Ontlasting hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Ontlasting hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 17:50

Ik hoop dat iemand het probleem herkent en een mogelijke oplossing weet.
Onze cocker spaniel van bijna drie heeft het volgende probleem: ‘s morgens is zijn ontlasting goed, maar ‘s middags of ‘s avonds begint het goed en eindigt het dun. ‘s Morgens eet hij kvv met een pompje visolie (momenteel barfmenu, maar al diverse merken gehad: geen verschil.) ‘s avonds krijgt hij brokjes (momenteel Wolf of Wilderness omdat deze iets minder eiwit bevatten dan wat hij eerst kreeg en teveel eiwit kán leiden tot slappe ontlasting: geen verschil)
Wat hebben we ook al geprobeerd hebben en wat dus geen effect heeft gehad:
Alleen kvv en verschillende merken en verschillende diersoorten
Alleen brokjes (altijd zonder granen)
Geen visolie
Lepel gemalen lijnzaad bij z’n kvv

Hij is levendig en blij, goede eetlust, glanst en krabt soms wel, maar niet overmatig en heeft geen geïrriteerde plekken op z’n lijf. Ik heb dus zelf niet het idee dat het een allergie is, maar het lijkt wel alsof zijn ontlasting later op de dag te snel door z’n darmen gaat, maar geen idee of dat kan.

Hieronder het onderwerp van de vraag ;)

Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Ontlasting hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:59

Heb je al psylliumvezels geprobeerd?
Hoe lang heb je alleen kvv gegeven (en alleen brok?)

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:00

Giardia kan heel wisselend beeld geven qua ontlasting. Ene moment waterdiarree en 4 uur later weer normale drollen en alles daartussen in. Dat is vrij makkelijk te testen als je met een beetje poep naar de dierenarts gaat (ik hoefde niet eens een consult te boeken).

Chronische alvleesklierontsteking, darmontsteking en nog wat dingen kunnen ook dat beeld geven maar daar moet een dierenarts wel wat testen voor doen.

Staat je dus niet blind op het voer alleen. Hier een vrolijke 2-jarige. Geen kilo afgevallen en eetlust is perfect. Maar dus toch Giardia na een weekje kennel (ze kunnen het ook buiten oplopen, het is mega besmettelijk) en nu is de Giardia weg maar heeft hij een darmontsteking er aan overgehouden. Allemaal dingen die we niet hadden kunnen weten als er niet door de dierenarts naar was gekeken.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 18:04

kiwiwitje schreef:
Heb je al psylliumvezels geprobeerd?
Hoe lang heb je alleen kvv gegeven (en alleen brok?)

Geen psylliumvezels gegeven en alleen kvv zeker een maand en alleen brokjes ook zeker een maand én elke vakantie.

Ben nog wel vergeten te zeggen dat hij wél enorme diarree kreeg van Renske stoommaaltijden. Dat namen we mee op vakantie. Onze andere cockers hadden dat probleem niet.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 18:07

boris_rakker schreef:
Giardia kan heel wisselend beeld geven qua ontlasting. Ene moment waterdiarree en 4 uur later weer normale drollen en alles daartussen in. Dat is vrij makkelijk te testen als je met een beetje poep naar de dierenarts gaat (ik hoefde niet eens een consult te boeken).

Chronische alvleesklierontsteking, darmontsteking en nog wat dingen kunnen ook dat beeld geven maar daar moet een dierenarts wel wat testen voor doen.

Staat je dus niet blind op het voer alleen. Hier een vrolijke 2-jarige. Geen kilo afgevallen en eetlust is perfect. Maar dus toch Giardia na een weekje kennel (ze kunnen het ook buiten oplopen, het is mega besmettelijk) en nu is de Giardia weg maar heeft hij een darmontsteking er aan overgehouden. Allemaal dingen die we niet hadden kunnen weten als er niet door de dierenarts naar was gekeken.

Giardia heb ik wel ooit aan gedacht, maar onze andere cocker heeft nergens last van en het is eigenlijk een vast patroon van ‘s morgens goede poep en later op de dag eerst goed en dan dun.
Maar een keer ontlasting brengen bij de da is geen gek idee.

Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:08

Ik heb ooit ergens gelezen dat eerst gewone ontlasting en daarna diarree meestal betekent dat er een probleem met de darmen is.
Mijn hond had ook wisselend goede ontlasting en dan weer diarree. Met KVV ging het al een stuk beter. Later overgestapt op ProPlan Veterinairy en ging het weer beter.
En inderdaad psylliumpoeder/ vezels, die hielpen ook. Die haal je gewoon bij een gezondheidswinkel.
Succes met de zoektocht!

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Ontlasting hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:32

Dan zou ik beginnen met giardia onderzoeken. Of dat geen mogelijkheid is.

Anders zou ik eens kijken of je misschien holistisch eens kan kijken of je wat kan doen aan de darmweerstand.

BarbaLala

Berichten: 9613
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Ontlasting hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:02

Je kan inderdaad psyllium husk gaan bijvoeren, wees je echter wel bewust van dat dit symptoombestrijding is ipv de oplossing.

Je zou hem een keer goed kunnen ontwormen met panacur, online te koop. Dat werkt ook voor Giardia. (Mocht je Giardia willen testen vang dan poep van meerdere beurten op, want niet ieder monster test positief ook al is een hond besmet.)

Je schrijft dat je al vanalles geprobeerd hebt, nu heb ik geen weet van de tijdspanne natuurlijk, maar de darmen kunnen ook verstoord raken door teveel wisselingen.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ontlasting hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:20

En een banaantje of eitje toevoegen? Voor wat extra eiwitten/vezels? Lust ie dat?

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:22

2x op dag hetzelfde geven en niet te veel andere soorten snoepjes etc. geven. Wil je snoepjes geven pak dan wat brokjes van normale voer en geef dat.

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Ontlasting hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 07:34

Een buikecho bij een dierenarts en minimaal 8 weken hypoallergeen voer. Klinkt als ibd achtige klachten.

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Ontlasting hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 07:38

Probiotica geven, even de darmen wat helpen.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Ontlasting hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 11:53

Giardia kun je heel gemakkelijk thuis testen tegenwoordig. Als dat positief uit de bus komt kun je 5 dagen panacur geven. Altijd 5 dagen, 3 is enkel voor ontwormen en 5 echt om de parasiet aan te pakken. Je kunt dan 21 dagen na de laatste pil nog een testje doen om te achterhalen of jullie de parasiet echt kwijt zijn.

Hier ook meerdere honden en maar één die besmet geraakt was. Het kan wel, afhankelijk van de weerstand van je hond.

En anders goed laten uitzoeken bij de dierenarts :) niet zomaar gaan klooien als de oorzaak niet bekend is. Dan kunnen ook goedbedoelde oplossingen verkeerd vallen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 12:11

Giardia krijg je niet weg met alleen panacur. Je moet alles reinigen, ook de hond. De parasiet kan via vacht of bekleding van bijvoorbeeld de bank of het kussen van de mand voor herbesmetting zorgen.

Ik weet niet of je ook tussendoortjes geeft. Bij onze hond gaat het daarmee vaak fout. Pas weer enthousiast met een lekkertje tussendoor begonnen ( kauwstaaf voor het gebit) ging een ruime week goed tot ze weer diarree kreeg. Nu gestopt en binnen 4 dagen alles gelukkig weer ok. Pensstaafjes geef ik ook niet meer om die reden. Beloningsbrokjes voor trainen moeten we ook goed mee uitkijken. Heb nu van pure zalm en dat gaat goed.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 12:35

Ontzettend bedankt voor de reacties.

Wellicht heb ik ten onrechte de indruk gewekt dat het heel ernstige diarree is en dan had ik allang bij de da gezeten en niet hier advies gevraagd ;) Als ik de symptomen van giardia en zelfs ibd (had ik nog nooit van gehoord) lees dan herken ik helemaal niets. Hij laat eigenlijk nooit winden, braakt ook zeer zelden, geen bloederige ontlasting etc etc. Het is dus echt alleen dat ‘de tweede helft van de tweede lading poep’ van de dag :D dunner is dan de rest. Dit speelt al heel erg lang, dus ook niks acuuts. Ik opende dit topic omdat ik het zo vreemd vind dat hij dit heeft. Zijn hele zijn, doen en uiterlijk is dat van een gezonde, vrolijke en werklustige drie-jarige cocker, dus daarom denk ik niet aan iets ernstigs.

