Corrigerende tik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:54

rien10 schreef:
@Pareltjes, ik heb helemaal geen zin om aan een wildvreemde de context van mijn handelen uit te leggen.


Dat is net zo goed jouw recht als van anderen er iets van te vinden.

rien10
Berichten: 14758
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:54

Precies. En dus reageer ik niet op een opmerking van een wildvreemde als ik een paard of hond corrigeer.

DuoPenotti

Berichten: 29877
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:56

Heel vaak is het ook geen angst.

De hond die ik eerder noemde die ik op een pensionstal in zijn ren deed was geen angst, hij wilde niet daar in. En hij had geleerd dat bij zijn eigen baasje na een grom dat ook niet hoefde.
Dat ga je toch geen angst noemen?

Waarom word er zoiets dan weer bijgehaald als mensen aangeven dat het dat niet is?
Waarom word dat in twijfel getrokken?

Lisitano

Berichten: 4936
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:05

Lughnassadh schreef:
Lisitano, dat grapje werkt echt niet hoor als die van mij gromt. Dan heeft hij daar een zeer gegronde reden voor en dat is geen angst. Sterker nog, hij is gefokt voor o.a. waken en beschermen. Dan kom je er niet met een koekje…..

Ik geloof je meteen.
Ik schrijf ook dat het heel vaak voorkomt uit. Niet altijd. Verreweg de meeste grommende honden die je op straat treft doen dit uit onzekerheid of angst. Dat die van jou dat niet doet geloof ik prima. Ik vind alleen dat je niet moet invullen dat een ander z’n hond een hengst moet verkopen als die gromt, want dan kan dat koekje juist helpen in het proces omdat het wèl angst is.

Ik belicht alleen even de andere kant. Niemand hoeft nu met koekjes te gaan strooien, chill :))

Lisitano

Berichten: 4936
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:07

DuoPenotti schreef:
Heel vaak is het ook geen angst.

De hond die ik eerder noemde die ik op een pensionstal in zijn ren deed was geen angst, hij wilde niet daar in. En hij had geleerd dat bij zijn eigen baasje na een grom dat ook niet hoefde.
Dat ga je toch geen angst noemen?

Waarom word er zoiets dan weer bijgehaald als mensen aangeven dat het dat niet is?
Waarom word dat in twijfel getrokken?

Waarom betrek jij het gelijk op jouw situatie of die van een andere poster?
Iemand postte algemeen en ik antwoord dat het ook een andere kant kan hebben, zoals een angst en dat afleiden dan zeker kan helpen. Niet zo grommen :=

_Cathalijne

Berichten: 857
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:12

Shadow0 schreef:
_Cathalijne schreef:
Pappa had achteraf gezien heel wat signalen gemist. Had haar wel meerdere keren gezegd te stoppen met blaffen (wat ze straal negeerde).


Citaat:
Dat is dus het punt. Je hoeft niet te slaan als je op dat moment ervoor kiest om de situatie te veranderen (ik zou zeggen, hond wegsturen naar een andere plaats of even naar binnen doen ofzo.)


Ja dat had ook moeten gebeuren maar dat werd genegeerd door mevrouw. Ja pappa had haar op dat moment fysiek uit de focus moeten halen (hond kennende aan de halsband vastpakken en 2 meter verderop zetten met commando blijf). Maar dat gebeurde niet want hij miste de signalen, en de situatie escaleerde. Hier hebben we dus ook gesprekken over gehad en zijn we echt mee bezig geweest. En dergelijk voorval heeft zich dus ook nooit weer voorgedaan.

Onkunde ja. Heeft de hond daar de prijs voor betaald ja, ben ik daar blij om nee, want ik vind het enorm oneerlijk naar haar toe!!

