Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:48

Heb je toch ineens weer een klein vijvertje ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37252
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:08

Leuk dat je denkt aan de beestjes.

Ik heb hier simpel een stukje vijverfolie gekocht, bescheiden gaatje gegraven op drie nivos. Folie erin, ondiepe deel dik grind erin gelegd. Een stuk mini waterlelie andere stuk twee grasachtige waterplanten en de vogels hebben de grootste schik. Badderen, de grasjes gebruiken als nestmateriaal.

Wat groenblijvers, bessenstruiken en voerplekken en je bent er al bijna

Prairy
Berichten: 9086
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:00

Ibbel schreef:
Amandavd schreef:
De fontein stond hier al toen we hier gingen wonen ( wonen hier nu drie jaar ) en werkt niet meer fatsoenlijk, waardoor het water dus groene drab wordt. We twijfelen nog wat we ermee gaan doen, of kijken of we hem kunnen laten maken of iets nieuws.


Iedere vogeldrinkbak/badderplek zal groen worden en dus dagelijks (bij warm weer) of minimaal een paar keer per week moeten worden schoongemaakt.
Een fontein daadwerkelijk laten spuiten houdt het water wel schoner, maar de vogels zullen er niet drinken of durven badderen, dus je hebt daarvoor stilstaand water nodig. En dat wordt groen. Zeker als er veel vogels komen, want die schijten er uiteraard ook in.

Ik had een wat grotere vijver met een bal erin die luchtbelletjes maakt (onder water) en dat vonden ze prima. Voordeel was ook dat dat gedeelte nog lang open bleef als er ijs lag.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:06

Als alternatief voor een vijvertje heb ik hier een oud kattenbad (ja, echt een badje) staan. Ooit gekocht voor een oude kat om een makkelijk toegankelijke bak voor hem te hebben. Inmiddels weten de eksters en de houtduiven het ding ook te waarderen als bad en drinkgelegenheid, zeker bij 25 graden en meer.
Zo'n ding is eenvoudig schoon te houden en niet zo heel diep, de vogels hier gaan er gerust in staan om te drinken.

Hoewel het model wat ik heb blijkbaar niet meer verkocht wordt, kan een lage open kattenbak misschien ook een werkbaar alternatief zijn.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:35

Hier ook enorm veel vogels in de tuin, nu zelfs met het kleine grut erbij, echt héél leuk.
Al kost het wel wat al dat voer ja :+

Ik heb een simpele voorgevormde vijverbak geplaatst een aantal jaar terug, zonder pomp, wat planten erin, slakjes erbij.
Gaat echt megagoed die bak, heb er sinds vorig jaar zelfs kikkers inzitten, en volgens mij nog wat libellelarven e.d.
Dus er is genoeg leven hier in de tuin.

Ik voerde de vogels eerst van alles wat, strooivoer, pindakaas en vetblokken.
Maar omdat de grote vogels alles stuk gooiden of met 5 min alles op gemaakt hadden, ben ik overgestapt naar alleen strooivoer.
Dat doe ik in zo'n silo en die hangt aan een beugel aan de schuur.
Een plek die voor de vogels overzichtelijk is en dicht in de buurt van de boom.
Vinden ze een erg fijne plek heb ik gemerkt (heb ook weleens op andere plekken geprobeerd maar dat beviel ze niet).
Het heeft wel een aantal jaar geduurd voordat ik de juiste plek had gevonden die de vogels het prettigst vonden.

Qua water drinken ze uit mijn 'vijver'bak (heb er ook een stok inliggen waar ze op kunnen staan).
Ook heb ik 3 schalen (Tuinland) verdeeld in de tuin staan met water, en van alle 3 de schalen word heel veel gebruikt gemaakt.
Om te drinken, maar ook om te wassen.
Het zijn van die terraschalen met een glazuurlaag (onderborden voor bloempotten) aan de binnenkant, ondiep, en makkelijk tussendoor schoon te borstelen.
Ik heb 1 grotere en 2 kleintjes.

En heel grappig, het achterste stuk van onze tuin moeten we nog aanpakken, maar daar ligt dus een bult zand.
En daar 'wassen' ze zich ook in.
Echt een heel leuk gezicht, met grote groepen tegelijk een zandbad.
Dus ook dat word héél erg gewaardeerd.

