Katten en balkons

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:54

Wij zijn op dit moment aan het kijken voor een kattenkoppel, ook balkon.
Kattennetten heb je ook in dat doorzichtige spul, met telescooppalen waardoor de klus snel geklaard is. Maar we zijn niet van plan het hele balkon te doen. In plaats daarvan een kleine afgezette uitloop, en het andere deel daarvoor gaan ze aan de lijn.
Hier mag je niets boren of aanhangen, dus die telescoop palen zijn de enige optie.

Maar ik zie dat er al veel soortgelijke reacties waren hier in het topic.

Tuigje dus leren kennen, en met iets positiefs verbinden. Tuigje zal dan leuker zijn, ook al omdat het lekker in de zon liggen zal zijn.

Misschien zijn er opties om niet heel het balkon af te zetten maar een uitloopje te maken, en de rest van je balkon aan tuigje te doen?
1 of 2 katten maakt daar een groot verschil, eventueel een kat die niet goed andere verdraagt in huis nemen?

Maar snap de moeilijkheid wel. Laat het misschien even rusten en dan later nog eens overdenken. En misschien komt in de tussentijd wel de geschikte kat langs.

Soepblik
Berichten: 1161
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Katten en balkons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:56

Wij wonen in een huis met twee balkons, maar poeslief (en dit is een zeer energieke) heeft nooit de moeite genomen om op het randje te springen. Blijft uit zichzelf gewoon op de grond. Ze zijn niet (allemaal) achterlijk, wellicht speelt dat een rol.

Koper

Berichten: 30339
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:54

Soepblik schreef:
Wij wonen in een huis met twee balkons, maar poeslief (en dit is een zeer energieke) heeft nooit de moeite genomen om op het randje te springen. Blijft uit zichzelf gewoon op de grond. Ze zijn niet (allemaal) achterlijk, wellicht speelt dat een rol.

Dit is dus ook mijn ervaring. Met balkons nooit raar gedoe gehad. Juist mét balkon kunnen ze de nieuwsgierigheid en energie een beetje kwijt en doen ze geen gekke dingen. Ik heb nu bijna 20 jaar katten van mezelf, en vroeger thuis hadden we ook katten en balkons. Dat was voordat mensen gaas of netten op hun balkons gingen spannen. En echt nog nooit dat er een kat van een balkon gemieterd is. Dan heb je het over verschillende katten en balkons, van breed balkon over de hele breedte van de woning tot 1 x 2 meter, en over rustige tot energieke katten.

Je kunt ook té voorzichtig zijn, zeg maar.

ryukapple

Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:05

Koper schreef:
Soepblik schreef:
Wij wonen in een huis met twee balkons, maar poeslief (en dit is een zeer energieke) heeft nooit de moeite genomen om op het randje te springen. Blijft uit zichzelf gewoon op de grond. Ze zijn niet (allemaal) achterlijk, wellicht speelt dat een rol.

Dit is dus ook mijn ervaring. Met balkons nooit raar gedoe gehad. Juist mét balkon kunnen ze de nieuwsgierigheid en energie een beetje kwijt en doen ze geen gekke dingen. Ik heb nu bijna 20 jaar katten van mezelf, en vroeger thuis hadden we ook katten en balkons. Dat was voordat mensen gaas of netten op hun balkons gingen spannen. En echt nog nooit dat er een kat van een balkon gemieterd is. Dan heb je het over verschillende katten en balkons, van breed balkon over de hele breedte van de woning tot 1 x 2 meter, en over rustige tot energieke katten.

Je kunt ook té voorzichtig zijn, zeg maar.


Hier een vriend waar de kat dus wel van het balkon is geflikkerd en de kat heeft het niet overleefd (en flink geleden ook want niet op slag dood) ging 4 jaar goed tot het dus mis ging. Dus zelf zou ik dat risico nooit nemen.

Rot ts maar snap je besluit en vind het goed dat je het beste met een mogelijke kat voor hebt. Hopelijk kunnen jullie in de toekomst alsnog voor een kat gaan

NorwayFjord

Berichten: 3175
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:29

Tsja ik zou zelf ook echt nooit het risico nemen om een balkon niet af te zetten, ken meerdere mensen waarbij kat ontsnapte (naar balkon van buren) en ook 1 waarbij de kat naar beneden is gevallen en is overleden. Het zal maar mis gaan, ik zou dat mezelf nooit vergeven met de wetenschap dat er oplossingen voor zijn.

Jammer dat het zoveel stress geeft TS, hopelijk vind je ooit een fijne oplossing :)

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 00:22

Ik laat mijn kat (onder toezicht) op het balkon. Deze is niet cat-proof. Ze is echter geen springer. Gaat vaak lekker in het zonnetje liggen. Wanden zijn van glas dus ze hoeft ook niet te springen om iets te kunnen zien.

