Hond met of zonder stamboom?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrankaZ

Berichten: 3904
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:58

Het is heel simpel: of een nest heeft een stamboom of het nest heeft dat niet. Een fokker die je de keus geeft en zegt dat zonder veel goedkoper is vertelt onzin en is aan het rommelen.
Persoonlijk wil ik geen rashond zonder stamboom. Daarmee kan ik achterhalen wat zijn voorouders zijn en daar kan je vaak ook de gezondheidsgegevens opzoeken.
En heel eerlijk gezegd ga ik mee met de reacties dat je nog een keer goed na moet denken of je een Franse Bulldog wil. Ja, het zijn leuke hondjes om te zien met een leuk karakter, maar door de extreem korte snuiten zijn er flink wat problemen met de luchtwegen.

Yom
Berichten: 3808
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:58

de stamboom an sich (het papiertje) kost maar een euro of 20 dus waarom zouden ze er dat niet bijdoen?? Denken ze dan dat alle rechten op garantie vervallen hierdoor?

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:12

Wesco schreef:
Het gaat over Franse buldoggen. Ik wil er al jaren 1 maar steeds houden de gezondheids problemen mij tegen. Ik hoop nu ze met een langere neus gefokt worden ze gezonder zijn. Maar of dat echt zo is weet ik niet. Ale mijn andere honden hadden nooit een stamboom en kwamen uit het asiel. Dus ik heb me nooit verdiept in testen en stamboom ect. Ik merk dat ik er te weinig verstand van heb.

Je weet hoe lang het duurde (en nog steeds niet uitgeroeid is) met het verbod op couperen van de trekpaard staarten?
In de hondenwereld is het sec nog erger qua zo deden we het en rechtpraten wat krom is. Kans op gezondere hondjes die herkenbaar zijn als franse buldog is miniem tot vergeet het maar. Kijk aub naar een ras waarbij de rasstandaard het welzijn niet in de weg zit, naast nog eens de nodige gen testen en foto's.
Kortsnuiten en aanverwante rassen zijn schattig omdat ze op een stuk psychologie van de mens inwerken en "leuk" omdat ze geen energie hebben om stout tot gevaarlijk te zijn. Dat zegt iets over de eigenaren waar je eigenlijk niet trots op moet zijn.

welmoedz

Berichten: 1585
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:20


_Mir
Berichten: 1367
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:25

Ik denk dat je jezelf met zo'n ras veel ellende en kosten injaagt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110839
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:26

Ibbel schreef:
Zoals veel raskatten met 13 weken gecastreerd weg gaan, omdat men niet wil dat ermee gefokt wordt.


Offtopic maar ik ken iemand die haar raskatten met 13 weken idd laat castreren voor ze weg gaan en in het contract staat dat ze anders binnen de leeftijd van 6 maanden geholpen moeten worden.
Echter doet zij dat zodat de nieuwe eigenaren er niet mee kunnen fokken omdat ze anders bang is om zelf minder klanten te krijgen :+

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:40

Cayenne schreef:
Ik ben het wel met dierenfan eens dat de uitgevoerde tests imo een stuk belangrijker zijn, maar ik vind het alsnog dubieus klinken wanneer je de keus hebt uit met of zonder stamboom.
Bij veel rassen mag je maar een bepaald aantal nesten per jaar fokken en daar kan het ook mee te maken hebben. Zonder stamboom betekent dan dat ze het nest niet aangeven bij de vereniging.
Ik zou sowieso een fokker waarbij je kunt kiezen meteen overslaan. Een goede fokker is imo trots op zijn stam en verkoopt ze juist met stamboom.


Klopt
Dit heb ik ook al eens gehoord bij de bennersenner ...
Dan kunnen ze dus extra nestjes fokken terwijl dat niet is toegestaan bij de vereniging

Laat dit nou voor mij een reden zijn om met stamboom te kopen
Ik wil niet dat teefjes aan de lopende band pups krijgen

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:57

Niet alle Franse bullen zijn slecht en ongezond. Er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen goed en slecht binnen ELK ras.

