Niet sociale honden in losloopgebied

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20206
Geregistreerd: 09-08-06

Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 19:44

Ik open dit topic vooral om gedachten van anderen te horen en ben benieuwd naar jullie inzichten :)

Hier in de buurt is een losloopgebied. Ik loop er regelmatig met mijn hond. Het is een lang pad met aan weerszijden hoog gras met wilde bloemen (wordt weinig tot niet gemaaid dus het gras staat echt wel hoog). Er zitten ook wat bochten in het pad waardoor ik niet altijd direct kan zien wat of wie er om de hoek loopt.

Nu is het me dus een paar keer gebeurd dat er mensen in dat losloopgebied lopen met een niet- sociale hond aan de riem. Als ik dat op tijd zie, roep ik mijn hond terug en doe ik haar aan de riem. Maar het gebeurt ook wel eens dat mijn hond voor me uitloopt, de bocht omgaat en tegen de tijd dat ik de bocht om ben, is zij al vlakbij of bij de hond die zich blijkbaar daar bevond. En dan wordt ze dus afgesnauwd of aangevallen. Nu ben ik niet zo bang voor aanvallen van andere honden gezien mijn hond een Rottweiler kruising van een goeie 40 kilo betreft, ze blaft dus ook wel terug en komt voor zichzelf op. Ze stopt altijd als ik haar corrigeer en gaat nooit over tot aanval, maar ik baal altijd wel van zulke confrontaties. Mede ook omdat dit vaak gepaard gaat met mopperende baasjes.

Nu ben ik dus benieuwd, wie hierin 'fout' zit wat bokt betreft. Ik merk dat ik me erger aan de mensen die in een losloopgebied gaan wandelen met hun asociale of angst agressieve hond. Anderzijds moet ik misschien mijn hond dichterbij me houden, maar zij geniet juist zo van het struinen langs en door het gras en ze komt terug op het moment dat ik haar roep.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden :)

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:48

Jouw hond uit zicht is natuurlijk wel een dingetje...

Kidde
Berichten: 3467
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:52

Ik zou inderdaad wel zorgen dat je je hond in het zicht houdt, dat vind ik persoonlijk nooit zo netjes als mensen dat doen. Hier doen ze dat ook op de ruiterpaden en vaak hebben ze niet eens door dat hun hond een paard aan het lastig vallen is :n

Ik zou haar toch voor de bochten even terug roepen. Er kunnen natuurlijk ook mensen zonder hond lopen die er misschien ook bang van zijn. Dan is een rottweiler los zonder baas in zicht ook wel spannend natuurlijk

DuoPenotti

Berichten: 29878
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:57

Voor de bocht je hond bij je roepen. Daarna kan hij weer vrij.

De andere zijn aan de riem.
Losloop gebied of niet. Die doen dus niets verkeerd en gaan ook niet naar jou hond toe.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:58

In een losloopgebied kun je verwachten dat er honden loslopen. Ook dat ze onverwachts los uit een zijpad of achter een bocht vandaan komen. Al dan niet met baasje er op 5 meter bij.
Als jij daar met een bange/agressieve/loopse/geopereerde of anderszins hond-die-niet-los-kan, dan ben jij als eigenaar niet héél erg slim bezig.
Ik heb zelf van die bange honden, en ik loop dus al jaren niet meer in losloopgebieden. En dan nóg kan je loslopende honden tegenkomen, helaas. Maar dan is de eigenaar daaarvan dus wel schuldig...

Oftewel: als jij je aan de etiquette houdt en je hond aanlijnt zodra jij ziet dat er een aangelijnde hond op je af komt (ook al zie je dat pas als de honden elkaar op 1 meter zijn genaderd), dan doe je het wat mij betreft prima.

DuoPenotti

Berichten: 29878
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:00

Maar hier buitengebied is alles Losloop gebied. Dan zou ik de deur niet uit kunnen. Even kort door de bocht.
Omdat een ander zijn hond uit zicht heeft.

