Sugar gliders wie heeft ze ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Sugar gliders wie heeft ze ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 19:23

Hoi allemaal,

Lang geleden dat ik hier was.
Ben benieuwd of er meer mensen zijn die sugar gliders hebben of hebben gehad.

Ik merk dat 1(of meer) plassen over de tralies van de kooi. En het stinkt bijzonder erg :(

Het zijn 2 dames en 1 ongecastreerde man.
Kan het zijn dat de urine van de man zo stinkt? Gaat dat over als je hem zou laten castreren?

Of stinken vrouwtjes net zo erg?

Hopelijk krijgen we een leuk en leerzaam forum. :o

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:45

Geen ervaring met deze dieren, ik moest even googlen om er achter te komen wat voor een dier het eigenlijk is.
Ik vond dit:
https://www.dierennieuws.nl/meer-dierso ... reekhoorn/

Even een citaat van deze site:

"Ze communiceren met geur. Met behulp van urine bakent de sugarglider het territorium en nesthol af. Het verblijf zal daardoor flink ruiken. Dat het geen ideale huisdieren zijn is dus wel duidelijk."

Dit lijkt me al het antwoord op je vraag.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Sugar gliders wie heeft ze ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:46

Dat lijken me nou net het soort dieren waarvan je dit even op voorhand uitzoekt eigenlijk...

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Sugar gliders wie heeft ze ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:48

Was dat laatst niet hij jungle in huis, dat het eigenlijk geen huisdieren zijn

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Sugar gliders wie heeft ze ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:55

Dat lijken me ook geen dieren om als huisdier te houden idd.
Ze communiceren idd met geur en dat is niet heel erg mild :=

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:08

Wat cool, sugar gliders <3 Ik heb er een tijd terug ook even naar zitten kijken, voor mij is het denk ik te intensief met de verzorging en alles eromheen. Maar ze lijken mij zo ontzettend leuk!

Geen ervaring ermee dus, waar ik wel ervaring mee heb zijn andere knaagdiertjes die ook afbakenen. Als ze graag op hetzelfde plekje afbakenen, is het dan wellicht een optie om ze op dat plekje te voorzien van 'iets' waar ze dat volop op mogen doen, wat voor jou ook weer makkelijk is om schoon te maken? Bij een terrarium is dat geen goed idee uiteraard maar als het een traliehok is dan kan het misschien wel een optie dat je iets op het dak legt waar ze vrij op mogen plassen.

Zelf heb ik met een bejaarde incontinente gerbil ook wel eens gewoon karton gebruikt, hij drupte overal waar hij meer als een seconde stil zat. Dan knipte ik wat karton op maat, en dan na gebruik gewoon weggooien. Keukenrol heb ik ook geprobeerd, maar daar werd vakkundig naast gezeten en naast gericht :+ Voor een meer permanente optie zou ik denken aan een plateau van een of ander materiaal wat waterdicht is, misschien glas ofzo maar ja hoe maak je dat op een veilige manier vast.

Nyaleti

Berichten: 6304
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:11

Echwel schreef:
Was dat laatst niet hij jungle in huis, dat het eigenlijk geen huisdieren zijn


Dit.

Krijg een beetje red flags hiervan. Zulke simpele informatie (die iemand in één snelle Google gevonden krijgt) moet je toch gewoon weten voor je ze aanschaft?

Hoeveel research heb je gedaan? En hoelang heb je ze al?

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Sugar gliders wie heeft ze ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 22:10

Bedankt voor alle vriendelijke reactie's...
Toppers precies de antwoorden die ik zoek??

Heb zat ervaring met knaagdieren in het algemeen. Heb ze ook niet "zomaar even bij de dierenwinkel gekocht omdat ik dacht goh wat leuk"

Ik wil graag weten of het door castreren minder word?!
Wil graag mede sugarglider eigenaren vinden...
Wat die zijn er zeker. Alleen door dit soort reactie's wil niemand het meer erop zetten.

Ik heb me flink ingelezen. Het zijn geen ideale huisdieren nee, waar willen jullie dat ik ze nu laat?? Moet toch het ideaalste voor hun maken. Ze zijn nou eenmaal al gefokt in nederland. Enige wat ik kan doen is nu het beste voor ze maken tot ze van ouderdom sterven.

Dus enkelt en alleen goede bedoelingen.

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Sugar gliders wie heeft ze ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:13

Voor zover ik weet plassen ze ook over hun eigen pootjes om extra geurmarkeringen achter te laten, dus ik vraag me af of castreren dat op gaat lossen. Over hun pootjes plassen zullen ze allemaal blijven doen.

