merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 22:08

Toch is tijger genetisch gezien merle, en uit zich ook zo en wordt ook zo DNA opgebouwd. Getijgerde Teckels worden via hetzelfde lab en met dezelfde test getest op merle als mijn merles die gewoon als merle genoemd worden.

Dat het beestje een andere naam krijgt maakt hem genetisch niet anders.

Bij de sheltie heet het namelijk ook geen merle maar bi blue, en genetisch is het toch hetzelfde als mijn merle. Sterker nog, onze sheltie is wel een blue merle bij benaming. :+

Het blijft M/m en ieder ras mag iedere kleur noemen zoals ze het leuk vinden. Het zorgt alleen, zoals je hier ook ziet, voor verwarring.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 22:10

KimD schreef:
Merle is en blijft mijn favoriete kleur maar toch worden het er steeds minder in onze roedel en ik denk dat we niet snel een merle pup aanhouden.

DE is net een verbod bezig in de sport, die horen ook de klok luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Met een groep mensen zijn we bezig om bewijs te leveren dat merle niet per definitie ongezond is maar zoals je van de Duitsers verwacht zijn ze nogal standvast en eigenwijs.

Na Duitsland zullen vast landen volgen, als ze dan daadwerkelijk niet meer welkom zijn in de sport staan we 1-0 achter... Een risico wat de overweging waard is.

Tja, waarom wil je überhaupt fokken op een kleur die blijkbaar zoveel problemen voor de dieren veroorzaakt?
Ik vind dat Duitsland helemaal gelijk heeft. Net zoals dat je niet moet willen fokken met paarden met pssm1 bijvoorbeeld, moet je dat ook met honden niet willen.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 22:21

Maar de kleur zelf veroorzaakt geen probleem, het is als je de kleur met elkaar kruist

KimD klopt het dat ik las dat je merken hebt die het niet tonen maar wel zijn? Ik meen ook zo iets met fotos te hebben gelezen in een ander topic. Heb je een linkje met voorbeelden of een term waar ik op kan zoeken

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 22:29

Achterom schreef:
KimD schreef:
Merle is en blijft mijn favoriete kleur maar toch worden het er steeds minder in onze roedel en ik denk dat we niet snel een merle pup aanhouden.

DE is net een verbod bezig in de sport, die horen ook de klok luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Met een groep mensen zijn we bezig om bewijs te leveren dat merle niet per definitie ongezond is maar zoals je van de Duitsers verwacht zijn ze nogal standvast en eigenwijs.

Na Duitsland zullen vast landen volgen, als ze dan daadwerkelijk niet meer welkom zijn in de sport staan we 1-0 achter... Een risico wat de overweging waard is.

Tja, waarom wil je überhaupt fokken op een kleur die blijkbaar zoveel problemen voor de dieren veroorzaakt?
Ik vind dat Duitsland helemaal gelijk heeft. Net zoals dat je niet moet willen fokken met paarden met pssm1 bijvoorbeeld, moet je dat ook met honden niet willen.


Een hond met enkel merle heeft echt niet meer kans op gezondheidsproblemen als een andere kleur hoor :?
Niet te vergelijken met PSSM.
Ik heb hier een kerngezonde merle lopen.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 22:31

Achterom schreef:
KimD schreef:
Merle is en blijft mijn favoriete kleur maar toch worden het er steeds minder in onze roedel en ik denk dat we niet snel een merle pup aanhouden.

DE is net een verbod bezig in de sport, die horen ook de klok luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Met een groep mensen zijn we bezig om bewijs te leveren dat merle niet per definitie ongezond is maar zoals je van de Duitsers verwacht zijn ze nogal standvast en eigenwijs.

Na Duitsland zullen vast landen volgen, als ze dan daadwerkelijk niet meer welkom zijn in de sport staan we 1-0 achter... Een risico wat de overweging waard is.

Tja, waarom wil je überhaupt fokken op een kleur die blijkbaar zoveel problemen voor de dieren veroorzaakt?
Ik vind dat Duitsland helemaal gelijk heeft. Net zoals dat je niet moet willen fokken met paarden met pssm1 bijvoorbeeld, moet je dat ook met honden niet willen.


Wel goed lezen dan, de kleur an sich geeft geen problemen. Merle is net zo gezond al een tricolor, bruine, zwart-wit etc.

Een M/m hond die genetisch niet in orde is, is 100% procent te herleiden uit het stamboom.



Amber_anne schreef:
Maar de kleur zelf veroorzaakt geen probleem, het is als je de kleur met elkaar kruist

KimD klopt het dat ik las dat je merken hebt die het niet tonen maar wel zijn? Ik meen ook zo iets met fotos te hebben gelezen in een ander topic. Heb je een linkje met voorbeelden of een term waar ik op kan zoeken


Ik gok dat je merle bedoeld? Er zijn inderdaad merle honden die geen (overduidelijk) merle zijn.

