Nieuwe kat, welk ras?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 20:53

Helaas hebben wij onze Blauwe Rus een tijdje geleden op veel te jonge leeftijd moeten laten gaan. We missen de aanwezigheid in huis enorm dus we willen binnenkort graag weer wat leven in huis. Nu zijn we ons aan het oriënteren wat rassen betreft, maar mij lijken ervaringen meer zeggen dan de standaard tekstjes op internet, vandaar hier de vraag :) . Een Blauwe Rus paste qua karakter ook zeker bij ons, maar we zijn bang om teveel te gaan vergelijken met de vorige kat, vandaar dat we liefst voor een ander ras gaan.
We zoeken een ras dat het niet erg vindt om steeds binnen te blijven (we hebben niet de mogelijkheid tot een afgezette tuin/kattenren). Eventueel aan een tuigje naar buiten in de tuin kan wel, mits de kat dat toelaat natuurlijk. Liefst ook een aanhankelijk en mensgericht diertje dat graag knuffelt en bij je in de zetel komt liggen. Rustig met af en toe een gekke bui en wat spelen lijkt ons ideaal. Als het even kan een kat die niet al te veel haar verliest, maar dat is echt niet het belangrijkste. We vinden een prater ook wel leuk, maar wel met reden zeg maar, bv. om aandacht te vragen of aan te geven dat ze iets niet leuk vinden, liever geen hele dag gemiauw zonder reden :+ . Bij voorkeur ook eerder een kleiner formaat, maar dit is ook niet het voornaamste. Natuurlijk is elke kat anders en zijn er ook verschillen binnen een ras, maar dan weten we in welke richting we moeten zoeken.
Graag hoor ik van jullie welk ras jullie hebben en of dit aan de vereisten voldoet!

Oh ja, we gaan ook sowieso voor een herplaatser (wel dus gericht op zoek naar eentje van een bepaald ras), dus als jullie een kat weten die nog een warm mandje zoekt, laat maar weten!

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:56

Een ragdoll past denk ik erg goed in jullie wensenlijstje <3

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 20:57

Ineke2 schreef:
Een ragdoll past denk ik erg goed in jullie wensenlijstje <3


Daar was ik inderdaad ook al eens op uitgekomen, vind dat ook erg mooie katten! <3

Muronia

Berichten: 19585
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:02

Ik zou ook zeggen ragdoll, maar ze verharen wel hoor :D .

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:05

Ragdoll inderdaad. Ik heb er ook een, niet de snuggerste, wel heel erg lief. En lekker speels. Zou er wel 2 nemen zodat ze elkaar kunnen vermaken. Die van mij is ook een herplaatser, net als mijn main coon.

1-2x per jaar naar de trimmer, probleem op zich opgelost. Al heb ik nu een rubber borstel van Kong en daar vraagt hij zelfs om, om gekamd te worden. Met de metalen kam is het standaard ruzie.

Mijn favoriet is nog altijd main coon, maar die zijn wel een tikje groter :P

Overigens zijn mijn 3 poezen schootkat (geworden), de ragdoll kater vindt het wel heel gezellig om ernaast te liggen op de bank, maar niet op schoot. De main coon kater die ik had kwam tegen je aan liggen maar ook niet op schoot. Ligt echt aan de kat.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:12

Britse korthaar :j

Selina

Berichten: 14331
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:13

Wij hebben Ragdolls <3
Echt geweldig vind ik ze. Moest er wel aan wennen haha, ze volgen je echt overal naartoe. Gaan ook gerust op de wc bril zitten of de douche in.

De fokker waar ik ze vandaan heb die wil nog wel eens volwassen katten wegdoen na een aantal nestjes. Dan worden ze gesteriliseerd/gecastreerd en dan zoeken ze een nieuw huisje.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 21:20

Dankjewel voor de tips!

Maine Coons vind ik op zich ook mooie katten, maar ik heb ze inderdaad liever een formaatje kleiner :D

Welke fokker is dat precies Selina? Dan kan ik daar eventueel eens horen!
Mijn Blauwe Rus was ook eentje die een aantal nestjes had gehad bij een fokker.

Charaz

Berichten: 24318
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:22

Ik heb zowel een Britse korthaar als een Ragdoll, maar de Britse korthaar is toch echt wel mijn grote vriendin. De Ragdolls lijken over het algemeen wat dommer, wel heel lief.

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:25


zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:44

Een Somali of Abessijn. Staat hier nog steeds hoog op de wishlist.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 21:54

Heilige Birmaan ga ik eens bekijken! :)

Somali en Abessijn, zijn dat niet iets actievere rassen?

Koper

Berichten: 30278
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:58

Snowshoe :j Zijn hele leuke, open, gezellige katten, met mooie ogen en witte voeten (uiteraard).

