Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16731
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 17:03

daffodil schreef:
Ik vind mijn eigen hond echt mega irritant en schaam me dood soms....ik doe heel hard mijn best maar mijn Leipe Lowietje doet zijn naam eer aan. Soms op een grappige manier maar aan de riem dus niet. Los is ie beste vrienden met iedereen maar als ie vast zit, moet hij de hele wereld verdedigen.

Wat niet helpt is dat ie een ZMLH is, een zeer moeilijk lerende hond met een hersenbeschadiging, misschien wel twee ook. Hij heeft een aanrijding overleefd als pup waar waarschijnlijk al wat schade is ontstaan en hij is twee jaar geleden een oog kwijtgeraakt door een interne bloeding. Ik gok, gezien het gedrag erna, dat ook daar weer iets niet helemaal goed gegaan is.

En dat maakt het dus zo moeilijk. Niets komt blijvend aan en hij snapt het gewoon echt niet. Ik los het nu op door hem een tuig aan te doen en m bij extreme uitvallen voor te zijn door m half de lucht in te tillen. Dat zorgt er in ieder geval voor dat ie er als het ware uitgesnapt wordt. En soms gaat het wel goed, dan beloon ik m extreem maar kom ik dezelfde hond een uur later tegen, kan het gewoon gierend fout gaan.

De andere is er eentje die helemaal niet van andere honden houdt dus die blijft sowieso op afstand. Dat is soms wel grappig om te zien. Bij ons mogen honden los op de ijsbaar (als er niet geskeelerd wordt) en er is de regel dat degene die er als eerste loopt bepaalt of honden los of vast zijn. Dus als er een hond aan de lijn loopt, laat jij je hond ook niet los en andersom.

Lowie rent overal op af, liefst met geluid maar dat gaat altijd goed. Kruimeldief rent overal van weg en komt alleen naar mensen......maar daar gaat het dus altijd goed.


Ik denk dat je wel wat positiever/anders over je hond LL mag gaan denken ;)
De ongelukken hebben misschien eea beschadigd, maar waarschijnlijk vooral ervoor gezorgd dat je hond, nog meer dan een hond normaal ook wil, controle wil hebben.
En aan de lijn lopen is geen controle.
Als je gaat investeren in je hond meer controle geven, en de emotie achter het uitvallende gedrag beïnvloeden, dan kun je een heel eind komen. Je hoeft je niet te schamen voor je hond. Heel veel baasjes & honden hebben dit probleem.
Google op Monique Bladder en uitvallende hond en je kunt er gratis een heleboel waardevolle artikelen over lezen.

Lugea heel herkenbaar!
Waarom zijn mensen de algemene fatsoensnormen toch verleerd?

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:33

Ah Nikass, ik vind m ook superlief en leuk behalve aan de riem. Moet zeggen dat ik net terug ben van een groot rondje en als ik ze zie aankomen, kan ik het meestal redden door m uit te leggen dat het misschien wel eens een vriend kan zijn. Hij reageert gewoon ook erg sterk op mij en daar ben ik me vaak onvoldoende van bewust. Ik ben ook druk, licht hysterisch zo nu en dan en wild in mijn hoofd. Dus helemaal kwalijk nemen kan ik het hem ook niet. Ben ik er met mijn hoofd bij en loop ik bewust richting een andere hond, gaat het steeds beter best goed. Valt ie alsnog uit, zet ik m stil en moet ie wachten tot ze gepasseerd zijn. Dat is tot nog toe de meest redelijke oplossing.

Thanks voor je tips, ik ga eens even googlen!

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:15

Hier ook 2 teckels, broer en zus, die als pups van een klein jaar oud door een Mechelse herder gegrepen zijn. Broetje was kantje na dood (drain van zijn buik tot zijn rug), zusje "slechts" 3 hechtingen. Sindsdien zijn ze bang en ik heb er zelf ook een trauma aan over gehouden.

Nu zijn we zo gelukkig dat we aan de rand van een bos op de Veluwe wonen. Het is daar verboden je hond los te laten. Verderop in het dorp is een losloopgebied waar wij dus niet komen. Maar ook op de plekken waar het niet mag - zelfs nu terwijl er hertenkalfjes zijn- laat het gros van de mensen zijn hond gewoon los. Ik haat het maar maak maar een bocht.

Nikass

Berichten: 16731
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 07:59

Ja ik sprak een tijdje terug een man met twee leuke mix honden, aardige man. Hij wandelde met zijn honden op de Veluwe vertelde hij. Hij vertelde ook dat hij zijn honden gewoon los liet. Ja ze gingen wel eens achter de reeën aan, maar hij zag er de ernst niet van in, want "ze komen gewoon weer terug"
Ik dacht daar later over na; is het ook een soort naïviteit?