Onze eigen honden zijn er goeie voorbeelden van, laten we de vraag simpel houden. Zijn ze merle, ja of nee? Zo ja, kun je ook vertellen wat voor merle?

Een fout antwoord is niet erg, dat is waarschijnlijk juist een verduidelijking.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hier gaat het om de BC:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KimD op 25-06-23 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 22:32

Amber_anne schreef:
Maar de kleur zelf veroorzaakt geen probleem, het is als je de kleur met elkaar kruist

KimD klopt het dat ik las dat je merken hebt die het niet tonen maar wel zijn? Ik meen ook zo iets met fotos te hebben gelezen in een ander topic. Heb je een linkje met voorbeelden of een term waar ik op kan zoeken

Je zoekt de term cryptic merle

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 22:33

mooney schreef:
Amber_anne schreef:
Maar de kleur zelf veroorzaakt geen probleem, het is als je de kleur met elkaar kruist

KimD klopt het dat ik las dat je merken hebt die het niet tonen maar wel zijn? Ik meen ook zo iets met fotos te hebben gelezen in een ander topic. Heb je een linkje met voorbeelden of een term waar ik op kan zoeken

Je zoekt de term cryptic merle


Nee hoor, die zoekt ze niet. ;)

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 09:08

Margreet schreef:
Azmay schreef:
Mwah sommige rassen hebben de gezondheidsproblemen zo ongeveer in de rasstandaard opgenomen. "Mooi" korte neuzen etc :o


Het gaat hier toch over teckels? Korte snuiten is een heel ander verhaal.

Bij teckels zijn het niet de korte snuiten maar wel de extreem lange ruggen.

Margreet schreef:
[
Het lijkt bijna wel alsof het maar overdreven en onnodig is om een hondje met een stamboom te willen hebben, terwijl je toch ook juist veel erfelijke ellende kunt uitsluiten en het karakter en maat in zekere mate voorspelbaar zijn bij een raszuivere hond met historie van een goede fokker. En ja, dat kost wat meer dan op marktplaats.

Om het vast voor te zijn: tuurlijk zijn er ook fijne hondjes zonder “diploma” en het pretnestje van het teefje van de buurvrouw van de nicht van de collega van m’n moeder met de reu van de loodgieter is ook goed gelukt, maar het ras is daar niet bij gebaat op langere termijn.

https://pedigreedogsexposed.blogspot.com/

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:57

Extreem lange ruggen zijn niet gewenst. (Overigens, strikt genomen is niet de rug lang, maar zijn de pootjes kort - het is een vorm van dwerggroei)

Extremen in welke vorm dan ook zijn nooit goed, daar kunnen we het wel over eens worden lijkt me. En zolang dat wel beloond blijft worden, blijft het helaas in stand. En zolang mensen niet willen betalen voor een "gecontroleerde" hond, blijft broodfok helaas ook bestaan.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:17

Margreet schreef:
Extreem lange ruggen zijn niet gewenst. (Overigens, strikt genomen is niet de rug lang, maar zijn de pootjes kort - het is een vorm van dwerggroei)

Extremen in welke vorm dan ook zijn nooit goed, daar kunnen we het wel over eens worden lijkt me. En zolang dat wel beloond blijft worden, blijft het helaas in stand. En zolang mensen niet willen betalen voor een "gecontroleerde" hond, blijft broodfok helaas ook bestaan.

Alsof stamboomfokkers niet aan die extremen meewerken. Extreem korte snuiten, extreem korte poten, extreem lange ruggen, zwalkende achterhand/poten, extreme huidplooien, extreem lange oren, extreme hoeveelheid vacht, enzovoort, enzovoort, komt allemaal bij officiële fokkers voor. En de broodfokkers die volgen.
Ooit zocht ik een stamboompup, dat mocht wat kosten en geduld had ik ook. Na jaren verdieping in verschillende rassen, voorkomende ziektes en fokcriteria heb ik voor een vuilnisbak uit het buitenland gekozen. Gelukkig zijn er inmiddels wat rasverenigingen serieus bezig met outcross tbv de gezondheid; het zou dus kunnen dat ik nu een andere keus zou maken en voor een F1 of F2 uit een outcross-programma zou kiezen. Maar na deze hond komt er geen hond meer ([BB] Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:49

Susanne schreef:
Kaus schreef:
Ik ga dan weer over m'n nek van die merle Franse bulldoggen, Engelse bulldogen of keeshondjes :r


Keeshondjes zijn sowieso een enorme hype op het moment, en inderdaad ook merle exemplaren. Zie die beestjes overal voorbij komen, met name als accessoire.


