Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 11:29

Sinds een aantal weken hebben we een egel in de tuin <3
Het is waarschijnlijk een jong van dit jaar die op zichzelf is gaan wonen en daarvoor onze tuin heeft uitgekozen.
Géén idee hoe hij in onze tuin is gekomen trouwens, want die is volledig omheind met schuttingen, maar blijkbaar is het dit egeltje toch gelukt :)
In eerste instantie dachten we dat hij/zij gewoon een keertje op bezoek was, maar de afgelopen 5 weken liet hij zich iedere avond zien en horen zodra het donker werd, dus we kunnen wel concluderen dat het een blijvertje is :D
Omdat ik al een aantal keer bijna mijn nek heb gebroken over een laagvliegende egel en ik me er continue over verbaas dat ze zo hard kunnen rennen, hebben we hem maar Turbo genoemd 8-)

Het onderwerp van gesprek :+


We voeren Turbo geregeld bij met kattenbrokjes en speciale egelvoeding en hij lijkt goed te wennen aan onze aanwezigheid. Natuurlijk is het een wild dier en willen we hem niet tam maken, maar het is wel de bedoeling dat hij straks genoeg weegt om zijn winterslaap te kunnen overleven. We hebben daarom ook contact gehad met de Egelbescherming voor wat nuttige tips :list:

Er zijn in onze tuin genoeg plekjes voor een egel om te slapen, maar overwinteren zou wat lastiger worden. Daarom hebben we een egelhuisje gekocht!
Ik ben natuurlijk ontzettend benieuwd of hij deze gaat gebruiken, maar als hij er eenmaal in zit, mag je hem niet meer storen. Anders is de kans groot dat hij de winter niet zal overleven.
En hoe weet je of je een kostganger in je egelhuisje hebt zitten? Juist: Je hangt er een camera in :D

Zo gezegd, zo gedaan en aan de slag met Project Turbo 8-)

Turbo's Taverne in aanbouw:
Afbeelding

En klaar!
Afbeelding

Manlief heeft er een camera in gemonteerd met bedrading naar het internet en toen kon Turbo's Tiny House op zijn plek worden gezet.
Ik heb wekenlang geobserveerd wat de beste plek zou kunnen zijn en uiteindelijk heeft Turbo's stacaravan een standplaats onder de beukenhaag gekregen :j
Afbeelding

Filmpje van de situatie en de plek waar Turbo's crib staat :P


Ik had het gevoel dat het wel even zou duren voor hij zou durven spieken, maar niets was minder waar..
Die zelfde avond was het al raak! *\o/*


Na het bekijken van bovenstaand filmpje had ik het idee dat er te weinig bodembedekking in zat, dus de volgende dag heb ik er nog eens een extra lading hooi bij gedaan en ja hoor....

Afgelopen nacht is hij urenlang bezig geweest rond het huisje en heeft er een aantal keer ook een ruim uur in geslapen! *\%/* *\%/* *\%/*
Nooit geweten dat egels ook kunnen snurken trouwens! _O-

Die neus ook vol in de camera gewoon :+ _O-

Snurkende egel :Z


We dachten dat het misschien wel een leuk idee is om anderen ook mee te laten genieten van onze gratis kostganger, dus daarom is de stream ook online live te volgen :D
Op dit moment is Turbo afwezig. Ik vermoed dat hij vandaag nog op zijn oude plekje slaapt.
Het zijn natuurlijk nachtdieren en die laten zich meestal horen/zien zodra de schemering in zet, dus waarschijnlijk is hij vanavond wel weer aanwezig :Y)


Misschien vinden jullie het ook leuk om mee te kijken?
Ik vermaak me in ieder geval prima met Turbo TV <3
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-09-23 12:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:48

Wat leuk!! En een super originele naam hebben jullie bedacht. Ik kom graag mee kijken.

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:54

Superleuk :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 11:57

Wat leuk! De eerste volgers! *\o/*
Er is momenteel natuurlijk weinig actie, maar dat komt vanavond wel goed zodra het schemerig/donker is :D
Wat maken egeltjes trouwens veel lawaai zeg _O- Ongelooflijk wat een geluiden er uit zo'n klein beestje komen!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-09-23 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:57

Je bent toch ook geweldig he! Meteen het beestje zo goed verzorgen.