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:02

In een losloopgebied is loslopen niet verplicht natuurlijk en vaak word er ook gebruik gemaakt van zulke gebieden door anderen dan alleen loslopende honden.
In mijn idee is het altijd verstandig je hond in t zicht te houden. Als zij op een aangelijnde hond af gaat waardoor ze afgesnauwd etc of aangevallen kan worden dan is ze simpelweg te dichtbij gekomen. Het is linksom of rechtsom niet heel netjes om je hond op een aangelijnde hond af te laten gaan.
Het is ook niet altijd even fair dat de losloper in deze terug snauwt, die heeft in principe niets te zoeken bij een aangelijnde hond en als een andere hond dus “nee” aangeeft zou t van jouw hond, vanuit hondentaal gezien, redelijker zijn als ze dan besluit die hond uit de weg te gaan.
Loslopen mag, maar je hond mag geen overlast veroorzaken. Dus niet op wandelaars(met of zonder dier), fietsers ,paarden, vee oid afstormen. Geen wild opjagen etc etc.

Staatsbosbeheer geeft bijv ook aan dat de hond onder appel moet staan. Wat betekend foutje moet kunnen, maar roep je hond bij je en zorg dat ie luistert. Zo niet, niet los dan.

https://www.staatsbosbeheer.nl/contact/ ... els/honden

Ik vraag me altijd af waarom iemand “fout” moet zijn.. t is een beetje rekening houden met elkaar om t voor iedereen leuk te houden. Iets van honden etiquette https://www.doggo.nl/artikelen/praktisc ... -loslopen/

Ik wandel alleen in aanlijnplicht maar kom meer loslopers tegen dan aangelijnde. En ja een ieder die daar zijn hond los laat lopen is in beginsel fout. Maar zolang ie mij /mijn honden niet lastig valt hoor je mij er niet over. Wel als ik met mijn honden aangelijnd loop en dan vooral bij de honden die het niet grappig vinden om zo benaderd te worden door een andere hond. (Bij hun gebruik ik overigens een waarschuwingssleeve)

Dus ja ik vind die mensen niet perse fout. T is een kleine moeite je hond in t zicht te houden zodat ie mensen(die waarschijnlijk gewoon boven t gras uit komen.. ) aan kan zien komen.
Dat een aangelijnde hond uit zn stekker gaat doet ie meestal niet omdat ie de situatie zo geweldig leuk vind als je t hebt over snauwen en aanvallen. Maak t voor je eigen hond en de hond van een ander leuker, hou je hond in t zicht en roep hem bij je op stukken waar je geen overzicht hebt. Grote kans dat je zo’n aanvallende hond dan zonder ellende kan passeren. Voor jouw hond prettiger, voor de hond van een ander ook.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:03

Bij ons lopen er ook vaak niet-sociale honden, alleen worden die ook gewoon losgelaten. En dan dat gerij op mijn hond, zooo vervelend. Sta ze er altijd zelf af te sleuren aangezien baasjes t wel prima vinden..

Met een niet sociale hond aangelijnd in een losloopgebied lijkt me geen handige zet, maarja als er wat gebeurt weet ik niet hoe dat juridisch zit, kan t nog wel zijn dat jij de pineut bent ook..

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:04

Ibbel schreef:
In een losloopgebied kun je verwachten dat er honden loslopen. Ook dat ze onverwachts los uit een zijpad of achter een bocht vandaan komen. Al dan niet met baasje er op 5 meter bij.
Als jij daar met een bange/agressieve/loopse/geopereerde of anderszins hond-die-niet-los-kan, dan ben jij als eigenaar niet héél erg slim bezig.
Ik heb zelf van die bange honden, en ik loop dus al jaren niet meer in losloopgebieden. En dan nóg kan je loslopende honden tegenkomen, helaas. Maar dan is de eigenaar daaarvan dus wel schuldig...

Oftewel: als jij je aan de etiquette houdt en je hond aanlijnt zodra jij ziet dat er een aangelijnde hond op je af komt (ook al zie je dat pas als de honden elkaar op 1 meter zijn genaderd), dan doe je het wat mij betreft prima.