Was er een andere oplossing geweest op dat moment. Ik hoor het graag. Maar wel vanaf het moment dat mevrouw de buurman al bij de arm had en niet dat er beter geanticipeerd had moeten worden. De tik zorgde er in ieder geval voor dat ze heel snel weer los liet. Had ze dat ook gedaan als hij enkel een brul had gegeven, of als hij niks had gezegd? MIsschien wel. Is dit de situatie om dat uit te testen? Denk van niet. Enige doel was loslaten en heel snel hond weg doen (voordat we , worst case scenario, een heel process krijgen over een aggressieve hond die ivm. bijtincident moet worden ingeslapen)

Citaat:
dan snap je toch nog steeds niet welke gevolgen dat kan hebben

Pik dit er even uit. Volgens mij kennen wij elkaar niet en heb je geen idee wat mijn ervaring is met honden, dus vind deze aanname nogal kort door de bocht. Ik weet prima wat de gevolgen zijn van een dergelijke situatie en van de gevolgen zijn van fysieke correcties. Misschien kwam het zinnetje wat kort en ongenuanceerd over, maar het was mijn manier om te zeggen dat ze er niks aan over gehouden had aan de hele situatie. Die is niet anders gaan reageren in situaties daarna. Emmertje is niet sneller gaan overlopen. Ze heeft er ook niks van geleerd. En dat verwacht ik ook niet. Pappa heeft er overigens wel veel van geleerd, maar dat is een heel ander verhaal (hond is een stuk makkelijker te trainen dan pappa }> ).

DuoPenotti

Berichten: 29877
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:13

Lisitano schreef:
DuoPenotti schreef:
Heel vaak is het ook geen angst.

De hond die ik eerder noemde die ik op een pensionstal in zijn ren deed was geen angst, hij wilde niet daar in. En hij had geleerd dat bij zijn eigen baasje na een grom dat ook niet hoefde.
Dat ga je toch geen angst noemen?

Waarom word er zoiets dan weer bijgehaald als mensen aangeven dat het dat niet is?
Waarom word dat in twijfel getrokken?

Waarom betrek jij het gelijk op jouw situatie of die van een andere poster?
Iemand postte algemeen en ik antwoord dat het ook een andere kant kan hebben, zoals een angst en dat afleiden dan zeker kan helpen. Niet zo grommen :=

Omdat jij mij erbij quote?!

Dan had je mijn bericht weg moeten halen in de quote

Lisitano

Berichten: 4936
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:17

Jij zegt helemaal niets over grommen daar?
Ik ben te lui om quotes weg te halen. Telefoon en duurt lang.
Ik dacht dat de lezers wel kunnen zien dat ik op het grommen en koekjes geven in ga. Ik zie niet hoe jij je aangesproken kan voelen maar anyway: je hoeft je niet aangesproken te voelen om een hond in een ren op een pensionstal.

Lughnassadh

Berichten: 1814
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:18

Lisitano schreef:
Lughnassadh schreef:
Lisitano, dat grapje werkt echt niet hoor als die van mij gromt. Dan heeft hij daar een zeer gegronde reden voor en dat is geen angst. Sterker nog, hij is gefokt voor o.a. waken en beschermen. Dan kom je er niet met een koekje…..

Ik geloof je meteen.
Ik schrijf ook dat het heel vaak voorkomt uit. Niet altijd. Verreweg de meeste grommende honden die je op straat treft doen dit uit onzekerheid of angst. Dat die van jou dat niet doet geloof ik prima. Ik vind alleen dat je niet moet invullen dat een ander z’n hond een hengst moet verkopen als die gromt, want dan kan dat koekje juist helpen in het proces omdat het wèl angst is.

Ik belicht alleen even de andere kant. Niemand hoeft nu met koekjes te gaan strooien, chill :))

Ik denk just dat dat het probleem is. Dat er juist te veel opgelost wordt met koekjes en o het zal wel angst/onzekerheid zijn. En dat genoeg honden onzeker worden door het alleen maar positief.
Overigens prefereer ik bij angst/onzekerheid de manier van Geert de Bolster en juist geen koekje of andere vorm van afleiding. Sowieso heeft hij mooie dingen in zijn manier van werken zitten. Die positief is trouwens.

DuoPenotti

Berichten: 29877
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:19

Lisitano schreef:
Jij zegt helemaal niets over grommen daar?
Ik ben te lui om quotes weg te halen. Telefoon en duurt lang.
Ik dacht dat de lezers wel kunnen zien dat ik op het grommen en koekjes geven in ga. Ik zie niet hoe jij je aangesproken kan voelen maar anyway: je hoeft je niet aangesproken te voelen om een hond in een ren op een pensionstal.


ja doei....
jij quote mij, bent te lui het weg te halen en vervolgens ga je naar mij wijzen waarom ik er op reageer....zucht.