Zonder stamboom zou ik zo kopen. Niet iedereen wil lid zijn van een rasvereniging. Dan kan je evengoed voor het fokken bij de dierenarts je dieren laten nakijken en testen en zijn daar bewijzen van.

Wanneer een fokker 1 of meer pups aanbiedt zonder stamboom en de rest met, voldoen die vaak niet aan de uiterlijke standaard. Dan ben je vaak ook verplicht ze te laten helpen. Ik vind dat geen probleem en geef niet zo om rassen shows en uiterlijkheden waar die niet de gezondheid in de weg staan.

Wij hebben 2x mops*JR en die hebben een ietsjes langere snuit en nergens last van. Zijn nu 8 en in goede conditie, rennen als malle al hun hele leven. Snurken alleen als ze hun hoofd ergens op leggen en in een knik slapen.
Hebben ook een onderbeet en ook daar geen last van.

Beiden laatst nog nagekeken en gebit laten doen. Ze waren geen bewuste keus.

Onze Border Collie heeft geen papier. Beide ouders zijn bekend. Mijn vorige had een hele goede stamboom en was een uitmuntende teef, maar nooit iets mee gedaan. Ook al vroegen mensen dat vaak.

Kan ellendig lange lijsten maken van mensen die dure stamboom honden kochten en ook niet oud werden.
Gezondheid kan je proberen op te fokken, maar lukt echt niet altijd en zeker niet door een stamboom. Ook dan wordt er te vaak naar uiterlijk en bekendheid of prestaties gekeken en ook niet altijd naar de juiste match tussen de ouders bijv.

Mooiste is als je een pup goed kan laten nakijken door een dierenarts.

moonsparkle
Berichten: 21788
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:30

Ik heb gekeken naar een poedelfokker in Duitsland, ouders hebben een stamboom maar je kreeg zelf geen stamboom mee omdat ze niet willen dat anderen met de honden gaan fokken omdat ze een speciale kleur fokt.

BrankaZ

Berichten: 3904
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:34

superpony schreef:
Niet alle Franse bullen zijn slecht en ongezond. Er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen goed en slecht binnen ELK ras.

Zonder stamboom zou ik zo kopen. Niet iedereen wil lid zijn van een rasvereniging. Dan kan je evengoed voor het fokken bij de dierenarts je dieren laten nakijken en testen en zijn daar bewijzen van.

Wanneer een fokker 1 of meer pups aanbiedt zonder stamboom en de rest met, voldoen die vaak niet aan de uiterlijke standaard. Dan ben je vaak ook verplicht ze te laten helpen. Ik vind dat geen probleem en geef niet zo om rassen shows en uiterlijkheden waar die niet de gezondheid in de weg staan.

Wij hebben 2x mops*JR en die hebben een ietsjes langere snuit en nergens last van. Zijn nu 8 en in goede conditie, rennen als malle al hun hele leven. Snurken alleen als ze hun hoofd ergens op leggen en in een knik slapen.
Hebben ook een onderbeet en ook daar geen last van.

Beiden laatst nog nagekeken en gebit laten doen. Ze waren geen bewuste keus.

Onze Border Collie heeft geen papier. Beide ouders zijn bekend. Mijn vorige had een hele goede stamboom en was een uitmuntende teef, maar nooit iets mee gedaan. Ook al vroegen mensen dat vaak.

Kan ellendig lange lijsten maken van mensen die dure stamboom honden kochten en ook niet oud werden.
Gezondheid kan je proberen op te fokken, maar lukt echt niet altijd en zeker niet door een stamboom. Ook dan wordt er te vaak naar uiterlijk en bekendheid of prestaties gekeken en ook niet altijd naar de juiste match tussen de ouders bijv.

Mooiste is als je een pup goed kan laten nakijken door een dierenarts.