Ja tot jouw aangelijnde hond in gevecht komt met een losloper. Ookal loopt ie los waar t niet mag en staat ie dan dus duidelijk niet onder appel, ben jij nog steeds verantwoordelijk voor waar jouw hond zn tanden in zet. Dus ja die eigenaar is in aanlijnplicht in overtreding. Maar gaat t fout met jouw aangelijnde hond omdat die snauwt of zo’n hond aanvliegt ben JIJ fout. En niet de losloper helaas.

veranadautje
Berichten: 1291
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:06

Voor de bocht je hond terug roepen.
Ik liep vroeger ook in losloop gebied een hond los de ander aangelijnd maar heerlijk struinend op 5 meter ze zag slecht en had dus wat angst agressie als honden zomaar aan komen stormen.(als ik haar ruim optijd kon waarschuwen wou ze graag nog spelen) Maar als iedereen zijn eigen hond in zicht houd zie je de riem van een andere hond van verre (zoon mooie oranje of gele had ik vaak). Ik ergerde me weer aan mensen die hun hond niet in zicht hadden. Op een afstand kan je niet ruiken of de ander wel luisterd en niet aggressief is en of er een eigenaar bij loopt

Damon26

Berichten: 139
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:22

Het zou een stuk makkelijker worden als we wat meer rekening met elkaar zouden houden. Ik loop vooral met mijn hond aan de lange lijn in aanlijngebieden en ik kom vaak loslopers tegen. Zolang zij mij en mijn hond met rust laten heb ik daar helemaal geen problemen mee. De meeste mensen lijnen hun hond even netjes even aan zodat we kunnen passeren en daar ben ik altijd erg blij mee.

Ik vind niet dat een losloopgebied automatisch betekent dat een hond dan maar mag doen wat hij wil en overal op af mag stormen. Ik en mijn hond zouden er allebei niet blij van worden als wij rustig ergens lopen en er komt ineens om de hoek een hond op ons afgestormd. Ik denk overigens dat daar bijna geen enkele hond blij van wordt want het is niet bepaald een sociale manier van een andere hond begroeten. Voor mij is een losloopgebied een gebied waar honden los mogen lopen, dat betekent niet automatisch contact maken met alle honden die je tegenkomt. Mijn hond mag niet zonder mijn toestemming zomaar naar andere honden toe. Daarnaast wil ik hem graag in het zicht houden zodat ik overzicht heb over de situatie. Heeft mijn hond bananen in zijn oren, even goede vrienden, maar dan gaat er een lange lijn aan. Een hond kan om verschillende redenen aan de lijn zitten. In plaats van discussiëren over of deze mensen 'fout' zijn of niet om daar te gaan lopen, kunnen we ook wat meer rekening houden met elkaar en begrip hebben voor elkaar.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:13

Aranel schreef:
Ik open dit topic vooral om gedachten van anderen te horen en ben benieuwd naar jullie inzichten :)

Hier in de buurt is een losloopgebied. Ik loop er regelmatig met mijn hond. Het is een lang pad met aan weerszijden hoog gras met wilde bloemen (wordt weinig tot niet gemaaid dus het gras staat echt wel hoog). Er zitten ook wat bochten in het pad waardoor ik niet altijd direct kan zien wat of wie er om de hoek loopt.

Nu is het me dus een paar keer gebeurd dat er mensen in dat losloopgebied lopen met een niet- sociale hond aan de riem. Als ik dat op tijd zie, roep ik mijn hond terug en doe ik haar aan de riem. Maar het gebeurt ook wel eens dat mijn hond voor me uitloopt, de bocht omgaat en tegen de tijd dat ik de bocht om ben, is zij al vlakbij of bij de hond die zich blijkbaar daar bevond. En dan wordt ze dus afgesnauwd of aangevallen. Nu ben ik niet zo bang voor aanvallen van andere honden gezien mijn hond een Rottweiler kruising van een goeie 40 kilo betreft, ze blaft dus ook wel terug en komt voor zichzelf op. Ze stopt altijd als ik haar corrigeer en gaat nooit over tot aanval, maar ik baal altijd wel van zulke confrontaties. Mede ook omdat dit vaak gepaard gaat met mopperende baasjes.

