste begeleiding. T is ook een beetje de vraag; sta je er voor open om buiten wandelen / hardlopen aan de slag te gaan met “waar is mijn hond voor gefokt”.


Ja dat is ook mijn overweging.. aankomende jaren genoeg tijd energie en motivatie hiervoor, maar idd weinig ervaring dus is dat genoeg? En wat als over een paar jaar je gezinssituatie veranderd? Vandaar op zoek naar ervaringsverhalen!

Ik zie ervaring niet als t probleem. Begeleiding meer.
Ga je met een “werk”hond ook weten waar je de begeleiding kan vinden en ben je bereid daar flink energie in te steken. En op welke termijn denk je aan kinderen, want een jonge hond en binnen 2 jaar een baby bijv vind ik niet ideaal maar een baby met een pup ook niet. Zeker niet van een werkhondtype

Eefsel2109

Berichten: 1110
Geregistreerd: 24-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:45

Hier een golden retriever, houd van erg actief doen (we doen ook verschillende cursussen met d'r o.a. agility) en ook wandelen, heerlijk! In huis rustig, maar zou zeker kunnen wat jij aangeeft. Ze worden vaak zo weggezet als vloerkleden, wat ze ook zeker kan zijn maar wil ook heel graag werken. Maar ook een hart van goud voor onze dochter van 1,5

Afbeelding

Anja_Joost

Berichten: 398
Geregistreerd: 28-04-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:49

Geen impulsieve keuze dus, goed dat jullie je verdiepen in raskenmerken en niet klakkeloos voor het uiterlijk gaan!
Wij stonden 10 jaar geleden voor dezelfde keuze. Voor ons is het de Zwitserse witte herder geworden. Rustig maar actief en een fijn niet te gecompliceerd karakter. Exact wat we zochten. Heb met haar aan canitrailen gedaan (hardlopen) en afgelopen zomer is ze met haar 10 jaar oud nog meegeweest naar zuid Frankrijk waar ze ontzettend heeft genoten van het zwemmen in de rivier. De kinderen (nu 9 en 7) gaan alleen met haar naar het park en bos. In huis is ze ‘onzichtbaar’. Heerlijk dier.
Alleen een langharige hond; koop een goede stofzuiger, haha! Het is het allemaal waard. Succes met jullie keuze!

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:05

De golden kan best actief zijn, beetje kijken naar type en uit welke ouders ze komen. Ook heel goed met kinderen.
Australische herder als eerste hond, gecombineerd met een kinderwens lijkt me niet de beste combinatie.
De golden zal er ook beter mee kunnen omgaan als de activiteiten minder worden, door bvb een baby in huis.

Houd ook in het achterhoofd dat zelfs binnen een ras de ene hond de andere niet is.
Kennissen van me hebben zo een husky pup in huis gehaald. Opwelling van meneer, mevrouw (met baby in de armen) was er minder opgezet mee. Meneer was fan omdat de buren zo'n mooie en lieve husky hadden. Maar behalve kijken naar z'n mooie hond deed hij er niet veel mee, mevrouw zorgde voor de hond.
Long story short, een jaar later is de husky herplaatst bij andere vrienden (die wel bekend waren met het ras) omdat het ontsnappen, slopen en kippen vreten een probleem was.
Husky nu blij, mevrouw blij en meneer moet voorlopig z'n mond houden over honden.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:11

Wij hebben een aussie.
Wij hebben wel echt een luie aussie :j houd wel van een wandeling maar vroeg uit de veren of de laatste ronde steekt hij nog net niet zijn middelvinger op. Deze is ook een regelaar als de katten iets doen dan staat hij vooraan om ze weg te sturen.
De onze is wel echt een kinder vriend maar als pup wel 1 die graag de sokken van mijn jongste zoon graag wou hebben. Ik zou hem niet afraden maar wel in het achterhoofd houden dat er wel wat werk in zit. Maar dat is met alle pups.
Een toller wat hier boven gemeld word zijn ook leuke honden.

Heel goed dat jullie je inlezen.
Heel veel succes met jullie zoektocht. Ben erg benieuwd wat jullie gaan kiezen.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Golden retriever, australian shepperd, anders, wat past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:20

Hier 2 aussies, heerlijke honden, als je de uitknop installeert kunnen ze prima relaxed ergens liggen.

Hier 2 totaal verschillende karakters, als je voor een Aussie gaat, ga dan naar een goede fokker en laat de gedragstest meewegen in de pupkeuze. Die test geeft echt zoveel info, bij beide klopt de basis van het temperament, de rest is wel redelijk plooibaar.
Aussie teven zijn over het algemeen iets makkelijker dan reuen.

