Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:12

Oh wat leuk! Ik heb momenteel mama-egel met haar 6 babies in de opvang!
Vorig jaar hadden we Sticky, hij was in Zwolle overgoten met lijm en kon zo niet de winter buiten door brengen, dus die heeft hier overwinterd. We zien hem nog geregeld voor onze camera verschijnen, aangezien hij een grote witte stip op zijn billen heeft :D
Ik volg iig :D

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:13

Lukasje schreef:
Je bent toch ook geweldig he! Meteen het beestje zo goed verzorgen.

Stiekem ben ik erg jaloers! Ik had vroeger ook een egeltje in de tuin gespot maar hij is in de vijver verdronken |( . Die vijver was ook omheind maar blijkbaar, zoals je zegt, murwen ze zich door wel erg kleine openingen.

Ik was me toen ook al aan het inlezen over een egelhuisje, net zoals ik voor de padden ook schutplaatsen heb. Maar sinds nooit meer een egel gezien. Erg jammer want ze zijn zo schattig!


Egels kunnen goed zwemmen, probleem is vaak de vijver niet weer uit kunnen, dus als je een plankje vanaf de kant in de vijver legt, kunnen ze er ook weer uit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 15:43

We hebben deze camera: https://nl.aliexpress.com/item/10050035 ... cification
De 4K variant met voeding. Die was iets onder de 50 euro wanneer je hem bij de opties selecteert.
Het is inderdaad een hele kleine camera! Volgens mij iets van 4 cm bij 4 cm.
Hij bevalt super en werd binnen een week geleverd!

Wintu: Sticky _O- Wat een geweldige naam! En toepasselijk ook!
Maar wie doet nou zoiets :? Overgoten met lijm?
Wat leuk ook dat jullie mama met 6 babies in de opvang hebben! Gaat het goed met ze?

Lukasje
Berichten: 11314
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:00

Wintu schreef:
Lukasje schreef:
Je bent toch ook geweldig he! Meteen het beestje zo goed verzorgen.

Stiekem ben ik erg jaloers! Ik had vroeger ook een egeltje in de tuin gespot maar hij is in de vijver verdronken |( . Die vijver was ook omheind maar blijkbaar, zoals je zegt, murwen ze zich door wel erg kleine openingen.

Ik was me toen ook al aan het inlezen over een egelhuisje, net zoals ik voor de padden ook schutplaatsen heb. Maar sinds nooit meer een egel gezien. Erg jammer want ze zijn zo schattig!


Egels kunnen goed zwemmen, probleem is vaak de vijver niet weer uit kunnen, dus als je een plankje vanaf de kant in de vijver legt, kunnen ze er ook weer uit.


Momenteel liggen er op diverse plekken gestapelde tegels, voor de eendjes die we een poos hadden, maar ik denk dat met het ongeval van de egel die er nog niet lagen :( .

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:11

Oh leuk joh dat je zo'n herrieschopper in de tuin hebt +:)+
Moet je voor de grap eens een rauw ei neerleggen, dan weet je ook niet wat je hoort als dat opgeslurpt wordt :=

Zou leuk zijn als hij in het huisje gaat wonen :j
Hier hebben er wel egeltjes in een oud stalletje gewoond (nestje babies, echt schattig) en ook in de composthoop!

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:28

Wat ontzettend leuk! <3

Wij hebben ook een vaste bewoner in de tuin, af en toe zien we hem of haar in de avond. Ik zou graag een egelhuisje met voer willen, maar wij zijn bang dat we daarmee ook ratten en muizen aantrekken. Hoe is dat bij jou, heb je nog geen andere dieren gezien?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 16:31

Melody: Daar ben ik eerlijk gezegd ook wel bang voor.
Tot nu toe hebben we gelukkig nog geen ratten of muizen gezien. Wel de buurkatten trouwens :+
Ik haal overdag wel de bakjes met voer weer weg, maar ik strooi hier en daar wel brokjes dus daar kunnen evengoed muizen etc op af komen.
Ik zie wel geregeld een merel door de struiken banjeren op zoek naar brokjes, dus die ruimt ook het één en ander op.

We hebben ook 2 kikkers die al jaren in de tuin zitten, maar sinds we Turbo hebben rondlopen zien we die nog maar weinig :=
Blijkbaar eten egels ook kikkers :=

Ik wist niet dat ze ook rauw ei mogen trouwens!

senna21

Berichten: 11875
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:34

Let wel op dat je een goed egelverblijf hebt en niet zo'n commercieel ding wat niet voldoet.
Een natuurlijk muurtje bouwen werkt meestal beter .