Vanmorgen heb ik ze beide een ontwormtablet (Milbemax, want die had ik nog in huis en was niet over de datum. De panacure wel helaas) gegeven, want dat was wel weer erg lang geleden. Ik ga pre-en probiotica bestellen om z’n darmen te helpen. Iemand een tip hiervoor? Had die van Puur al gezien. Mocht dat na een paar weken ook niks opleveren, ga ik naar een holistische dierenarts. Ik heb er al een paar gevonden redelijk in de buurt.
Hij krijgt al regelmatig een rauw ei met schil en al, wekelijks zelfgetrokken bottenbouillon en verschillende soorten fruit en groente zowel gekookt als rauw. Ze krijgen beide verschillende tussendoortjes en beloningen (zoveel mogelijk natuurlijk) maar ook dat maakt geen enkel verschil.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:13

Maar ook dat beeld kan giardia geven. Onze hond had ook alleen dat, plus heel bijterig maar ze was nog een pup dus dat linkte ik niet aan een besmetting. Bleek toch giardia.

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Ontlasting hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:19

Probiotica lijkt me een goede om mee te beginnen.
Giardia kan en zou ik persoonlijk willen uitsluiten. Makkelijk te testen en kost de wereld niet.

Is het een zenuwachtig hondje? Die van mij heeft het ook wel eens zo maar is dan vaak na een spannende ontmoeting met een andere hond bijvoorbeeld.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:42

Je kan ook eerst 2 weken alleen verst geven en dan twee weken alleen brok. Dan kan je zien of en van beide soorten voer dit veroorzaakt.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 13:55

Jennyj01 schreef:
Je kan ook eerst 2 weken alleen verst geven en dan twee weken alleen brok. Dan kan je zien of en van beide soorten voer dit veroorzaakt.

Zie mijn eerste op, dat hebben we al gedaan en maakte niks uit.

‘Darmen in balans’ besteld en een zelftest giardia. Eens kijken wat het gaat worden.

Dat dunne na iets spannends kennen we wel van z’n ‘zus’ de black and tan cocker.
Afbeelding

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Ontlasting hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:03

Ik voer van Dr Ann's de probiotica aan mijn 7mnd oude Doodle. https://www.medpets.nl/dr-anns-probiotics

Ik herken wel het eea uit je verhaald. Pien heeft een aantal maanden geleden Giarda gehad. Is daarvoor behandelt en ben daardoor ook de probiotica gaan geven. Pien eet helaas erg slecht. Daardoor heb ik van de week bloed laten afnemen om te kijken of ze voor bepaalde voedingsmiddelen allergisch is. Hieruit blijkt zo een reactie te geven op paard en erwt. De precieze ins en outs krijg ik nog van de DA te horen. Wellicht kan je dat ook nog overwegen.

19marjo90

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Ontlasting hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:15

Lastig!!! Hier een hond met hetzelfde probleem. Eliminatiedieet gevolgd: allergisch voor rund en kip. Veel verschillende soorten voer geprobeerd. Veel onderzoek bij de dierenarts, maar nergens komt echt iets uit. Op aanraden van dierenarts probiotica gaan bijgeven en sindsdien is het zo veel beter!

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 19:18

Ik vind het altijd jammer als iemand op bokt een vraag stelt, adviezen krijgt en je dan niks meer hoort hoe of het gegaan is.
Ik heb een Giardiatest gedaan: negatief, zoals ik verwachtte.

Afbeelding

En heb deze pre/probiotica gekocht en gegeven. Het is over! *\o/* Ik blijf het maar gebruiken, want de andere hond het als kuur gegeven en ze kreeg opeens weer dunnere ontlasting. Elke ochtend een tabletje bij het vlees, lekker makkelijk en ze eten het gewoon op.

Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Ontlasting hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:19

Fijn dat het geen Giardia is! En mooi dat darmen in balans werkt. Houden zo!

mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:21

Dat geef ik ook aan mijn honden, beide honden elke dag een half tabletje door hun voer.
Mijn ene hond had zo'n beetje hetzelfde probleem, en bij hem gaat het nu ook beter.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Ontlasting hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 20:33

We doen ons best, Silvia en fijn dat het voor jouw honden ook goed werkt, mika11