Zou een kruising wat zijn? Één van mijn katten is een kruising blauwe rus. En toevallig is ze blauw, maar haar broertjes en zusjes zijn allemaal een andere kleur. Dan heb je wel het karakter van een Rus maar niet het uiterlijk.

Een Balinees zou ook kunnen. Erg elegante katten, minder extreem oosters dan bij voorbeeld een siamees, en wel met het ranke wat een Rus ook heeft. En veel minder vocaal dan een siamees :+

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:07

Opgegroeid met Cornisch Rexen, en als ik ooit katten neem worden het Rexen. Heerlijke knuffelige clowntjes zijn dat.

MimixDaina

Berichten: 208
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:15

Wij hebben 3 britse kortharen. Een van 8 en 2 jongere in de 1 jaar. Ze slapen best veel, zijn erg aanhankelijk (onze blauwe gaat altijd miauwen voor aandacht of als hij ons kwijt is). Ook spelen ze zeker elke dag wel even (zelfs de oude oma van 8!). De oudste verhaart wel best, maar dit komt omdat ze al wat ouder is en een paar maanden terug een paar keer onder narcose moest.

Als je er eentje neemt raad ik wel aan eentje te nemen met een langere snuit. Onze oudste heeft ergens in haar lijn nog een exotic zitten en heeft een platter neusje. Ze snurkt sneller hierdoor.

Ze zijn er mooi om te zien. Wij zelf hebben een blauwe en 2 Silver tabbys!
Afbeelding
Dit is onze jonge silver tabby


Afbeelding
Dit was onze vorige brit!

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:15

Abessijnen! Heel mensgericht en verliezen weinig haar. Of een andere kortharig Oosters ras, zoals een Ocicat.

3heathcliff5
Berichten: 461
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:21

Pika Blu. Nog geen erkend ras, maar daar zijn ze wel mee bezig. Is een Blauwe Rus in een blue point jasje. Binnen de fokkerij eigenlijk een kleurfout, maar ze zijn zo leuk dat ze er een aparte rasstandaard van willen maken. Ik heb een Blauwe Rus en een Pika Blu.

Afbeelding

gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:34

Mss apart maar een Australian Mist?
Niet heel bekend, maar past wel in je rijtje

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:36

Niqui schreef:
Een heilige Birmaan! Rustig en toch speels. Ze hebben een makkelijkere vacht dan een Ragdoll omdat ze geen/weinig onderhaar hebben. En ze zijn net zo mooi.
Voor herplaatsers is er een Facebook pagina: https://m.facebook.com/groups/Beschikba ... irmanenNL/


Eens birmaantjes zijn geweldig <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:38

Wij hebben ook een Ragdoll en ben dus helemaal fan. Er is een actieve Facebook pagina waar ook wel eens herplaatsers worden aangeboden.

Ragdolls zijn wel echt katten die waarde hechten aan een maatje (bijna elke kat maar dat is een ander verhaal). Fokkers doen ze eigenlijk ook niet weg alleen. Het is ook wel aan te raden om een kat te nemen met alle gezondheidstesten, deze staan op de site van de rasvereniging. Dit geldt natuurlijk ook voor elke raskat.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:49

Ik heb ook een Ragdoll, hij is geweldig lief, niet al te slim, volgt je het hele huis door, maar ik zou er niet meteen aan denken als ik je lijstje lees.

Behalve dat ze lief en mens gericht zijn, houd het wel op. Dat haar is een verschrikking. Ik kan de kat veel, maar dan nog is er overal haar. En hij is bijna een keer zo groot dan de andere kat hier in huis :Y)

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:50

Noorse Boskat?

Wij hebben er twee die binnen leven en dat prima vinden ze zijn super lief en aanhankelijk en af en toe een praatje vinden ze ook geweldig net hondjes zijn het :D
Afbeelding
Afbeelding

xoranlover

Berichten: 6606
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:00

MoppieFilou schreef:
Heilige Birmaan ga ik eens bekijken! :)

Somali en Abessijn, zijn dat niet iets actievere rassen?



Ik denk dat de Somali en Abessijn niet helemaal in je zoektocht passen. Die zijn vaak druk en eigenlijk altijd bezig. Ze kunnen ook echt wel rustig liggen maar ze behoren wel tot dr actievere rassen. De Somali is wat rustiger dan de abessijn. Het zijn ook geen katten die je alleen moet houden.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:10

Niet heel bekend maar alles van je wensen lijstje, Burmees♡ alleen ik begrijp dat je een kat in z'n eentje wil gaan houden? Want dan kan je het wel vergeten dit ras is een echt groepsdier en geen fokker plaatst alleen of het moet een zeldzame uitzondering zijn.

boemel

Berichten: 8441
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:28

Ik heb een kruising Ragdoll x Bengaal. Ze heeft een lief aanhankelijk karakter en een glad Bengalenvachtje. Maar goed, zo’n kruising zal wel lastig zoeken zijn. Afbeelding