Wederom vertrek ik hier weer..... en nu blijf ik weg uit dit topic...echt.... :n geen zin in dit geneuzel, kan energie wel anders gebruiken.
En dan gek vinden dat honden niet luisteren....

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:23

Lughnassadh schreef:
Lisitano, dat grapje werkt echt niet hoor als die van mij gromt. Dan heeft hij daar een zeer gegronde reden voor en dat is geen angst. Sterker nog, hij is gefokt voor o.a. waken en beschermen. Dan kom je er niet met een koekje…..

Dit.

Wat geldt voor een voedselgemotiveerde labrador couchpotato geldt bepaald niet voor, zeg, een werklijn mechelse herder.

Iedereen praat vanuit zijn eigen ervaring, en die is iha nogal beperkt.

Ik houdt schapen en train bordercollies. Maar die methoden en ervaringen zijn niet te generaliseren voor alle honden.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:28

Hier een werklijn mechelaar die wel gromt en bijt uit onzekerheid ;(

Nu zijn wij al de 5e eigenaar en heeft ze voor ons 2.5 jaar zowat continu opgesloten gezeten in kennels of bench. Waardoor ze ook eens behoorlijk neurotisch kan zijn en snel overprikkeld.

Mijn andere werklijn mechelaar, die ik vanaf pup heb... die stond met 8 weken al klaar om 2 rottweilers naar de strot te vliegen.

Blijkbaar van de vader geërfd. Die had met 5.5 week al een Duitse herder bij de strot te pakken... Hoorde ik pas nadat ik haar al had.

Hier komen ook geen werklijn mechelaars weer. Heerlijke honden om mee te trainen, maar passen niet meer bij de huidige woon en leefomstandigheden.

Heb sinds 2 jaar nu een kelpie en wat een geweldig dier, zoveel makkelijker op te voeden. Helpt mee koeien halen en doet geen vlieg kwaad. Je moet alleen kunnen omgaan, met hun iets wat eigenwijze karakter soms _O-
Laatst bijgewerkt door Dagahra op 08-08-23 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Berichten: 19623
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:28

Mijn hond(je) greep hier een keer uit het niets mijn kitten (die lag te slapen). Die heeft toen echt wel binnen 0,02 seconden een maat 42 onder haar reet gekregen hoor. Niks koetsjie en reken maar dat ze het niet nog eens probeert. Ben ik een dierenbeul? Ik weet wel heel zeker van niet. Zoiets is in principe iets eenmaligs en natuurlijk doe je zoiets niet als het niet nodig is, maar ik vermoed dat ik mijn kitten anders niet meer had gehad.

Lisitano

Berichten: 4936
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:35

Ik denk dat er zeker veel rondloopt waarbij het niet goed wordt begrepen en toegepast :j Helaas zie je maar weinig mensen die überhaupt hun eigen hond kunnen lezen.
En toch ben ik blij dat juist die mensen dan kiezen voor koekjes en niet voor meppen en slipkettingen. Die dieren zelf vast ook.

Kijk, ik heb een heel zelfverzekerde hond. Intacte reu, groot, statig en kan de wereld zelf ook wel handelen. En ik had er een teef naast die bij elke onzekerheid het liefst door de grond wilde zakken en verdwijnen. Nu heb ik er een reu naast die een beetje een kneusje is en bij alle vormen van spanning verstrakt en de neiging heeft te fixeren en ook grommen.
Elke hond heeft of had weer de eigen aanpak. Ik heb ook honden in de opvang gehad waarbij ik soms ook even stond te kijken wat ik nu moest. De een krijgt een brul, de ander halen we even weg en weer een ander krijgt counter conditioning (snoep dus) voor een positieve associatie. Je kan niet simpelweg één aanpak hanteren, dat zou ik heel oneerlijk vinden.
En ik vind het altijd wat gemeen klinken als men veroordeeld wordt door een klein ogenblik op straat. Ik zie echt liever een uitvallende hond met baas en al de bosjes in klimmen terwijl bibberend de zak met snacks uit de jaszak gehaald wordt dan die schreeuwende en rukkende persoon die net zo in die red zone zit als hun hond. De hond die al wegduikt en met druk knipperende ogen zijn kop probeert weg te houden van de zwaaiende handen.
Dan noem ik even extreme voorbeelden, voor we hierop verder borduren.