Als 1e hond, met begeleiding kan het zeker een prima keuze zijn. Ook met kinderwens (is bij zusje van onze oudste heel prima verlopen, hummeltje bij puperpup)

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Golden retriever, australian shepperd, anders, wat past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:33

En een labrador uit de werklijn. Vind dat ook een heel ander soort dan een normale labrador. Het is dus wel een compleet ander ras.

Goof

Berichten: 28832
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:41

Karlijn_dv schreef:
Vragen naar ervaringen dus :)
- is een australian sheppard te combineren met een gezinsleven met een baby/kleine kinderen?
- houd een golden retriever 10km hardlopen normaal tempo, bergwandelingen van 5uur vol?
- ideeen voor andere rassen? Wel een met wat langere vacht, geen echte gladhaarders

Alvast bedankt!


Vraag 1 en 2 verschillen niet per ras, maar per hond. Ieder individu is anders.
Ik heb een labrador die liever schoothond is en een chihuahua met wie ik afgelopen zomer een wandeling van 25km heb gemaakt.
Vraag 3; ga op zoek naar een goede herplaatser waar de vorige eigenaar veel over kan vertellen.

Leo

Berichten: 50160
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:20

Ik heb een Aussie van nu 1,5 jaar oud, hij is onze eerste hond (wel beide opgegroeid met honden in huis).
Het is een fantastische hond: actief wanneer we wat gaan doen, niets is te gek. Mee naar stal, lange wandelingen, canitrailen, pittige bergwandelingen met veel klauteren, SUPpen: hij doet het allemaal met enthousiasme. In huis een heerlijke relaxte hond, een echte luie uitslaper en chiller. Hij heeft een goede uitknop geleerd wat inderdaad essentieel is. En over het algemeen is hij echt heel makkelijk. Maar ook binnen dit ras zit tussen individuen enorme verschillen in karakter. Binnen ons nest alleen al.

Ook is hij dol op kinderen. Maar; wij hebben zelf geen kinderen dus hij heeft na maximaal een paar uurtjes altijd weer rust. En een goede rustplek met weinig prikkels is voor zo'n gevoelige hond essentieel. Hij is sowieso ook een regelaar, zoals hierboven ook al eens genoemd (als ik mijn paard of mijn kat corrigeer vindt hij daar heel wat van). Hij vindt het heel ingewikkeld als ik met iemand anders bezig ben en hij kan er niet bij (bijv als ik aan het rijden ben in de bak). Maar ook als ik een keer een ander paard uit de paddock haal dan mijn eigen om naar de bekapper te brengen, dat vindt hij zeer lastig. Hij is nog jong en we trainen hier mee, maar dat vergt wel veel tijd en consequent zijn. Zoals veel met opvoeden van een Aussie: je moet er goed met je hoofd bij zijn. Of dat in een druk gezinsleven past: geen idee? Ik vind het aanpassingsvermogen van mijn hond erg mooi, dus ik denk dat hij er zeker goed zijn weg in kan vinden, mits hij daar ook goed in begeleid wordt en in meegenomen wordt. En dat hij zijn eigen individuele dingetjes kan behouden. Zoals die lange wandelingen, samen sporten en mentaal uitdagen. Hij doet het perfect op rustdagen, die zijn ook belangrijk, maar daar staan weer lekker actieve dagen tegenover. Het zijn honden die graag lekker actief bezig zijn, maar waar de balans met rust ook goed moet zijn.
Laatst bijgewerkt door Leo op 18-10-23 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Golden retriever, australian shepperd, anders, wat past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:24

Ik ben een hondenliefhebber. Kan honden goed lezen en opvoeden. Eerlijk gezegd ken ik niet een leuke australian Shepard. Ik ken er een heel aantal. Allemaal nerveuze, blaffende, sneppende en uitvallende zenuwachtige dieren.

Leo

Berichten: 50160
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:40

rien10 schreef:
Ik ben een hondenliefhebber. Kan honden goed lezen en opvoeden. Eerlijk gezegd ken ik niet een leuke australian Shepard. Ik ken er een heel aantal. Allemaal nerveuze, blaffende, sneppende en uitvallende zenuwachtige dieren.


Nouja daar herken ik mijn blije goedzak die iedereen altijd even leuk vindt gelukkig totaal niet in. :) maar ik weet wel dat het een heel gevoelig ras is en dat er zeker exemplaren zijn die ingewikkeld gedrag hebben.

ChefsSpecial

Berichten: 2684
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:53

Tsja, ik ben fan van de Golden (maar bevooroordeeld :+ )
Met een Golden kun je echt alles wel ondernemen wat je van plan bent. En nee, daar hoef je niet persé het werklijn-type voor te hebben. Opbouwen is key denk ik, maar dat geldt voor elk ras.
En besef je dat je het eerste half jaar tot jaar daar wel mee bezig bent. Ook voor het behoud van het lichaam en de gewrichten van de hond.

