Hoe nu te handelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Hoe nu te handelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 08:35

Gisteren is mijn hondje van nog geen 5kg aangevallen door een pitbull..
Ik stond bij het hek van de buurvrouw en opeens kwam de buurman achter ons staan, we hadden het niet in de gaten en de hond viel in 1x aan.

Nou hield ik altijd afstand omdat ik het niet vertrouwde en deze hond het hondje van mijn buurvrouw, als bezit ziet.
Dus als mijn hondjes bij de buurvrouw zijn, zij is mijn vaste oppas mag die hond ook niet komen..

Eerlijk gezegd verwijt ik het de hond niet , maar zijn baas, die het beestje nooit beweging geeft en hij blowt, is alcoholist, dus ik denk geen goede baas, maar daar heeft het dier geen schuld aan.
Beest is ook zeker 20kg te zwaar helaas.

Maar nu, Pip was in shock, heeft wonden, dus gisteravond gelijk naar de dienstdoende dierenarts gegaan.
Wonden konden ivm dunne huid niet gehecht, dus honingzalf.
Gelijk metacam gehad en antibiotica en vanavond pillen metaal.

Ze heeft verdomd geluk gehad, haar bandje met ijzeren naamplaatje is helemaal verbogen, voorpootjes liep ze aan te schudden, die hond ging echt voor de kill.

Maar nu mijn vraag...hoe verder, ze wil niet naar buiten
Hoe ga ik alles weer opbouwen.
Hoe geef ik weer vertrouwen

Andere hondje van mij is ook echt van slag en eerlijk gezegd ik ook.

Foto's in spoiler
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pluttersput

Berichten: 15019
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:41

In elk geval meteen aangifte doen. Hoe lief meneer ook zou zijn, aangifte doen. En alle kosten op de eigenaar verhalen.

Met je hondje eerst even de tijd geven om thuis, veilig, haar rust terug te vinden. Daarna met eventueel een hond die ze goed kent een rondje lopen.
Maar honden zijn kanjers daar in hoor... als ze eenmaal over de grootste schok heen zijn gaan ze soms gewoon verder of er niks gebeurd is.

Dikke knuffel voor jullie allebei :(:)

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Hoe nu te handelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 08:43

Politie was er gelijk bij, brachten toevallig oude buurman thuis en aangifte is gelijk gedaan..

Celebi
Berichten: 3668
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:44

Jakkes wat naar.. Ik heb mijn hondje van 1,5 kilo ook een keer onder een grote golden retriever vandaan moeten trekken omdat die vanuit het niets aan kwam stormen (baas heeft niks door gehad, die zat blijkbaar meters verderop op een bankje in haar telefoon) met 2 poten en kop bovenop hem. Gelukkig geen schade maar het was vreselijk eng. Hondje vond alle honden daarna vreselijk eng maar we zijn lieve mensen tegen gekomen die expres wat langer mee liepen zodat mijn hondje kon zien dat niet alle honden eng zijn. Het hielp ook dat we thuis op het erf nog een grote lieve Goldendoodle hadden zitten die ook niet eng was. Zo kwam hij er snel weer af. Zijn er buurhondjes waar je hond het goed mee kan vinden? Misschien kan die langs komen voor een kleine wandeling. Of even samen voor de deur snuffelen. Kleine stapjes met positieve ervaringen is belangrijk. Veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Celebi op 28-09-23 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:44

Jeetje, arm ding. Die zal zich goed beroerd voelen.
Ik zou niet forceren dat ze persé nu naar buiten moet. Even in de tuin en dan eerst maar verder opknappen.

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Hoe nu te handelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 08:47

Goof helaas geen tuin.
Maar maakt niet uit ze mag op het balkon.

Celebi we wandelen altijd met vaste roedel van 6 of 7 honden,
Heb zelf 2 en die van dochter vaak, dus ga eerst maar met zijn 3en blokje om van de week

MyWishMax

Berichten: 25325
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe nu te handelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:01

Ik zou idd even wachten tot ze zich iets beter voelt, nu doet alles zeer. Ook vast spierpijn en stijf en noem maar op. En daarna, kijk gewoon hoe ze zich gedraagt en houdt haar tempo aan.

