Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 09:22

Nee klopt, dat is gruwelijk, gelukkig is haar kontje mooi schoon

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 13:17

Voorlopig niks meer gevonden!
Gisteren begonnen met Metacam, ze is gelukkig heel gewillig om dat uit het spuitje te likken.

Ik neig er wel naar te denken dat het gras het grootste probleem is.
Hoe krijg ik het optimaal voor konijnen? De ram heeft nergens last van overigens.
We hebben dit jaar graszoden gelegd, niet extra bemest maar er ligt wel wat bemeste tuinaarde onder, op het oog ziet het er wel rijk uit.
Hoe krijg ik het schraler? Is dat een kwestie van tijd en niet bemesten?

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:21

Schraal = stress grass = hoog in suikers. Je kan beter hoog eiwit hebben dan hoog in suikers.
Eerder is het jong en dus heel vochtig gras waardoor ze er niet genoeg vocht uit haalt in de darmen om stevige keutels te krijgen. Is bij paarden niet anders.
Eerst hooi voeren, zodat gras toetje is ipv hoofdmaaltijd.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 14:46

Hmmm, tja, ze zitten s nachts in hun hok dan hebben ze alleen hooi. Zou het werken om ze wat korter op het gras te laten?
Maakt de lengte nog wat uit? Het is nu vrij lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:20

Wat goed dat dit je is opgevallen en way lief dat je zo goed voor haar zorgt <3 .
Wilde ik even gezegd hebben ;)

Mars

Berichten: 33287
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:10

Het is een ouder dier dan kan suiker gewoon teveel worden voor de darmen. Als ze het goed foet met wat minder gras dan is dat voor nu even de oplossing.
Is ze momenteel in de rui?

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 22:49

Wat lief humptiedumptie, dankjewel <3

Mars; nee ze is al heel mooi verhaard. Dat gaat altijd perfect bij beide gelukkig. Ik trim regelmatig konijnen waarbij de rui grote problemen geeft.
Ik ga haar wat minder op het gras doen. Kijken of dat helpt. Wel sneu want ze lopen de hele dag los en dan moet ik haar dus opsluiten. Of misschien kan ik het gras deels afsluiten. Is lang gras beter of juist wat korter. We maaien het wel af en toe omdat ze het lang niet op kunnen. Halen dan uiteraard wel het maaisel weg.

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 00:05

Peterselie werkt heel goed bij zieke konijnen.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 08:11

Ze is niet echt ziek te noemen.
Ik heb best veel ervaring met konijnen met darmproblemen door de jaren heen maar die waren dan duidelijk ziek en pijnlijk en wilden niet eten. Die gingen dan accuut naar binnen onder de lamp,medicatie en dwangvoeren.
Maar dat is hier niet aan de orde, ze is fit en vrolijk, eet goed, enkel dus die blinde darmkeutels. We kijken het even aan met de pijnstillers en wat minder vaak op het gras.
Tips om het gazon konijn geschikt te maken nog steeds welkom! Ik geef niks om een strak gazon, mag gerust een beetje een weiland worden :D

Rivendell

Berichten: 6846
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:44

Ons konijn at bijna zijn hele leven haast geen blinde darm poep. Eén of twee keer per jaar kreeg hij trommelzucht. Twee dagen dwangvoeren en hij was weer goed. Hij at ook haast geen hooi, wel lucerne. Hij is 13 geworden

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Konijn eet blinde darmontlasting niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 19:17

Fijn dat hij toch zo oud is geworden Rivendell.

Ik denk dat ik inmiddels achter de oorzaak ben gekomen. Wij hebben van die voersilo's voor de vogels, die hangen in de boompjes die op het gras staan. Helaas knoeien de vogels nogal waardoor er veel zaden en pitten in het gras belanden. Ik denk dat ze daar wat teveel van heeft gesnoept. Voorlopig heb ik niks meer gevonden en zien de gewone keutels er goed uit.
Hopelijk is het probleem nu opgelost!