Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 07:17

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar wat advies van mensen die net als ik, dol zijn op tuinvogels en in hun tuin de vogels wilt helpen met voer en water.

Wij wonen nog geen 50 meter van een klein natuurparkje af en stikt hier dus van de vogels.
Zo hebben we o.a. als bezoekers: duiven, houtduiven, tortelduiven, eksters, kauwtjes, vlaamse gaai, merels, pimpelmezen, koolmezen, mussen, groenlingen, roodborstjes, vinken etc.
Van groot tot klein, allemaal welkom.

Nu gaan wij onze tuin verbouwen en gaan we een plekje maken voor het voer en water, alleen, hoe, daar heb ik jullie voor nodig. De huisjes die je op de foto ziet gaan we ook nog anders ophangen/vervangen.

Bijgevoegd een foto van waar we de voerplek gaan maken. De fontein gaat weg of wordt verplaatst en onder die boom wil ik een soort van grote voertafel maken met meerdere plekjes om te eten, waar zowel de kleine en de grote vogels kunnen eten en drinken.

Afbeelding

Het mag best een flinke tafel zijn, wel liefst iets met een dakje zodat het voer niet nat wordt in de winter en herfst. We hebben ook nog een los voerstation, die we ook blijven gebruiken denk ik.
https://www.welkoop.nl/bten-bird-gift-v ... cm_1219019

Ik kwam bij het googlen o.a. dit tegen: https://www.agrishop.nl/vogelvoederhuis ... LwEALw_wcB

Ik dacht, misschien als we een plateau maken dat we er drie van deze op kunnen maken maar wel iets groter zodat de big birds ook kunnen eten, of we maken een basis waaronder ik schalen kan neer zetten voor de grotere vogels.

Ik loop er in ieder geval een beetje op vast en ben op zoek naar jullie creatieve ideeën!

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 07:58


Prairy
Berichten: 9087
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:07

Zo even geen ideeën voor een tafel, maar ik zie een prachtige rand om nog wat (kleine) struiken te zetten en of een rand met bloemen die je ook in de winter laat staan. Ze eten daarvan bijvoorbeeld bessen en in de winter zaad van de bloemen en gebruiken het als uitkijkpost voor ze naar de voertafel gaan.

Ibbel

Berichten: 49173
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:23

Ik zou één of twee aparte voerplekken voor kleine vogels maken die je afschermt voor de 'big birds' (meest simpele: gaaskooi met 2x2 mazen er overheen/omheen waar mussen/mezen etc door heen kunnen, maar spechten, gaaien en kauwen niet).

Big birds vreten nl overal als je ze niet tegen houdt, een grote tafel voor de grote jongens maakt niet dat ze de kleine met rust laten, of dat die durven te eten in de buurt van de grotere gasten.

Je tuin aantrekkelijk en veilig maken met wat besdragende struiken is ook een goed idee. Met een beetje geluk gaan ze er nog nestelen ook.

Oh, en waarom die fontein weg? Prachtige vogeldrink- en badderplaats.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:30

Wat allerlei vogels ook heel erg waarderen is een vijvertje en dan liefst eentje die niet meteen diep is maar langzaam schuin afloopt. Dan zie je de kleine vogeltjes badderen aan de rand en de grote jongens gaan wat dieper.
Een vijver hoeft daarvoor overigens helemaal niet groot te zijn. Mijn vijvertje is ongeveer 75x50 cm en op zijn diepst 40 cm en dat vinden ze al heel erg lekker.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 08:32

Ibbel schreef:
Ik zou één of twee aparte voerplekken voor kleine vogels maken die je afschermt voor de 'big birds' (meest simpele: gaaskooi met 2x2 mazen er overheen/omheen waar mussen/mezen etc door heen kunnen, maar spechten, gaaien en kauwen niet).

Big birds vreten nl overal als je ze niet tegen houdt, een grote tafel voor de grote jongens maakt niet dat ze de kleine met rust laten, of dat die durven te eten in de buurt van de grotere gasten.

Je tuin aantrekkelijk en veilig maken met wat besdragende struiken is ook een goed idee. Met een beetje geluk gaan ze er nog nestelen ook.

Oh, en waarom die fontein weg? Prachtige vogeldrink- en badderplaats.


Tot nu toe gaan alle vogels goed samen, de kleintjes eten op het voerstation en de grote vogels van de grond. Ik zie regelmatig de kleine vogels gewoon tussen de grote door wandelen en eten.