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:34

Cayenne schreef:
We hebben deze camera: https://nl.aliexpress.com/item/10050035 ... cification
De 4K variant met voeding. Die was iets onder de 50 euro wanneer je hem bij de opties selecteert.
Het is inderdaad een hele kleine camera! Volgens mij iets van 4 cm bij 4 cm.
Hij bevalt super en werd binnen een week geleverd!

Wintu: Sticky _O- Wat een geweldige naam! En toepasselijk ook!
Maar wie doet nou zoiets :? Overgoten met lijm?
Wat leuk ook dat jullie mama met 6 babies in de opvang hebben! Gaat het goed met ze?


Ja! De jongen wegen allemaal nog geen 200 gram, varieert van 129 tot 185. Mams is een dikke pond. De jonkies moeten minimaal 250 gram elk wegen, dan pas kunnen ze zonder mama. Ik zal een zien of ik een foto kan maken.

Sinds ik me bezig houd met dierenopvang, is mijn mening over de mens aardig bijgesteld in negatieve zin om het mild uit te drukken -O-

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:35

Cayenne schreef:
Melody: Daar ben ik eerlijk gezegd ook wel bang voor.
Tot nu toe hebben we gelukkig nog geen ratten of muizen gezien. Wel de buurkatten trouwens :+
Ik haal overdag wel de bakjes met voer weer weg, maar ik strooi hier en daar wel brokjes dus daar kunnen evengoed muizen etc op af komen.
Ik zie wel geregeld een merel door de struiken banjeren op zoek naar brokjes, dus die ruimt ook het één en ander op.

We hebben ook 2 kikkers die al jaren in de tuin zitten, maar sinds we Turbo hebben rondlopen zien we die nog maar weinig :=
Blijkbaar eten egels ook kikkers :=

Ik wist niet dat ze ook rauw ei mogen trouwens!


Gekookt eitje vinden ze ook lekker.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:38

In de natuur vinden ze ook niet veel gekookte eieren, dus ik heb toen een rauw eitje neergelegd, wel met een kapje er af al zodat egel het makkelijk kon vinden en opeten. Ik heb nog nooit iets of iemand zó hard horen smekken :))

FrNo
Berichten: 3672
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:52

Ik volg ook.

Leuk.

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:27

pmarena schreef:
In de natuur vinden ze ook niet veel gekookte eieren, dus ik heb toen een rauw eitje neergelegd, wel met een kapje er af al zodat egel het makkelijk kon vinden en opeten. Ik heb nog nooit iets of iemand zó hard horen smekken :))


In egelvoer zitten garnalen, komen ze normaliter ook niet zo veel tegen :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 17:38

senna21 schreef:
Let wel op dat je een goed egelverblijf hebt en niet zo'n commercieel ding wat niet voldoet.
Een natuurlijk muurtje bouwen werkt meestal beter .


Ik ben ook wel echt op zoek gegaan naar eentje van degelijk materiaal en met ventilatie!

Ik zou heel graag willen weten of Turbo een mannetje of vrouwtje is, maar ik las dat je ze dan moet vangen en moet omkeren om het geslachtsorgaan te kunnen zien, dus dat doen we maar niet :=

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:09

Garnalen! Chique maaltje hoor :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 18:12

Mijn valkparkieten hebben rivierkreeftjes en garnalen in hun eivoer :j

YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:13

leuk leuk

Vorig jaar werd er hier voor de deur een egel aangereden. We hebben haar naar de egelopvang gebracht want ze was nogal in shock. Ze woog 1350 gram. Het vermoeden was dat ze zwanger was. Een paar dagen later is ze bevallen van 6 jongen. 2 jongen zijn overleden. We hebben haar later met 2 jongen hier in het bos uitgezet. de andere twee jongen moesten de winter nog in de opvang blijven omdat ze nog te licht waren. Die zijn in het voorjaar ergens anders uitgezet.

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4901620128

Hier een bouwtekening voor een egelhuisje https://www.natuurmonumenten.nl/kindere ... n-egelhuis

Evelienepien

Berichten: 3309
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:18

Wat leuk nog meer Jimmy (in mijn geval) liefhebbers

Helaas lees ik hier best al dingen (te klein slaaphuis, meelwormen, egel voor eten laten werken, camera in slaaphuisje) welke niet door de Egelbescherming Nl gepromoot worden -O- . De afgelopen jaren komen er steeds meer nieuwe inzichten qua ziektes etc en worden bijv meelwormen ed afgeraden ivm metabolen ziekte. Zo zijn ze nu ook aan het uitzoeken wat de juist passende maat is voor een slaaphuis omdat er afgelopen jaren ontzettend veel egels met luchtwegproblemen bij gekomen zijn..

