Beet koningspython

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Beet koningspython

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 08:19

Goedemorgen
Wij hebben sinds enkele weken een koningspython.
De eerste weken was de slang goed hanteerbaar.
Echter heeft ie de afgelopen twee weken 2x gebeten.
De eerste keer was na het voeren.mijn zoontje wilde hem het terrarium indoen en hij beet. Echter liet ie direct los.
Gisteren wilde ik hem voeren en maakte de fout om de slang bij de muis te zetten ipv andersom. Gevolg een fikse beet en hij heeft mij zeker 15 min vastgehouden.
Nu zijn we natuurlijk wat huiverig geworden om de slang te pakken. Iemand advies. Is het goed om hem wat meer te pakken of juist niet.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Beet koningspython

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:48

Hoe en waar voeren jullie hem?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Beet koningspython

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:50

Het zijn nou ook niet bepaald gedomesticeerde huisdieren.
Ik denk dat een bepaalde kennis vsn zaken en omgang met dergelijke dieren een minimale vereiste is.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 08:51

Wij voeren hem in een aparte bak. Dus niet in het terrarium. Dit werd ons aangeraden door de reptielenwinkel.Normaliter zetten we hem daarin en dan de muis erbij.
Diepvries of levend maakt geen verschil. Hij eet prima.

viphorse

Berichten: 1509
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:52

Mij is geleerd om muisje ( wij voeren dode dieren ) op vaste plek in terrarium te leggen of een aparte bak en daarna goed je handen te wassen . Rede is dat de geur van muisje aan je handen hangt en de slang dan kan bijten .

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 08:53

Palmera schreef:
Het zijn nou ook niet bepaald gedomesticeerde huisdieren.
Ik denk dat een bepaalde kennis vsn zaken en omgang met dergelijke dieren een minimale vereiste is.


Men kan het leren.
En door te doen leren we.
We hebben een prima draaiend terrarium..vochtgehalte! Warmte etc is goed.
Alleen zijn we lerende in omgang.
En staan we open voor suggesties.
En idd is het geen 'huisdier' maar dat weten we. En we proberen het zo goed mogelijk te doen.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 08:54

viphorse schreef:
Mij is geleerd om muisje ( wij voeren dode dieren ) op vaste plek in terrarium te leggen of een aparte bak en daarna goed je handen te wassen . Rede is dat de geur van muisje aan je handen hangt en de slang dan kan bijten .


Wij voeren in een aparte bak.
Dit omdat ons is uitgelegd dat je andets gebeten kan worden in het terrarium.
En als je buiten het terrarium voert de slang de associatie niet maakt.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:56

Aparte bak is al prima, maar het klinkt wel alsof er in de basis wat dingen fout gaan. Ik heb vrienden gehad met een koningspython en die voerden hem ook buiten de bak met een pincet en kan me ook herinneren dat ze hem nooit hanteerden vlak na het eten.
Sowieso is het een goed idee om voor advies naar je reptielenwinkel te gaan.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 08:59

Vanillia schreef:
Aparte bak is al prima, maar het klinkt wel alsof er in de basis wat dingen fout gaan. Ik heb vrienden gehad met een koningspython en die voerden hem ook buiten de bak met een pincet en kan me ook herinneren dat ze hem nooit hanteerden vlak na het eten.
Sowieso is het een goed idee om voor advies naar je reptielenwinkel te gaan.


We voeren de muis aan een pincet.
Maar de slang zal toch terug het terrarium in moeten? Dus even kort gehanteerd moeten worden.
Na voeren pakken we hem drie dagen niet.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:07

Koningspythons hebben ook wel wisselende karakters, een vriend van mij fokt er en van zijn +/- 60 dieren zitten er toch een paar tussen waar je altijd bij moet oppassen, want elke handeling proberen ze je te bijten. Gewoon een tikje chagrijnig temperament.

Kan je de slang niet met bakje en al in het terrarium zetten en dan de bak gewoon open doen en hem zelf terug het terrarium in laten kruipen? De meeste reptielen vinden gehanteerd worden sowieso niet echt fijn.

