Rottweiler is allergisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Rottweiler is allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 14:29

Vandaag voor de derde keer in twee maanden tijd naar de dierenarts geweest. Mijn Rottweiler Loesje van twee jaar heeft de laatste drie maanden telkens ontstoken anaalklieren. Hiervoor heeft ze vandaag de derde antibiotica kuur gekregen. Uit de anaalklieren komt bloederig, stinkend waterachtig spul. Dierenarts opperde nu dat ze misschien allergisch is en stelde voor Royal Canin Anallergenic te gaan voeren. Wie heeft ervaringen en adviezen mbt ontstoken anaalklieren en misschien de combinatie met een allergie?

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Rottweiler is allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 10:10

Wat jammer dat niemand dit ook heeft gehad bij zijn of haar hond en tips voor mij heeft. Echt niemand?

Leandra

Berichten: 1597
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Rottweiler is allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:14

Ik verwacht meer dat de ontlasting niet stevig genoeg is waardoor de anaalklieren niet goed geleegd worden en ontstoken raken.
Het zou kunnen dat het voer de ontlasting steviger maakt en daardoor de anaalklieren beter legen.

Heeft ze last van slappere ontlasting?

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Rottweiler is allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 10:23

Nee, ze heeft juist hele mooie ontlasting. Niet te dun of dik. Is eigenlijk nooit aan de diarree. Dat is eigenlijk het rare in het verhaald.

Dorus

Berichten: 13210
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Rottweiler is allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:04

Als we inderdaad sprake zou zijn van een allergie dan zou ik niet zomaar klakkeloos overgaan op Royal Canin Anallergenic maar kijken of je dmv een uitsluitingsdieet erachter kan komen waar ze precies allergisch voor is.

Persoonlijk geen ervaring met allergieën of ontstoken anaalklieren bij de hond. Ik weet wel dat een van de ooms van mijn reu daar wel last van had, bij hem was een wijziging van het dieet naar volgens mij meer vlees de oplossing voor stevigere ontlasting en het voorkomen van wederom ontstoken anaalklieren.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Rottweiler is allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:07

Wij hebben 1 hond die wel allergisch is voor een hoop dingen, maar nooit problemen heeft gehad met de anaalklieren zoals jouw hond.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Rottweiler is allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 18:57

Dankjewel voor jullie reacties. Ik heb nu alle extraatjes zoals snoepjes, yoghurt etc. geschrapt. Ze krijgt nu alleen haar brokken van RC. Misschien levert dit al iets op. Zo niet, dan ga ik een uitsluitingsdieet volgen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:10

Hier ook een hond met voedselallergieën, wat resulteerde in veel jeuk, huid- en ooronstekingen, overgeven, slijmerige ontlasting en wel veel likken aan zijn kont. Gelukkig nooit ontstoken anaalklieren. Denk in al die tijd dat de DA ze 1x heeft uitgeknepen om zeker te zijn dat dat niet de iirzaak van het likken was. (roze bollen op de kont van een witte hond is nogal opvallend :+)

Hopelijk levert een eliminatiedieet meer info en de oplossing op.

Nyaleti

Berichten: 6178
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:22

Dit als enige symptoom van een voedselallergie lijkt me onwaarschijnlijk. Heeft ze rode pootjes, oren en liezen? Jeukt ze?

Hoelang zit er telkens tussen het stoppen met de antibiotica en het weer opnieuw opspelen?
Zovaak in 2 maanden zou ik haar of op een ander antibioticum zetten of langer doorgaan met de antibiotica.

kiwiwitje

Berichten: 20113
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Rottweiler is allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:25

Ik gok toch dat de ontlasting de anaalklieren niet genoeg leegt. Dan is t toch wat zachter dan voor haar perfect is.
Ik zou die allergievoeding ook niet doen.
Wel eens de voeding die je gaf naast andere voeding houden en eens iets totaaal anders proberen. Andere dierlijke eiwit, andere koolhydraten etc.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Rottweiler is allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 19:55

Nee ze heeft verder geen jeuk, rode bultjes of wat dan ook.
Haar eerste kuur duurde tien dagen, toen had ze ook een ontstoken nagel door inscheuren. Hier was toen de antibiotica op afgestemd. Halverwege de kuur merkte ik dat ze geen last meer van haar anaalklieren had (als ze daar last van heeft, springt ze op en kijkt ze naar haar achterwerk en dat heel vaak). Na drie weken kreeg ze toch weer last, dus terug naar dierenarts. Deze heeft ze geleegd en een antibiotica speciaal voor ontstoken anaalklieren voorgeschreven. Aan het einde van de kuur ben ik terug geweest voor controle. Loesje gaf aan dat het nog niet goed was en de dierenarts bevestigd dit. Toen is dezelfde kuur met tien dagen verlengd.

