[VOLG] Nestje werklijn border collies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkster

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

[VOLG] Nestje werklijn border collies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 10:33

Hoi Allen! :D

Zeer binnenkort wordt mijn teef gedekt en verwacht ik hopelijk een nestje pups! In border collies heb je veel verschillende lijnen/fokrichtingen.
Ik werk zelf met werklijn border collies (met 1 showlijn als uitzondering, dat was mijn eerste hond)
Veel border collies worden natuurlijk voor de sport (agility etc) gebruikt. Dit maakt de keuze voor een reu wel iets beperkter omdat ik een reu wil die bij de schapen werkt.
Ook gaat mijn voorkeur uit naar bepaalde lijnen en honden die niet al door jan en alleman gebruikt zijn voor een nest :)

Op dit moment wonen er hier 4 border collies, welke mij helpen met mijn fulltime baan als schaapherder.
Een daarvan is Lyn, die ik als eerste werklijn gekocht heb.

Voor mij is zij een hele fijne werkhond bij de kudde. Al sinds dat ze mee ging werken riep ik altijd tegen iedereen dat je van die hond wel 10 kunt hebben. Stiekem dacht ik wel eens hoe het zou zijn als Lyn pups zou hebben en dat is nu dus hopelijk zover!

Voordat je met een hond gaat fokken staat er natuurlijk nog best wat op de agenda.
Ik heb bij Lyn de heupen, ellebogen, rug, schouders op de foto laten zetten. Het komt nog wel eens voor dat er in plaats van 7, 8 rugwervels zijn. Om dit allemaal voor zover mogelijk uit te sluiten is dat allemaal op de foto gekomen.

Daarnaast moet het DNA getest worden. Hierin komt een uitslag naar voren of een hond drager of lijder is van genetische aandoeningen. Lyn is drager van IGS, een afwijking waarbij vitamine B12 niet goed opgenomen kan worden door het lichaam. Dit zal op den duur tekorten teweegbrengen. Gelukkig is Lyn een drager, wat betekent dat zij dus geen last heeft van deze aandoening. Maar zou ik haar kruisen met een reu die ook IGS drager (of zelfs lijder) is dan is de kans op lijders erg aanwezig. Hier zijn ook regels aan verbonden (gelukkig).

Ook wordt er een oogonderzoek (ECVO) gedaan. Hierbij bekijken ze of een hond oogaandoeningen heeft en krijg je een uitslag of de hond ''vrij'' is of ''niet vrij''.

Gelukkig heeft Lyn alles goed doorstaan, hieronder een paspoortje van haar.


Lyn

Geboren in oktober 2020
HD A, ED Vrij, OCD Vrij
Drager van IGS, verder DNA vrij
Ogen vrij

Afbeelding


Ik heb een reu gevonden die me direct al opviel. Hij past goed in het type hond wat ik mooi vindt qua uiterlijk en werken. Ze wonen onderin Duitsland, bijna in Zwitserland. Dat is een reis van 6.5 uur :') Het is voor de reu ook het eerste nest.

Pentir Rhys
HD A, ED Vrij, OCD Vrij
Drager van CEA & EAOD, verder DNA vrij
Ogen vrij

Afbeelding


Voor de kenners
Rhys komt uit Tweeddale Jamie, welke in 2016 the English Nursury Champion en daarna National Reserve Champion werd schapendrijven. Hij was de jongste hond hond op de internationale wedstrijd dat jaar. Ook kwalificeerde hij voor de World Trials in Nederland in 2017.

Datzelfde jaar liep Lyn haar oma Jenny ook op de world trials in Nederland. Zij eindigde als 7e. Maar werd in 2019 eerste bij de Swiss open en in 2020 Dutch National Champion.

Rhys zijn moeder is Graylees Cet, gefokt door Emma Gray maar in bezit van Pentir Sheepdogs (waar Rhys gefokt is). Zij werkt daar op het bedrijf met schapen en koeien. Ze hebben ook meerdere nakomelingen van haar die ook met schapen werken.

Lyn haar lijn gaat via de moeder terug naar Jenny die ik hierboven ook besproken heb. Zij is weer een dochter van Gary welke eigenlijk geen introductie nodig heeft, meerdere kampioenschappen en wereldkampioen in 2017.
Lyn haar vader is een zoon van Pennant Williams zijn Sweep, en kleinzoon van Milo welke in 2010 Eerste was op de Engelse Nationale.


Voor de liefhebbers van kleurkansen

Lyn is geen drager van Dilute, dus er is geen kans op blauwe pups.
Via de vader draagt Lyn bruin, waar Rhys geen drager van is.