Nu ben ik dus benieuwd, wie hierin 'fout' zit wat bokt betreft. Ik merk dat ik me erger aan de mensen die in een losloopgebied gaan wandelen met hun asociale of angst agressieve hond. Anderzijds moet ik misschien mijn hond dichterbij me houden, maar zij geniet juist zo van het struinen langs en door het gras en ze komt terug op het moment dat ik haar roep.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden :)


> Ik vind dat honden die echt gevaarlijk agressief zijn, niet in een losloopgebied thuishoren.
Of ze dat zijn weet ik niet, een snauw uitdelen kan ook een reactie zijn op het gedrag van jouw hond.
> Ik vind niet dat jij "fout" zit; jouw hond mag daar los, en jouw hond vertoont geen onacceptabel gedrag. Dat jij m even niet in zicht hebt vanwege de bocht vind ik normaal en niet erg omdat jouw hond geen overlast veroorzaakt (daar ga ik dan nu even vanuit)
> Ik kies er zelf persoonlijk voor om niet ergens te lopen waar ik niet kan uitwijken. Ik wil te allen tijde afstand kunnen nemen van een andere hond als ik dat, om wat voor reden dan ook, wenselijk vind.
> Ik zou daar dus niet gaan lopen, ook omdat mijn honden in sommige gevallen wel behoefte hebben aan die afstand. Als jij zegt "mijn hond redt zich wel + de honden snauwen misschien maar hun gedrag is niet echt een probleem" dan zou je er kunnen blijven lopen. (en evt je hond naast je roepen vóór een onoverzichtelijk stuk)
> Vindt je het gedrag van de anderen wel echt storend, dan kun je er alleen voor kiezen om daar niet meer te lopen, of alleen op heel rustige tijden.
Je kunt namelijk nooit voorkomen dat je vervelende mensen tegen komt.

(Ik ken zo'n gebied, is het toevallig bij Elst?)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:23

kiwiwitje schreef:
Ibbel schreef:
In een losloopgebied kun je verwachten dat er honden loslopen. Ook dat ze onverwachts los uit een zijpad of achter een bocht vandaan komen. Al dan niet met baasje er op 5 meter bij.
Als jij daar met een bange/agressieve/loopse/geopereerde of anderszins hond-die-niet-los-kan, dan ben jij als eigenaar niet héél erg slim bezig.
Ik heb zelf van die bange honden, en ik loop dus al jaren niet meer in losloopgebieden. En dan nóg kan je loslopende honden tegenkomen, helaas. Maar dan is de eigenaar daaarvan dus wel schuldig...

Oftewel: als jij je aan de etiquette houdt en je hond aanlijnt zodra jij ziet dat er een aangelijnde hond op je af komt (ook al zie je dat pas als de honden elkaar op 1 meter zijn genaderd), dan doe je het wat mij betreft prima.

Ja tot jouw aangelijnde hond in gevecht komt met een losloper. Ookal loopt ie los waar t niet mag en staat ie dan dus duidelijk niet onder appel, ben jij nog steeds verantwoordelijk voor waar jouw hond zn tanden in zet. Dus ja die eigenaar is in aanlijnplicht in overtreding. Maar gaat t fout met jouw aangelijnde hond omdat die snauwt of zo’n hond aanvliegt ben JIJ fout. En niet de losloper helaas.


