Manier om doof hondje te kunnen 'roepen'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wispeltuur
Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Manier om doof hondje te kunnen 'roepen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 20:55

Ons hondje van 15 hoorde al langere tijd slecht maar is nu toch echt vrijwel helemaal doof. Nu is dat gelukkig geen probleem want ze reageert perfect op handgebaren! Het is alleen zo ontzettend lastig als ze gewoon 2 minuten lang de verkeerde kant op staat te kijken. :+

Ik ben dus op zoek naar een manier op haar aandacht te vragen op afstand. Een hondenfluitje heb ik geprobeerd maar helaas hoort ze dit dus niet meer.
Halsband met trillingen en afstandbediening heb ik ook al naar zitten kijken maar het is een hondje van 2.3 kg waardoor de banden dus veel te groot zijn. Daarbij moet het prettig zitten want het zou dus 24/7 om moeten blijven.

Wie heeft de gouden tip zodat ik weer met mijn hondje kan communiceren? :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33844
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Manier om doof hondje te kunnen 'roepen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:02

Op Amazon ook geen kleine trilband te vinden?

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:10

Onze Jack was laatste jr ook doof en liep toch gewoon los mee.
Roepen, fluiten, fluitje werkten niet maar waar we per ongeluk achter kwamen en wat dus wel werkte was als we met de clip van haar flexriem op het harde plastic daarvan “sloegen / klikte”.
Blijkbaar kwam die frequentie van geluid wel nog tot haar gehoor…

Amable

Berichten: 9679
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Manier om doof hondje te kunnen 'roepen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:13

Mijn ouders stampten vroeger bij hun dove hond op de vloer, hij voelde dan de trilling.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Manier om doof hondje te kunnen 'roepen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:15

Een lampje?

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:17

En trillingen, als op de grond stampen met je hiel? Werkt natuurlijk niet op verre afstanden of heel mulle grond, maar wellicht wel voldoende op gewone wandelpaden en wegen. Als dat werkt dan zou je bv ook verschillende commando’s eraan kunnen koppelen; twee keer kloppen voor aandacht, drie keer om naar je toe te komen bv. Gewoon even hardop aan het meedenken :))

Edit, ik zie dat Amable hetzelfde idee had :))

Suzanne F.

Berichten: 49346
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:19

Ons hondje is ook doof. Inderdaad met gebaren communiceren en binnen kan je nog stampen op de vloer, dan voelt hij de trillingen. Buiten is inderdaad een probleem en hij mag niet los. Hij hoort geen auto’s en geen gevaar en hoort ons ook niet roepen. Hij loopt aan een lange rollijn buiten. Binnen gaat prima. Soms staat we heel enthousiast te zwaaien en te springen tot hij ons ziet. :')

Daphne__
Berichten: 12481
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:20

Mijn hondje is ook zo goed als doof. Regelmatig roep ik hem en dan rent hij heel blij compleet de verkeerde kant op :+

Wat bij hem goed helpt is klappen. Als hij in de achtertuin uit het zicht is en ik heb al een paar keer geroepen zonder resultaat, dan klap ik een paar keer en dan komt hij aan rennen.

Silvia

Berichten: 3273
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:36

Daphne__ schreef:
Mijn hondje is ook zo goed als doof. Regelmatig roep ik hem en dan rent hij heel blij compleet de verkeerde kant op :+

Wat bij hem goed helpt is klappen. Als hij in de achtertuin uit het zicht is en ik heb al een paar keer geroepen zonder resultaat, dan klap ik een paar keer en dan komt hij aan rennen.


Dat hielp bij onze hond ook goed: in de handen klappen.

snorkel1986

Berichten: 3037
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Manier om doof hondje te kunnen 'roepen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:45

Stampen op de grond of laser lampje voor zijn neus

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16188
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:49

Mijn broer had vroeger een dove hond. Binnenshuis riep hij hem door 1x op de grond te stampen. Door de trilling wist de hond dat hij geroepen werd.
Buitenshuis was roepen niet nodig omdat hij de hond sowieso niet los kon laten.

Nb Lees nu dat die tip van stampen al meerdere keren gegeven is.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:57

Daphne__ schreef:
Mijn hondje is ook zo goed als doof. Regelmatig roep ik hem en dan rent hij heel blij compleet de verkeerde kant op :+

Wat bij hem goed helpt is klappen. Als hij in de achtertuin uit het zicht is en ik heb al een paar keer geroepen zonder resultaat, dan klap ik een paar keer en dan komt hij aan rennen.