Stiekem ben ik erg jaloers! Ik had vroeger ook een egeltje in de tuin gespot maar hij is in de vijver verdronken |( . Die vijver was ook omheind maar blijkbaar, zoals je zegt, murwen ze zich door wel erg kleine openingen.

Ik was me toen ook al aan het inlezen over een egelhuisje, net zoals ik voor de padden ook schutplaatsen heb. Maar sinds nooit meer een egel gezien. Erg jammer want ze zijn zo schattig!

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:00

Ik volg ook mee :)

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:04

Oooo ik hou hiervan, wat super leuk!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:09

Ohh wat ontzettend leuk! Heel benieuwd hoe dit gaat worden :D

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:10

Mijn ouders hebben ook al jaren elke keer een egel in hun huisje. Ze maken idd echt een herrie. Snurken en met eten :') maar wel heel schattig

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 12:12

Welkom allemaal! *\o/* Wat leuk dat jullie ook volgen!
Ze maken idd een hoop lawaai en ze kunnen ook grommen! :=
Daar kwam ik achter toen ik de eerste keer geritsel hoorde en de rhododendron begon te grommen :')
Achteraf was dat dus Turbo :))

Lukasje: Neeeeeee! |( Wat vreselijk dat het egeltje verdronken is!
Turbo heeft onze tuin blijkbaar uitgekozen als zijn territorium. Ik heb nog aan de Egelbescherming gevraagd of dat niet te klein voor hem is, maar volgens hen is het prima zolang hij eten kan vinden en is het schadelijker om hem te verplaatsen.
Gelukkig zoekt hij zelf ook heel goed naar eten en strooi ik ook regelmatig brokjes door de hele tuin zodat hij niet alleen maar uit een bakje eet. Hij moet er wel voor werken natuurlijk :P
We vinden het ook echt superleuk dat hij er is! Manlief is ook helemaal enthousiast en staat geregeld te luisteren of hij Turbo hoort scharrelen :))
Ik hoop wel dat hij/zij in de toekomst een partner vindt!

Mijn valkparkieten vonden het in het begin wel raar dat er soms een wandelende cactus voorbij hun voliere kwam gelopen _O-
Maar inmiddels zijn ze goed gewend aan ons speldenkussen op pootjes :D
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-09-23 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:15

Ik kom ook volgen. Egeltjes zijn zo leuk <3

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:26

Ahh wat leuk ik ga zeker volgen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:32

Ah egel tv <3 geen valkparkieten dan nu maar iets stekeliger, ik hoop dat het hem/haar zo goed gaat bevallen dat het een blijvende bewoner wordt, van de winter snurk tv :j

De eerste keer sexende egels, :oo je weet nietwat je hoort, wat een kabaal.

Ik heb al in de meeste tuinen een egel of meer gehad, ook een overwinteraarster een keer die helaas de tweede winter niet is doorgekomen, haar vonden we toen overleden helaas op haar overwinterplekje. Dat was best verdrietig ook

Zo belangrijk het "winterklaar" maken van een tuin zou moeten bestaan uit het maken van grote hopen bladeren op beschutte plekjes zodat de diertjes daar een goede winterplek van kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-09-23 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:34

Geweldig <3 Ik volg mee!

Hier in de buurt lopen ook veel egels en ik zou graag eentje in de tuin onderdak bieden, maar als er een egel in kan dan kan er een kip uit, dus het is hier redelijk hermetisch afgesloten helaas.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:38

Wat leuk <3
En wat fijn dat hij/zij het huisje meteen in gebruik genomen heeft! Het is ook wel een echt egel-kasteel geworden hoor! :j

Hopelijk gaan we veel van Turbo zien!

BigOne
Berichten: 38266
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:40

Waar heb je dat hokje besteld? Of zelf gemaakt van een bouwtekening?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:45

Helemaal geweldig dit ! <3

Hier lopen ook zo'n paar Turbo's rond. Inclusief de bijhorende herrie }>
Inderdaad goed opletten waar je je voeten zet 's avonds :')

Ik heb jaren een zwerfkat hier aan huis gevoerd en toen zat de egelfamilie te wachten tot hij genoeg had en wegging. Dan was het lunchtime voor de egeltjes :Y)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 12:46

Wat leuk al zoveel volgers! <3

Karuna: De valkparkieten zijn aankomend voorjaar weer aan de beurt! :D

Black_Kelpie: Dat lijkt me inderdaad lastig en kippen en egels gaan niet altijd goed samen geloof ik :=

BigOne: Deze komt van Bol.com: https://www.bol.com/nl/nl/p/relaxdays-e ... oductTitle
Ik wilde er eigenlijk eentje van Natuurmonumenten, maar die waren niet leverbaar. Deze werkt ook prima en was hoog genoeg voor een camera :j
We hebben het huisje een klein beetje verhoogd met stenen zodat hij niet direct op de koude grond staat.

