Kat wast opeens buik kaal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Kat wast opeens buik kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 13:31

Allereerst: we zijn vandaag bij de dierenarts geweest.

Hoihoi,

Onze poes Lily had afgelopen zaterdag een heel klein rood plekje op haar buik (echt maar 1 mm) en daaromheen was een plekje van anderhalve centimeter kaal. Heel even aangekeken, en toen bleek dat het zondagavond iets groter was geworden maandagochtend de dierenarts gebeld. Oorspronkelijk stond er een afspraak voor donderdag gepland, maar tot onze grote schrik was de plek vanochtend veel groter geworden; haar hele onderbuik is inmiddels kaal. Weer gebeld, en vanochtend konden we terecht.

Allereerst wil de DA uitsluiten dat het iets met haar blaas is voordat we gaan denken aan allergieën. Ik zit dus nu heel vrolijk naast de katkor tot poeslief er een plasje in doet. :Y)

Maar. Zojuist viel me voor het eerst op dat ze zich ook open begint te krabben aan haar kop. Dat doet me vermoeden: toch een allergie? Maar: waarvoor in godsnaam? Er is niets veranderd in het voer, de huissituatie of planten die erbij zijn gekomen (kauwt ze sowieso niet op).

Ik ben benieuwd of hier ervaringen mee zijn. We zijn erg bezorgd en gaan er uiteraard alles aan doen om dit zo snel mogelijk te stoppen.


Zo begon dat hele kleine plekje overigens:

Afbeelding


Zo was het gisteren:

Afbeelding


Zo is het nu:

Afbeelding
Afbeelding


En dit begint nu op haar kop:

Afbeelding


Kortom, het wordt snel erger. Ik probeer vandaag nog het urinesample in te leveren.



Dit is de patient, overigens:

Afbeelding

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Kat wast opeens buik kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:42

Toen mijn kat dat deed, bleek hij vlooien te hebben en een vlooien allergie. Wellicht raadzaam om ook te ontvlooien.

Nyaleti

Berichten: 6177
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:43

Allergie lijkt me aannemelijk..
Het voer dat ze krijgt, kun je opzoeken of das recent de samenstelling van veranderd is?
Nieuw wasmiddel, nieuwe luchtverfrisser (zo'n plug-in bv), buurtkatten die in haar tuin lopen etc.
Recent vlooien pipet gegeven? Een andere dan anders, welk merk?

Succes, allergieën zijn heel erg lastig te ontdekken..

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Kat wast opeens buik kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 13:53

Voer zijn we nu juist bijna mee op het einde van de zak waar we al een maand mee doen. Wasmiddel is ook dezelfde fles als twee maanden terug. Luchtverfrissers doen we niet aan...

Ik zou haar kunnen ontvlooien. Ze komt in principe niet met andere dieren in contact (is binnenpoes) en we hebben geen tuin. Maar wie weet - proberen kan geen kwaad. Ik gooi 'm even op wanneer ik het urinesample zo wegbreng.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:59

een van mijn vorige katten had dit ook. Idd een vlooienallergie. Bij 1 vlo krabde ze zich al helemaal kapot. Dat was wel een buitenkat.

purny

Berichten: 27497
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:06

Soepblik schreef:
Voer zijn we nu juist bijna mee op het einde van de zak waar we al een maand mee doen. Wasmiddel is ook dezelfde fles als twee maanden terug. Luchtverfrissers doen we niet aan...

Ik zou haar kunnen ontvlooien. Ze komt in principe niet met andere dieren in contact (is binnenpoes) en we hebben geen tuin. Maar wie weet - proberen kan geen kwaad. Ik gooi 'm even op wanneer ik het urinesample zo wegbreng.

Een voedselallergie speelt juist op na een lange tijd geven.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:18

1 van mijn poezen doet ( deed ) dit ook. In februari op 3 dagen tijd buikje kaal.
Ene DA zegt voedselallergie, andere DA zegt stress, dermatoloog voor huisdieren zegt atopische dermatitis, dus allergie aan bepaalde stoffen. En dat kunnen er heel veel zijn :+

Spuitje cortisone deed wonderen, alleen doen we dat niet weer omdat ze ook chronische niesziekte heeft die opflakkert terwijl ze er anders nooit last van gehad heeft.
Andere optie was proberen met cortisone pilletjes, zo laag mogelijke dosis.
Die heb ik niet meer gegeven, wel Redonyl Ultra ( 2 maand ) en het ondertussen maar aangekeken dat het niet te erg werd.

We zijn nu september, het buikje is weer mooi behaard maar nu heeft ze sinds een week een kale plek tussen haar schouderbladen...

Dus tja, zeg het maar :=

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:22

Misty12 schreef:
een van mijn vorige katten had dit ook. Idd een vlooienallergie. Bij 1 vlo krabde ze zich al helemaal kapot. Dat was wel een buitenkat.


