Konijnenbaby’s in nest koud

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Konijnenbaby’s in nest koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:59

Hier kun je niets aan doen dus voel je aub niet schuldig! ;)

Konijnen zijn heel stress gevoelig, zeker tijdens de dracht. Bij een konijn wat voor het eerst een nest krijgt en waarbij alle omstandigheden goed zijn, gaat het alsnog regelmatig mis. Dit konijn is verplaatst waardoor ze zich waarschijnlijk nog niet prettig heeft gevoeld in haar nieuwe omgeving. Dat levert stress op en als gevolg daarvan kunnen ze zich niet goed voorbereiden op de geboorte, geen nest maken en bijvoorbeeld de jongen verwaarlozen.

Het grootbrengen van kleine konijntjes is ontzettend lastig. Zelfs als je veel ervaring hebt gaan ze op termijn nog vaak dood. Hun spijsverteringsstelsel is zo gevoelig dat ze eigenlijk nauwelijks andere melk kunnen verdragen dan konijnenmelk, en laat dat nu net niet te koop zijn bij de supermarkt.

Natuurlijk had je op een andere afloop gehoopt, focus je nu lekker op het verwennen van mams zodat ze zich thuis gaat voelen. Geef haar lekker wat bewegingsvrijheid zodat ze de benen kan strekken, en verder gewoon rust. En probeer het los te laten dat het nestje mis is gegaan.

miereneter

Berichten: 2558
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:01

:knuffel:

Jij hebt echt je best gedaan. Het is superverdrietig, maar waarschijnlijk was hun start te slecht.
Geen tips over de stuwing, maar ik hoop dat moeder konijn nu rustig kan herstellen van de verwaarlozing.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Re: Konijnenbaby’s in nest koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:08

Ik zou de moeder op vooral goed kwalitatief hooi zetten. Qua brokken maximum 20 gram per kilo levend gewicht, maar indien niet nodig kun je die momenteel weg laten. Groenvoer mag altijd.

StalNollie

Berichten: 9149
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Konijnenbaby’s in nest koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:24

Niet schuldig voelen. Konijnen zeer erg teer en groot brengen met de fles haast niet te doen. Dus meer dan warm leggen kon je niet doen. De natuur zijn gang laten gaan is vaak toch het beste

Volgende keer mocht er een nestje komen, nest controle doen en het daarbij laten zo min mogelijk vroeten in het nest. Zeker als moeder konijn je niet bekend is.

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 10:19

Bedankt voor jullie lieve berichtjes allemaal, doet me goed. Goed hooi heeft ze, brokken en groenvoer ook :)

StalNollie: was ook van plan ze met rust te laten na de nestcontrole. Vervolgens was er één uitgekropen en toen ik die teruglegde voelde de rest allemaal heel koud aan. Dus toen ging het balletje rollen. Maar ik neem het zeker mee. Ik fok niet bewust, maar het leek me wel leuk een keer een nestje mee te maken. Dit was dus een mooie manier, omdat mama toch al zwanger was en een goede plek nodig had. Maar dat liep helaas dus even anders...

Wintu

Berichten: 3012
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Konijnenbaby’s in nest koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:11

Ach wat jammer, maar ze zijn zo teer, eenmaal aan de verkeerde kant van geluk is het ook moeilijk ze er bovenop te krijgen.

Ik heb hier meestal konijntjes vanaf 75 gram, die breng ik voor de opvang met de fles groot. Het is wel te doen, maar je moet alle spullen wel in huis hebben en weten wat je moet.

Voel je niet schuldig dat het niet gelukt is, dat gebeurt nu eenmaal.