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:28

Ik heb ze gehad. Het is geen plas maar geurmarkering vanuit klieren in onder andere hun pootjes. Zo ruiken ze, ze palen hun gebied ermee af. Daar zal castratie niets aan veranderen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:11

biancalaylo schreef:
Bedankt voor alle vriendelijke reactie's...
Toppers precies de antwoorden die ik zoek??

Heb zat ervaring met knaagdieren in het algemeen. Heb ze ook niet "zomaar even bij de dierenwinkel gekocht omdat ik dacht goh wat leuk"

Ik wil graag weten of het door castreren minder word?!
Wil graag mede sugarglider eigenaren vinden...
Wat die zijn er zeker. Alleen door dit soort reactie's wil niemand het meer erop zetten.

Ik heb me flink ingelezen. Het zijn geen ideale huisdieren nee, waar willen jullie dat ik ze nu laat?? Moet toch het ideaalste voor hun maken. Ze zijn nou eenmaal al gefokt in nederland. Enige wat ik kan doen is nu het beste voor ze maken tot ze van ouderdom sterven.

Dus enkelt en alleen goede bedoelingen.



Ik snap dat het niet zo leuk is om te horen. En een onaardige toon tegen jou is natuurlijk niet direct nodig.
Maar als jij echt in het belang van de diertjes wil denken bel je Stichting AAP, ze komen ze gratis bij je ophalen en kunnen de dieren een beter leven geven.
Ze kunnen als huisdier helaas niet gelukkig worden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Sugar gliders wie heeft ze ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:17

Blij dat zulke dieren verboden zijn in België. Hopelijk volgt Nederland snel met het verbod op exotische dieren als deze.

Waarom wil je ze überhaupt hebben?

Mars

Berichten: 33287
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Sugar gliders wie heeft ze ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:21

Nederland is daar ook mee bezig, en maar goed ook. Want je ziet hoe slecht men zich inleest en basic vragen aan wildvreemden moet stellen als de beestjes toch lastiger zijn dan gedacht. En dan zijn de mensen op het forum natuurlijk naar en zuur… typisch

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:28

biancalaylo schreef:
Bedankt voor alle vriendelijke reactie's...
Toppers precies de antwoorden die ik zoek??

Heb zat ervaring met knaagdieren in het algemeen. Heb ze ook niet "zomaar even bij de dierenwinkel gekocht omdat ik dacht goh wat leuk"

Ik wil graag weten of het door castreren minder word?!
Wil graag mede sugarglider eigenaren vinden...
Wat die zijn er zeker. Alleen door dit soort reactie's wil niemand het meer erop zetten.

Ik heb me flink ingelezen. Het zijn geen ideale huisdieren nee, waar willen jullie dat ik ze nu laat?? Moet toch het ideaalste voor hun maken. Ze zijn nou eenmaal al gefokt in nederland. Enige wat ik kan doen is nu het beste voor ze maken tot ze van ouderdom sterven.

Dus enkelt en alleen goede bedoelingen.


Een sugar glider is geen knaagdier…

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:34

Als je hoort dat zo'n diertje van nature in een "glide" een afstand van vijftig meter kan overbruggen, dan kun je toch alleen maar heel verdrietig worden van zo'n diertje in een kooi te zien zitten?
Ook al doe je nog zo je best en maak je een prachtige Kooi, het blijft een kooi -O-
De wetgeving is inderdaad in de maak, maar betekent dat dat mensen hun dieren weg moeten doen? Of komt er een overbruggingsperiode?

Mars

Berichten: 33287
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Sugar gliders wie heeft ze ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:36

En de luchtvochtigheid in huis moet ook opgekrikt worden naar ongeveer 75%. Ben wel benieuwd hoe TS dat gedaan heeft? Van te droge lucht krijgen ze al snel problemen met hun luchtwegen.

Nyaleti

Berichten: 6304
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:58

Bambolina schreef:
biancalaylo schreef:
Bedankt voor alle vriendelijke reactie's...
Toppers precies de antwoorden die ik zoek??

Heb zat ervaring met knaagdieren in het algemeen. Heb ze ook niet "zomaar even bij de dierenwinkel gekocht omdat ik dacht goh wat leuk"

Ik wil graag weten of het door castreren minder word?!
Wil graag mede sugarglider eigenaren vinden...
Wat die zijn er zeker. Alleen door dit soort reactie's wil niemand het meer erop zetten.

Ik heb me flink ingelezen. Het zijn geen ideale huisdieren nee, waar willen jullie dat ik ze nu laat?? Moet toch het ideaalste voor hun maken. Ze zijn nou eenmaal al gefokt in nederland. Enige wat ik kan doen is nu het beste voor ze maken tot ze van ouderdom sterven.