Aussies vind ik overigens ook érg leuk, voor mijn gevoel zitten die qua karakter tussen een Golden en een Border Collie in, maar ik ben niet bekend (genoeg) met het ras.
Met de Golden wel, en ik kan uit ervaring vertellen dat je daar echt wel alles mee kan ondernemen wat je van plan bent.

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:16

Als eigenaar van een werklijn labrador (en kenner van werklijn rassen), zou ik je absoluut willen adviseren als beginnende eigenaar weg te blijven van werklijnen. Heel zwart-wit; werklijnen zijn niet bedoeld voor actieve mensen, maar mensen die met de hond willen gaan werken (bij voorkeur) in het veld waarvoor ze gefokt zijn. Mijn ervaring is dat de gemiddelde werklijn scherper is, fanatieker, harder, veel sneller 'aan' staat, explosiever kan reageren, sensitiever, nerveuzer etc. Zoals ik altijd zeg; als beginnende bestuurder niet aan een ferrari beginnen ;)

Volgens mij zou zowel een golden retriever als een aussie prima passen, op zoek gaan naar een goede fokker. Ik ken genoeg goldens die uren wandelen en waar mee gesport wordt. Hoe ze met kinderen zijn; dat is echt afhankelijk van het individu.
Laatst bijgewerkt door Medea op 18-10-23 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Krabburger

Berichten: 82
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:22

Wij hebben een kruising golden x bordercollie. Niet helemaal wat je zoekt, maar wel bijna :))

Wat ons betreft echt de perfecte combinatie, binnen een hele relaxte hond, buiten enthousiast maar baasgericht. Heeft voldoende energie, maar ook een uit knop.

Als gezinshond ook echt fijn, dan merken we dat het goede van de golden erin zit. <3

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:33

Medea schreef:
Als eigenaar van een werklijn labrador (en kenner van werklijn rassen), zou ik je absoluut willen adviseren als beginnende eigenaar weg te blijven van werklijnen. Heel zwart-wit; werklijnen zijn niet bedoeld voor actieve mensen, maar mensen die met de hond willen gaan werken in het veld waarvoor ze gefokt zijn. Mijn ervaring is dat de gemiddelde werklijn scherper is, fanatieker, harder, veel sneller 'aan' staat, explosiever kan reageren, sensitiever, nerveuzer etc. Zoals ik altijd zeg; als beginnende bestuurder niet aan een ferrari beginnen ;)

Volgens mij zou zowel een golden retriever als een aussie prima passen, op zoek gaan naar een goede fokker. Ik ken genoeg goldens die uren wandelen en waar mee gesport wordt. Hoe ze met kinderen zijn; dat is echt afhankelijk van het individu.



Hier ben ik het helemaal mee eens. Je moet geen werklijn nemen omdat je graag eens in de zoveel tijd 5 uur gaat lopen in de bergen. Elke gezonde hond zou dit (uiteraard na opbouwen) prima aan moeten kunnen.
Een werklijn hond moet mee gewerkt worden. Voor mij is dat niet perse hetgeen waar ze voor gefokt zijn. Zelf ben ik namelijk zeer actief in agility. Enkel wandelingen geeft een hond niet voldoende mentale uitdaging. Je moet echt iets met ze ondernemen waar ze hun ei in kwijt kunnen.

Of een actieve hond te combineren is met gezinsleven, ik denk van wel. Maar dat is echt afhankelijk van waar jouw prioriteiten liggen.
Ik heb mijn honden aangeschaft voor de sport, wat tevens mijn hobby is. Hier zal ik dus altijd tijd voor willen maken (maar wellicht iets afschalen en niet meer 5 avonden per week op het trainingsveld staan)

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:42

Ten eerste vind ik het cool dat je nu al nadenkt over welk ras bij jullie zou passen terwijl het nog even duurt voordat je echt kunt beginnen. Top! Mijn tip zou zijn om nu fokkers van de rassen waar je interesse in hebt te vragen of je mag langskomen om kennis te maken met het ras. Zo kun je honden ontmoeten en kun je al je vragen en zorgen uiten bij iemand die wellicht beter een inschatting kan maken.

Ik heb die strategie ook toegepast en ben inmiddels thuisgekomen met de beste en liefste Schotse Herdershond korthaar (Schotse colliekorthaar/smooth collie) die perfect past in onze levensstijl! (Dit ras kan ook alles wat jullie graag willen dus wie weet is dat ook wel een optie voor jullie O:) #teamsmoothie #biased)

Houd er idd wel rekening mee dat herdershonden niet voldoende hebben aan alleen fysieke beweging. Want daar krijg je ze op een gegeven moment niet meer voldaan mee. De hersenpan moet aan het werk om een evenwichtige hond te houden.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:43

Nimmy schreef:
Hier 2 aussies, heerlijke honden, als je de uitknop installeert kunnen ze prima relaxed ergens liggen.