Helaas worden er dus nog steeds te kleine slaaphuizen of bijv speciaal egelvoer of egelpate (geen natvoer geadviseerd bijv) verkocht door allerlei bedrijven. Tis helaas toch ook verdienmodel natuurlijk (en nog oude info - produkten)

Wil er iemand meer weten over wat voor nu het juist geadviseerd wordt tov grootte slaaphuis , hoe een egelvoerstation te maken en wat voor soort eten (= kittenbrok met kip smaak) ?

Op fb is er de groep
“ Egelliefhebbers (alles over de wilde egel) “
En zij zijn de enige, die nauw samenwerken met de Egelbescherming Nl.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 19:31

Evelienepien: Info is altijd welkom :j
Ik heb contact gehad met de Egelbescherming en zij vonden het egelhuisje prima en de camera geen enkel probleem (mits het de egel in kwestie niet zou hinderen uiteraard).
Hij krijgt idd kittenbrok met kipsmaak. Een andere smaak werd afgeraden.
Ik bedoel met hem "laten werken voor zijn eten" dat ik het eten door de tuin heen strooi zodat hij gewoon moet scharrelen ipv alleen uit een bakje eten.
Dat lijkt me wat natuurlijker gedrag als dat hij het alleen uit een bakje eet.

Ik zit idd ook in die FB groep. Heel leerzaam!

Evelienepien

Berichten: 3309
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:37

Zat net de bedenken dat het wel erg bitchy overkwam mn vorige post maar gelukkig dat je het zo niet oppakt :o !

Want vin het super want hoe meer Jimmy’s er geholpen worden , hoe beter :j

Bedoeling is idd ook mochten er Bokkers nu denken: wat leuk?
Ze dan eerst ff daar lid worden, onder de kopjes “uitgelicht” gaan inlezen!

Hoe meer we op 1 lijn liggen, hoe meer we er iig door verouderde info niet extra ziek maken :knuffel: !

Ze zijn zo leuk

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 19:40

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor! :)
Ik wil graag mijn best doen voor deze kleine vent/mevrouw, dus ik probeer me zo goed mogelijk in te lezen en zit idd ook in de FB groep die jij hebt opgenoemd.
Binnenkort wil ik ook eens met de buren overleggen of we toch iets van een klein gat in de schutting kunnen maken zodat hij toch zijn territorium kan vergroten en heen en weer kan lopen. Dat maakt de kans op een partner ook groter natuurlijk.
Hij is dan wel in onze tuin gekomen maar misschien kan hij er inmiddels niet meer uit omdat hij gegroeid is?

Als je nog tips hebt qua voeding: heel graag! Verder ga ik deze week ook nog wat vragen stellen in de FB groep :j
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-09-23 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelienepien

Berichten: 3309
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:42

Let er wel op dat je binnen no time (met los door tuin) if ratten / muizen of katten kan hebben.
Egels overeten zich niet, ze stoppen wanneer ze genoeg hebben en gaan weer verder op
hun strooptocht dus werken voor … gaat niet op en er zijn maar heel weinig te dikke egels (if zwanger of ziek).

ElfBeau_067

Berichten: 2001
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:44

Ohh wat leuk! Ik volg!

Evelienepien

Berichten: 3309
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:46

Qua voeding uiterst simpel: kittenbrok met kipsmaak (iams is niet al te duur en toch voedzaam) en water.
That’s it!

Op die groep staatn onder “uitgelicht” nog div ander soort merken ( van slechte tot goede , voor iedere prijsklasse).

Zal ik paar kiekjes van “mijn Jimmy’s” plaatsen?
Als je niet wil, zeggen. Tis nie bedoeling dat ik in jouw topic inbreek }:0

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 19:50

Oh, foto's is prima hoor! Altijd leuk.
Dan laat ik het brokjes strooien voortaan achterwege! Ik was anders bang dat hij misschien niet genoeg eten zou vinden.

Nog een uurtje en dan is hij weer actief! *\o/* Toch iets positiefs aan de korter wordende dagen :D
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-09-23 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt