Nieuwe kat, welk ras?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:37

prugelpiet schreef:
Ik heb ook een Ragdoll, hij is geweldig lief, niet al te slim, volgt je het hele huis door, maar ik zou er niet meteen aan denken als ik je lijstje lees.

Behalve dat ze lief en mens gericht zijn, houd het wel op. Dat haar is een verschrikking. Ik kan de kat veel, maar dan nog is er overal haar. En hij is bijna een keer zo groot dan de andere kat hier in huis :Y)

Ik ben het hier dus echt niet mee eens.

Ts zoekt een aanhankelijke kat, die niet naar buiten hoeft en een rustig karakter heeft. Daar voldoen ragdolls zeker aan.
Ze haren wel, maar met regelmatig kammen heb je al een hoop weg. Ik heb een mooie ragdoll dame gehad en die was niet zo groot. De heren zijn over het algemeen groter. Ts wil een herplaatser dus ziet ze al meteen hoe groot haar toekomstige kat is.

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 01:19

Ik heb in het verleden naast HTK-katten een pers en een ragdoll gehad. Die raskatten waren rustig en aanhankelijk. Aan een ragdoll zou ik niet meer beginnen omwille van het haarverlies. Ik vond die toch wel erg verharen hoor. Altijd en overal haar.

Nu heb ik een cornish rex. Heerlijk beest! Overal aanwezig, nergens bang voor, heel extravert en super aanhankelijk. Het zijn tamelijk kleine katten. Ze hebben wel erg graag aandacht. Indien je dat niet kan bieden, neem je er best wel twee.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8364
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 02:02

Hier hebben we een ragdoll en een Mainecoon. Maar ik durf wel te zeggen dat 80% van de haren hier in huis van de ragdoll komen, van die hele vervelende fluff haren zijn het :+

Mijn ragdoll is een beetje een dom sulletje. Maar die is echt niet gediend van aandacht als madam het niet wilt op dat moment. Komt ook echt niet op schoot. Mijn zus heeft toevallig nu 4 ragdolls van dezelfde fokker (waarvan 1 met dezelfde afstamming als die van mij) en er is er 1 tussen die ook niet zo veel aandacht wilt. De rest is een stuk aanhankelijker en het verschilt dus volgens mij best wel per individu.
Echt spelen is ook niet aan de orde. Het eerste jaar wel maar nu vind ze eigenlijk niks meer leuk genoeg om achter aan te gaan.

Wat later hebben we een opvang mainecoon in huis genomen. Met haar 4 kg eerder een 'coontje' dan een coon. Je hebt ze dus ook in wat kleinere maten dan alleen maar in maat schootvullend.
Als ik naar mijn katten zou kijken en naar jou wensenlijstje dan past mijn mainecoon beter dan de ragdoll. De mainecoon is gezellig, aanhankelijk, kan je kunstjes leren, verhaart aanzienlijk minder, speelt graag, is vocaal maar niet overdadig en heeft niet persé meer of minder vachtverzorging nodig dan de ragdoll maar is wel veel meer aanwezig en een stuk gezelliger.

imaudy
Berichten: 5090
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 03:51

De Noorse boskat past in het lijstje :D Niet te groot, lief en rustig.
Moet zeggen dat een gewone htk kat ook goed in het lijstje kan passen.

dierenfan
Berichten: 9671
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 05:45

Mijn ragdoll x maine coon uit stamboom ouders was 3,5 kg. Haar zoon die weer terug met een volle maine coon gekruisd was die was ruim 10 kg haha. Je zoekt herplaatser ga eens rond gluren op algemene herplaatsing sites. Volwassen katten hebben al karakter ontwikkeld dus lees hoe het individu is en ga kijken. Zou me niet voordien in rassen gaan verdiepen en algemeen karakter maar dus zoeken naar wat aangeboden wordt en geschikt lijkt. Kun je altijd voor je aanschaf overweegt nog het algemene ras karakter erbij pakken voor extra check

Kimddddd

Berichten: 468
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:11

Wij hebben hier in Zweden een kruizing Noorse Boskat. Heel aanhankelijk beestje en speelt graag voor sjaal. Ze wilt wel graag naar buiten, maar komt altijd braaf voor het donker terug en tussendoor voor haar brokjes. Ze groeien heel langzaam dat wel. Een buurvrouw van mij had er ook eentje en die zei nou het is geen echte hoor want ze is super klein en nu is ze ineens 2x zo groot als die HTK kat. Qua verharing vind ik het meevallen

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:14

Ik heb zelf een Ragdoll en een Heilige Birmaan. Het zijn de meest aanhankelijke katten die ik ken. Echt enorm lief en knuffelig. Het enige probleem is het loslatende pluis, maar gelukkig is de vacht niet zo moeilijk om bij te houden.
Inmiddels heeft mijn moeder ook 2 Ragdolls, ook vanwege het fantastische karakter.
Afbeelding
Afbeelding

viphorse

Berichten: 1516
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:17

Ik lees graag even mee . Wij zijn aan het rondkijken naar een kat en weten nog niet precies wat voor soort. Liefst wel een wat oudere kat en 2 mag dan ook. Ik heb geen fb helaas dus kan niet op de site.

Niqui

Berichten: 2189
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:39

Op Kittentekoop.nl kun je ook herplaatsers vinden.

Neon

Berichten: 4949
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:56

Noorse boskat :D we hebben er 3 zijn net honden in katten verpakking… waar de mens is, is de kat… ze kennen ook truukjes en zijn heel lief… je kunt er bij wijze van spreken mee gooien en nog komen ze terug .

Bij ons zijn het binnenkatten en zitten ze soms aan een tuigje in de tuin.

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:27

Wij hebben 2 Siberische katten die ook wel bij je omschrijving passen, het zijn beide aanhankelijke en gezellige katten.
Bij ons kunnen ze de afschermde tuin in, maar we hebben beide vanaf kitten ook aan het tuigje laten wennen en nemen ze ook wel eens op die manier mee. Ik ken ook wel wat mensen die ze alleen d.m.v. een tuigje (i.c.m. een rugtas) mee naar buiten nemen.
Een van de twee is echt mijn schaduw en het zijn beide gezellige kletsers als ik tegen ze begin te praten en als ze van je willen (naar buiten, een snoepje, op schoot, etc.). Maar gelukkig schreeuwen ze niet de hele dag door :').
Qua formaat zijn ze misschien wat groter dan dat je zou willen (wij hebben 2 katers, eentje is 4,5kg en de ander is 6kg). Het grootste nadeel vind ik de haren. Ze hebben allebei een andere vacht, bij de ene vind ik letterlijk op elke plek een of enkele haren van hem, de ander verliest meer plukken.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:50

Neon schreef:
Noorse boskat :D we hebben er 3 zijn net honden in katten verpakking… waar de mens is, is de kat… ze kennen ook truukjes en zijn heel lief… je kunt er bij wijze van spreken mee gooien en nog komen ze terug .

Bij ons zijn het binnenkatten en zitten ze soms aan een tuigje in de tuin.


Dit is echt de beste omschrijving van de Noor! Ze zijn geweldig :D

Jessix

Berichten: 16491
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 10:38

Neon schreef:
Noorse boskat :D we hebben er 3 zijn net honden in katten verpakking… waar de mens is, is de kat… ze kennen ook truukjes en zijn heel lief… je kunt er bij wijze van spreken mee gooien en nog komen ze terug .

Bij ons zijn het binnenkatten en zitten ze soms aan een tuigje in de tuin.

Eens! Heb er twee alleen mogen die van mij wel naar buiten en zijn het dus echte in het bos katten. Ze luisteren beter dan de gemiddelde hond. Zijn super slim, grappig en bij mij dus heel actief. Lopen de hele dag mee, ook met de hond en naar de paarden. Voor mij het ideale ras.

MoppieFilou

Berichten: 4958
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 10:44

Wauw, bedankt voor de vele reacties! :D

Ik ga de verschillende rassen allemaal eens bekijken!

Ragdolls verliezen dan toch best veel en vervelend haar lees ik.

En die Pika Blu die ik voorbij zag komen, wat een prachtige kat! <3 Lijkt me ideaal maar zal wel moeilijk zijn om daar een herplaatser in te vinden waarschijnlijk omdat ze nog geen echt ras zijn.

Wat betreft één of twee katten, de fokker van mijn vorige kat zocht specifiek een huisje waar ze alleen terecht zou komen, maar ik zie ook geregeld katten die samen herplaatst moeten worden voorbijkomen en dat is ook prima :).

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 10:50

N4N4 schreef:
Britse korthaar :j


Ja! Die van mij verhaart wel, maar wast zichzelf ook niet altijd even goed.

Ze komt uit het asiel trouwens en ik ben ook echt een voorstander van asiel- of herplaatsdieren.
Het asiel zocht ook een rustig plek voor haar zonder andere katten, dus ik heb er inderdaad maar 1.

Kimbers

Berichten: 5109
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:15

Kittens horen imo niet alleen geplaatst te worden. Hebben een speelkameraadje nodig.
Volwassen katten kunnen nog wel eens eens een ander verhaal zijn.
Een britse korthaar vind ik wel in je beschrijving passen.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 13:11

Ik zou in jouw situatie toch minder snel naar de boskatten, Siberen of ragdolls neigen. Zeker die eerste 2 waarderen buitenruimte (al is het maar een balkon) toch wel echt. En ze verliezen inderdaad best wat haar, de Noren denk ik nog het minst.

Britjes vind ik beter passen, maar vergis je niet, ook die kunnen best flink verharen. Hangt allemaal erg van de kat af ook :).

Ik zou in ieder geval voor een rustig ras gaan. Of kijk anders eens in het asiel voor een rustige binnenkat; geen ras, maar dan weet je wel precies wat je in huis haalt en of dat past bij jouw situatie :)
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 16-09-23 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Berichten: 14118
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 13:14

Onze Noorse dame is juist heel actief, speels en graag buiten. Ze is wel heel aanhankelijk en mensgericht.

Onze Bengaal is heel rustig, mensgericht en gezellig. Die vind ik beter bij jouw beschrijving passen als ik naar onze katten kijk.

laura1987

Berichten: 7141
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 13:17

Hier thuis heb ik 2 birmanen en 1 Maine coon en allemaal passen ze in je omschrijving, buiten dat de Maine coon te groot is hahaha.

Zelf zou ik voor een birmaan gaan, echt een fantastisch ras <3

Niqui

Berichten: 2189
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 13:21

Een Birmaan is wat kleiner van formaat dan een Ragdoll. Verder denk ik dat alle katten wel haar verliezen, behalve een naaktkat. De onze verliezen vooral plukjes en niet zozeer los haar. We hebben een robotstofzuiger die hier elke dag zuigt. Ideaal.

JJ4

Berichten: 645
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 13:47

Hier ook een ragdoll maar wel een ander verhaal, de onze was/is absoluut niet binnen te houden, want hij sloopt(e) echt alles.
We hebben ook 2 Maine Coons, die in eerste instantie wel prima binnen te houden waren, totdat ze aan de vrijheid geroken hadden.
Als ik die twee om wat voor reden dan ook, ooit zou moeten herplaatsen zou mijn eerste eis zijn dat ze naar buiten moeten kunnen.
Ik denk dat het heel erg afhangt van het karaktertje zelf, niet specifiek het ras. ;)

Onze Ragdoll
Afbeelding

De gebroeders Coon.
Afbeelding

Mariska_28

Berichten: 10524
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:03

Wat hebben veel mensen hier een langhaar kat. Ik heb een main coon gehad, en een heerlijke kat maar niet echt wat ze zoekt denk ik.
Dit is een mooie maat, niet veel haar en echt heerlijk speelse karakters
Afbeelding

3heathcliff5
Berichten: 483
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:56

MoppieFilou schreef:
Wauw, bedankt voor de vele reacties! :D

Ik ga de verschillende rassen allemaal eens bekijken!

Ragdolls verliezen dan toch best veel en vervelend haar lees ik.

En die Pika Blu die ik voorbij zag komen, wat een prachtige kat! <3 Lijkt me ideaal maar zal wel moeilijk zijn om daar een herplaatser in te vinden waarschijnlijk omdat ze nog geen echt ras zijn.

Wat betreft één of twee katten, de fokker van mijn vorige kat zocht specifiek een huisje waar ze alleen terecht zou komen, maar ik zie ook geregeld katten die samen herplaatst moeten worden voorbijkomen en dat is ook prima :).


Is een wat ouder Pika Blu kitten ook goed? Volgens mij is er nog eentje van ong 5/6 mnd beschikbaar :P
Ik stuur je wel ff een pb

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:01

Mariska_28 schreef:
Wat hebben veel mensen hier een langhaar kat. Ik heb een main coon gehad, en een heerlijke kat maar niet echt wat ze zoekt denk ik.
Dit is een mooie maat, niet veel haar en echt heerlijk speelse karakters
[ [url=m/KHAE2M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is geen main coon. :?

Mariska_28

Berichten: 10524
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:15

Ineke2 schreef:
Mariska_28 schreef:
Wat hebben veel mensen hier een langhaar kat. Ik heb een main coon gehad, en een heerlijke kat maar niet echt wat ze zoekt denk ik.
Dit is een mooie maat, niet veel haar en echt heerlijk speelse karakters
[ [url=m/KHAE2M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is geen main coon. :?

Klopt, dit is het ras dat ik eerder al aanraadde, een cornisch Rex.