Bij honden staat de afgifte van stambomen los van de rasvereniging. De stambomen worden in het NHSB centraal bijgehouden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld paarden of katten.
Een fokker die lid is van de rasvereniging krijgt b.v. wel korting op de aanvraag van stambomen, maar iedereen die een teef met stamboom laat dekken door een reu van hetzelfde ras met stamboom en een dekking en geboorte op tijd aanmeldt kan stambomen voor die pups aanvragen.
Leden van rasverenigingen hebben wel te maken met de regls van die vereniging maar krijgen korting en vaak ook bemiddeling door de rasvereniging.
Dat een stamboom een pup duur maakt is een fabeltje dat vaak gebruikt wordt door broodfokkers of mensen die geen zin hebben in de administratie.
https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... voor-pups/

Bo_Y

Berichten: 4584
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:35

Yom schreef:
de stamboom an sich (het papiertje) kost maar een euro of 20 dus waarom zouden ze er dat niet bijdoen?? Denken ze dan dat alle rechten op garantie vervallen hierdoor?


Het aanmelden bij de raad van beheer en de stamboom ect kost het veel voudige van 20 euro..

Mizora

Berichten: 18133
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:50

Bo_Y schreef:
Yom schreef:
de stamboom an sich (het papiertje) kost maar een euro of 20 dus waarom zouden ze er dat niet bijdoen?? Denken ze dan dat alle rechten op garantie vervallen hierdoor?


Het aanmelden bij de raad van beheer en de stamboom ect kost het veel voudige van 20 euro..


Het kost inclusief chip en nestcontrole 99 euro.
Eventueel + een heffing van € 158,80 per nest (niet per pup) vanwege het niet lid zijn van de rasvereniging.

Bij de dierenarts laten chippen en registreren kost zo maar 40 euro. Dus hoewel 60 euro wel echt een verschil is, is het op een pup van 1500 euro echt nauwelijks iets. En voor een FB is dat een goedkope pup, 2500 euro is ook niet ongebruikelijk.

Lughnassadh

Berichten: 1818
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 21:07

moonsparkle schreef:
Ik heb gekeken naar een poedelfokker in Duitsland, ouders hebben een stamboom maar je kreeg zelf geen stamboom mee omdat ze niet willen dat anderen met de honden gaan fokken omdat ze een speciale kleur fokt.

Dit natuurlijk een wassen neus. Want iemand die wil fokken fokt er toch wel mee.

moonsparkle
Berichten: 21788
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 21:10

Je moest er volgens mij ook voor tekenen maar geen idee hoe ze dat zouden checken.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:44

SP imo bestaan er geen gezonde Franse Bullen.

kiwiwitje

Berichten: 20140
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:57

Yom schreef:
de stamboom an sich (het papiertje) kost maar een euro of 20 dus waarom zouden ze er dat niet bijdoen?? Denken ze dan dat alle rechten op garantie vervallen hierdoor?

Vanuit de raad van beheer reken maar op ruim 100,- voor alleen t papiertje (plus het chippen en dna afname die ze beide nodig hebben voor t papiertje)


Ik zou een franse bull eerlijk gezegd ook overslaan.

Happinez

Berichten: 8403
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:18

Cayenne schreef:
Oh Franse bulldoggen. Die zou ik sowieso al overslaan.
Waarom zou je zo'n ongezond en doorgefokt ras willen? Arme dieren.

Omdat ze leuk zijn , en er gelukkig ook inmiddels fokkers zijn die heel bewust ( outcross) fokken om de neuzen , staarten e.d. langer te krijgen.
De karakters van bullen zijn gewoon heel leuk, maar je moet wel ontzettend oppassen met wat en waar je een hond aanschaft.

Lughnassadh schreef:
Wil je per se een Franse bull lees je dan even in bij deze fokker: http://www.hawbucks.nl/franse-bulldog/ Dit is de enige fokker die ik ken die bullen met een neus fokt en daar ook zeer serieus meer bezig is. Tenminste als ze nog fokt.