Fly_high

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:16

magicmist schreef:
Wij voeren hem in een aparte bak. Dus niet in het terrarium. Dit werd ons aangeraden door de reptielenwinkel.Normaliter zetten we hem daarin en dan de muis erbij.
Diepvries of levend maakt geen verschil. Hij eet prima.


Gewoon in zijn eigen terrarium voeren :) en helemaal niet hanteren direct voor en na het voeren. Apart voeren zorgt ervoor dat je telkens een dier moet hanteren dat in zijn jachtmodus zit en per ongeluk handen kan verwarren met voeders. Zeker als het een beestje met flinke eetlust is die fanatiek wordt met eten. Denk aan een paard dat per ongeluk in je vingers hapt met wortels voeren ;) Als je in aanraking bent geweest met de muis ruiken je handen dan ook nog heel erg lekker.

En geen advies bij dierenwinkels inwinnen maar bij goede houders / kwekers.

Solleke_Noah schreef:
Koningspythons hebben ook wel wisselende karakters, een vriend van mij fokt er en van zijn +/- 60 dieren zitten er toch een paar tussen waar je altijd bij moet oppassen, want elke handeling proberen ze je te bijten. Gewoon een tikje chagrijnig temperament.


Het klinkt absoluut niet als "chagrijnig" gedrag, maar als normaal eetgedrag waarbij de slang handen voor muizen neemt (vandaar ook het vastgehouden van zijn "prooi", defensieve slangen vallen aan en laten weer los).

Slangen zijn sowieso niet echt chagrijnig te noemen, hooguit defensief en dan meestal uit angst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41609
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:20

Beide beten zijn terug te voeren naar jullie eigen onkunde. De slang volgde enkel zijn instint, namelijk toehappen wanneer er eten aan komt/in de buurt is. Of dat nu een muis of vingers zijn, de slang weet het verschil niet.

Sowieso moet je voor en na het eten niet hanteren. Wil je graag in een aparte bak voeren (wat met een slang alleen niet per se nodig is), laat hem dan vanuit de voerbak zélf het terrarium terug in gaan en blijf er zelf vanaf.

Je dier is niet agressief of onbetrouwbaar en je hoeft er ook niet bang voor te zijn, jullie hebben een beginnersfout gemaakt en dat doet soms pijn.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 09:23

Spoiler:
De tweede keer was vanuit de slang echt per ongeluk. Door een fout van mijzelf.
De reptielenwinkel waar we heengaan staat prima bekend en geven goed advies. Dus niet - zomaar- een dierenwinkel.jurrasic world rijen .

Ik denk ook niet dat het chagrijnig zijn was. De eerste keer misschien het terugzetten na voeren wat niet fijn was.

We gaan kijken of het lukt in terrarium en dan zelf in de bak laten vaan. En ja beginners fouten mogen mi gemaakt worden. Leren we weer van. Al was het pijnlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41609
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:26

magicmist schreef:
Spoiler:
De tweede keer was vanuit de slang echt per ongeluk. Door een fout van mijzelf.
De reptielenwinkel waar we heengaan staat prima bekend en geven goed advies. Dus niet - zomaar- een dierenwinkel.jurrasic world rijen .

Ik denk ook niet dat het chagrijnig zijn was. De eerste keer misschien het terugzetten na voeren wat niet fijn was.

We gaan kijken of het lukt in terrarium en dan zelf in de bak laten vaan. En ja beginners fouten mogen mi gemaakt worden. Leren we weer van. Al was het pijnlijk.

Ja, het doet nog best zeer, idd.

Wel apart dat je reptielenwinkel niet heeft gezegd dat je slangen voor, tijdens en na het voeren niet op moet pakken.

Heb je een foto van je slang <3?