Neeneenee, geen Keeshond maar Pomeriaan :')
Dat klinkt duurder :')

thequeensmum
Berichten: 3575
Geregistreerd: 20-08-12

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 14:07

Maar sommige mensen denken echt dat ze geen Kees hebben maar een Pomeriaan, of een Pomeranian. Dat het gewoon Keeshond heten geloven ze echt niet in

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:04

Het ging hier over teckels toch?

Overigens jullie zitten er allemaal naast, het is Pommereeeejniejun :+
Laatst bijgewerkt door Margreet op 26-06-23 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 15:27

:') ja nouja mijn vraag ging over teckels idd. Overigens niet omdat ik op zoek ben, maar gewoon omdat me het ineens opviel de laatste tijd. Maar goed het verschijnsel modehond kun je doortrekken zover je wilt natuurlijk, maar het is voor welk ras (of kleur van een ras) denk ik nooit goed dat het een hype wordt. Zo vraag ik me idd ook al af waarom een keeshond inmiddels pomeriaan genoemd wordt. In bepaalde kringen vooral denk ik. En dan de daarmee bedachte "nieuwe rassen" als pomchi, en pomski. En dan heb ik het maar niet over de bernerdoodle, de goldendoodle en de goldenlabradoodle en wat je nog meer voorbij ziet komen overal :+

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:32

En als je dan zegt "dat het een leuk gelukte bastaard is" zijn mensen nog boos ook.....

mavantos

Berichten: 3622
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:52

Margreet schreef:
En als je dan zegt "dat het een leuk gelukte bastaard is" zijn mensen nog boos ook.....


Maar is het dan ook nodig om het een bastaard te noemen? Die mensen zijn gelukkig met hun hond en laat ze lekker in hun waarde.

Ik vind dat persoonlijk zo vreselijk kinderachtig en denigrerend. Niet iedereen heeft overal verstand van en zijn gewoon blij met hun beessie(s). Lekker leven en laten leven hoor. Als je niks aardigs kan zeggen kan je beter je mond houden ;)

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:56

Bastaard betekent een dier met ouders van verschillende soorten of rassen - en dat IS het toch ook? En de ene keer pakt dat beter uit dan de andere keer. Hoezo is dat onaardig? Je reactie bevestigt wel wat ik bedoel :D Maar "mix" dan, wat jij wil.

En tuurlijk is het de liefste en de knapste, en het allermooiste is: die hebben we allemaal! <3
Laatst bijgewerkt door Margreet op 26-06-23 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Berichten: 3622
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:00

Margreet schreef:
Bastaard betekent een dier met ouders van verschillende soorten of rassen - en dat IS het toch ook? Hoezo is dat onaardig?


Bastaard wordt over het algemeen niet gezien als een vriendelijk woord. Voor veel mensen is hun hond praktisch een kind en je zegt toch ook niet tegen de ouders van een baby van twee afkomsten dat "hun kind wel goed gelukt is voor een bastaard".

Noem het dan een kruising als je er perse een plasje eroverheen wilt doen. Als mensen zeggen dat het geen kruising is kan je gewoon vriendelijk uitleggen dat het geen officieel ras is.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 17:03

wat is er mis met een bastaard? Of nouja als je dat niet leuk vindt noem je het idd een kruising...vulmaarin....
vroeger noemde iedereen het een vullisbakken of asbakkenras. Heb nog nooit iemand gehoord die zich daar aan stoorde.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:07

Joh dat soort gesprekken heb ik toch helemaal geen zin in, en in discusses over semantiek al helemaal niet. Leg me geen woorden in de mond he.

bastaard, mix, kruising, vuilnisbak, chien de rue, komt op hetzelfde neer en de lange tenen hebben de baasjes, de hondjes gelukkig meestal niet.

mavantos

Berichten: 3622
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:11

Sandra_H schreef:
wat is er mis met een bastaard? Of nouja als je dat niet leuk vindt noem je het idd een kruising...vulmaarin....
vroeger noemde iedereen het een vullisbakken of asbakkenras. Heb nog nooit iemand gehoord die zich daar aan stoorde.


Ik stoor me er niet aan. Je mag mijn hond noemen wat je wilt. Die van mij is knap in zijn soort, kun je van een hoop mensen niet zeggen :+

Alleen het is gewoon kinderachtig en denigrerend naar mensen toe die er geen verstand van hebben. Staat iemand gezellig trots zijn/haar hondje uit te laten. Komt er een of andere wijsneus langs om even vertellen dat het geen rashond is, maar een bastaard.

Uiteraard IS het wel een bastaard/mix/kruising, maar ik zou dat persoonlijk nooit zo brengen tenzij mensen er zelf over beginnen en dan gewoon uitleggen dat het officieel geen echt ras is.