Ons balkon is “losstaand” dus kan geen net in de hoogte ophangen. Heb nu wel het plan om dan een net over het balkon heen te spannen. Zelf zitten we er nooit, en dan hoef ik haar ook niet continue in de gaten te houden. Wil wel iets met clips zodat ik de was eventueel nog op het balkon kan drogen. En heb al helemaal bedacht om kattengras te planten.

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Katten en balkons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:07

Als ik mijn balkon niet zou kunnen of mogen afzetten zou ik de kat niet op het balkon laten. Is een hordeur geen optie? En hem dus gewoon binnenhouden, evt. tuigje aanwennen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 12:31

Koper schreef:
Soepblik schreef:
Wij wonen in een huis met twee balkons, maar poeslief (en dit is een zeer energieke) heeft nooit de moeite genomen om op het randje te springen. Blijft uit zichzelf gewoon op de grond. Ze zijn niet (allemaal) achterlijk, wellicht speelt dat een rol.

Dit is dus ook mijn ervaring. Met balkons nooit raar gedoe gehad. Juist mét balkon kunnen ze de nieuwsgierigheid en energie een beetje kwijt en doen ze geen gekke dingen. Ik heb nu bijna 20 jaar katten van mezelf, en vroeger thuis hadden we ook katten en balkons. Dat was voordat mensen gaas of netten op hun balkons gingen spannen. En echt nog nooit dat er een kat van een balkon gemieterd is. Dan heb je het over verschillende katten en balkons, van breed balkon over de hele breedte van de woning tot 1 x 2 meter, en over rustige tot energieke katten.

Je kunt ook té voorzichtig zijn, zeg maar.


Tja, het kan altijd natuurlijk.
Mijn moeder had ooit een nestje Maine Coons en eentje is naar een appartement op 4 hoog verhuisd.
Een paar maanden later kreeg ze een telefoontje van de eigenaresse die in tranen vertelde dat de poes van het balkon gevallen was en haar nekje had gebroken.
Het kan altijd gebeuren helaas. De vraag is of je het risico wilt nemen.

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Katten en balkons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:07

er is bij mij ooit een kat van 2 hoog uit een raam naar beneden gesprongen (was een ontsnapper) en die heeft er niets aan overgehouden. Alleen het weer vangen was een heel gedoe.
Mijn huidige Turkse Van is te lui om enige actie te ondernemen, maar mag niet meer op het balkon omdat ze wellicht hooikoorts heeft

jiehaaa

Berichten: 5073
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:34

leeslampje schreef:
Lang nadenken… en besloten dat ik toch voor plan B ga: er komt voorlopig geen kat :n

Afzetten van het balkon is de beste oplossing, maar mag niet. En ik heb op dit moment geen energie om dat toch met m’n verhuurder te bespreken (misschien later een keer). En ik acht die kans van slagen super klein.

En alle alternatieve opties vind ik best oké tot heel goed, maar ik merk dat het me toch teveel stress geeft. En dat ik dan continu in meer of mindere mate bang ben dat het mis gaat.

Kortom ik durf het niet aan :n


Ik snap je, en vind het voor nu een heel verstandig besluit. Maar wel balen! :(:)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:33

Cayenne schreef:
Verhuizen! :D
Maar even serieus: Wat jammer dat het kattennet niet mag van de verhuurder. Is dat vanwege het aangezicht?
Ik zou de gok echt niet nemen.. Er zijn genoeg katten die dat helaas niet meer kunnen navertellen.
Misschien is een rollensysteem een optie? Die zijn er wel voor schuttingen maar misschien werkt het ook op een balkon.


Wauw wat een mooi systeem! Maar wat mij betreft voor een schutting in een tuin. En niet op een balkon. Ik ben bang dat er dan juist daardoor ongelukken gebeuren.
Welke verdieping zit je, ts?

Marjo

Berichten: 37293
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:48

Ik heb mijn balkon niet bijzonder afgeschermd. Een van de twee wilde wel over de balustrade lopen dus ik heb aan een kant spikes geplakt waardoor ze er niet meer op kan, en dat helpt voldoende. Daarnaast ben ik er altijd bij als ze op het balkon zitten, dus dan kan ik ze mooi in de gaten houden.

Ik vind het veel te leuk om ook vogeltjes op het balkon te krijgen, dus dan wil ik geen kooi maken...

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:52

Koper schreef:
Soepblik schreef:
Wij wonen in een huis met twee balkons, maar poeslief (en dit is een zeer energieke) heeft nooit de moeite genomen om op het randje te springen. Blijft uit zichzelf gewoon op de grond. Ze zijn niet (allemaal) achterlijk, wellicht speelt dat een rol.

Dit is dus ook mijn ervaring. Met balkons nooit raar gedoe gehad. Juist mét balkon kunnen ze de nieuwsgierigheid en energie een beetje kwijt en doen ze geen gekke dingen. Ik heb nu bijna 20 jaar katten van mezelf, en vroeger thuis hadden we ook katten en balkons. Dat was voordat mensen gaas of netten op hun balkons gingen spannen. En echt nog nooit dat er een kat van een balkon gemieterd is. Dan heb je het over verschillende katten en balkons, van breed balkon over de hele breedte van de woning tot 1 x 2 meter, en over rustige tot energieke katten.