Dat klopt, en vind ik WEL terecht.
Los daarvan, mensen hebben nogal eens riemen van 5+ meter en dan een houding van "mijn hond mag alles want hij loopt aan de lijn"
Zulke honden kunnen prima problemen geven zonder dat jouw losloper daar aanleiding toe geeft.
Ook korter aangelijnd zal je ze de kost moeten geven die hun honden wel aan alle andere honden laten snuffelen. Dus je kunt niet op voorhand zeggen dat het aan de losloper ligt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:42

Ik begrijp heel goed dat het storend is als er honden los lopen in gebieden waar dat niet mag, terwijl jij misschien juist daar gaat lopen omdat je geen loslopende honden wil tegenkomen. Vooral natuurlijk als mensen hun hond niet bij zich roepen, en het acceptabel vinden dat hun hond jouw hond komt lastig vallen.
Ik ken zulke mensen, en ik begrijp dat echt niet.

Maar de irritatie is er óók andersom:
In een losloopgebied wil je je hond even lekker los kunnen laten lopen, en niet bang hoeven zijn dat er ineens een gevaarlijke hond aan komt lopen, ook al zit er een lijntje aan.
Honden zijn geen robots. Je kunt nog zo goed bezig zijn, je hond kan toch onverwacht een keer anders reageren dan je verwacht, en je hebt ook nog pups en pubers die nog niet helemaal perfect onder appèl staan. Daar moet je gewoon mee in een losloopgebied kunnen komen.
En loopse teven, soms loslopend (!) wordt je ook niet heel blij van. Net vóór of na de loopsheid en nog wat interessant voor reuen, tja dat is aan de reu eigenaar om je hond bij je te nemen. Maar teven die in de periode zitten dat ze gedekt willen worden en zich vrolijk komen aanbieden, die horen imo ook niet in een losloopgebied.

Ook ben ik wel eens mensen tegengekomen in het Amsterdamse bos die panisch bang zijn voor honden, en al van afstand gaan roepen dat je ze aan moet lijnen. Tja niet echt realistisch. Je mag daar van mij lopen hoor, maar in een losloopgebied kun je loslopende honden tegenkomen, dat is nou eenmaal zo.
Kun je dat echt niet handelen, ga dan lekker ergens anders heen.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:42

hm eigenlijk is alles wat ik daarop zou willen zeggen al geschreven. Dit ligt een beetje in de lijn van het eerdere topic over nog relaxed kunnen lopen met je hond. Ik snap van beide kanten de irritatie. Maar wat ik dan weer echt serieus NIET snap is dat mensen hun honden in gebieden waar aanlijnplicht TOCH loslaten. Dat is al niet voor niets neem ik aan, maar op zich heb zou ik er geen probleem mee hebben als ik er van uit zou kunnen gaan dat ze dan hun hond bij zich roepen bij het naderen van een andere wel aangelijnde hond. En dat is helaas niet zo. Hier in de duinen geldt sinds een jaar of twee/drie ook aanlijnplicht, daar schijnt zelfs een appgroep te zijn om elkaar te waarschuwen als er handhavers gesignaleerd worden 8)7

Wij hebben een hond die in principe heel sociaal is, maar gekker op mensen is dan op honden in het algemeen, en het vooral niet kan waarderen (of eigenlijk gewoon bang is) als vreemde, met name wat grotere reuen die op hem afkomen. Los loopt hij niet, mede vanwege een nogal aanwezig jachtinstinct icm een soms nog uitvallende oren. Nou is hij van het "gevaarlijke" type (een stafford kruising) en hoewel het blijft bij in noodgevallen flink van zich afgrommen loopt hij naast aan de lijn ook met muilkorf als de kans aanwezig is dat we loslopende honden tegen komen. Voor het geval hij ooit wel vindt dat hij zich echt moet gaan verdedigen, en inderdaad omdat hij dan altijd de schuldige zal zijn als het wel tot een incident komt, ook als dat feitelijk niet zo is. En uiteraard ook omdat we niet willen dat hij andere honden (die er zelf ook niets aan kunnen doen....) kan verwonden. De korf zorgt er gek genoeg voor dat mensen eerder geneigd zijn hun hond bij zich te roepen.