En soms kom ik honden tegen waar mijn nekhaar van overeind gaat. Dat merk ik dan al aan die heel zelfverzekerde reu van mij: foute boel, wegwezen hier. En heel eerlijk: ja, dan heb ik liever dat de mens die erbij hoort dan een slipketting om heeft gedaan dan dat bejaarde Truus met nestsyndroom er een flexi aan hangt en met koekjes probeert of hij alsjeblieft niet mijn honden op wil vreten.
En toch denk ik dat je met meer tijd en positieve insteek bij heeeeel veel honden in het straatbeeld kunt verbeteren en gedrag kan ombuigen. Zelf ben ik niet zo’n snackstrooier trouwens. Wat ik al zei, ik ben lui, ik vergeet altijd de helft mee te nemen en ik ben ook nog eens heel klunzig dus ik zou de zakinhoud na 10 meter al per ongeluk op de grond gestrooid hebben. Maar ik ben wel van beloningen uitdelen. En mijn vuistregel: ze moeten weten wat ik wel wil zien. Als ze dat niet weten kan ik ze ook niet corrigeren. Ik vind het een leuke manier van omgaan met mijn honden en ik heb het idee dat het ook best werkt. Ik heb geen uitvallende honden en ze voelen zich ook bij bedreiging veilig bij mij. Mijn jongere reu heeft het na een drukke dag nog weleens moeilijk maar ook die komt er wel. Die is twee keer door zwarte honden in het donker ondersteboven gelopen terwijl ze flink blaften en gromden en sindsdien vindt hij in het donker zwarte honden spannend. Maar we gaan steeds beter *\o/*

Lisitano

Berichten: 4936
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:36

DuoPenotti schreef:
Lisitano schreef:
Jij zegt helemaal niets over grommen daar?
Ik ben te lui om quotes weg te halen. Telefoon en duurt lang.
Ik dacht dat de lezers wel kunnen zien dat ik op het grommen en koekjes geven in ga. Ik zie niet hoe jij je aangesproken kan voelen maar anyway: je hoeft je niet aangesproken te voelen om een hond in een ren op een pensionstal.


ja doei....
jij quote mij, bent te lui het weg te halen en vervolgens ga je naar mij wijzen waarom ik er op reageer....zucht.

Wederom vertrek ik hier weer..... en nu blijf ik weg uit dit topic...echt.... :n geen zin in dit geneuzel, kan energie wel anders gebruiken.
En dan gek vinden dat honden niet luisteren....

Adem in en adem uit :(:)
Lees even die quote. Er staat niets van jouw situatie in?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:48

Shadow0 schreef:
_Cathalijne schreef:
Pappa had achteraf gezien heel wat signalen gemist. Had haar wel meerdere keren gezegd te stoppen met blaffen (wat ze straal negeerde).


Dat is dus het punt. Je hoeft niet te slaan als je op dat moment ervoor kiest om de situatie te veranderen (ik zou zeggen, hond wegsturen naar een andere plaats of even naar binnen doen ofzo.)

Citaat:
Heeft bella er ooit last van gehad? Nah die lag savonds gewoon weer baast de bank waar pappa zat.


Dan snap je toch nog steeds niet welke gevolgen dat kan hebben. Een hond hoeft niet per se bang te worden voor de persoon. Maar het kan wel betekenen dat diezelfde hond de volgende keer alleen maar meer stress heeft in zo'n situatie en het emmertje dus nog sneller vol zit en de kans op escalatie nog groter is.

De meeste mensen die slaan kijken alleen maar naar de situatie op dat moment. Niet naar het effect op langere termijn. Als het opgelost is: ziejewel, een flinke tik helpt prima. Als het niet opgelost is: de hond is moeilijk, pittig karakter, ingewikkeld, lastig. Dat dat ook iets dat je als mens kunt creeren doordat je een verkeerde reactie geeft... dat wordt meestal overgeslagen.