Je kunt ook té voorzichtig zijn, zeg maar.



Mijn vriendin heeft al heel lang katten. Zij woont op drie hoog en heeft twee balkons. Niets afgezet. Het gaat meestal goed, maar toch is er een keer een kat naar beneden gevallen.
Ze laat de katten overigens altijd overdag naar buiten (ze gaan gewoon door het trappenhuis) en roept ze om 18:00 uur binnen. Katten zijn niet anders gewend en komen altijd.
Ze woont aan een drukke weg, dus wil ze snachts niet buiten. Overdag zijn ze zo slim om de drukke weg niet over te steken, maar juist als het snachts en in de vroege ochtend stil en donker is, wordt het gevaarlijk.
De kat die van het balkon viel had inwendige bloedingen.
Dat was wel behoorlijk ernstig. Maar het is inderdaad een afweging van het risico.
Katten altijd binnen houden of alleen maar aan een tuigje zou voor mij teveel inperking van hun vrijheid/welzijn zijn.
(en dat zeg ik terwijl ik me af en toe erger aan de hoeveelheid loslopende katten in de buurt :D )

Marjo

Berichten: 37293
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:55

Nikass schreef:
Katten altijd binnen houden of alleen maar aan een tuigje zou voor mij teveel inperking van hun vrijheid/welzijn zijn.
(en dat zeg ik terwijl ik me af en toe erger aan de hoeveelheid loslopende katten in de buurt :D )


Ligt echt totaal aan je kat. Ik heb er twee op een balkon die echt niet dagelijks op mijn balkon lopen. Ik durf te wedden dat ze zich helemaal happy voelen :D

Het zijn twee Birmanen, rustige katten die ook niet avontuurlijk zijn. Loki heeft buiten zelfs een beetje hoogtevrees geloof ik (ze klampt zich extreem vast als ik haar oppak).

Ik zou doodsbenauwd zijn dat ze gejat worden of aangereden. En ik vind het echt not-done om katten onbeperkt buiten te laten lopen. Ze richten zoveel schade en overlast aan :=

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:59

Voor mij staat er dan ook ;)

Marjo

Berichten: 37293
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:03

Nikass schreef:
Voor mij staat er dan ook ;)

En toch zit daar altijd low key een oordeel aan vast richting mensen die dat niet doen. Daarmee probeer ik enkel duidelijk te maken dat het echt niet voor elke kat noodzakelijk is om naar buiten te gaan :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 14:08

Dat is prima, dat is jouw mening.
Ik heb geen mening over alle katten, ik heb een mening over een dier gerelateerd aan mij.

leeslampje

Berichten: 1128
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 14:28

Weer veel reacties zie ik.

Iemand schreef dat je te voorzichtig kan zijn: klopt hoor. Maar ik durf het risico toch niet te nemen :o Ik woon op de 5e etage en een val of sprong naar beneden kan haast niet goed aflopen.

Een kat die alleen binnenruimte gewend is, is misschien nog wel een optie als die op mijn pad komt. Maar ik ga voorlopig even niet actief op zoek naar een huisdiertje.

Als er al een kat komt (en dat is voorlopig dus niet het geval), zal de mijne sowieso niet los/onbeperkt buiten komen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 14:49

Oooh 5 hoog :=
Nee zou ik ook nooit durven :n

leeslampje

Berichten: 1128
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 20:24

Update: als je het los laat, komt het vaak ineens vanzelf goed :)

Deze oudere kater kwam op mijn pad. En zocht een huisje. Een echte binnenkat, die geen buiten of balkon gewend is en daar ook geen behoefte aan lijkt te hebben. Perfect voor mijn huisje dus. Mijn vader heeft een hordeur geknutseld om te voorkomen dat ie het balkon op gaat wanneer ik de deuren open zet.

<3

Afbeelding

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Katten en balkons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:10

Wat een leukerd en mooi opgelost zo. Kan je toch lekker van een kat genieten en andersom waarschijnlijk ook!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Katten en balkons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:30

Oh wat fijn TS! Echt super nieuws dit! Voor jullie beide een mooie oplossing. Knappe kater is het!
Heel blij voor jullie :D

ElCid

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:42

leeslampje schreef:
Net of gaas plaatsen zonder te boren, mag niet van de VVE (o.a. vanwege aangezicht idd). Nu wil ik best burgerlijk ongehoorzaam zijn en spreekt zo'n soort net/kooi achtige constructie me wel aan. Maar durf ik dat zonder plan B voor het balkon? Want was als alles toch weg moet? Arme poezel is dan al aan buiten gewend.


Er bestaan ook "onzichtbare" katten netten. Die zijn weliswaar wat minder stevig maar stevig genoeg. Ik zie dat je al een oplossing hebt en een hele leuke kat ;-) maar wie weet voor de toekomst. https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... net/365476