Daarom zoeken wij dus altijd heel bewust gebieden op waar een aanlijnplicht geldt. Sterker nog, we hebben onlangs een caravan gekocht bij de Veluwe, waar rondom een aanlijnplicht geldt. Er zijn ook flinke gebieden waar los gelopen mag worden maar dat is allemaal duidelijk aangegeven. En daar laat vervolgens echt nagenoeg IEDEREEN zijn hond loslopen. Dat zeggen de mensen die ik er tot nu toe tegenkwam ook gewoon. En dat is mijn grote irritatie, al leverde het tot nu toe uiteindelijk ook wel weer leuke gesprekken op (en 1 mindere, maar het zij zo :D ). Want nu moet ik hem dus alsnog korven, wat op zich niet erg is, hij vindt het prima, maar met zelf gevonden stokken sjouwen, wat hij ook heel erg graag doet, kan dan weer niet. Gelukkig hebben we er ook een leuk stukje grond bij waar hij wel los zijn ding kan doen, maar toch.

Wij nemen echt aan alle kanten onze verantwoordelijkheid, hond loopt dus alleen in aanlijngebieden, gekorfd en aan een (lange) lijn, loopt kort bij ons als we andere honden tegenkomen. Ohja en we trainen nu bij iemand die gespecialiseerd is in de sterkere rassen om nóg beter voorbereid te zijn op eventuele mindere situaties. Maar wat zou ik blij zijn als iedereen in die aanlijngebieden ook echt zijn hond aan de lijn hield.

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:58

Nikass schreef:
kiwiwitje schreef:
Ja tot jouw aangelijnde hond in gevecht komt met een losloper. Ookal loopt ie los waar t niet mag en staat ie dan dus duidelijk niet onder appel, ben jij nog steeds verantwoordelijk voor waar jouw hond zn tanden in zet. Dus ja die eigenaar is in aanlijnplicht in overtreding. Maar gaat t fout met jouw aangelijnde hond omdat die snauwt of zo’n hond aanvliegt ben JIJ fout. En niet de losloper helaas.


Dat klopt, en vind ik WEL terecht.
Los daarvan, mensen hebben nogal eens riemen van 5+ meter en dan een houding van "mijn hond mag alles want hij loopt aan de lijn"
Zulke honden kunnen prima problemen geven zonder dat jouw losloper daar aanleiding toe geeft.
Ook korter aangelijnd zal je ze de kost moeten geven die hun honden wel aan alle andere honden laten snuffelen. Dus je kunt niet op voorhand zeggen dat het aan de losloper ligt.
nee eens. Dat sowieso. Maar van de andere kant. Een losloper in aanlijnplicht is fout. En als deze dan op een aangelijnde hond af komt, omdat deze logischerwijs ook wel wat meer “vrijheid” mag hebben dan 1 meter rond zn baasje, is het natuurlijk wel aannemelijk dat de fout in deze bij de losloper ligt.
Hier hebben we lijnen van 10 meter. En nu roep ik ze bij bochten waar ik niet doorheen kan kijken altijd bij me, en zodra ik andere honden zie ook, maar ik ga echt mn honden(ook de niet lieve voor andere honden) niet kort naast me houden zodat ze niet even kunnen rennen en dollen omdat de mensen met loslopers zich niet aan de regels en aan fatsoen kunnen houden.

Losloopgebied is niet een vrijbrief om maar alles te doen wat kan. Kleine moeite je hond in t zicht te houden of voor een onoverzichtelijke bocht even bij je te roepen. Vaak deel je die gebieden met ruiters, wandelaars, mountainbikers etc.

boyca
Berichten: 1082
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:16

Ik loop vaak in een losloop gebied waarvan ik weet dat er honden lopen met een rugzakje. Ik doe mijn hond gewoon netjes aan de lijn als ik zie dat ze aan de lijn zitten. Ik hou er ook niet van als hij te ver voor loopt, dan moet hij wachten. In dit gebied heb je gelukkig heel goed overzicht en kan je elkaar goed ontwijken als je dat wil.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:25

Klopt KW, de conclusie is eigenlijk dezelfde als in het andere topic; alles staat of valt met sociaal gedrag van de baas. Maar omdat je daar helaas niet altijd van op aan kan, zal je toch moeten kijken naar een management dat het beste werkt voor jou en jouw hond.