En fokken met en zonder stamboom bij 1 fokker is voor mij altijd een rode vlag.

Er zijn er wel meer hoor , maar je moet goed zoeken en geduld hebben.
Daarnaast zou ik absoluut een stamboom niet belangrijk vinden. Maar eerder naar de ouderdieren zelf kijken ( en eventuele testen ).
Mijn stamboomloze Frans is inmiddels 13 en ging in de jonge jaren gewoon mee hardlopen en lange stukken wandelen.
Mijn stamboom frans is maar 4 geworden en had helaas wel gezondheidsproblemen.

Mizora schreef:
Bij Franse bullen (zeker bij de langersnuiten) zie je best wel een aantal outcross-projecten buiten het stamboek om. In dat geval kunnen de pups geen FCI-stamboom krijgen en kan er dus gekozen worden om een ARFE-stamboom aan te vragen. Dat hoeft niet per se voor het volledige nest te gebeuren en is in dat geval dus optioneel.

Precies dit.

welmoedz schreef:
Ik zag op t outcross forum dat deze fokker een tijdje terug een kruising deed om langere snuiten te krijgen. Misschien is het wat.

https://m.facebook.com/vandeloveboat?locale2=nl_NL

Zij heeft een wachtlijstlijst van zeker 2,5 / 3 jaar , als het niet langer is.

Benfan

Berichten: 4009
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:21

Alleen broodfokkers komen met dit geintje aanzetten. Is dus een absolute red flag. Begrijp goed dat broodfokkers heel goed weten waar mensen op letten. En dat je zo word beduvelt met mooie verhalen, foto's en ja.. zelfs bij bezoekjes. Je bent gewoon weg nooit 100% zeker. Vriend van mij dacht het goed te hebben gedaan. Totdat hij met een te jonge pup thuis kwam. Die tijdens het bezoek stijf stond van de suiker. Eenmaal thuis had hij een ziek, zwak, en duidelijk te jonge hond mee. Hij dacht goed te hebben gedaan omdat hij de moeder had gezien (bleek niet de moeder). Was zelfs niet eens bij de broodfokker thuis.. achteraf gezien.. tja.

Beste is om een pup vanaf de geboorte te volgen, elke week op bezoek te gaan. En wees heel kritisch. En verwacht (en wil) dat men ook dat is naar jou toe. Een eigenaar die eerder te moeilijk is om een pup mee te tegen, is sneller 'beter' dan een die daar heel makkelijk in is. Ren weg bij verhalen als 'hij kan direct mee', of.. zoals wij ooit hadden 'ik rij die maandag toch langs Emmen. Kun je direct eentje uitzoeken uit de kofferbak'

Heb zelf in een dierenwinkel gewerkt waar ook pups werden verkocht.
En geloof mij.. de meeste mensen kan het geen enkele fiets schelen waar de pups vandaan komen. Als ze maar snel een pup hebben, voor weinig geld, en in zo min mogelijk tijd.

Lughnassadh

Berichten: 1818
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 05:04

Happinez, ik neem aan dat er meer zullen zijn alleen zit ik totaal niet in de Franse Bullen wereld. Ik weet toevallig van haar van echt jaren terug. Wij hadden een gemeenschappelijke kennis. Vandaar.

dierenfan
Berichten: 9671
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 05:38

Via de Facebook pagina 'bewust kruisen honden' en ook wel andere outcross pagina's kom ik regelmatig outcross franse bullen tegen. Idd is korte neus en vernauwde neusgaten maar klein probleem van alle gezondheidsproblemen die dit ras heeft. Echter beter outcross dan stamboom zeg ik in deze.
Of ik het aan raad? Nee maar heb zelf ook 3 boxers gehad voor ik besefte echt naar ander ras te moeten gaan ivm gezondheid. Ik mis hun joligheid rondom me echt wel! Toch komt er hier voorlopig geen meer. Mijn band met de dierenarts is nu stukken minder haha in boxer tijdperk was mijn voornaam noemen genoeg om afspraak te krijgen. Moest zo regelmatig er zijn dat ze verdere gegevens zo vonden

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:51

Nikass schreef:
SP imo bestaan er geen gezonde Franse Bullen.