Mijn katten komen ook niet buiten. Maar toch krijgen ze vlooien, omdat wij mensen de eitjes mee naar binnen lopen onder onze schoenen.

Ontvlooien doen we hier dus nu iedere 6 weken en sindsdien geen kale buik meer :D

Memories

Berichten: 2631
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:23

Vlooienallergie zou ik als eerst naar kijken. Binnenkatten kunnen ook vlooien krijgen, lang niet zo makkelijk als een kat die buitenkomt maar het is zeker niet onmogelijk. Als dat is uitgesloten zou ik naar voedselallergie gaan kijken.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:24

Misty12 schreef:
een van mijn vorige katten had dit ook. Idd een vlooienallergie. Bij 1 vlo krabde ze zich al helemaal kapot. Dat was wel een buitenkat.


Same here! Zag er precies zo uit als bij jouw kat TS. Kale plekken boven oren en onder buik.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:27

Ik heb een kat gehad die ook zichzelf openkrabde. Dat de stukken afgekrabde huid op de vloer lagen. Ze bleek een allergie te hebben voor de hooistofmijt. Ik was inderdaad met paard verhuisd naar een andere stalling. Toen ik mijn jas en schoenen die ik op stal droeg buitenshuis liet, en wanneer ik thuis kwam meteen de broek die ik op stal aan had gehad uittrok en ergens neerlegde waar ze er niet mee in aanraking kon komen, was het over. Dus misschien even checken of er iets veranderd is aan je hooi/stro/ander ruwvoer of bodembedekking op stal?

Één van de katten die ik nu heb krabt haar kop in de zomer. Soms heeft ze daar ook wondjes van. Geen idee wat het is, ik denk één of ander plantje of pollen ofzo waar ze niet tegen kan. Het is alleen in de zomer. 's Winters komt ze ook buiten, en dan heeft ze het niet.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 15:02

purny schreef:
Soepblik schreef:
Voer zijn we nu juist bijna mee op het einde van de zak waar we al een maand mee doen. Wasmiddel is ook dezelfde fles als twee maanden terug. Luchtverfrissers doen we niet aan...

Ik zou haar kunnen ontvlooien. Ze komt in principe niet met andere dieren in contact (is binnenpoes) en we hebben geen tuin. Maar wie weet - proberen kan geen kwaad. Ik gooi 'm even op wanneer ik het urinesample zo wegbreng.

Een voedselallergie speelt juist op na een lange tijd geven.



Wist ik niet, wel een goede om rekening mee te houden, dankjewel. :) We proberen straks eerst die ontvlooiing die we meteen meenemen zodra we het sample kunnen inleveren. Wellicht kunnen we alvast vragen over eventuele voeding. Heb je speciaal dieetvoer ofzo?


@Pandora2

Wat vervelend zeg, wat voel je je dan machteloos. :( Zeker in verband met die niesziekte. Dan is het echt kiezen uit twee kwaden. Ook vervelend van die schouderbladen.


@de rest

Ergens "hoop" ik dat het zo simpel is als vlooienallergie; dan hoeven we, indien een ontvlooiing helpt, niet verder te zoeken en weten we dat. Dat katlief ook zonder andere beesten vlooien kan krijgen heb ik echt niet bij stilgestaan, maar de ontvlooiing houden we er vanaf nu in ieder geval in.

@koper Jeeeetje wat naar zeg, die stukken huid. :( En bizar dat dat zo coherent is met het verhuizen naar een andere stalling. Ik kom zelf momenteel niet in aanraking met paarden aangezien ik al een half jaar niet rijd, dus daar kan het in ieder geval niet aan liggen...

't is gewoon gek. ze is 2,5 jaar oud en nooit ergens last van gehad. Maar ja. We doen er alles aan om haar zo snel mogelijk van deze naar jeuk af te helpen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:19

Mijne is 12 jaar en nooit ergens last van gehad. Tot dit jaar dus.
Kan hier misschien ook nog hormonaal zijn. De poezen-menopauze ofzo :+

Vlooienallergie is ook wel een lastige aangezien een vlo toch eerst moet bijten alvorens ze omvalt bij gebruik van die pipetjes of pilletjes.
Bij vermoeden van voedselallergie kan je de verschillende eiwitten 1 voor 1 gaan uitsluiten, maar dat is een werk van heel lange adem.
Hypo allergeen voer bevat enkel gehydroliseerde eiwitten zodat het lichaam ze niet ' erkent ' en dus niet gaat reageren.

Hevonen

Berichten: 5625
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:22

Een van mijn katten doet dit bij periodes ook. Hij heeft blaasproblemen en krijgt speciaal voer. Daarnaast is hij allergisch voor tekenbeten, zodra ze bijten krabt hij zich helemaal kapot; probleem is dat anti-teekmiddelen er alleen voor zorgen dat de teek doodgaat, maar dan is hij al gebeten.