De fontein stond hier al toen we hier gingen wonen ( wonen hier nu drie jaar ) en werkt niet meer fatsoenlijk, waardoor het water dus groene drab wordt. We twijfelen nog wat we ermee gaan doen, of kijken of we hem kunnen laten maken of iets nieuws.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 08:33

Lijsken schreef:
Wat allerlei vogels ook heel erg waarderen is een vijvertje en dan liefst eentje die niet meteen diep is maar langzaam schuin afloopt. Dan zie je de kleine vogeltjes badderen aan de rand en de grote jongens gaan wat dieper.
Een vijver hoeft daarvoor overigens helemaal niet groot te zijn. Mijn vijvertje is ongeveer 75x50 cm en op zijn diepst 40 cm en dat vinden ze al heel erg lekker.


De vijver die in de tuin zat hebben we weg gedaan dus daar komt ook niks voor terug.

Bedankt voor alle tips tot nu toe, die van de struiken gaan we zeker toepassen!

Ibbel

Berichten: 49173
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:41

Amandavd schreef:
De fontein stond hier al toen we hier gingen wonen ( wonen hier nu drie jaar ) en werkt niet meer fatsoenlijk, waardoor het water dus groene drab wordt. We twijfelen nog wat we ermee gaan doen, of kijken of we hem kunnen laten maken of iets nieuws.


Iedere vogeldrinkbak/badderplek zal groen worden en dus dagelijks (bij warm weer) of minimaal een paar keer per week moeten worden schoongemaakt.
Een fontein daadwerkelijk laten spuiten houdt het water wel schoner, maar de vogels zullen er niet drinken of durven badderen, dus je hebt daarvoor stilstaand water nodig. En dat wordt groen. Zeker als er veel vogels komen, want die schijten er uiteraard ook in.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 08:46

Ibbel schreef:
Amandavd schreef:
De fontein stond hier al toen we hier gingen wonen ( wonen hier nu drie jaar ) en werkt niet meer fatsoenlijk, waardoor het water dus groene drab wordt. We twijfelen nog wat we ermee gaan doen, of kijken of we hem kunnen laten maken of iets nieuws.


Iedere vogeldrinkbak/badderplek zal groen worden en dus dagelijks (bij warm weer) of minimaal een paar keer per week moeten worden schoongemaakt.
Een fontein daadwerkelijk laten spuiten houdt het water wel schoner, maar de vogels zullen er niet drinken of durven badderen, dus je hebt daarvoor stilstaand water nodig. En dat wordt groen. Zeker als er veel vogels komen, want die schijten er uiteraard ook in.


Klopt, en de vogelbadje schoonmaken is geen probleem maar zo'n fontein, met name deze want die heeft overal ribbels etc, is echt een klote karwei en daar heb ik de tijd niet voor. Dus vandaar dat we hem waarschijnlijk weg doen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:07

Wij voeren ook jaar rond, en hebben zelf de snackbar gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Naast vogels komen de eekhoorns hier ook eten. Veel voer wordt een zooi als het nat wordt, vandaar overdekt ook wat silo's. Zitten 2 pindakaaspotten in, en rondom dus haken om van alles op te hangen, inclusief drinkbak. Staat er dus ook eentje op de grond want niet alle vogels kunnen hieruit drinken. Verder hangen er nog pindakaaspotten aan de regenpijp en tegen de garage nog een vetblok. Ik voer 4 seizoenen strooivoer, pindakaas met meelwormen, meelwormen, havermout vlokken, gedroogde bessen, pinda's en vooral heel veel gestreepte zonnebloempitten.

Telpeva

Berichten: 14730
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:12

Wat een super leuk idee!
Mijn 1e gedachte is het schoon houden, de keuze voor materiaal voor tafel en andere spullen zou voor mijzelf denk ik daar van af hangen. Veel vogels laten ook veel vallen, het scheelt denk ik wel als je de spullen ook makkelijk van de tafel af kunt halen en de boel kunt schoonspuiten of iets dergelijks.

Heb je al gedacht aan de verschillende type voer die ze willen? Je hebt standaard strooivoer, waar al veel vogels op af komen. Wat hier ook altijd populair is is appel (merels, lijsters, alle kraaiachtigen). Veel vogels zijn ook insecteneters, met de eerdere tip voor wat struiken te plaatsen zal je die denk ik ook blij maken. Bij mij in de tuin zitten met name de heggenmussen altijd laag in de struiken.

In het verlengde daarvan voor het lokken van insecten voor de vogels is het uiteraard handig om in de tuin ook rekening te houden met dat je de insecten niet (per ongeluk) dood maakt met (chemische) middelen.