Mee eens Shadow. :j

En sorry, flauwekul dat de hond niet meer te sturen was. De hond was al langere tijd aan het blaffen. Natuurlijk had hij wel uit de situatie kunnen worden gehaald. Pa had gewoon weg kunnen lopen met hond en hem even binnen doen.

En misschien kunnen mensen nu eindelijk even het onderscheid maken tussen optreden in geval van nood waarbij je echt niet anders kan, dan elke tik, wandelstok of schoen goedpraten, terwijl er een heleboel signalen zijn gemist en er geen actie is ondernomen tot de situatie escaleerde.
Negen van de tien situaties hoeven niet eens te ontstaan, laat staan te escaleren.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:55

En als je een hetplaatser neemt met flinke gedragsproblemen (las ik in een bericht hier) dan 1. kies je daar zelf voor, 2. is het handig als je nagedacht hebt over of je daar voldoende skills voor in huis hebt 3. komt ie als het goed is niet volledig onverwacht bij je aan de deur bellen> dus je kunt je er op voorbereiden 4. nog altijd geen fysieke correcties nodig om de hond te heropvoeden.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:00

Nikass schreef:
En als je een hetplaatser neemt met flinke gedragsproblemen (las ik in een bericht hier) dan 1. kies je daar zelf voor, 2. is het handig als je nagedacht hebt over of je daar voldoende skills voor in huis hebt 3. komt ie als het goed is niet volledig onverwacht bij je aan de deur bellen> dus je kunt je er op voorbereiden 4. nog altijd geen fysieke correcties nodig om de hond te heropvoeden.

Mhua deze kwam wel onverwachts op ons pad, kreeg bericht dat ze haar wouden laten inslapen vanwege gedragsproblemen. Dus heen gereden, gekeken wat het probleem was. En paar dagen later opgehaald.

Dus totaal niet voorbereid en had net een week een pup in huis. Maar het is redelijk goedgekomen, hebben een manier gevonden waarbij zij zich het prettigst voelt.

Tieneke

Berichten: 21699
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:05

Het is toch zo makkelijk om te oordelen... Als iedereen al eens zou uitgaan van goede intenties en van daaruit zou reageren op elkaar, dan is er veel meer ruimte voor gesprek.

Ja, niet iedereen heeft evenveel kennis en kunde.
Ja, niet iedereen kan zichzelf altijd even goed inschatten, maar bedoelt het daarom niet verkeerd.
Ja, soms handelen mensen vanuit een reflex en hadden ze dat achteraf beter anders kunnen doen.
Ja, achteraf is het makkelijk praten.
Ja, ...

Misschien dat dit topic beter verandert in een adviestopic waarin mensen raad kunnen vragen om met bepaalde situaties om te gaan. En met advies doe je nog altijd wat je wilt ook...

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:08

Nikass schreef:
En als je een hetplaatser neemt met flinke gedragsproblemen (las ik in een bericht hier) dan 1. kies je daar zelf voor, 2. is het handig als je nagedacht hebt over of je daar voldoende skills voor in huis hebt 3. komt ie als het goed is niet volledig onverwacht bij je aan de deur bellen> dus je kunt je er op voorbereiden 4. nog altijd geen fysieke correcties nodig om de hond te heropvoeden.


Punt 4 niet mee eens bij bepaalde honden. Je kunt niet alles oplossen met foei zoete poes. Een getrainde pakwerker mechelaar is geleerd voedselaanbiedingen te negeren. Kun je blijven staan tot je een ons weegt met je koekje.

Mijn hyperhondje neemt idem niets aan op stress momenten. Die ziet, hoort niets meer op paniekmomenten en heeft 5 uur nodig weer tot zichzelf te komen. Allemaal leuk die koekjes soms zijn er totaal andere skills nodig. Een nee dat hoeft ook niet fysiek te zijn.

Koekjes zijn leuk voor brgin fase bij pups om ze het begrip aktie = beloning bij te brengen. Daarna dient het koekje toch echt te verdwijnen en vervangen te worden door braaf of een aai. Net zoals in de vrijheidsdressuur bij paarden.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:11

Tieneke schreef:
Het is toch zo makkelijk om te oordelen... Als iedereen al eens zou uitgaan van goede intenties en van daaruit zou reageren op elkaar, dan is er veel meer ruimte voor gesprek.

