Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luuntje

Berichten: 13977
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:01

In de zomer geef ik ook weleens kattensoep.
Maar dat is puur om er extra vocht in te krijgen.

Sabbientje

Berichten: 4703
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 12:47

mijn ene kat eet gedurende de dag haar bakje zachtvoer leeg. Zij heeft dan ook een bak die op haar chip open en dicht gaat, anders eet mijn andere kat alles op.

Mijn andere kat eet brokjes in saus wel in 1 keer op, maar pate doet ze ook in meerdere etapes.

Ik heb altijd verschillende soorten/ merken in huis, zodat ik regelmatig kan wisselen van smaak en/of merk.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:11

Kijk eens naar Iams kitten 3kg. Heeft een vergelijkbare prijs als de felix etc maar dan heb je al een veel betere kwaliteit.

Kattenvoer met 80 procent vlees zoals sommige hier willen hangt een heel ander prijskaartje aan en is niet voor iedereen te betalen.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:12

Amber_anne schreef:
Je kunt er voor het gemak van uit gaan dat al het voer in de dierenwinkel niet de beste kwaliteit is.



Wat een onzin om dit te stellen.

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:17

Mijn volwassen katten eten allebei ook niet hun natvoer in één keer op. Maakt niet uit welk merk ik voer, eerst wordt de saus / gelei eraf gelikt, dan worden er een paar brokjes gegeten, dan kijken ze in elkaars bakje of daar nog wat anders in zit dan wat zij hebben gekregen en dan lopen ze weg. Later in de avond eet de oudste de restanten op. Gaat prima, ze leven nogsteeds en zijn goed op gewicht :)

Knikmops57
Berichten: 191
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:55

Kijk eens op voerwijzer.nl, heel veel informatie over diverse soorten droog- en natvoer voor zowel kat als hond.

FennyPower

Berichten: 1464
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:02

Ik geef mijn katten real nature wilderness voer van de Duitse winkel fressnapf .
Redelijk betaalbaar , lekker voor de katten en natuurlijk voer.

Niqui

Berichten: 2175
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:50

Ach ja, het is natuurlijk een hype om de dure (en dus betere :') ) merken voer te kopen. Ik doe daar zelf ook aan mee, want je wilt natuurlijk het beste voor je kat.

Maar.. uit onderzoek blijkt dat vooral bij natvoer bepaalde goedkopere merken prima zijn. Slachtafval - en dat zit vaak in de goedkopere merken - blijkt een prima voedingsbron te zijn voor katten. (Niet zelf thuis rauw gaan geven, want dat wordt dan weer afgeraden).
Zelfde geldt voor droge brokjes uit de supermarkt. Volgens onderzoek kan je kat er prima oud op worden. Google er maar eens op (testen van consumentenbonden van Nederland en België). Dus als duur kattenvoer buiten je bereik ligt, hoef je je niet schuldig te voelen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:03

Ik als fokker adviseer altijd om 2x daags natvoer te geven naast (zeker voor jonge katjes) onbeperkt brok van goede kwaliteit.
Door de regel zeg ik wat betreft de hoeveelheid altijd: Als ze het in 1x opeten, dan heb je te weinig gegeven, als het na 3 uur nog staat, dan heb je te veel gegeven.
Doorgaans zie je dan dat katten wat natvoer eten, daarna naar de bak gaan, zichzelf gaan wassen, een kort dutje doen en dan graag nog wat natvoer weer eten. Doorgaans probeer ik zelf een hoeveelheid te geven die tussen 1 tot 1,5 uur later op komt, maar ik heb natuurlijk meerdere katten, dus hoeveel dat precies per individu is, kan verschillen.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:43

Niqui schreef:
Ach ja, het is natuurlijk een hype om de dure (en dus betere :') ) merken voer te kopen. Ik doe daar zelf ook aan mee, want je wilt natuurlijk het beste voor je kat.

Maar.. uit onderzoek blijkt dat vooral bij natvoer bepaalde goedkopere merken prima zijn. Slachtafval - en dat zit vaak in de goedkopere merken - blijkt een prima voedingsbron te zijn voor katten. (Niet zelf thuis rauw gaan geven, want dat wordt dan weer afgeraden).
Zelfde geldt voor droge brokjes uit de supermarkt. Volgens onderzoek kan je kat er prima oud op worden. Google er maar eens op (testen van consumentenbonden van Nederland en België). Dus als duur kattenvoer buiten je bereik ligt, hoef je je niet schuldig te voelen.


