merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 12:02

Gewoon even iets wat ik me afvraag: het valt me (hier in de buurt) op dat er steeds meer merle teckels rondlopen. Is dat soms een nieuwe hype? Iemand?
Nou heb ik niet persee iets met teckels en weet ik er ook niet heel veel van, wist dus ook niet dat merle uberhaupt is toegestaan bij teckels, maar wat ik wel weet is dat merle(x merle dan) bij dieren flinke gezondheidsproblemen kan geven..... :\

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:04

Wat is dan precies je probleem hiermee? Merle is gewoon een toegestane kleur bij het FCI en een goede fokker zal nooit merle x merle doen.

Ik ga dan weer over m'n nek van die merle Franse bulldoggen, Engelse bulldogen of keeshondjes :r

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110838
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:05

Kaus schreef:
Ik ga dan weer over m'n nek van die merle Franse bulldoggen, Engelse bulldogen of keeshondjes :r


Sowieso hebben (Franse) bulldoggen al genoeg gezondheidsproblemen.
Daar heb je merle niet eens voor nodig :=

Lukasje
Berichten: 11352
Geregistreerd: 06-01-15

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:21

Je ziet dat merle idd erg vaak tegenwoordig! Dat valt ook op marktplaats en 2ehands op, sites waar vaak broodfokkers op adverteren.

mvdbijl

Berichten: 3683
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:22

Die hype is denk ik al over zijn top heen, mensen moesten weer wat anders..

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 12:26

Kaus schreef:
Wat is dan precies je probleem hiermee? Merle is gewoon een toegestane kleur bij het FCI en een goede fokker zal nooit merle x merle doen.

Ik ga dan weer over m'n nek van die merle Franse bulldoggen, Engelse bulldogen of keeshondjes :r


Waar zeg ik dat ik een probleem heb?? Of mag ik niet zeggen dat ik niet persee iets met teckels heb? Heb er ook niets tegen hoor, en ga pas ergens van over mijn nek als het het welzijn gaat raken.
Het valt me gewoon op en ik vraag het me af. Of het een toegestane kleur is en goede fokkers nooit merle x merle zullen doen geloof ik zo, maar zodra iets mode wordt kun je wel raden wie ermee aan de haal gaat toch?

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:28

Ik snap de noodzaak niet zo om een topic erover te openen. Doe je dat dan ook met merle Aussies? Of andere rassen waarbij merle een toegestane kleur is?

kiwiwitje

Berichten: 20140
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:31

Ach t komt inmiddels zelfs in staffie mixen voor. Als er zorgvuldig mee omgegaan word is er weinig mis mee. Maar niet iedereen fokt even zorgvuldig

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 12:35

Waarom zo aangebrand reageren? Er is geen noodzaak om een topic te openen, ik vroeg het me gewoon af. Niet meer, niet minder.

KimD

Berichten: 20470
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:39

Merle fokken is niks nieuws, het is altijd heel hype-achtig geweest omdat het anders dan anders zien. Jammer genoeg zijn er ook heel veel mensen die er misbruik van maken en precies nul idee hebben waar ze mee bezig zijn als ze merle fokken. Merle fokken is een precies en delicaat werkje en ik ben absoluut voor de verplichting van merle-testen bij iedere pup uit een merle combinatie. Dat zou al veel ellende voorkomen. Veel mensen herkennen een merle hond niet altijd omdat het niet altijd de zictbare merle-kenmerken geeft. Dus er wordt veel MM gefokt onbewust met alle ellende van dien.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 12:39

kiwiwitje schreef:
Ach t komt inmiddels zelfs in staffie mixen voor. Als er zorgvuldig mee omgegaan word is er weinig mis mee. Maar niet iedereen fokt even zorgvuldig


ja klopt, die zie ik op fb nu heel veel voorbij komen. Aangeprezen om dat bijzondere kleurtje. Geldt ook voor blauw trouwens. Ik vind het eerlijk gezegd ook best wel mooi allemaal, daar niet van, al zou kleur het laatste zijn waar ik bij een hond naar kijk.

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:45

Het viel mij ook op dat ze ineens vrij veel voor kwamen. Inderdaad een modeverschijnsel. Zo had je vroeger ook bijna geen merle border collies en lopen ze nu overal..

Koper

Berichten: 30390
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:53

Kaus schreef:
Ik snap de noodzaak niet zo om een topic erover te openen. Doe je dat dan ook met merle Aussies? Of andere rassen waarbij merle een toegestane kleur is?

Zeg, doe es rustig? Er wordt op bokt over elke scheet een topic geopend. Als iemand zich nou afvraagt of een bepaalde kleur ineens mode is bij een ras. Leg dan eens uit waarom diegene daar níét een topic over zou openen?

Ik heb nog nooit van merle teckels gehoord. En ik geloof het direct als mensen zeggen dat het mode is. Ieder z'n meug. Zal wel zo ongeveer hetzelfde zijn als dat er mensen paarden proberen te fokken met een bepaald kleurtje. Is dat erg? Ja of nee. Ja, als kleur het enige doel is. Nee als je een correct, gezond dier fokt met als bonus de gewenste kleur.

Warboel
Berichten: 14706
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:55

If it ain’t doodled it’s merled :')

Bijzondere kleurtjes zijn nou eenmaal altijd populair helaas. Zie je bij paarden toch ook.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:11

Kaus schreef:
Wat is dan precies je probleem hiermee? Merle is gewoon een toegestane kleur bij het FCI en een goede fokker zal nooit merle x merle doen.

