Welke hondentrucjes aan de riem?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5799
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Welke hondentrucjes aan de riem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 21:42

Hi,

Ik heb(bijna had) een reactieve hond. Nu ben ik erachter dat als ik hem opdrachten geef als we een hond zien, hij op mij let en niet op die andere hond. Het is echt een verademing om.zonder geblaf een hond te passeren.

Nu kan hij het commando 'wissel' dan moet hij van links naast mij achterlangs naar rechts naast mij gaan lopen of als hij rechts loopt en ik zeg wissel, achterlangs naar links naast mij gaan lopen.

Als ik zeg 'kijk' dan moet hij in m'n ogen kijken of iig z'n aandacht op mij hebben.

Verder heb ik 'zit' en 'af'

Maar ben opzoek naar meer kunstjes die je aan de riem kunt doen. Ik ga beginnen met 'turn' = rechtsom draaien en 'twist' = linksom draaien. Hierna zoek ik nog meer afwisseling. Woensdag heeft er een idee en hoe leer ik.dat het beste aan of hoe heb jij het jou hond aangeleerd?

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Welke hondentrucjes aan de riem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:52

Touch? Met zijn neus je hand (of een ander voorwerp) aan tikken. Kun je evt ook leuk uitbreiden in huis.

Mijn hond kent ook schudden. Maar die zwemt heel vaak en schudt zich dan vaak 2x uit dus dat was vrij makkelijk aan te leren. Soms liep hij zn neus alweer achterna en vergat hij te schudden, vandaar een trucje van gemaakt

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke hondentrucjes aan de riem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:56

High five is een makkelijk aan te leren trucje, kan je ook nog high ten van maken :')

Door = tussen je benen door lopen.

black_kelpie

Berichten: 7821
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:58

Touch inderdaad, is ook gewoon een handig trucje om te kunnen. Touch met de kin op je hand kan ook.

Voorpoten ergens op zetten, wat er ook maar in de buurt is. Bielzen rondom een tuin, muurtjes, paaltjes, bij gebrek aan een object kan je arm ook. "Paws up" heet die hier.

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke hondentrucjes aan de riem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:00


idylle
Berichten: 5799
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 22:03

Oeh, touch hebben we al eens geleerd idd, maar was ik alweer vergeten, die kunnen we er zeker weer bijpakken.

High 5 en 10 is ook leuk om aan te leren, maar aan de riem niet heel handig denk ik en hetzelfde geld voor door. Wellicht wel als het passeren nog weer makkelijker gaat, maar nu is dat nog te vroeg. Maar wel super bedankt voor het meedenken!

Pootjes op doen we ook al idd. (Goh, we doen meer als ik dacht haha)

snorkel1986

Berichten: 3018
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Welke hondentrucjes aan de riem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:13

Dood en rol
Willen ook prima aan de riem misschien eerste aanleert fases thuis in de tuin of huis

noviceh

Berichten: 4786
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:19

- Tempowisselingen
- Zit zodra jij stil staat
- Sta vanuit stilstand
- Als je gaat lopen vanuit stilstand en begint met het been het dichtst bij de hond dan moet hij volgen. Als je eerst het andere been voor zet, dan moet de hond wachten/blijven
- Tel tijdens het wandelen hardop en spreek het laatste cijfer heel enthousiast uit. Probeer hierin de aandacht van de hond vast te houden en probeer steeds verder te tellen
- Gebruik onderweg alles voor behendigheid om ‘door’ ‘tussen’ ‘over’ enz te lopen, ook ergens omheen slalommen
- Omdraaien met de hond aan de buitenzijde of de binnenzijde van je
- Rondjes laten draaien

Azmay

Berichten: 17992
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Welke hondentrucjes aan de riem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 23:17

Uiteinde van de riem vastpakken en weer op commando los laten is hier best een hit.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 04:36

Tussen: tussen je benen staan/lopen
Achter je gaan zitten
Pootje op je onderbeen leggen (je buigt dan je been naar achteren), kan ook met een kin target
Kintarget sowieso ;)
Plat liggen
Gewoon pootje geven (links en rechts)
Shame (pootje op neus)
Leunen
Achteruit lopen
Rondje om je heen
Pivotteren
Kruipen

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Welke hondentrucjes aan de riem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 05:02

In deze situatie werkt voor mijn hond de schoudervoor en het wijken goed. Veel doggy dancing oefeningen kunnen ook aan de riem gevraagd worden terwijl je doorwandeld

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welke hondentrucjes aan de riem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 05:33

Hier heb ik stukje tuinslang aan de riem. Bij situaties die hij spannend vind doen we trek spelletje. Al jarenlang en naar volle tevredenheid. Geen gehannes verder met trucjes enz omdat daarvoor zijn aandacht niet genoeg bij mij ligt.
Mijn vorige hond wou uit enthousiasme naar iedere hond en liep vaak los. Die juist 'watch' geleerd. Dat was de hond die in zicht kwam bekijken en dan kreeg hij click van de clicker en beloning dat hij de hond aan gaf. Deze beloning gooide ik de andere kant op dan dat die hond was of ik strooide wat voer. Eten was ontzettend belangrijk voor hem haha en zo kon iedereen passeren. Plus als hij los liep en hij zag een hond dan kwam hij toch naar mij om een beloning ipv dat hij erop af ging.

idylle
Berichten: 5799
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Welke hondentrucjes aan de riem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 07:49

Wat super veel reacties en tips al, heel erg bedankt! De schouder voor, hoe kan ik die aanleren?

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:41

Ik zeg Gerust als hij moet wegkijken van een andere hond, met een kleine correctie van de riem. En dan intens belonen als hij weg kijkt. Alle richtingen behalve die hond zijn dan goed (vooruit of naar mij of naar een plant).
Gerust als in gerust laten :D

Hier fixeren ze al op andere honden van 50m afstand ofzo. Op deze manier ben ik het geblaf en getrek voor.
Daarnaast ook nog afstand houden of gewoon omdraaien als er iemand naar ons toe wandelt. De afstand om te passeren verkleint met de tijd, maar het is er een van lange adem :D