Er zijn ook goedkopere alternatieven hoor :). Porta21 Sensible is qua prijs heel goed te doen. Niet zo goedkoop als supermarktvoeding natuurlijk, maar voor een brok met veel vlees echt netjes geprijsd.
Bovendien staat duur niet gelijk aan beter. Royal Canin is ook schreeuwend duur en zou nooit mijn eerste keus zijn.

Qua natvoer zijn Animonda Carny en Wild Freedom bv fijne merken. Let bij de Carny wel op dat er vrij veel orgaan in zit. Niet elke kat gaat daar even lekker op qua ontlasting.

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:55

En carny is niet extreem duur.

Niqui

Berichten: 2175
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:57

SimoneeM schreef:
Er zijn ook goedkopere alternatieven hoor :). Porta21 Sensible is qua prijs heel goed te doen. Niet zo goedkoop als supermarktvoeding natuurlijk, maar voor een brok met veel vlees echt netjes geprijsd.
Bovendien staat duur niet gelijk aan beter. Royal Canin is ook schreeuwend duur en zou nooit mijn eerste keus zijn.

Qua natvoer zijn Animonda Carny en Wild Freedom bv fijne merken. Let bij de Carny wel op dat er vrij veel orgaan in zit. Niet elke kat gaat daar even lekker op qua ontlasting.

Haha, het was ook een beetje sarcastisch bedoeld. Ik weet dat duur niet altijd beter is.

Zelf heb ik ook merken droogvoer gehad met veel vlees erin waar mijn katten het niet zo goed op deden. Zoals bjjv. Power of Nature. Het is ook maar net waar een kat het goed op doet..

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:06

Oh dat is helemaal waar hoor! Power of Nature gaat bij meer katten niet lekker. Hier ook niet optimaal, dus ze krijgen nu Farmina. Ook met veel vlees, maar wel ietsje lager dan power of nature.

Uiteindelijk moet idd de kat het er goed op doen

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:00

robert45 schreef:
Amber_anne schreef:
Je kunt er voor het gemak van uit gaan dat al het voer in de dierenwinkel niet de beste kwaliteit is.



Wat een onzin om dit te stellen.


Dat kun je vinden. Ik zeg 'voor het gemak' en generaliseer dus, er zijn natuurlijk winkels die wel goed voer verkopen maar het merendeel toch echt niet.

Tenzij jij een ander idee hebt over goed voer. Ik spreek over merken waar veel vlees in zit en weinig vulmiddel. Dus geen royal canin, prins etc

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 22:10

Bedankt voor alle tips! Ik ga binnenkort eens iets van Purizon of Applaws proberen. Die kwam inderdaad van voerwijzer.nl. Catmoneo is helaas nu betaald voor de voerlijsten. Porta 21 ziet er ook goed uit!

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Kittens eten natvoer niet in 1x op, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 21:18


Niqui

Berichten: 2175
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:19

Waarschijnlijk weet je dit al, maar voor de zekerheid: de droge brokjes kan je in het begin het beste even mengen met het oude droogvoer om ze zo langzaam te laten wennen. Als je te snel overgaat dan kunnen ze er diarree van krijgen..

Ik voer zelf ook Purizon en ben er tevreden over.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 21:37

Niqui schreef:
Waarschijnlijk weet je dit al, maar voor de zekerheid: de droge brokjes kan je in het begin het beste even mengen met het oude droogvoer om ze zo langzaam te laten wennen. Als je te snel overgaat dan kunnen ze er diarree van krijgen..

Ik voer zelf ook Purizon en ben er tevreden over.


Dat ben ik inderdaad aan het doen! Ik hoef geen diarree :')

Sourire
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 23:40

Eske_B schreef:
Bedankt voor alle tips! Ik ga binnenkort eens iets van Purizon of Applaws proberen. Die kwam inderdaad van voerwijzer.nl. Catmoneo is helaas nu betaald voor de voerlijsten. Porta 21 ziet er ook goed uit!


Heb je facebook? Dan zou je lid kunnen worden van de groep Katten Weetjes. In die groep staan ook voerlijsten en is heel veel info te vinden.