Als vogelbadje heb ik zelf deze van de Intratuin:
https://www.intratuin.nl/intratuin-voge ... 32-cm.html
Alle vogels in mijn tuin maken hier gebruik van, van mus tot kraai. Ook wanneer ik hem helemaal vul vinden de mussen hem niet te diep. Met het warme weer is dit badje echt ontzettend veel gebruikt, om te drinken en af te koelen voor alle vogels, elke dag kon ik hem opnieuw vullen want hij gaat hier ook elke dag leeg. Schoonmaken is simpel

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:16


Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:17

Ikzelf heb 3 voerplekken. 1 in de voortuin en 2 in de achtertuin en alles eet doorelkaar heen. Een oude boomstronk als voedertafel is wel de eerste plek waar de duiven, kauwen en eksters heen gaan, maar daarna gaan ze ook naar de vogelstandaard waar de voederplekken van de kleine vogels aan hangen en vice versa. Hier loopt en eet alles ook gemoedelijk door elkaar heen.

Enige die het niet leuk vindt, is mijn portemonnee. Ik ben gemakkelijk 150 euro per maand kwijt aan strooivoer/vetblokken en pinda cakes, meelwormen en soldaatvliegen.

Het vogelbadje heb ik tussen de hortensia's staan. Die moeten toch iedere dag water en dan maak ik meteen met de tuinslang het vogelbadje schoon.

Het vogelbadje is los van nuttig ook echt geweldig om naar te kijken. Files die onstaan en allemaal even een frisse duik nemen. Een ekster die zich op zijn rug draaide en echt lag te badderen _/-\o_ :')

LoveBodin

Berichten: 4356
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:57

Mag ik vragen wat voor vogelbadjes jullie allemaal hebben? Wat is de juiste maat en locatie? Wij hebben er twee, maar zien niet vaak vogels badderen, helaas.
(hoop dat je mijn vraag niet erg vindt, TS!)

Telpeva

Berichten: 14730
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:15

@lovebodin wat heb je nu staan voor vogelbadjes, hoe is je tuin? Komen ze wel de tuin in om te eten?

Mijne staat schuin naast een grote struik, schuwe vogeltjes vinden het heel fijn om meteen die struik in te kunnen vluchten zodra er grotere vogels aan komen. Ik zit ook vaker musjes die na een bad even in de struik gaan chillen, en na een minuut ofzo weer terug gaan om nog een keer te badderen.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:24

Naast voeren, denk ook aan wat vogels fijn vinden als omgeving. Je hebt al een mooie boom, neem er wat struiken/bloemen van verschillende hoogtes daarbij om lekker in te scharrelen en schuilen. De insecten die daarop af komen dienen dan ook weer als mogelijk voedsel, en als je iets neemt dat bijvoorbeeld bessendragend is heb je in de herfst nog een extra feestje (en mogelijk nieuwe vogelsoorten die daar op af komen :D ). En als het lekker aanslaat, in de lente extra mogelijkheden voor nestgelegenheid. Nestkasten maakt namelijk maar een select aantal vogels gebruik van.

Hoe meer groene variatie, hoe meer vogels een thuis vinden in je tuin.

En als je dan ook nog water en voedsel aanbiedt wordt het een feestje *\o/*

LoveBodin

Berichten: 4356
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:25

Telpeva schreef:
@lovebodin wat heb je nu staan voor vogelbadjes, hoe is je tuin? Komen ze wel de tuin in om te eten?

Mijne staat schuin naast een grote struik, schuwe vogeltjes vinden het heel fijn om meteen die struik in te kunnen vluchten zodra er grotere vogels aan komen. Ik zit ook vaker musjes die na een bad even in de struik gaan chillen, en na een minuut ofzo weer terug gaan om nog een keer te badderen.



We hebben er twee. Lijken beide op elkaar, en lijken hier ongeveer op: https://www.groenrijkzevenaar.nl/produc ... 7h11cm-wit

we krijgen veel vogels die komen om te eten, van heel klein (mussen e.d.) tot kraaien en eksters. Hebben vrij veel beschutting achter. Voor staat het badje vrij open, naast een heel laag heggetje, en bij een grondlaag van klimop. Achter staat die wat meer beschut, vlakbij een hoge klimop en vlinderstruiken. Zit achter vooral zand omheen, voor staat ie op het grind.
We hebben ook een vijvertje (met fonteintje), en toen het zo warm was dronken ze daar wel uit, dus ik denk dat er iets mis is met de badjes. Zijn ze te klein misschien?



Een boom zou ik je ook aanraden TS, en evt ook klimop. Je ziet ze bij ons heel vaak in de klimop en in de boom zitten, lekker beschut en toch met overzicht. En die hele grote, die passen niet in de klimop geloof ik gelukkig

Nickeltje

Berichten: 28247
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:27

Standaard heb ik in de tuin twee schotels staan, van die aardenwerk schotels voor onder een bloempot (zoiets: https://www.welkoop.nl/unt-22-onderscho ... cm_1215752).
Die worden al vrij veel gebruikt. Ze staan tegen de border of tegen struiken aan inderdaad.

