Jonge poes plast overal en nergens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 17:51

Nou we zijn nu een goede week verder nadat we ons kattenbakkensysteem weer aangepast hebben. En we hebben geen buitenbakkelijkse plasjes van Dolly meer gevonden sindsdien!! *\o/*

We durven het zelfs weer aan weer wat mandjes en kussentjes terug te plaatsen.
Waar Tarja heel blij mee is onder andere:
Afbeelding

En Sansa neemt het “op de bak gaan” soms wel heel serieus:
Afbeelding

Zoals ik in mijn vorige post al zei maakt iedereen weer gebruik van de bakken. De cabrio versie is het meest populair blijkt.

We zijn ook tot de conclusie gekomen dat de oude bakken die we hadden ingebouwd in een kast waarschijnlijk te vies bevonden werden. Die staat er zo al een best een aantal jaar en ondanks regelmatig onderhoud (naast het 2x daags uitscheppen) zijn ze toch wel aardig verloederd. Dus die hebben we opgeheven en 2 andere voor in de plaats gemaakt.

Mijn vriend en ik zijn uiteraard heel blij dat de oplossing simpeler was dan gevreesd. Eigenlijk stom dat je dit toch in je achterhoofd wel kan weten, maar zo “vastgeroest” zit in je eigen systeem dat je het gewoon niet ziet. Daarom zijn we ook super dankbaar voor jullie eerlijke reacties, het meedenken en meeleven!!

Bedankt allemaal!!! <3

Zoolgangster

Berichten: 9663
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Jonge poes plast overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:04

Wat fijn dat het zo is opgelost!

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Jonge poes plast overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:07

Wat een fijne update.
Hopelijk blijft dit zo voortgaan maar ik denk het wel.

Niet meer twijfelen aan jezelf als poezen baas hè.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:14

Ahw wat fijn <3

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Jonge poes plast overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:12

Super om te horen!

Als je plek hebt dan is een onderbak van een cavia/konijnenkooi ook handig. Is hier echt favoriet omdat ze echt een plekje kunnen zoeken

Earth

Berichten: 7930
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Jonge poes plast overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:25

Wat fijn om te horen, gelukkig is het hiermee opgelost :)

Ineke2

Berichten: 33138
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Jonge poes plast overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:31

Hele fijne update, gelukkig maar *\o/*

DuoPenotti

Berichten: 29727
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jonge poes plast overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:49

Wat goed!
Met eigenlijk simpele dingen als oplossing.

Ik ga je topic laten lezen aan een vriendin die met haar jonge kat hetzelfde heeft. Misschien heeft ze er wat aan.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Jonge poes plast overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:08

Vaak is de oplossing inderdaad makkelijker dan gedacht. De buurvrouw was ook van help en stug van ja maar eerst ging ze wel op dit grit. Tjaaa katten…….grit wisselen en opgelost.

Melzazu
Berichten: 1798
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Jonge poes plast overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:57

Ik las de hele tijd al mee omdat ik hier een soortgelijk probleem heb. Wat fijn TS dat het voor jou zo is opgelost.

Mag ik het topic even overnemen om tips te ontvangen? Anders maak ik er zelf 1 maar het leek mij handig gewoon hier verder te gaan :D

Situatie is als volgt:
Wij hebben 2 kattebeesten. Broertje en zusje.
Zijn nu zo’n tweeënhalf jaar oud en zijn al ruim voor een jaar gecastreerd. Hadden 2 bakken en was nooit wat aan de hand tot 4 maanden geleden ongeveer. Toen begon de kater ineens beneden op de deurmat af en toe een plasje te doen. Die weg gehaald na een aantal keer. Toen ook ineens op hun vensterbankkussentje. Na een paar keer wassen en weer neerleggen ook deze maar weg gehaald.

Intussen ook al een keer urine opgevangen en weg gebracht maar was helemaal prima.

De 2 bakken op verschillende plekken gezet en een derde bak erbij geplaatst. Al wat met verschillend grit geprobeerd.

Nu is de stand van zaken inmiddels zo dat beide katten gewoon op alle 3 de bakken gaan.

2 bakken met wat grof klontvormend grit en 1 bak met wat fijner klontvormend grit. Zonder geur en van 2 verschillende merken.

Ik heb beneden ook wel kleden liggen en dekentjes op de bank bijvoorbeeld. De deurmat en de vensterbankkussens heb ik nog niet terug geplaatst. Boven en beneden staat ook wel ergens een mandje maar daar liggen ze nooit in.