Kiwitje; dus jij adviseert om op gewoon ander voedsel over te stappen?

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Rottweiler is allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:02

Hier wel 1 met anaalklier problemen en 1 die het had (inmiddels ingeslapen). Mijn eerste heb ik de anaalklieren laten verwijderen na hoop ellende. Toen werd na operatie duidelijk dat hij anale fistels had. De klieren bleken dus niet het probleem te zijn achteraf. Fistels geven heel klein gaatje naar buiten maar inwendig geven ze een gigantische bende en heel veel schade. Te laat dus de juiste diagnose gekregen en wel maanden behandeling gedaan maar strijd verloren.

Toen mijn herder al jong anaal problemen kreeg was ik uiteraard doodsbang. Zeker nu zijn vader op 7 jarige leeftijd aan anale fistels is ingeslapen. Gelukkig wordt hij zelf inmiddels bijna 7 en is het al jaren stabiel. Ik leeg ze wel 2 a 3x per week zelf handmatig met billendoekjes. Anders gebeurd het spontaan in z'n slaap en dat is uiteraard meestal op de bank....

Nyaleti

Berichten: 6178
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Rottweiler is allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:14

Hmm dan zou je zeggen dat er lang genoeg behandeld is ja.
En haar eens een goede probiotica geven? Ze heeft nu dus vaak genoeg antibiotica gehad, kan zijn dat de ontlasting niet meer hard genoeg is waardoor het nu dus blijft terug keren.
En mocht je zeggen dat de ontlasting had genoeg is, probiotica kan in dit geval sowieso geen kwaad na zoveel antibiotica.

Misschien eens onder narcose spoelen en goed bekijken? Fistels lijkt me niet helemaal onwaarschijnlijk. Het verwijderen kan ook, ben je er vanaf.

Het linken aan een voedselallergie.. Nee ik zie dat er niet in. Daarvoor is het te plots en te heftig. Had ze hiervoor ook al wel eens last? Of eigenlijk nooit dat ze uitgeknepen hoeven te worden?

kiwiwitje

Berichten: 20113
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:42

liberia schreef:
Nee ze heeft verder geen jeuk, rode bultjes of wat dan ook.
Haar eerste kuur duurde tien dagen, toen had ze ook een ontstoken nagel door inscheuren. Hier was toen de antibiotica op afgestemd. Halverwege de kuur merkte ik dat ze geen last meer van haar anaalklieren had (als ze daar last van heeft, springt ze op en kijkt ze naar haar achterwerk en dat heel vaak). Na drie weken kreeg ze toch weer last, dus terug naar dierenarts. Deze heeft ze geleegd en een antibiotica speciaal voor ontstoken anaalklieren voorgeschreven. Aan het einde van de kuur ben ik terug geweest voor controle. Loesje gaf aan dat het nog niet goed was en de dierenarts bevestigd dit. Toen is dezelfde kuur met tien dagen verlengd.

Kiwitje; dus jij adviseert om op gewoon ander voedsel over te stappen?

ja evt mengen met t huidige voer en aanvullen met een probiotica (puur, groene os bijv) omdat al die AB niet perse positief is voor de darmen.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Rottweiler is allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 14:11

Ze is nu ruim twee jaar en tot ongeveer tien weken geleden heeft ze nooit ergens last van gehad. Ook nooit uitgeknepen.
Prpbiotica is wel een goed idee. Dat ga ik opzoeken en bestellen.
Het spoelen onder narcose ga ik met de da bespreken.
Bedankt weer voor de reacties!

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Rottweiler is allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 16:01

Je kunt ook psylliumvezels toevoegen aan het eten. Dat is goed voor de darmflora maar maakt ook de drollen wat groter zodat de anaalklieren geleegd worden tijdens het poepen.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 09:13

Laatste update, daarna mag er een slotje op. Rottweiler krijgt nu allergie voer van Canex. Had niet direct mijn voorkeur, maar ze doet het er goed op. Daarna krijgt ze eenmaal per dag vollaad bij haar brok. Allergie voer is op basis van vis en rijst. Alle bekende extraatjes heb ik geschrapt. Enigste wat ze nog extra krijgt is gedroogd vlees van paard. ~Dit kreeg ze voorheen niet.