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 09:32

_San87_ schreef:
magicmist schreef:
Spoiler:
De tweede keer was vanuit de slang echt per ongeluk. Door een fout van mijzelf.
De reptielenwinkel waar we heengaan staat prima bekend en geven goed advies. Dus niet - zomaar- een dierenwinkel.jurrasic world rijen .

Ik denk ook niet dat het chagrijnig zijn was. De eerste keer misschien het terugzetten na voeren wat niet fijn was.

We gaan kijken of het lukt in terrarium en dan zelf in de bak laten vaan. En ja beginners fouten mogen mi gemaakt worden. Leren we weer van. Al was het pijnlijk.

Ja, het doet nog best zeer, idd.

Wel apart dat je reptielenwinkel niet heeft gezegd dat je slangen voor, tijdens en na het voeren niet op moet pakken.

Heb je een foto van je slang <3?

Nee ze hebben enkel gezegd..voeren in aparte bak. Nja ze zullen dan ervoor en nadien wel teruggezet moeten worden. Terug zal geen probleem zijn. Erin misschien wel.
Dus even kijken hoe we dat gaan doen..
Zal straks s een foto zoeken.

Sweetgirl1
Berichten: 4552
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Beet koningspython

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:51

Wij hebben ook een koning en die laten we zelf dr bak in gaan. Dus de voerbak tegen het terrarium aan zetten en dan kan ze er zelf in kruipen. Dit omdat ze een redelijk pittige dame is

mvdende

Berichten: 5697
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Beet koningspython

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:35

Hier een zooitje rode rattenslangen (p. Guttatus oftewel gutten) die erg fel kunnen zijn op voer. Ik gebruik voor het hanteren vaak een slangenhaak. Eenmaal in handen hebben ze vaak wel door dat handengeen eten zijn, maar in hun bak durven ze nog wel eens erg fel te zijn. Ook als ze nog veel voerrespons hebben direct na het voeren in de aparte bak (heb een koppel same,dus één moet eruit en apart gevoerd) dan gebruik ik eerst de slangenhaak om ze te pakken. Wél zo veilig voor mijn vingers.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Beet koningspython

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:53


Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:10

Ik zou willen adviseren om gewoon in het terrarium te voeren. Eruit halen en met name terugplaatsen bezorgt de slang stress. Nadat ze gegeten hebben, is het advies om ze 48 uur met rust te laten. Dit gaat niet wanneer je ze buiten hun verblijf voert.

De ene koningspython is meer happerig dan de andere. Echter heb ik in dit geval niet het idee dat het een chagrijnige slang betreft. Jullie hebben wel een dier met wat meer pit en dat is iets om heel blij mee te zijn. Veel koningspythons durven namelijk niet te eten als ze net verplaatst zijn. Of terwijl je ze in handen hebt. Dat deze dat wel doet is heel fijn, want dat bespaart een hoop stress om het niet willen eten. Je hoort vaker dat ze niet willen eten, dan dat ze te vlot happen :D

De keer dat hij je zoon heeft gebeten, komt waarschijnlijk omdat een slang na het voeren (en in vervelling) op zijn kwetsbaarst is. Hij zal dan wat feller reageren en het enige wat zo'n diertje kan doen is bijten. Dit is op te lossen door het dier gewoon in zijn verblijf te voeren. Wanneer ze defensief bijten, blijven ze niet vasthouden.

De keer dat hij jou gebeten heeft, is waarschijnlijk omdat hij de prooi rook en niet begrijpt wat het verschil tussen jouw hand en de prooi is. Een python bepaalt op basis van geur dat er een prooi aanwezig is. Daarnaast heeft hij een soort infraroodcamera waarmee hij de warmte van de prooi kan ruiken. Als hij dus een prooi ruikt, en hij merkt de warmte van jouw hand op, is het voor hem een simpele optelsom. Hij bleef je vasthouden, dus wat zeker is, is dat hij jou verward heeft met de prooi.