Ja, niet iedereen heeft evenveel kennis en kunde.
Ja, niet iedereen kan zichzelf altijd even goed inschatten, maar bedoelt het daarom niet verkeerd.
Ja, soms handelen mensen vanuit een reflex en hadden ze dat achteraf beter anders kunnen doen.
Ja, achteraf is het makkelijk praten.
Ja, ...

Misschien dat dit topic beter verandert in een adviestopic waarin mensen raad kunnen vragen om met bepaalde situaties om te gaan. En met advies doe je nog altijd wat je wilt ook...


Volgens mij was dat ook zo tot enkele ineens een welles nietes spelletje zonder nuancering begonnen.

Lisitano

Berichten: 4936
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:17

Een beloning hoeft inderdaad echt niet altijd een snack te zijn. Een lief woordje maar ook gewoon even ontspannen is ook een beloning.
Mijn kelpie doet het goed op een stukje rennen samen. Even die spanning eraf, lekker en leuk met de baas. Snacks kunnen het soms wel weer even bekrachtigen. Ik merk dat vooral bij mijn husky, die ironisch genoeg totaal niet voergericht is. Maar soms moet ik ze even als verrassing weer bij me hebben, dan zet ik hem weer even op scherp. Hij wordt ook gewoon een ouwe vreetzak en dat “scherp” mag je ook wel tussen aanhalingstekens lezen want hij doet ongeveer 25% van wat de kelpie luistert. Maar ook hier heb ik weer een andere aanpak nodig en schaaf ik toch ook de verwachtingen bij. Ik heb die hond 10 jaar en hij krijgt een bloedhekel aan me als ik teveel ga eisen. Terwijl ik aan de andere kant ook geen teenbreedte meer tolereer want ook júist die grenzen die we afgesproken hebben moet ik zeer goed bewaken.
En zo heeft elke hond wel een eigen aanpak. Ik ben ook wel eens nieuwsgierig hoe hij geworden zou zijn bij een ander. Hij loopt z’n hele leven al rond met twee middelvingers omhoog terwijl hij toch ook graag een trotse hondenmoeder wil. Ik heb er wel wat jaren voor nodig gehad voordat ik door had wat werkte. Een ander had wellicht veel meer succes geboekt. Als je hem al te streng aanspreekt is hij trouwens weg. Daar heeft hij helemaal geen zin in. Snap ik wel. Van die kelpie kun je dingen eisen, dat is zo anders.

Toch leuk hoe je, net als bij paarden, elke keer zo’n individu treft en een spiegel voorgehouden krijgt. Dat zoeken naar een manier vind ik elke keer weer zo’n leuke uitdaging. Honden zijn <3

_Cathalijne

Berichten: 857
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:23

Ja nikass je hoort mij ook nergens zeggen dat ik blij ben met hoe de situatie was verlopen. En ik heb ook in het originele bericht aangegeven dat er fouten zijn gemaakt (maar dat is niet mee gequote). Want ja pappa had de hond naar binnen moeten doen. Maar pappa zag niet in dat de hond signalen af gaf. Ik weet nog dat hij zei toen ik thuis kwam "ja ze beet hem zomaar in de arm". Pas na flink doorvragen "ja ze was inderdaad wel de hele tijd aan het blaffen (en springen" :'). Ja achteraf.......Achteraf is makkelijk praten.

En zoals ik ook al meerdere keren heb aangegeven vind ik het het ergste voor de Bella, want die trok aan het kortste eind en werd in een situatie gezet die zij zelf niet kon handelen.

Pappa en ik hebben hier ook best wel een tijdje woorden over gehad (waarbij ik me echt heb afgevraagd hoe iemand die in zijn leven al >10 honden heeft gehad zo weinig hondentaal kan lezen). Maar dat is terzijde en weer een hele andere discussie.

Ik vind het jammer dat er best hard geoordeeld wordt naar de situatie (die overigens >5 jaar geleden heeft plaats gevonden). Waarin ik zelf in de originele post heb aangegeven wat er fout ging, en wat de verbeterpunten zijn, en vervolgens een quote eruit gepikt wordt waarop in wordt gegaan dat "ja pappa had het anders moeten doen". Ja dat weet ik zelf ook wel.