Doe ik bij ons oudje van haast 14 jaar ook, dat klappen hoort ie blijkbaar net nog wel, en dan op handgebaren.

Lindsey_99
Berichten: 2514
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:59

Wij stampten op de grond, of klapten hard in de handen; dat werkte bij ons hondje prima toen ze dover werd. Ze moeten het even leren. Gebarentaal snapte ze ook, totdat de staar te erg werd en ze het niet meer goed zag.

Suzanne F.

Berichten: 49346
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Manier om doof hondje te kunnen 'roepen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:01

Klappen werkt hier alleen als hij redelijk dichtbij is. Door de luchtrillingen denk ik. Op grotere afstand werkt klappen niet, dat hoort hij niet en voelt hij dan ook niet.

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:04

Hier ook een dove hond.
Ik "roep" haar door stil te gaan staan (ze kijkt elke zoveel meter uit zichzelf al om) en dan een overdreven "kom eens" gebaar te maken. Dus mijn arm voor mij uitsteken (iets opzij) en dan mijn onderarm naar mijzelf toe bewegen.
Al lopende kan ik deze handeling ook doen, alleen soms kijkt ze zo kort om dat ik dan niet snel genoeg ben om mijn commando te geven. Door stil te gaan staan kijkt ze mij oplettender aan.

Stampen heeft hier alleen nut als ze echt dichtbij is. Klappen etc hoort ze hier ook niet meer. Dus vaak is het ook als ze niet kijkt (omdat ze bijv. lang is snuffelen) dan raak ik haar zachtjes aan. Vaak schrikt ze hier wel een beetje van dus ik probeer waar kan het tot het minimale te beperken.

speurneusc

Berichten: 5412
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:16

simpelste is gewoon uitschuiflijntje eraan ben je in 1 klap klaar, veiliger ook met al die elektrische fietsen, scooters en steps op de weg en naast de weg.

senna21

Berichten: 11885
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:22

speurneusc schreef:
simpelste is gewoon uitschuiflijntje eraan ben je in 1 klap klaar, veiliger ook met al die elektrische fietsen, scooters en steps op de weg en naast de weg.

Dit dus.
Veiliger voor iedereen. Mocht hij graag nog willen rennen, ren je gewoon mee. Ook goed voor je conditie. :+
Wanneer je nog een hond hebt -en de horende hond luistert goed-, zou je hen kunnen koppelen met een lijntje.

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 23:24

Amable schreef:
Mijn ouders stampten vroeger bij hun dove hond op de vloer, hij voelde dan de trilling.

Yep dat werkte bij ons oude hondje ook. En de rest met handgebaren.

KimD

Berichten: 20454
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Manier om doof hondje te kunnen 'roepen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 06:45

Als een trilband geen optie is zou ik het hondje ook niet meer loslaten. Trilbanden werken verder ideaal in die situaties en andere honden werkt ook goed. :D

Silvia

Berichten: 3273
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:05

senna21 schreef:
speurneusc schreef:
simpelste is gewoon uitschuiflijntje eraan ben je in 1 klap klaar, veiliger ook met al die elektrische fietsen, scooters en steps op de weg en naast de weg.

Dit dus.
Veiliger voor iedereen. Mocht hij graag nog willen rennen, ren je gewoon mee. Ook goed voor je conditie. :+
Wanneer je nog een hond hebt -en de horende hond luistert goed-, zou je hen kunnen koppelen met een lijntje.


Ik vermoed dat TS de hond met het uitlaten niet meer loslaat. Maar er zijn nog genoeg situaties dat je hond niet aan de lijn hoeft maar je wel contact wilt maken zoals in huis of in de tuin. En je wilt geen ruk aan de riem geven om aandacht te krijgen.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Manier om doof hondje te kunnen 'roepen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:00

Mijn hondje is doof geboren. En loopt als het dus veilig kan ook gewoon los buiten. Nu blijft zij goed in de buurt en we houden elkaar in de gaten, maar als het dan eens moet en ik heb haar aandacht nodig en ze let niet op mij want staat te snuffelen, dan loop ik gewoon even terug. Door de beweging die ik dan maak, kijkt ze vanzelf op en dan is een handgebaar voldoende om haar weer bij mij te krijgen.

Anoniem

Re: Manier om doof hondje te kunnen 'roepen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:12

Als je een dove hond wil laten komen helpt het ook om te hurken, zo zakken is een uitnodigende beweging.

Moet je natuurlijk wel in z'n gezichtsveld kunnen blijven.