Heel goed ontsmetten, teken (dood en levend) direct verwijderen. Het probleem blijft wel aanwezig, maar het helpt wel wat. Ook een vlooienallergie kan dit soort problemen geven.

Er kan ook nog een overgevoeligheid voor een plant spelen; een plant die ze raakt bij het erdoorheen lopen, of waarvan ze eet.

Sterkte!

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Kat wast opeens buik kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:13

Ik zou eerst zelf iets tegen vlooien geven.
Verder kijken kan altijd daarna nog.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:19

Ik heb een Siamees gehad die dit ook deed.
Is ze pas geënt?

Mijne reageerde heel heftig op entingen dus nooit meer geënt.
Hij was een binnenkat.
Ook nooit vlooien gehad.

Cortisoneprikjes hielpen eerst half jaar, en de tijd werd steeds korter tussen de prikjes.

Ik heb alles gedaan tot holistisch aan toe maar nooit de verdere oorzaak gevonden.

Uiteindelijk heeft zijn lijfje het opgegeven met 10 jaar.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:30

Hevonen schreef:
Een van mijn katten doet dit bij periodes ook. Hij heeft blaasproblemen en krijgt speciaal voer. Daarnaast is hij allergisch voor tekenbeten, zodra ze bijten krabt hij zich helemaal kapot; probleem is dat anti-teekmiddelen er alleen voor zorgen dat de teek doodgaat, maar dan is hij al gebeten.

Heel goed ontsmetten, teken (dood en levend) direct verwijderen. Het probleem blijft wel aanwezig, maar het helpt wel wat. Ook een vlooienallergie kan dit soort problemen geven.

Er kan ook nog een overgevoeligheid voor een plant spelen; een plant die ze raakt bij het erdoorheen lopen, of waarvan ze eet.

Sterkte!

Wat heel goed werkt tegen teken, en voorkomt dat de teek bijt en zich aan de gastheer hecht, is kokosolie. Je moet dan wel kokosolie hebben die naar kokos ruikt, het zijn die oliën die teken (en trouwens ook vliegen) op een afstand houdt. Als je om de dag een klein beetje kokosvet in de nek van je kat doet blijven ze teekvrij. Alleen heb je dan wel een kat met een vettig en bij tijd en wijle zanderig/aarderig stukje vacht :D

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Kat wast opeens buik kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 15:12

Zo, de uitslag binnen van de urinetest. Helaas niet goed; er zijn heel veel kristallen aangetroffen. Ze gaat de komende week novacam krijgen en de komende maand speciaal voer wat de kristallen moet oplossen. Daarna weer een urinetest om te kijken of er progressie is.

We hebben haar ook ontvlooid, uiteraard uit de hoop dat het "zo simpel" was, maar dat hielp al niet, waardoor we helaas al vermoedden dat het erger was, en inderdaad. Arme poes.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Kat wast opeens buik kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 18:38

Inmiddels speciaal voer opgehaald en novacam, we gaan er direct mee aan de slag. :)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:40

Misschien niet waar je op hoopte, maar hiermee hebben ze tenminste een oorzaak gevonden. En die kan ook nog behandeld worden, dus al bij al is dit nog niet zo slecht denk ik dan.

Heeft de DA nog iets gezegd over de kale plek op haar kopje ?

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Kat wast opeens buik kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 18:56

Kale plek op het kopje is inmiddels weer weg! Kan natuurlijk dat dat toevallig was. We houden het in ieder geval goed in de gaten.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:16

Fijn, weer een zorg minder :D
Succes met het nieuwe voer. Komt vast goed !
Hou ons op de hoogte als je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:26

Onze kat heeft ook zo een plek op z’n koppie gehad, bleek dat hij met z’n kop in een nest processierupsen heeft gezeten!
Heel sneu, heeft lang geduurd voor we er achter kwamen, gelukkig toen met novacam en speciale huid zalf over gegaan.

Afbeelding
Afbeelding

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Kat wast opeens buik kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 00:44

Nou, de novacam werkte even (het was een kuurtje van een week), maar sinds de kuur is afgelopen is het weer raak. Ze plukt sinds twee dagen weer zoals eerst en heeft weer dat vreemde, keiharde rondgeren (als ze dat doet weten we dat er iets "mis" is met haar of dat ze pijn heeft). Het voer eet ze inmiddels wel, maar die kristallen zijn natuurlijk niet meteen opgelost. :(

Morgen weer naar de dierenarts bellen of er toch iets van pijnstilling is wat we kunnen blijven geven, want dit is echt naar. We moeten het een maand aankijken met dit voer, maar ik kan m'n kat niet noodgedwongen drie weken met duidelijke pijn laten rondlopen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:00

Vervelende zaak inderdaad. Want eer het nieuwe voer zijn werk doet, ben je zo een paar weken verder.
En je wil ook niet dat ze pijn hebben, maar lange tijd pijnstilling is ook weer niet gezond.
Hopelijk heeft de DA een tussenoplossing voor je poezel.