De kater plast met regelmaat nu alleen in hun kattenwiel. Meestal vinden we het in de ochtend en we hebben ook het idee dat hij dat vroeg in de ochtend doet. Het is niet iedere dag. Kan zo 2 dagen achter elkaar zijn en zo 3 dagen niet.

We hebben al feliway geprobeerd. Helpt niks.
In het kattenwiel zit een soort vloerbedekking. We maken het alleen schoon met een vochtige handdoek en verder niet. Maar in het verleden met de kussentjes in de vensterbank, die had ik helemaal uitgewassen en dat maakte toen ook geen verschil dus dat de geur niet helemaal goed uit het kattenwiel wordt gehaald kan het naar mijn idee ook niet zijn.

Ik durf de kussentjes in de vensterbank nog niet weer neer te leggen.

Maar wat kan ik nu nog meer doen? Toch nog weer ander grit proberen? En wat dan want hij gaat dus in principe prima op deze bakken.

Als iemand nog tips heeft dan hoor ik ze heel graag.

Oh ja deze katten komen ook in een buitenren als ze zin hebben.

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Re: Jonge poes plast overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:13

Zijn het bakken met of zonder kap? Veel katten vinden zonder kap fijner, dus als die er nog niet is zou ik dat als eerste proberen.

Staat er een bak in de buurt waar er buiten de bak geplast word? Zo niet eentje plaatsen, zo wel even kritisch naar de plek kijken. Het liefst op een rustige beschutte plek zetten.

Weet je zeker dat het een plasje is en geen sproei gedrag?

Melzazu
Berichten: 1798
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:19

Wistaire schreef:
Zijn het bakken met of zonder kap? Veel katten vinden zonder kap fijner, dus als die er nog niet is zou ik dat als eerste proberen.

Staat er een bak in de buurt waar er buiten de bak geplast word? Zo niet eentje plaatsen, zo wel even kritisch naar de plek kijken. Het liefst op een rustige beschutte plek zetten.

Weet je zeker dat het een plasje is en geen sproei gedrag?


Oh ja sorry vergeten te melden.
Altijd al de kap eraf omdat ze vrij groot zijn en zo kunnen ze veel fijner zitten.

Ja er staat er 1 in dezelfde kamer.

Ja hij gaat gewoon keurig zitten want we hebben het hem ook wel eens zien doen. Het gekke is dat wij wel van de kappen het bovengedeelte als het ware er op hebben zitten en dat heeft mijn man zo afgezaagd dat de achterkant van de bak wel hoger is aangezien de poes wel vaak in de bak sproeigedrag vertoont met plassen. Niet altijd maar die staat dus soms zo van zich af te plassen recht naar achteren dat het anders buiten de bak ging maar dat doet de kater dus juist niet.

Kortom ik snap er niks meer van.

En de bak bij het wiel gebruikt de kater dus ook echt wel want dat zien we hem wel doen. Deze staat wel gewoon open in het zicht. Hoe zou ik daar dan nog een beschutte plek van kunnen maken en zou dat dan zin hebben aangezien hij er dus wel op gaat.

Nyaleti

Berichten: 6239
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:23

UF2000 kopen. Met wassen of met een doekje schoonmaken blijven er enzymen van de urine achter waardoor de kat het alsnog kan ruiken.
Eerst dat er goed op sprayen voor je met een doekje aan de slag gaat of het in de was gooit. Het kan ook op tapijt etc, het zou geen vlekken achter mogen laten en tot nu toe is mijn ervaring dat alles idd mooi schoon blijft.

De deurmat en op de vensterbank is wel typisch: zijn er katers uit de buurt die wel eens langslopen? Misschien plassen die tegen de muur of in de tuin waar jouw kater dan weer op reageert.

Melzazu
Berichten: 1798
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Jonge poes plast overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:35

Ah dat kan ik nog doen met dat schoonmaakmiddel. We hebben wel nadat hij een aantal keer in dat kattenwiel geplast had het oude tapijt eruit gesloopt en helemaal met nieuw tapijt bekleed dus daar zat ook geen urine geur maar aan maar dat hielp dus ook niets.

Nee er loopt wel eens heeeeeel af en toe een poes door de tuin maar geen katers.

Tja als het zo is af en toe dan is het zo hoor dan leggen we ons er maar bij neer. We houden niet minder van hem maar het zou toch fijn zijn dat het zou stoppen.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Jonge poes plast overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:00

Katten ruiken veel beter. Bij uf2000 hebben ze ook lampjes waarmee je kan kijken.