Amber_anne

Berichten: 6945
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:30

Over een andere boeg

Je hond leren geen contact te zoeken met andere honden tot jij zegt dat het oke is

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:31

Maar wie zegt dat de hond aan de riem niet sociaal is? De hond van m'n ex was eigenlijk heel sociaal en had heel veel speelmaatjes in de buurt. Maar bij haar lag het echt aan de manier van benaderen. Als de loslopende hond gewoon rustig benadert was er niks aan de hand. Maar honden die op haar af kwamen stormen die werden gecorrigeerd. En dan denken mensen mss ook wel dat ze niet sociaal is.

Aan de riem lopen moet prima kunnen. Ik riep haar altijd bij me en lijnde aan als ik zag dat andere mensen hun hond aan de riem hadden. Daarna kon ze weer los.

Maar helaas lopen er ook veel mensen die geen benul hebben. Die het normaal vinden om hun honden op andere honden te laten afvliegen want ze doen niks en het is losloopgebied. Dat was voor mik op den duur de reden om bepaalde plekken te mijden. Persoonlijk vind ik het not done om je hond vol op een andere hond af te laten stormen ter begroeting.

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:38

Mijn mama heeft een stevige rottweiler, een teefje. Een super lieve hond, mega sociaal naar mensen toe, en uiteraard loopt zij waar het mag ook los, want ze is netjes opgevoed.

Maar van andere honden is ze niet echt fan. Ze heeft niks tegen anderen honden, maar heeft er ook niet echt iets mee. Ze is er gewoon niet echt in geïnteresseerd. Ze kan aangelijnd langs een keffer passeren zonder zelfs maar haar hoofd te draaien, hoe hysterisch het ding ook is.
Ze heeft jaar en dag samen gewoond met onze kleine Tibetaan (die is overleden op 17-jarige leeftijd), en als die haar plaagde ging ze daar meestal gewoon heel droog bovenop zitten, of zette ze een poot op haar oor oid :') Maarja, dat zijn je eigen honden, ze zijn samen opgegroeid en die kleine was echt baas thuis haha. Daar verdroeg de rottweiler echt super veel van - maar ze is er deels ook door opgevoed natuurlijk. Als een vreemde hond haar zo benadert, zal ze die vooral negeren, maar het moet ook ophouden natuurlijk - en dat hangt van de andere eigenaar af.

De rottweiler zal los (of aangelijnd) nooit zelf op een andere hond aflopen bij gebrek aan interesse.
En heel de reden van het los lopen is natuurlijk dat het fijner voor de hond is dat ze zelf zo'n beetje kan kiezen waar ze gaan snuffelen, ze kan sprintjes trekken als ze daar zin in heeft, wat langer bij die ene boom blijven staan, door de herfstbladeren rollen, ...

Een niet-sociale hond in een losloopgebied vind ik gewoon niet handig.
Ik heb zelf zo'n hond gehad, een opvangertje. Het beest draaide helemaal dol als we een andere hond tegenkwamen. Ik heb hem om die reden nooit los laten lopen - én ging ook bewust heel vroeg of heel laat wandelen, en nooit in drukke hondengebieden. Want: mìjn hond was het probleem, en dat probleem hoef ik niet aan anderen op te dringen. We gingen ook naar de hondenschool hoor, er werd aan gewerkt, maar zolang het een probleem is, val je anderen daar gewoon niet mee lastig. Er zijn plekken genoeg waar je rustig aangelijnd kan/moet wandelen.