Lekker belangrijk dat mensen denken dat het een echte rashond is, terwijl dat officieel gezien niet zo is. Als je aan ze vraagt wat een Bernedoodle is zeggen ze "een kruising tussen een Bernersenner en een Poedel". Dus ergens weten ze het tóch wel ;)

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:23

ja "honden kijken" is het nieuwe "mensen kijken", gezellig op het terras of op de fiets en dan lekker luidkeels ongevraagd commentaar geven :j

Tuurlijk niet.

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:54

Ik heb een hond die het gevolg is van een (per ongeluk) merle x merle kruising. In dit geval is het ras een Border collie. Maar het is zeker niet aan te raden. Manta, mijn hond, heeft aantoonbaar Down syndroom. Gelukkig heeft het voor haar behalve IQ technisch niet heel veel gevolgen maar dit had heel anders uit kunnen pakken.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:08

Bastaard is tegenwoordig over het algemeen een onherleidbare kruising, danwel een hond waarvan de vader niet bekend is. Een bewust gefokte kruising is dan wel een mix, maar als het goed is herleidbaar. Het is het omhoog praten van FCI-stamboomhonden waar het zeer zit, terwijl dat niets zegt over de gezondheid (op tegenwoordig een enkel ras na en enkel in een paar landen, zijn gezondheidstesten geen verplichting en zijn juist het fokken op karikaturen een risicoverhogende factor, en dat is waar de meeste hondenrassen op geselecteerd zijn, zodat ze onderscheidend zijn van andere rassen).

Pomeranian is de engelse benaming voor dwergkees, waarschijnlijk vernoemd naar hun gebied van afkomst. In het duits is het zwergspitz. Het feit dat het 1 van de 4/5 varianten is van de keeshond is veel mensen inderdaad niet bekend.

Het voordeel van "designer breeds" is dat je in een korte benaming weet wat je voor je hebt, dan wel, wat je koopt. Een middelgrote bruine kruising kan een cockador zijn, of een malinoodle. Ik kan je verzekeren, de meeste mensen zijn een stuk beter af met het eerste, maar beide vallen ze onder middelgrote bruine kruising.

Daarnaast ga je er vanuit dat FCI-stamboomdieren daadwerkelijk zuiver zijn, terwijl in veel landen nog geen dna-testen uitgevoerd worden en het bijleggen van pups helemaal niet een ongebruikelijke manier van fraude plegen was, net als het incorrect benoemen van de vader. Dat laatste gebeurt zowel om onvruchtbaarheidsproblemen te verzwijgen als om meer inteelt te plegen dan geaccepteerd wordt (vader x dochter wordt door veel rasfokkers in het buitenland nog steeds niet als probleem gezien). Of om vers bloed toe te voegen terwijl dat officieel niet toegestaan is.

Om trouwens wat extreem lange teckel-kampioenen te tonen. Ze zijn niet alleen extreem laag/kortpoot, maar ook gewoon extreem lang. Een normale hond is 50:50 poot-torso en is net iets langer dan hoog (licht rechtshoekmodel), dus 2.1-2.2x zo lang als hun torso hoog is. Deze teckels zijn zo maar 2.5x zo lang als hun torso hoog is en door de extreem korte poten wordt deze lange rug dan ook nog eens veel zwaarder belast.
https://i0.wp.com/www.sharonsdoxiepals. ... G_6181.jpg
http://www.figforestdachshunds.com/uplo ... e_orig.jpg

Warboel
Berichten: 14703
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:45

Achterom schreef:
KimD schreef:
Merle is en blijft mijn favoriete kleur maar toch worden het er steeds minder in onze roedel en ik denk dat we niet snel een merle pup aanhouden.

DE is net een verbod bezig in de sport, die horen ook de klok luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Met een groep mensen zijn we bezig om bewijs te leveren dat merle niet per definitie ongezond is maar zoals je van de Duitsers verwacht zijn ze nogal standvast en eigenwijs.

Na Duitsland zullen vast landen volgen, als ze dan daadwerkelijk niet meer welkom zijn in de sport staan we 1-0 achter... Een risico wat de overweging waard is.

Tja, waarom wil je überhaupt fokken op een kleur die blijkbaar zoveel problemen voor de dieren veroorzaakt?
Ik vind dat Duitsland helemaal gelijk heeft. Net zoals dat je niet moet willen fokken met paarden met pssm1 bijvoorbeeld, moet je dat ook met honden niet willen.


PSSM en merle is echt niet te vergelijken.
Als je het zo zou zien, zou je helemaal niet meer met Overo moeten fokken omdat Overo x Overo OLWS veulens kan geven. Echter als je kleur test, kan je prima met Overo's fokken. Dat is net als bij merle.

Little_gift je bent iig overtuigd van jezelf :') :7