Algemeen, niet naar jou specifiek nikass maar naar alle mensen die imo nogal hard oordelen over anderen (en ja ik ben in bepaalde situaties zelf soms ook schuldig aan):

'T is prettig dat iedereen op't internet foutloos door het leven gaat. Nooit een correctie harder dan nodig geeft. 25 stappen vooruit kan kijken, 30 hypothetische scenario's kan bedenken, en dan ook nog in staat is om zijn omgeving volledig te controleren zodat er nooit fouten gebeuren. Ik vind het fijn dat mensen nog aan geven dat ze falikant de mist in zijn gegaan. Of een situatie volledig verkeerd ingeschat hebben. Dat betekent in ieder geval dat er naast mij nog meer onvolmaakte misbaksels op deze wereld rondlopen, die echt wel willen verbeteren, maar er ook van bewust zijn dat er nog een lange weg is tot perfectie.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:39

Dagahra schreef:
Nikass schreef:
En als je een hetplaatser neemt met flinke gedragsproblemen (las ik in een bericht hier) dan 1. kies je daar zelf voor, 2. is het handig als je nagedacht hebt over of je daar voldoende skills voor in huis hebt 3. komt ie als het goed is niet volledig onverwacht bij je aan de deur bellen> dus je kunt je er op voorbereiden 4. nog altijd geen fysieke correcties nodig om de hond te heropvoeden.

Mhua deze kwam wel onverwachts op ons pad, kreeg bericht dat ze haar wouden laten inslapen vanwege gedragsproblemen. Dus heen gereden, gekeken wat het probleem was. En paar dagen later opgehaald.

Dus totaal niet voorbereid en had net een week een pup in huis. Maar het is redelijk goedgekomen, hebben een manier gevonden waarbij zij zich het prettigst voelt.


Dat is redelijk onvoorbereid, maar toch ook niet helemaal onvoorbereid. Er van uitgaande dat je enigszins kunt inschatten waar je aan begint denk ik dat je, zeker als je nog andere dieren in huis hebt, een afweging maakt wat haalbaar is en hoe je het gaat aanpakken.
Natuurlijk kan iets dan toch anders uitpakken, maar gaandeweg stel je je plan bij
Ik zie dan nog steeds geen rechtvaardiging voor een corrigerende tik, of een schoen of wat dan ook
Tenzij een échte noodsituatie ontstaat, maar dat is al vaker aangegeven, daar gaat volgens mij hier de discussie niet over.
Enkel als sommigen van elk incident een noodsituatie maken plaats ik wel mijn vraagtekens.

Ik reageerde overigens niet opnieuw bericht, maar dat maakt verder niet uit.

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:49

Sja, ik heb een stiefvader met wat wij het 'eigenwijze ouwe mannen syndroom' noemen.
Die dacht de op dat moment net opgehaalde herplaatser wel ff te kunnen knuffelen door erover heen te hangen en dan zijn armen eromheen te slaan.
Vinden veel honden al niet geweldig en deze (een berghondtype) gaf een grauw en hapte.
En bij thuiskomst wilde hij de hond op de bank tillen/helpen en dat gaf dezelfde reactie.
Stiefvader boos want 'die hond beet zomaar', mijn moeder boos op hem dat hij niet nadacht.
Later gaf stiefvader aan dat hij er idd niet bij nagedacht had en dat het bij de vorige hond wel kon, dat hij beter ging opletten en sindsdien is er ook niets voorgevallen tussen die twee. +:)+
Let wel, het was letterlijk een nip, je zag nadien helemaal niets op de geraakte plekken. :)
Ik heb dezelfde hond bij onze ontmoeting naar mij toe laten komen, ben er niet overheen gaan hangen ofzo, doe ik met alle honden eigenlijk omdat ze het niet allemaal waarderen als je als onbekende in hun aura komt. :P

Nu ken ik ook genoeg verhalen waarbij de eigenwijze oude man de hond flink fysiek gecorrigeerd zou hebben of direct weggedaan wegens vals gedrag.
De ouderwetse aanpak zegmaar.