Ik heb ook een grote Amerikaanse bulldog gehad. Sterke beest. Permanente oorschade opgelopen bij vorige eigenaars. Hem loslaten die eerste keren was spannend om die reden - zou hij me wel horen met al die afleidingen, komt hij wel terug als ik hem roep?
Ja hoor, hij was altijd voorbeeldig. Tot we in een losloopgebied liepen en daar een loslopende loopse teef tegen het lijf liepen. Dan mag ik zo hard schreeuwen als ik kan - die oren werkten niet meer. En de eigenaar van die teef was razend - maar in Godsnaam, wat kom je hier doen met een loopse teef? In zo'n ontzettend drukke losloopzone, waar het stikt van de (loslopende) honden? Doe normaal, ga gewoon blokje om zolang ze loops is.

Ivm hond die achter de bocht verdwijnt.. enerzijds wil ik zeggen "nee", anderzijds.. is dat wel gewoon normaal. De meeste losloopgebieden zijn natuurlijk genoeg om punten te hebben waarop je je hond nét even niet ziet. Achter de bocht, hoog gras (een hond van gemiddelde grootte verdwijnt daar dan ook al sneller in dan de grotere exemplaren), dus ja..

Je gaat naar die losloopgebieden omdàt je hond los kan (ook achter de bocht of in het hoge gras) - dat vind ik tenminste de bedoeling van die losloopgebieden. Maar dan ga ik wel akkoord met Capopjekop - het is not done als je hond op andere honden afstormt. De meest sociale hond kan dat "verkeerd opnemen", en dan kan je alsnog in de problemen komen. Ik denk dat de rottweiler daar ook wel eens snauwerig op zou kunnen reageren, terwijl ik rustig mijn hand in haar etensbak durf te steken terwijl ze aan het eten is. Maar als zij lekker aan het snuffelen en exploren is, en er uit het niks een hond keffend of blaffend als een stormram op haar afkomt, zal zij dat niet erg fijn vinden. En dat lijkt me ook normaal. Wij roepen haar in zo'n geval terug - maar dan is het maar de vraag of de andere eigenaar dat ook doet, en of die hond dan luistert of niet.

hiphorse

Berichten: 1034
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:41

Toevallig heb ik zo hond die absoluut niet met andere honden kan. Hij is altijd aan gelijnd en we lopen zoveel mogelijk in aanlijn gebieden (dat mensen daar ook hun hond los doen heb ik een sterke mening over).
Ik zie veel reacties dat je met een niet sociale hond maar niet in losloopgebieden moet komen. Vindt dat wel erg kort door de bocht.
Soms gebeurt het dat we met een wandeling per ongeluk in een losloopgebied komen of dat de route niet anders te maken is dat je door zo gebied loopt.
Ook als ik zonder hond in losloopgebieden loop vindt ik het niet tof als zomaar vreemde honden op mij afkomen zonder dat je een eigennaar ziet. Hond los in losloopgebied, prima. Maar houd hem in zich en roep hem bij je als je andere tegen komt.
Sociaal of niet sociaal niet iedereen houdt van (vreemde) honden.

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:47

Nikass schreef:
Klopt KW, de conclusie is eigenlijk dezelfde als in het andere topic; alles staat of valt met sociaal gedrag van de baas. Maar omdat je daar helaas niet altijd van op aan kan, zal je toch moeten kijken naar een management dat het beste werkt voor jou en jouw hond.

Ja helaas wel. T is echt niet altijd alleen maar onwil van de baasjes. Sommige hebben gewoon geen flauw idee wat er verkeerd gaat..

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:51

kiwiwitje schreef:
Ja helaas wel. T is echt niet altijd alleen maar onwil van de baasjes. Sommige hebben gewoon geen flauw idee wat er verkeerd gaat..


En daarom is het eigenlijk jammer dat iedereen zonder enig benul kan aanschaffen wat ie wil. Geldt voor alle dieren trouwens...

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:46

Sandra_H schreef:
kiwiwitje schreef:
Ja helaas wel. T is echt niet altijd alleen maar onwil van de baasjes. Sommige hebben gewoon geen flauw idee wat er verkeerd gaat..


En daarom is het eigenlijk jammer dat iedereen zonder enig benul kan aanschaffen wat ie wil. Geldt voor alle dieren trouwens...

Eens. Sowieso.