Pandora: Wat leuk! :)) Had de kat geen interesse in de egels? Volgens mij is de kat geen natuurlijke vijand voor ze?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:51

Nee, onze Frits was al hoogbejaard en de egeltjes hadden blijkbaar toch enige vorm van respect voor het heerschap want ze bleven altijd geduldig onder de struiken zitten tot hij weg was.

Katten zijn, voor zover ik weet, geen vijand van de egels nee. Als mijn poezen er ééntje per ongeluk treffen in de boomgaard, is het even snuffelen, prikkende stekels en gedaan met de interesse :D
Maar of mijn poezen een correcte afspiegeling zijn van de echte kattenwereld, is weer een andere zaak :))

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:03

egels zijn geweldig (en herrieschoppers) :D
Let wel op bij dat zgn. speciale egelvoer, vaak zitten er dingen in die juist erg slecht zijn voor ze (zoals meelwormen)

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:16

Wat leuk! Ik heb nog nooit nagedacht over een egelhuisje, maar mooi initiatief. Ga ik ook op mijn lijstje zetten.

Wij hebben regelmatig egels in de tuin maar heb er nooit een patroon in kunnen vinden en vraag me dan ook altijd af waar ze overnachten. We hebben ook vaker een ouder met jongen gehad. Er was een tijd waarin ik ze deed voeren, maar toen er een kat op af kwam ben ik ermee gestopt ;( Ze lopen trouwens gewoon bij onze minipaardjes/shetjes door de paddock.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 13:40

Pandora: Geweldig dat ze toch een soort van respect hadden voor jullie oude vent! _O-

Kinke: Dat klopt idd! Het zijn brokjes met meelwormen en de meelwormen vis ik er tussenuit. Daar zitten teveel eiwitten in geloof ik?

Lys_PPA: Wij weten ook nog steeds niet waar hij overnacht. Ik zie soms wel plekjes waar hij overdag gezeten heeft, maar dat is nooit dezelfde plek. Daarom had ik ook het idee dat hij misschien op zoek was naar een betere plaats. Misschien helpt dit huisje daar ook bij!
Hij zit wel echt alleen in onze tuin geloof ik.
Wat grappig dat ze gewoon bij de minipaardjes lopen! Trappen ze niet per ongeluk op de egeltjes?

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:58

Cayenne schreef:
Pandora: Geweldig dat ze toch een soort van respect hadden voor jullie oude vent! _O-

Kinke: Dat klopt idd! Het zijn brokjes met meelwormen en de meelwormen vis ik er tussenuit. Daar zitten teveel eiwitten in geloof ik?

Lys_PPA: Wij weten ook nog steeds niet waar hij overnacht. Ik zie soms wel plekjes waar hij overdag gezeten heeft, maar dat is nooit dezelfde plek. Daarom had ik ook het idee dat hij misschien op zoek was naar een betere plaats. Misschien helpt dit huisje daar ook bij!
Hij zit wel echt alleen in onze tuin geloof ik.
Wat grappig dat ze gewoon bij de minipaardjes lopen! Trappen ze niet per ongeluk op de egeltjes?

Tot nu toe is het nog altijd goed gegaan, de minipaardjes blijven redelijk op afstand en de egeltjes kunnen toch best snel lopen als ze willen.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:05

Wat leuk!
Wat hebben jullie hier voor camera in gehangen Cayenne? Die zal niet al te groot kunnen zijn ivm de ruimte in het huisje?

Sanniejtjuh

Berichten: 1216
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:07

Afbeelding

Wat zijn ze leuk he. Hier ook enkele in de tuin, en ze zitten vaak al te wachten op brokje en ander lekkers.

Ik heb niet alles gelezen,maar welke wild camera gebruik je?