Ik ben nu dus aan het nadenken hoe ik die bult zand straks kan gaan vervangen, want als we daar klaar zijn is dat weg natuurlijk.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 16:24

Ik lees dat je geen vijver wilt maar in het héééle kleine geval je toch van gedachten verandert kan ik deze van harte aanbevelen. Met witte kiezeltjes en af en toe een wat grotere platte steen creëer je in dat ondiepe gedeelte een perfecte badplaats voor klein én groot. Er zijn hier dagen dat er wel een stuk of 10 verschillende soorten vogels komen badderen en/of drinken. Van roodborst tot houtduif qua grootte, als ik de af en toe verdwaalde reiger niet mee tel die alleen komt om te kijken of er vis in zit. :)

Qua nestkast zou ik persoonlijk adviseren er maar 1 op te hangen en dan op een betere plaats dan waar je ze nu hebt hangen. Maar het maakt ook verschil welke vogel je graag onderdak wilt bieden. Mussen zijn heel tolerant naar elkaar toe maar ook naar andere vogels maar kool- en pimpelmezen zijn heel dominant en zullen andere vogels ook bij de andere nestkasten wegjagen. Onder de dakrand boven waar nu de groene schaal hangt lijkt wel okay, of eventueel net iets links daarvan op het muurtje boven waar nu ook een soort huisje hangt. Dit wel met de gedachte dat je de foto in Z, ZW of W richting hebt genomen. :D

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 06:36

Mijn man en ik willen graag jullie idee van de struiken gebruiken, hij twijfelt alleen of we ze nu nog kunnen planten i.v.m. het weer of dat we dat er volgend jaar nog bij doen.

We hebben aan de rechterkant van de tuin, bij de buren, een hele grote strook met coniferen staan waar veel in genesteld wordt, maar we gaan idd de nestkastjes anders ophangen.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 07:56

Meeste struiken en planten plant je het best in de herfst. Maar sommige kunnen ook goed in het voorjaar. Beetje per plant verschillend.

Prairy
Berichten: 9086
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 07:57

In het najaar, dan kun je het meeste plantgoed ook met kale wortel kopen, dat is een stuk goedkoper. Planten bij voorkeur zo vroeg mogelijk vanaf november als het niet vriest.

Je kunt ook in de zomer kijken of je stekken bij andere mensen kunt krijgen om gratis struiken te 'maken'. Op YouTube staat het vol met filmpjes hoe je dat kunt doen.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:12

Hier ook heel veel vogels.
Ik heb ook zo'n pin die je in de grond kan duwen waar een hoop voer aanhangt.

https://www.medpets.nl/window-feeder/?g ... &var=11985

2 van deze op het raam.
En ik heb een vijver met erachter een klein natuur vijvertje, waar ze veel uit drinken en badderen.

Afbeelding

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 07:34

De vogels hebben feest, we zijn onze tuin leeg aan het halen, het gras en een gedeelte van de klinkers zijn er al uit. Door de regen en het leeghalen komen de wormen en insecten omhoog dus ze kunnen heerlijk scharrelen. De Vlaamse gaai heeft een buddy meegenomen, dus er hoppen nu meerdere duiven, kauwtjes, vlaamse gaaien, merels en kleine vogels door de tuin.

Telpeva

Berichten: 14729
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:29

Wat leuk en gezellig :D

Nog een tip voor de winter, verschillende vogelsoorten vinden het om dezelfde reden leuk als je de gevallen boomblaadjes laat liggen. Merels en heggenmussen en andere insecteneters die gaan dan struinen tussen de blaadjes, ik zie ze hier vaak blaadjes ondersteboven gooien om te controleren of er een insect onder zit.

Prairy
Berichten: 9086
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:38

Ook goed voor de egels (als je een plekje hebt waar ze je tuin in kunnen tenminste onder een schutting door)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 12:49

Egels kunnen hier helaas niet komen.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:08

Wat leuk dat je zo je best doet voor de natuur!
Even een tip als je in het najaar gaat planten, kijk naar inheemse planten/struiken/boompjes. Zij voegen het meest toe voor de natuur in nederland. Als voedsel, waardplant en natuurlijk schuilplaats.
Ik heb een klein vijvertje in de tuin en daarnaast tussen de planten nog een kunststof schotel (om onder een bloempot te zetten) met een laagje water waar ze lekker kunnen badderen en drinken, aangezien de vijver niet een echt ondiep gedeelte heeft. Verder strooi ik alleen in de ochtend wat strooivoer en meelwormen vlakbij het water. En zijn de vogeltjes hier heel erg blij met fruitresten en onze frambozen- en aardbeienplantjes.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 11:38

De tuinverbouwing gaat goed, zal straks wat foto's delen. Alleen de zoektocht naar de juiste/schaal bak voor de mini vijver loopt nog niet echt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37252
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:06

Simpele vijverfolie voldoet ook voor een minivijver. En dat kun je in elke maat aanleggen. En kost ook niet echt veel

Hier inmiddels de eerste twee kikkertjes in de iniminivijver. Geen idee waar ze vandaan komen trouwens, het eerste water is een best eind weg.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuinvogelliefhebbers, op zoek naar advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:32

Speciekuip als minivijver misschien?