Ik vind het een heel redelijk bezwaar. Merle X merle geeft doffe ellende.
En zolang er bosjes honden met een merle gen rondlopen zal dat gebeuren (en breek me de bek niet open over de "goede fokkers").
Een imo te hoge prijs voor een modekleurtje...

jitskenienke

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-13

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:22

Sorry, ik ben een leek kwa fokken.. Laat staan de kleuren. Ik ben al heeeeeeeeel lang verlieft op merle teckels en zou er graag ook 1 in de toekomst willen. (ook de niet merle teckels ben ik echt gek op)

Wat voor doffe ellende geeft dat? Altijd handig om te weten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:23

jitskenienke schreef:
Sorry, ik ben een leek kwa fokken.. Laat staan de kleuren. Ik ben al heeeeeeeeel lang verlieft op merle teckels en zou er graag ook 1 in de toekomst willen. (ook de niet merle teckels ben ik echt gek op)

Wat voor doffe ellende geeft dat? Altijd handig om te weten..
O.a. gehoor- en oogafwijkingen. Hier staat er wat meer over uitgelegd: https://en.wikipedia.org/wiki/Merle_(dog_coat)#Health_issues

jitskenienke

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:24

Mkango schreef:
jitskenienke schreef:
Sorry, ik ben een leek kwa fokken.. Laat staan de kleuren. Ik ben al heeeeeeeeel lang verlieft op merle teckels en zou er graag ook 1 in de toekomst willen. (ook de niet merle teckels ben ik echt gek op)

Wat voor doffe ellende geeft dat? Altijd handig om te weten..
O.a. gehoor- en oogafwijkingen. Hier staat er wat meer over uitgelegd: https://en.wikipedia.org/wiki/Merle_(dog_coat)#Health_issues



dankje!

Babootje

Berichten: 26454
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:36

Ik ben benieuwd of dit een zelfde soort gen is dat bij paarden de bijzondere tekening van apaloosa's geeft. In dat paardenras speelt ook een erfelijke vorm van maanblindheid.

KimD

Berichten: 20470
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:41

Mkango schreef:
jitskenienke schreef:
Sorry, ik ben een leek kwa fokken.. Laat staan de kleuren. Ik ben al heeeeeeeeel lang verlieft op merle teckels en zou er graag ook 1 in de toekomst willen. (ook de niet merle teckels ben ik echt gek op)

Wat voor doffe ellende geeft dat? Altijd handig om te weten..
O.a. gehoor- en oogafwijkingen. Hier staat er wat meer over uitgelegd: https://en.wikipedia.org/wiki/Merle_(dog_coat)#Health_issues


Nee hoor, dit klopt niet.

De ellende ontstaat alleen bij MM merle kruisingen. Een correct gefokte merle is even gezond als een tricolor, bruine of een andere kleur van de regenboog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:01

KimD schreef:
Mkango schreef:
O.a. gehoor- en oogafwijkingen. Hier staat er wat meer over uitgelegd: https://en.wikipedia.org/wiki/Merle_(dog_coat)#Health_issues


Nee hoor, dit klopt niet.

De ellende ontstaat alleen bij MM merle kruisingen. Een correct gefokte merle is even gezond als een tricolor, bruine of een andere kleur van de regenboog.
Daar zijn dus twijfels over, maar jitskenienkes vraag ging over homozygoot merle en daarover geeft het Wiki-artikel prima uitleg.

KimD

Berichten: 20470
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:08

Mkango schreef:
KimD schreef:

Nee hoor, dit klopt niet.

De ellende ontstaat alleen bij MM merle kruisingen. Een correct gefokte merle is even gezond als een tricolor, bruine of een andere kleur van de regenboog.
Daar zijn dus twijfels over, maar jitskenienkes vraag ging over homozygoot merle en daarover geeft het Wiki-artikel prima uitleg.


Er valt niet veel te twijfelen, dit is gewoon X'jes & Y'tjes, basis biologie. Gezondheidsproblemen gerelateerd aan Merle zijn terug te herleiden aan de combinatie van ouderdieren. Een goede Merle combinatie levert per definitie geen gezondheidsproblemen op gerelateerd aan de kleur.

Mensen dienen hun kennis te verbeteren in basis wat betreft Merle, dan verdwijnen die twijfels vanzelf. Want zoals ik al zei, veel mensen herkennen een Merle niet eens correct en daar zit het probleem van veel ongezonde Merle honden. Een Mm hond heeft geen klachten gerelateerd aan het feit dat hij Merle is.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:00

Zoals bij alle rassen: ga voor een rashondje met een stamboom van een goede fokker, dan weet je dat alle gezondheidstests gedaan zijn. Een double-dapple/double-merle zul je daar niet aantreffen. Problemen krijg je toch wel, waarom zou je ze kopen....

Wil je een teckel in een bijzonder kleurtje zonder genoemd risico: overweeg een gestroomde (brindle)

Dreamboy

Berichten: 2485
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:14

Kaus schreef:
Ik snap de noodzaak niet zo om een topic erover te openen. Doe je dat dan ook met merle Aussies? Of andere rassen waarbij merle een toegestane kleur is?


Flesje azijn gedronken of zo? Als een onderwerp je niet interesseerd dan open je het topic toch gewoon niet? Je bent niet verplicht om te reageren.

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:18

Margreet schreef:
Zoals bij alle rassen: ga voor een rashondje met een stamboom van een goede fokker, dan weet je dat alle gezondheidstests gedaan zijn. Een double-dapple/double-merle zul je daar niet aantreffen. Problemen krijg je toch wel, waarom zou je ze kopen....

Wil je een teckel in een bijzonder kleurtje zonder genoemd risico: overweeg een gestroomde (brindle)


Mwah sommige rassen hebben de gezondheidsproblemen zo ongeveer in de rasstandaard opgenomen. "Mooi" korte neuzen etc :o