Dat is dan jouw mening.

Ik ken best veel mensen met een Franse Bulldog die gezond zijn en waar ze veel mee doen. Die bewegen veel, spelen leuk en hebben geen gezondheidsklachten.

Natuurlijk staan er nu wat rassen op de lijst vanwege de problemen, maar het is wel erg overdreven dat het hele ras slecht en ongezond zou zijn.
Ken ook een dierenarts die erg anti is en ook zich uit daarover, dus wordt het makkelijk aangenomen. Maar dierenartsen zien doorgaans de ellende en minder wat goed gaat.
Natuurlijk zien ze veel van dat soort hondjes met dezelfde klachten. Maar dat komt omdat mensen het ras verknallen door slecht te fokken. Er zijn meer rassen met platgeslagen smoeltjes of appelhoofdjes bijv. Dan moeten ze kritischer worden op het fokbeleid. Anders mag je wel zoveel rassen gaan verbieden.

Genoeg andere rassen met bekende, minder zichtbare problemen. Ook maar allemaal verbieden.

En wat krijg je dan? Andere rassen waar men meer mee gaat fokken en problemen in gaan sluipen.

Kijk naar de populaire teckel die je nu echt overal ziet.

Nog erger is hoe mensen met hun honden omgaan en dat men om verkeerde redenen een ras kiezen.

Mijn moeder heeft altijd kleine hondjes gehad. Laatste is super lief en schattig met een makkelijk karakter en vachtje. Ideaal schoothondje zoals ze dat noemen.
Kreeg bij mijn moeder genoeg beweging en had veel vriendjes in de buurt.

Nu bij ons is het een erf hondje die nog steeds lief is, maar wel veel zelfstandiger en "stoerder". Maar bij zulke hondjes vaak problemen gezien. Dat ze dik worden en naar mensentaal vertaald, chagrijnig zijn. Bij chihuahua's zie je het veel en mensen zeggen dan heel makkelijk dat dat hun karakter is, maar dat is echt te makkelijk.
Ken hele leuke, actieve en sociale chihuahua's.

Zocht ik een herplaatser voor mijn moeder, kwam ik er geen 1 zonder problemen tegen. Ik zou de chihuahua verbieden omdat die extreem worden doorgefokt en als accessoire en of speelgoed worden gekocht.
Men weet dat veel hoofdpijn hebben en er wordt echt op hele grote schaal mee gefokt.

BeFunny

Berichten: 10856
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hond met of zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:00

Ik ken ook hele leuke chihuahuas. En ik heb er zelf twee. Maar ook de Chihuahua is doorgaans verre van gezond. Dat er af en toe een 100procent gezond hondje tussen zit maakt niet dat het een gezond ras is. Het is eerder geluk hebben als je zo'n hondje treft.

En bij de FB is het doorgaans nog erger gesteld. Ook als ze iets meer neus hebben. De klachten/gebreken houden daar namelijk niet op. Een ander groot probleem is dat mensen ze schattig of sullig vinden door hun gebreken en niet zien dat ze zo enorm lijden.

Mensen die opzoek gaan naar een fb. Zijn niet opzoek naar een gezonde hond maar naar een FB. Als iemand dat persee wil dan moet hij/zij daar maar voor gaan. Maar ook zorgen voor een dikke spaarrekening :j

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:05

BeFunny schreef:
Ik ken ook hele leuke chihuahuas. En ik heb er zelf twee. Maar ook de Chihuahua is doorgaans verre van gezond. Dat er af en toe een 100procent gezond hondje tussen zit maakt niet dat het een gezond ras is. Het is eerder geluk hebben als je zo'n hondje treft.