Ook draagt Lyn saddle tan (1 copy), Rhys ook (2 copies).
Maar hoe dat vererft moet ik nog uitzoeken :P

Duidelijk is in ieder geval dat er zwarte pups geboren zullen worden met tan.
Die hopelijk erg geïnteresseerd zijn in schapen :p

Afgelopen vrijdag was de progesteron test 3.2 NG. Maandag ochtend gaan we nog een keer testen voor de zekerheid maar als de uitslag er is gaan we direct richting Duitsland. Fingers crossed :j :j

Nog een foto van Lyn als pup om af te sluiten :D

Afbeelding

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: [VOLG] Nestje werklijn border collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:40

Jaa ik kom volgen!! En puppy's knuffelen straks :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:41

Heerlijk een werklijn BC, ik volg!

Zag toevallig gisteren nog een showlijn lopen, ze worden steeds groter, wolliger en 'ronder'. De showlijn van 20 jaar geleden vond ik prachtig, maar nu slaat het misschien wat door :o

Dus erg fijn dat jij met een werklijn naar buiten komt!

Veel succes met het hele proces in ieder geval! *\o/*

Suusw

Berichten: 469
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:44

Ik volg! Mooie doordachte combinatie :j Duim dat morgen alles volgens plan verloopt *\o/*

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:44

Uiteraard ga ik volgen *\o/*
Knappe Lyn en minstens zo’n knappe reu! Pups zijn dan wel allemaal drager van blauw of niet?

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Nestje werklijn border collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:50

Jaaa Lyn babies, ik volg uiteraard! <3

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:52

Wat spannen ik ga volgen, ik zag driekleur en meteen verliefd haha.
Heb zelf ook een driekleur Border Collie, maar is een "vuilbak zonder papier" dus geen idee wat voor iets haha.

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Re: [VOLG] Nestje werklijn border collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:58

Jaaa, Lyn pupjes, kan niet wachten *\o/* <3

Eloya

Berichten: 5193
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: [VOLG] Nestje werklijn border collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:55

Zeker volgen wij :)
Knappe lynn

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: [VOLG] Nestje werklijn border collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:12

Lyn babies <3 natuurlijk volg ik ook!!
Rhys is een knappe date voor d’r hoor, benieuwd wat ze ervan gaan bakken :+:

Bronsveen

Berichten: 68
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:42

Petje af hoor !! +:)+

Huiswerk uitstekend gedaan

Wij volgen

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 13:28

Mooi hoe je dat hebt aangepakt. Ik volg graag.

Sansevieria
Berichten: 4206
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 13:40

Hele gave reu, zijn nest-broers en zussen zitten ook niet bij de minsten, gebroeders A. en G. jones.
Die reu is ook werkelijk op alles, maar dan ook alles getest, zelfs op het piebald gen. (Even gespiekt in het zuchtbuch ;) )

Emma Grey heeft tophonden, kun je niet anders zeggen, hier ook een fan van Sweep bloed.
Coole honden, de exemplaren die ik gezien heb aan de schapen.

Veel succes met je nest, spannend...

Urona447
Berichten: 2804
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 13:49

Wat fijn om te lezen dat je alles zo goed hebt voorbereid met alle testen . Ik ben erg benieuwd naar de pups.

Wil je zelf ook 1 pup aanhouden ?

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 14:36

Leuk! Echte werk BC's. Hoe zijn de ouders qua karakter in het werk?

Hier ook in het bezit van 2 werkhonden. Ben echt zo blij dat zij al het renwerk voor me doen :')

Word er bij borders niet getest op MDR1 trouwens?

Nynkster

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 16:46

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!!

Lizy29: ja dat wordt het wel. De meesten testen bij MyDogDNA (wisdom panel) en die testen op 211(zoiets) genetische ziektes waaronder ook MDR1. Maar zowel Rhys als lyn zijn daar vrij van.

Lyn is wel een hele prettige hond in het werk. Cool in het hoofd maar pittig zat als dat nodig is. Vanaf pup af aan al oog voor schapen en een set goede flanken. Ik vond het niet een moeilijke hond om aan te trainen, eigenlijk ging veel wel vanzelf. Ze had het opdrijven ook relatief snel in de gaten en toen ze 12 maanden was was ze eigenlijk al bruikbaar in het werk.