Maar met de afgelopen weken, met die hitte dan staan er bij mij op nog een aantal plekken verspreid mijn verzameling aan oven schotels (mijn vriend vond dat eerst vreselijk maar ziet nu wel het effect) met daarin een laag water en eventueel een steen als het net te diep wordt.
En die worden dan zeker met de hete dagen ook veel gebruikt door insecten, vogels maar ook de egels en de dassen die door mijn tuin passeren.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:28

Hier wordt geen gebruik gemaakt van de vogelbadjes, dus dat heb ik opgegeven. Af en toe badderen er merels en duiven in de vijver.

Chawi, herkenbaar de kosten. Zelf koop ik grootverpakkingen, dus 20 kilo zonnebloempitten, 20 kilo pinda's en strooivoer per 10 kilo. Pindakaas sla ik groots in als er aanbiedingen zijn. Meeste haal ik bij de fourage handel (Dommelsche Watermolen) en de pindakaas en vetblokken wisselend vanwege de aanbiedingen.

Telpeva

Berichten: 14730
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:33

Klimop is hier ook populair ja!

@Lovebodin volgens mij heb ik dezelfde, bij mij in de tuin is hij juist wel populair en in gebruik door alle vogels, wat gek joh!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:38

Ik zou zorgen voor wat struiken en andere beplanting waar ze ook lekker in kunnen gaan zitten. Ik heb hier maar een klein tuintje (soort balkon op de begane grond), maar het barst van de vogels.

Ik heb tegen de schutting een klein voederhuisje en een pot met pindakaas en meelwormen. Daarvoor staan twee kleine boompjes van ongeveer 1.50 m tot 2.00 m hoog. Daar hangen pinda's, meelwormen en een silo met vogelzaad in. De kleine vogeltjes (en de eekhoorns) maken gebruik van die hoek. Voor de kauwtjes, duiven en merels (en de eekhoorns :') ) heb ik dan een grotere schaal op een tafeltje staan waar vogelvoer, meelwormen, pinda's etc in gaan.

Verder zijn er veel schuilplaatsen door de klimop en hoge grassen. Mijn tuintje zal misschien 14 vierkante meter zijn :') maar dat wil dus niets zeggen.

prompter

Berichten: 11118
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:42

Ik heb gewoon twee kunststof plantenschalen op mijn picknicktafel in de tuin staan als badje, die heb je in allerlei maten en kosten weinig. Eentje is groot genoeg om ook een duif te laten badderen (maar de pimpelmees vindt die ook prima), en een iets kleinere ernaast. De mussen komen meestal met een paar tegelijk, dan zijn beide schalen in gebruik.

En verder nog een schoteltje met een klein beetje water voor de bijen en hommels, want die willen ook drinken, maar verdrinken in de vogelbadjes. Ook dit wordt gewaardeerd. veel insecten die het schoteltje weten te vinden :)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 10:46

Wat een hoop tips komen er voorbij! Ik zit er aan te denken om zo'n schelp van de action te pakken en die te gebruiken als mini vijvertje/waterbad voor de vogels als de fontein weg gaat.

Die tip van de struiken vind ik erg tof, daar gaan we zeker voor kijken. Struiken met besjes zo te lezen, effe zoeken wat voor soort struiken dat dan zijn.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:33

Amandavd schreef:
Wat een hoop tips komen er voorbij! Ik zit er aan te denken om zo'n schelp van de action te pakken en die te gebruiken als mini vijvertje/waterbad voor de vogels als de fontein weg gaat.

Die tip van de struiken vind ik erg tof, daar gaan we zeker voor kijken. Struiken met besjes zo te lezen, effe zoeken wat voor soort struiken dat dan zijn.


Als je daar een schuin plankje ofzo inzet maak je het nog wat aantrekkelijker voor kleine vogeltjes :)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 11:48

Lijsken schreef:
Amandavd schreef:
Wat een hoop tips komen er voorbij! Ik zit er aan te denken om zo'n schelp van de action te pakken en die te gebruiken als mini vijvertje/waterbad voor de vogels als de fontein weg gaat.

Die tip van de struiken vind ik erg tof, daar gaan we zeker voor kijken. Struiken met besjes zo te lezen, effe zoeken wat voor soort struiken dat dan zijn.


Als je daar een schuin plankje ofzo inzet maak je het nog wat aantrekkelijker voor kleine vogeltjes :)


Goede tip! Ik denk ook dat ik wat stenen toevoeg, misschien wat plantjes.