Kattenluikje of voerbak op chip?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6299
Geregistreerd: 05-04-10

Kattenluikje of voerbak op chip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 18:41

Heyo,

Sinds een maandje hebben wij een katertje in huis. Hij is nu zeker 4 maanden oud. Hij is verderop gevonden maar we verwachten niet dat hij lang op straat heeft gezeten (dun maar niet magermager en hij was netjes schoon, geen vlooien).
Sinds vorige week heeft hij een vriendinnetje erbij van nu 13 weken.

Meneer de kater is goed bekomen en is nu te dik. Hoe dan :') Hij eet wel in porties de gehele dag door, het is niet dat hij alles in één keer naar binnen schranst.
Het poesje is wat smalletjes en zou wat meer aan mogen komen. Ze eet ook niet zoveel en ze is ook niet dol op natvoer.

Helaas geen handige combinatie natuurlijk.
Om ze altijd apart te voeren is geen doen en ik ben er ook geen fan van om 3x per dag voor 30 min bijvoorbeeld maar voer te hebben staan. Afwegen schiet ook niet op want dan eet de kater dus het grootste deel.
De kater had een fikse wormen infectie maar is nu 2x ontwormt (volgende week nog een keer) en dat lijkt weer goed te gaan. Mogelijk eet hij dus zoveel omdat hij even zonder heeft gezeten (op straat) maar na een maand onbeperkt brok, neemt het niet af.

Ik twijfel wat nu slim is.
- een voerbak op chip voor alleen de poes: rete duur en gemakkelijk voor de kater om alsnog mee te pikken.
We gaan een kist maken waar het voer in komt zodat de hond er niet bij kan, dus er is niet altijd zicht op het voerbakje als ze met z'n 2en in de kist gaan.
- kattenluikje op chip in de kist: kan de kater alsnog mee naar binnen glippen als het poesje er doorheen loopt.

Tips, tricks iemand? :)
Dikkie dik in kwestie:

Afbeelding

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:44

Bij de Surefeed kan een andere kat niet echt makkelijk mee-eten hoor. Ik vond het een topding, de dikkerd kreeg 5 keer per dag een afgewogen deel en onze poes kon de hele dag wat knabbelen.

luuntje

Berichten: 14003
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Kattenluikje of voerbak op chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:47

Hij is nog jong en volop in de groei.
Groeien kost energie.

Ik heb onbeperkt brokjes staan voor mijn siamezen.
Ze zijn verre van dik.

Selina

Berichten: 14343
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:49

zonnebloem18 schreef:
Bij de Surefeed kan een andere kat niet echt makkelijk mee-eten hoor. Ik vond het een topding, de dikkerd kreeg 5 keer per dag een afgewogen deel en onze poes kon de hele dag wat knabbelen.


Oh mijn katten eten er gerust met z’n tweeën tegelijkertijd uit hoor :o
Of naast elkaar. Of de tweede vanaf de achterkant.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kattenluikje of voerbak op chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:00

Kittens mogen onbeperkt eten

Je zou hem wel meer natvoer aan kunnen bieden, daar zitten minder calorieën in dan brok. Kies bijvoorbeeld voor een volledig natvoer

Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Kattenluikje of voerbak op chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:17

Je kan voor de surefeed ook een kap kopen die voorkomt dat ze via de achterkant mee kunnen eten en als het goed is sluit ie als het de chip van de verkeerde kat leest via de voorkant

Nyaleti

Berichten: 6299
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Kattenluikje of voerbak op chip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 19:49

Zeker dat hij in de groei is. Hij is als een kanon gegroeid := daarom wil ik hem ook liever niet beperken maar als hij nu al zo begint is er 'later' helemaal geen beginnen meer aan.

Het gaat me er ook niet om dat hij veel eet. Maar wel dat hij dus té veel eet. Je moet nu al wat moeite doen om z'n ribbetjes te voelen en z'n buik puilt uit.


Nanu, bedoel je dat als de juiste kat zit te eten maar de verkeerde mee pitst, de voerbak alsnog sluit?

Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Kattenluikje of voerbak op chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:54

Ja, daar ben ik vrij zeker van. Wilde het net proberen, maar 2 volwassen katten passen al niet echt naast elkaar :')

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kattenluikje of voerbak op chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:12

Je kunt ook je voer op andere manieren aanbieden. Bijvoorbeeld door voerpuzzels en balletjes. Dan kost het ze meer moeite

Anoniem

Re: Kattenluikje of voerbak op chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:06

Wij hebben de Surefeed voor onze 2 katten. Het was even een investering maar het werkt heel fijn. Hier eigenlijk geen last van dat de ene bij de andere mee eet. Het bakje sluit dan automatisch. Wij hebben ze ook aangeschaft omdat de ene netjes op gewicht was en de andere zich bleef volduwen tot alles op was. Nu heeft de ene de hele dag brokjes en de andere krijgt een paar keer per dag kleine beetjes aangeboden.

gaucho

Berichten: 9556
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:12

Amber_anne schreef:
Je kunt ook je voer op andere manieren aanbieden. Bijvoorbeeld door voerpuzzels en balletjes. Dan kost het ze meer moeite


Probleem bij mij is dat de 'dunne' kat daar echt de moeite niet voor neemt en de gezette kat daar de hele dag mee bezig kan zijn.

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 02:10

zonnebloem18 schreef:
Bij de Surefeed kan een andere kat niet echt makkelijk mee-eten hoor.


Oh echt wel. Die vreetzak van mij ging er gewoon naast staan en mee eten. Of snel er naartoe rennen zodra zn zusje uitgegeten was en dan ging het klepje weer open.

Ik heb het opgelost door de surefeed in een plastic bak te plaatsen en daar een opening in te maken.
Misschien kan je dat ook doen TS?