Echt, vertrouw op jezelf. Je hebt genoeg ervaring en kennis om het goed in te kunnen schatten en jij kent haar. Steun van honden waar zij op vertrouwt, kleine rondjes eventueel en proberen zelf te ontspannen ook.

Heel veel sterkte!

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe nu te handelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:11

Veel beterschap voor je hond.
Ik zou het gewoon even wat tijd geven. Inderdaad dan maar op het balkon laten gaan om haar behoefte te doen. Als ze een beetje over de schrik heen is en de wonde was genezen zijn zou ik kijken hoe je haar weer vertrouwen kan geven buiten. Desnoods met hulp van een professional.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Hoe nu te handelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:13

Ach wat ontzettend sneu, beterschap voor je hondje :knuffel: Hopelijk zijn jullie er beide mentaal snel weer een beetje bovenop!

Wintu

Berichten: 2978
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:02

Aangifte doen bij je gemeente ook. Ik heb ditzelfde aan de hand gehad en heb zowel aangifte gedaan als aangifte bij de gemeente. De laatste kan aanlijnplicht en muilkorf plicht instellen. Ook krijgt ie een rode vlag bij zijn naam en is de hond bekend.

Mijn hond is onwijs reactief er van geworden, puur uit angst. Ik zelf heb er ook een tik van overgehouden en kan niet meer ontspannen met de hond wandelen.

Geef het tijd, eerst de tuin en op zeer rustige plekken waar gen honden zijn. Van daar uit weer uitbouwen, bewaak haar grenzen.
Knuffel voor je vriendje :(:)

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Hoe nu te handelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 21:28

Aangifte gemeente op advies politie idd gedaan
Politie nu bij iedereen geweest ook de buren die het hebben gezien hebben verklaring afgelegd
Dit was 2de incident vorige keer met blindebegeleidings hond waarbij de baas begon te bedreigen

Hij heeft nu aanlijngebod en muilkorfgebod..

Pipje begint weer wat te kwispelen en alle buren komen knuffelen en wat lekkers brengen..

Mijn hondjes zijn echt geliefd.en heb nooit gebrek aan oppas adresjes.
Nu zie je pas hoeveel honden voor anderen kunnen betekenen

Wintu

Berichten: 2978
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:09

Echwel schreef:
Aangifte gemeente op advies politie idd gedaan
Politie nu bij iedereen geweest ook de buren die het hebben gezien hebben verklaring afgelegd
Dit was 2de incident vorige keer met blindebegeleidings hond waarbij de baas begon te bedreigen

Hij heeft nu aanlijngebod en muilkorfgebod..

Pipje begint weer wat te kwispelen en alle buren komen knuffelen en wat lekkers brengen..

Mijn hondjes zijn echt geliefd.en heb nooit gebrek aan oppas adresjes.
Nu zie je pas hoeveel honden voor anderen kunnen betekenen


Hoe gaat het nu met jou? Ik heb het heel heftig gevonden en de adrenaline en de schrik heeft er wel even een tijdje ingezeten, boosheid ook, volgens mij ben ik die dag niet meer rustig geweest. Die van mij had een wond aan het oor, bek van een enorme kangal zat er om, en een diep gat in zijn nek.

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Hoe nu te handelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 06:41

Nou ik had de schrik goed te pakken, nog wel ontdaan, t ijselijke gegil van Pip blijf ik horen..

Die eigenaar wilde praten, maar dat kan ik echt nog niet aan, ook tegen de politie gezegd.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:59

Ik vraag me dan af wat er nog te praten valt, afgezien van het aanbieden van excuses. Zeker met zo'n hond (en ik heb er zelf een hoor, zou ook niets anders willen) maar eigenlijk gewoon met alle honden, moet je als eigenaar je altijd en overal verantwoordelijkheid nemen en daarin nooit laks zijn. En als je dat niet doet mogen daar van mij flinke consequenties tegenover staan, voor de eigenaar en niet per definitie voor de hond.

Sterkte voor jou en je hondje...