Wat ik ook van anderen wel teruggekregen heb is dat zo’n hondje als lyn de meeste mensen wel zou passen. Niet te moeilijk of te wild. Maar wel genoeg daadkracht. En zo kijk ik zelf ook wel naar haar. Bij de kudde en op kleiner koppel kan ik altijd wel op haar bouwen. Maakt niet uit wat er zou gebeuren, lyn gaat wel door met werken. En dat vind ik een fijne eigenschap. We hebben beide wel eens een off day maar zelfs dan komen we van a naar b en weer terug zonder gedoe. En omdat ze van pup af aan al zo goed liet zien wat ze kon was dat vertrouwen er ook heel snel. Ik ging altijd gewoon lopen met de schapen en als het dan mis ging kon ik erop vertrouwen dat lyn ze altijd weer naar me terug bracht. We hebben best voor wat hete vuren gestaan met het verplaatsen door de stad maar altijd heeft ze ons gered :p

Rhys wordt niet “bedrijfsmatig” gebruikt voor schapen. Maar wel regelmatig getraind bij de schapen. Ook een hond die van nature niet te gek is. Mooie wijde flanken en ook goed willen samenwerken. Misschien heeft die iets teveel eye maar dat is iets waar je met training ook rekening mee kunt houden.

Urona: als er wat bij zit wat ik passend vind voor mezelf, zeker weten :D het is niet makkelijk om in de werkende sferen van border collies een fokker te vinden die goed bij je past. Zijn best nog wat lijnen waar je liever uit de buurt blijft of die 13 in een dozijn zijn. Daarom kies ik er dan voor om zelf te fokken.

Sansevieria: ja Larissa is heel kieskeurig betreft gezondheid. Ook voor de teef die ze bij haar reuen laat dekken: dat is op menig adres wel anders. Daar mag je met fifi zonder testen en papier ook wel langs komen als het maar geld oplevert.
Ze neemt ook een pup van dit nest van mij. Wat ik voor mezelf natuurlijk wel een beetje een compliment vindt :D

Ik ben zelf ook wel gek van de honden van Emma. En is ook niet voor niks dat bijna alle honden die zij hebben zitten Jamie in hun lijnen hebben. Dat bevalt ze blijkbaar goed en van wat ik gezien heb kan ik me goed voorstellen waarom.

Ik heb wel een aantal nest broers en zussen gezien maar nog niet allemaal. Ook uit combi’s daarna waar Jamie dan bijvoorbeeld overgrootvader was en ook dat leken allemaal goede hondjes.

Beauty1love: ja ze worden wel allemaal blauw drager als ik het goed begrepen heb.

Nynkster

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 17:23

Hier twee korte video’s van Rhys






En van lyn



Nog een korte van lyn.
https://vm.tiktok.com/ZGJCnybPg/

En nog paar filmpjes bij elkaar gezocht.
vind wel mooi om te zien als ze het spannend vindt maar ze toch doorgaat en niet doorslaat in hangen of bijten.

Eerste filmpje was eerste keer proberen of ze door water wilde om de schapen daar op te drijven. Was ze net 1.5 jaar oud.

https://vm.tiktok.com/ZGJCn9uF8/

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Nestje werklijn border collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:37

Ziet er goed uit de hondjes!
Een makkelijk karakter is echt wel een zegen bij training. Die van ons hebben heel veel talent maar de oudste zijn we niet zelf gestart maar kregen we erbij toen we de boerderij kochten en heeft wat dingen aangeleerd gekregen die we er inmiddels bijna uit hebben. Hij was naar onze zin te veel aan het drijven en pushen. De jongste hebben we zelf opgetraind en heeft dat veel minder. Wel zijn ze beiden zeer gevoelig dus stemverheffing betekend gelijk hond in de staak en zich verstoppen. Die fout maak je dus maar 1 keer :=
Oh en ze houden niet van zinloze opdrachten. Schapen heen en weer drijven in de cirkel vinden ze niet interessant. Maar als ze dan in de cirkel gezet moeten worden zijn ze er als de kippen bij _O-

kiwiwitje

Berichten: 20113
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [VOLG] Nestje werklijn border collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:55

Jaaa uiteraard volg ik ook!

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Re: [VOLG] Nestje werklijn border collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 08:38

Super tof!! Ik volg uiteraard ook mee <3

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: [VOLG] Nestje werklijn border collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 09:12

Jaaaaaazeker kom ik volgen! Ik ben zowat beledigd dat je me je topic niet op de app hebt gezet, tss! :+

Succes! <3

Nynkster

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 10:39

KimD schreef:
Jaaaaaazeker kom ik volgen! Ik ben zowat beledigd dat je me je topic niet op de app hebt gezet, tss! :+

Succes! <3


Teveel stress Kim, teveel stress :+
Je vergeeft me vast voor deze keer

Nynkster

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [VOLG] Nestje werklijn border collies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 11:25

Vanochtend nog een progesteron bepaling gedaan. Uitslag 7.9!
Dus wij gaan 6.5 uur rijden richting schwanau :D

To be continued

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Nestje werklijn border collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:41

Rijd voorzichtig!

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [VOLG] Nestje werklijn border collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:01

Ik ga volgen Nynke!
Goede reis!! En veel succes!