Dus enkelt en alleen goede bedoelingen.


Een sugar glider is geen knaagdier…


:') _/-\o_

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:17

Nikass schreef:
Als je hoort dat zo'n diertje van nature in een "glide" een afstand van vijftig meter kan overbruggen, dan kun je toch alleen maar heel verdrietig worden van zo'n diertje in een kooi te zien zitten?
Ook al doe je nog zo je best en maak je een prachtige Kooi, het blijft een kooi -O-
De wetgeving is inderdaad in de maak, maar betekent dat dat mensen hun dieren weg moeten doen? Of komt er een overbruggingsperiode?


Er komt volgens mij een overbruggingsperiode inderdaad. De dieren die er al zijn (denk ook aan Savannekatten enz.) mogen tot hun dood in huis blijven, maar er mag niet meer mee worden gefokt.

OP, ik zag dat stichting AAP al was genoemd. Hoeveel pijn het misschien ook zal doen, dat lijkt mij ook de meest vriendelijke optie voor je beestjes.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Sugar gliders wie heeft ze ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:00

Ik moest de term suger glider ook Googlen maar ben enorm geschrokken dat deze dieren blijkbaar als huisdier worden gehouden.... :\

Dat voor de mens alles zo "maakbaar" moet zijn is zo intens verdrietig...

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:09

marley93 schreef:
Nikass schreef:
Als je hoort dat zo'n diertje van nature in een "glide" een afstand van vijftig meter kan overbruggen, dan kun je toch alleen maar heel verdrietig worden van zo'n diertje in een kooi te zien zitten?
Ook al doe je nog zo je best en maak je een prachtige Kooi, het blijft een kooi -O-
De wetgeving is inderdaad in de maak, maar betekent dat dat mensen hun dieren weg moeten doen? Of komt er een overbruggingsperiode?


Er komt volgens mij een overbruggingsperiode inderdaad. De dieren die er al zijn (denk ook aan Savannekatten enz.) mogen tot hun dood in huis blijven, maar er mag niet meer mee worden gefokt.

OP, ik zag dat stichting AAP al was genoemd. Hoeveel pijn het misschien ook zal doen, dat lijkt mij ook de meest vriendelijke optie voor je beestjes.


En wat als mensen er toch "per ongeluk" mee fokken? Hoe controleer je dat? En wat gebeurt er dan met de baby's?

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Sugar gliders wie heeft ze ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:29

Voorlopig zijn deze dus niet gecastreerd...

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:35

Vanaf 1 januari zijn ze inderdaad verboden als huisdier.

TO, sta ze alsjeblieft af AAP. Dat is voor iedereen het beste. Ik heb jarenlang voor AAP gewerkt en kan je echt verzekeren dat ze daar fantastisch verzorgd zullen worden.

Padoertje
Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:39

BaileyMix schreef:
Vanaf 1 januari zijn ze inderdaad verboden als huisdier.

TO, sta ze alsjeblieft af AAP. Dat is voor iedereen het beste. Ik heb jarenlang voor AAP gewerkt en kan je echt verzekeren dat ze daar fantastisch verzorgd zullen worden.


Ben dan wel benieuwd hoe groot de ‘kooi’ bij stichting AAP dan is? Ik keur het zeker niet goed om dergelijke dieren als huisdier te hebben, maar TS wil volgens mij haar uiterste best doen om ze een goed leven te bieden. Misschien is ze wel een enorm verblijf voor ze aan het maken….

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:43

BaileyMix schreef:
Vanaf 1 januari zijn ze inderdaad verboden als huisdier.

TO, sta ze alsjeblieft af AAP. Dat is voor iedereen het beste. Ik heb jarenlang voor AAP gewerkt en kan je echt verzekeren dat ze daar fantastisch verzorgd zullen worden.


Dat lijkt me inderdaad een hele goede oplossing.

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:53

biancalaylo schreef:
Bedankt voor alle vriendelijke reactie's...
Toppers precies de antwoorden die ik zoek??

Heb zat ervaring met knaagdieren in het algemeen. Heb ze ook niet "zomaar even bij de dierenwinkel gekocht omdat ik dacht goh wat leuk"

Ik wil graag weten of het door castreren minder word?!
Wil graag mede sugarglider eigenaren vinden...
Wat die zijn er zeker. Alleen door dit soort reactie's wil niemand het meer erop zetten.

Ik heb me flink ingelezen
. .

Ik weet niks van deze diertjes, maar 5 minuten googlen geeft mij antwoord op al je vragen.

En dat je dit soort reacties krijgt is logisch. Dat krijg je ook als je je paard 24/7 op stal hebt, of een konijn alleen in een klein hok, etc.