Hier 2 totaal verschillende karakters, als je voor een Aussie gaat, ga dan naar een goede fokker en laat de gedragstest meewegen in de pupkeuze. Die test geeft echt zoveel info, bij beide klopt de basis van het temperament, de rest is wel redelijk plooibaar.
Aussie teven zijn over het algemeen iets makkelijker dan reuen.

Als 1e hond, met begeleiding kan het zeker een prima keuze zijn. Ook met kinderwens (is bij zusje van onze oudste heel prima verlopen, hummeltje bij puperpup)


Helemaal mee eens. Ook binnen Aussies heb je zo veel soorten en maten en karakters. Alleen al binnen het nest waar mijn Aus vandaan komt hebben we de super actieve waar wat meer moeite in gestoken moet worden qua opvoeding, en de chille goedzakjes die super makkelijk leren en waar je bijna geen omkijken naar hebt. En dan is dit toevallig al een vrij pittig nest.

Als ik jou was zou ik eens in gesprek gaan met goede fokkers. Dat zal je sowieso moeten als je bij een goede fokker op de wachtlijst wil, en zij kunnen je bovendien vertellen of een Aus A) geschikt is en B) wat voor hond je dan het beste kan pakken.

Ik kan Crystal Colors aanraden, zij werkt met karaktertesten, doet heel veel qua socialisatie voordat de pups uitvliegen en zij beslist zelf welke pup je krijgt obv match qua karakter. Je mag wel voorkeuren uitspreken (en meestal kloppen die ook) en aangeven of je een teefje of reu wil, maar uiteindelijk beslist zij welk teefje/reutje (afhankelijk van wat je wil) ze het beste vindt passen. Dus ik zou zeggen, ga eens met een paar fokkers zoals deze in gesprek!

Edit: de golden van mijn schoonmoeder was een lieve hond maar had ook echt een gebruiksaanwijzing. Daar heb je dus ook verschil in karakters. Dus in beide rassen ga je met zo’n fokker in gesprek moeten om de juiste hond bij je behoeftes te vinden.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 18-10-23 08:46, in het totaal 2 keer bewerkt

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:44

Wij hebben een Golden (4) en een kind (1) en het is echt een match made in heaven. Golden is in huis lekker rustig maar vind wandelen heerlijk. Toen de kleine er net was was er opeens veel minder aandacht en daar ging hij heel mooi mee om. Niet nerveus worden of onaardig tegen de baby.
Mijn man gaat graag hardlopen en neemt de hond mee, max 10 kilometer maar dat is vooral met het oog op zijn heupen en ellebogen, niet overdrijven met de beweging want ze zijn vooral in de groei gevoelig op de gewrichten.

Vrienden van ons hebben een aussie in combinatie met een kleine en die lijdt echt onder minder aandacht. Veel aandacht vragen, met de bal slepen, nerveus gedrag en is ook met een uur lang apporteren niet moe. Plus, nu hun kleine er achteraan hobbelt springt de hond over de meubels om weg te komen. Die van ons kijkt gewoon op en sjokt rustig weg of blijft liggen als de kleine eroverheen wil. Maar dat heeft ook weer met zijn karakter te maken.

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:11

rien10 schreef:
Ik ben een hondenliefhebber. Kan honden goed lezen en opvoeden. Eerlijk gezegd ken ik niet een leuke australian Shepard. Ik ken er een heel aantal. Allemaal nerveuze, blaffende, sneppende en uitvallende zenuwachtige dieren.


Ik ken er heel veel en gelukkig voldoet geen aan jou ervaring. Anders hadden wij ook geen aus gekocht.

noviceh

Berichten: 4788
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:26

Goed dat jullie er al over nadenken! Als je uiteindelijk bij een fokker bent uitgekomen, kan het zijn dat je ook nog (lang) moet wachten op de dekking, dracht en groei van de pups. Bij ons heeft dit bij elkaar een half jaar geduurd, maar het kan ook nog veel langer gaan duren.
Ik heb even opgezocht welke hondenrassen overeen komen met jullie voorkeuren, misschien heb je er wat aan?

Vergelijkbaar met golden retriever:
Labrador
Flatcoated retriever
Ierse setter
Toller

Vergelijkbaar met australian shepherd:
Border collie
Australian cattle dog
Sheltie
Engelse shepherd
Collie

En eventueel een (kruising) Friese stabij?