Beide bijtgevallen zijn niet te voorkomen door de slang te laten wennen aan hanteren. Wel door je voertechniek aan te passen. Wanneer hij continue in het verblijf defensief zou happen zonder reden, kan het wel helpen om hem wat regelmatiger rustig te hanteren zodat hij leert dat handen geen gevaar zijn. In deze gevallen zou dat echter ook niet helpen, omdat hij een duidelijk aanwijsbare reden heeft gehad om je te bijten.

Edit: nog even een aanvulling op het verhaal van de dierenwinkel. Een koningspython heeft zo ongeveer 3 hersencellen en die zullen het verschil tussen binnen en buiten de bak voeren niet snappen. Zodra ze denken dat er eten is en ze hebben honger, zullen ze toeslaan. Zorg daarom met hanteren dat je gewassen handen hebt met een ander luchtje dan prooidier. Dan maken ze die verwarring minder snel. Het maakt in ieder geval niks uit qua "bijten binnen het verblijf". Voor het dier zelf is het beter om niet gehanteerd te worden vlak na het voeren.

Leer tevens het gedrag van het dier lezen. Ze vertellen heel duidelijk of ze defensief zijn, je op willen eten of dat je ze gewoon kunt pakken. Dat is een kwestie van ervaring op doen, maar als je er op focust leer je de verschillen sneller.

Cantodea11
Berichten: 221
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Beet koningspython

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:34

Mijn dochter ook een slang voert altijd gewoon terrarium en met een pincet omdat ze dan heftig kunnen reageren net als in de natuur is makkelijk met dode voederdieren en als jeslang honger heeft niet oppakken dan kunnen ze heftig reageren

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Beet koningspython

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:45

Ik voer ook in het terrarium, en maar eens in de paar maanden. Geef je groot genoege prooi? Dan kunnen ze vaak best een tijdje erop teren en hoef je minder vaak het ritueel te doen.

Het enige moment waarop mijn super makkelijke slang feller is is tijdens het voeren. Zou haar dan ook echt niet willen pakken eigenlijk, weet dat het vroeger veel aangeraden werd in een aparte bak te voeren maar de meeste zijn er op terug gekomen als de slangen alleen zitten.

sterregoud
Berichten: 1847
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Beet koningspython

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:53

Hi, ik weet weinig van slangen, maar pythons kunnen toch ook een bedreiging voor mensen zijn ? Hoe weet je nu dat je veilig bezig bent ? Ik heb gelezen dat ze grotere prooien kunnen wurgen.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:57

Koningspythons zijn klein en erg stressgevoelig. Ze zijn geen bedreiging voor katten, cavia's, konijnen, grote volwassen ratten, etc.

sterregoud schreef:
Hi, ik weet weinig van slangen, maar pythons kunnen toch ook een bedreiging voor mensen zijn ? Hoe weet je nu dat je veilig bezig bent ? Ik heb gelezen dat ze grotere prooien kunnen wurgen.

viphorse

Berichten: 1509
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Beet koningspython

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:01

As we speek….. mijn slang heeft zojuist zijn muisje op de vaste plek in terrarium op. Neergelegd en hij kwam meteen en meteen op ook . Ik laat hem idd dan ook met rust en dagen erna ook.

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:11

Animal schreef:
Koningspythons zijn klein en erg stressgevoelig. Ze zijn geen bedreiging voor katten, cavia's, konijnen, grote volwassen ratten, etc.

sterregoud schreef:
Hi, ik weet weinig van slangen, maar pythons kunnen toch ook een bedreiging voor mensen zijn ? Hoe weet je nu dat je veilig bezig bent ? Ik heb gelezen dat ze grotere prooien kunnen wurgen.


De jongen zijn niet groot, maar koningspythons zijn juist relatief goed met stress.

Mijn vrouw is nu zon 1.50 lang en eet XL ratten van zon 300g. Cavia of konijn zou ze zich best aan wagen.
Afbeelding


Maar voor mensen zijn ze in principe ongevaarlijk, pas tegen de 2 meter word het echt aangeraden er altijd een 2e persoon bij te hebben en day haalt een balpython niet.