En bij de FB is het doorgaans nog erger gesteld. Ook als ze iets meer neus hebben. De klachten/gebreken houden daar namelijk niet op. Een ander groot probleem is dat mensen ze schattig of sullig vinden door hun gebreken en niet zien dat ze zo enorm lijden.

Mensen die opzoek gaan naar een fb. Zijn niet opzoek naar een gezonde hond maar naar een FB. Als iemand dat persee wil dan moet hij/zij daar maar voor gaan. Maar ook zorgen voor een dikke spaarrekening :j


Maar de chihuahua is zelf niet ongezond. Mensen fokken er als gekken mee en maken ze slechter. Net als het karakter hard achteruit gaat bij velen.

Ik heb ook op mp gekeken naar herplaatsers en had het hier en daar gemeld bij mensen die bemiddelen. Maar MP staat echt meer dan vol met chihuahua's. En allen mankeren ze wat.
Dat herken ik echt niet van mensen die voorheen bewust een chihuahua kochten en mensen die ik met wandelen tegenkom bijv.
Dan zijn het hondjes die zelf lopen, beweging krijgen en ook echt aaibaar zijn.

Wij hadden klanten die ze alleen in een tas hadden en die kan je niet eens aaien. Het zijn dan net piranha's.
Maar het hele ras wordt over 1 kam geschoren, omdat een grote groep mensen ze verknallen en dat gaat overheersen. Dat is echt bij heel veel rassen zo. Daar kan je ze niet om gaan verbieden.

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:19

Wat vreselijk zo misvormde hond, die naar adem snakt door misvormde bouw en vol met ziekte problemen zit. Zoiets zou je niet moeten stimuleren!
Tik in Google in Franse bulldog en lees hoe erg!
Als je er toch perse een wilt, dan een herplaatser. Maar trek alvast je portemonnee ook want de dierenarts is niet goedkoop!

En de asiels puilen uit momenteel, dus waarom niet een leuke asielhond?

BeFunny

Berichten: 10856
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:23

superpony schreef:
BeFunny schreef:
Ik ken ook hele leuke chihuahuas. En ik heb er zelf twee. Maar ook de Chihuahua is doorgaans verre van gezond. Dat er af en toe een 100procent gezond hondje tussen zit maakt niet dat het een gezond ras is. Het is eerder geluk hebben als je zo'n hondje treft.

En bij de FB is het doorgaans nog erger gesteld. Ook als ze iets meer neus hebben. De klachten/gebreken houden daar namelijk niet op. Een ander groot probleem is dat mensen ze schattig of sullig vinden door hun gebreken en niet zien dat ze zo enorm lijden.

Mensen die opzoek gaan naar een fb. Zijn niet opzoek naar een gezonde hond maar naar een FB. Als iemand dat persee wil dan moet hij/zij daar maar voor gaan. Maar ook zorgen voor een dikke spaarrekening :j


Maar de chihuahua is zelf niet ongezond. Mensen fokken er als gekken mee en maken ze slechter. Net als het karakter hard achteruit gaat bij velen.

Ik heb ook op mp gekeken naar herplaatsers en had het hier en daar gemeld bij mensen die bemiddelen. Maar MP staat echt meer dan vol met chihuahua's. En allen mankeren ze wat.
Dat herken ik echt niet van mensen die voorheen bewust een chihuahua kochten en mensen die ik met wandelen tegenkom bijv.
Dan zijn het hondjes die zelf lopen, beweging krijgen en ook echt aaibaar zijn.

Wij hadden klanten die ze alleen in een tas hadden en die kan je niet eens aaien. Het zijn dan net piranha's.
Maar het hele ras wordt over 1 kam geschoren, omdat een grote groep mensen ze verknallen en dat gaat overheersen. Dat is echt bij heel veel rassen zo. Daar kan je ze niet om gaan verbieden.



De chihuahua nu is niet meer de chihuahua van vroeger. En is nu wel een ongezond ras. Er bestonden vroeger geen appelhoofdjes en nu moeten ze dat hebben.
Dus het is een ongezond ras daar kan ik niks anders van maken.