Wat erg van je teckels!
Dan wordt je wel even zonder pardon iets ontnomen ;(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34664
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:47

Mensen zouden veel meer kennis moeten hebben van wild, een ree dat verstoord wordt ervaart sowieso stress. En als hij dan ook nog wordt opgejaagd, hoeft het niet eens aangevallen te worden door de hond, kan dan indirect toch tot de dood leiden. Omdat het ree de weg opschiet. Of omdat het simpelweg overlijdt door een teveel aan stress. Ze zijn heel gevoelig daarvoor.

Femke_Tweety

Berichten: 11995
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 10:08

En als je dat uitlegt krijg je het antwoord;

'Wat kan mij die ree schelen'.

Tsja, dan ben je wel uitgel*lt zeg maar.

Been there, done that, didn't like it.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41627
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 10:14

Samenvatting. Veel mensen zijn eigenlijk gewoon poedersuiker :').

MyWishMax

Berichten: 25338
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 10:38

Daarom loop ik op zulke plekken niet eens graag aan de lijn dan := blijft toch een roofdier dat rond loopt. Voor die reeën maakt een lijn niet uit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34664
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 10:46

Jawel, die lijn maakt wel degelijk verschil :j . Ik zie een ree vaak eerder dan mijn hond. Aan de lijn kan ik haar bij me houden. Er is dan minimale verstoring. Want verstoring heb je toch, zodra je door het wild gespot bent.

Ik kom op de Veluwe de plekken waar ik loop eigenlijk nooit loslopende honden tegen waar het niet mag. Maar wellicht verschilt dat ook per plek. Ik kom waar ik wandel uberhaupt weinig andere mensen met honden tegen op de Veluwe.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:30

_San87_ schreef:
Samenvatting. Veel mensen zijn eigenlijk gewoon poedersuiker :').


Daar komt het inderdaad wel op neer ja :j

higgins

Berichten: 1138
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:49

Ik lees net dat in Renkum een gebied verboden voor honden word
Het was aanlijn, maar omdat mensen zich er niet aan hielden is het nu verboden
Gaat om het klompenpad ...

Ik ken het niet, maar ken wel iemand die hier flink van baalt

Zoolgangster

Berichten: 9647
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:53

higgins schreef:
Ik lees net dat in Renkum een gebied verboden voor honden word
Het was aanlijn, maar omdat mensen zich er niet aan hielden is het nu verboden
Gaat om het klompenpad ...

Ik ken het niet, maar ken wel iemand die hier flink van baalt


En dat is dus te danken aan al die mensen die toch hun hond los laten lopen, of de paden afgaan met hun hond, aangelijnd of niet.

Nikass

Berichten: 16731
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:00

Femke_Tweety schreef:
En als je dat uitlegt krijg je het antwoord;

'Wat kan mij die ree schelen'.

Tsja, dan ben je wel uitgel*lt zeg maar.

Been there, done that, didn't like it.


Nou die ervaring heb ik niet zozeer, maar wel dat mensen zoiets hebben van "ach dat zal wel meevallen"
Ik denk dat er zeker ook mensen zijn die er willens en wetens lak aan hebben, maar toen ik zelf twintig was en mijn eerste hond nooit jaagde en met kippen, katten, konijnen samen kon, leek mij dat (dat ze wild verstoren) ook wat overdreven.
Mijn gebrek aan ervaring in combinatie met mijn "modelhond", maakte dat het niet echt in mij opkwam dat honden "zoiets deden".
Pas na ervaring met andere honden en toen ik een hond kreeg die zo ongeveer alle andere diersoorten als potentiële prooi zag, begon ik in te zien waarom al die bordjes met "honden aan de lijn" in elk bos stonden.

Als ik dit zo schrijf denk ik ook, jeetje was ik zo naïef?
Ja blijkbaar. Destijds stond er ook nooit een incident in de krant en sm bestond nog niet.

Natuurlijk ben ik van mening dat je nu beter kunt weten. Op internet is er voldoende informatie over. Maar míjn ervaring is dat mensen óók niet op internet grasduinen over hondengedrag, maar nog altijd uitspraken doen die al twintig jaar achterhaald zijn. Het gros van de hondenbezitters weet niets over hoe een hond leert, waarom een hond doet wat hij doet. Laat staan hoe om te gaan met gedrag.
Begrijp me niet verkeerd, dat ontslaat een hondeneigenaar niet van zijn verantwoordelijkheid, integendeel.
Maar zou er niet ergens anders op moeten worden ingezet dan alleen bekeuren voor het overtreden van de regels?

Zoolgangster: en vergeet niet de mensen die geen poep opruimen. Ik denk dat het zeer veel ergernis zou schelen als iedereen dat gewoon eens wèl zou doen.
Hier in de buurt wordt een park aanlijn ipv los omdat mensen hebben geklaagd over hondenpoep.
Nou vind ik dat altijd een beetje een misvatting; alsof mensen die hun hond aangelijnd hebben wèl poep opruimen en loslopers niet...
Maar dat is een andere discussie. Feit is wel dat mensen die overlast veroorzaken het voor anderen verpesten.

Avalanche

Berichten: 16034
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:02

higgins schreef:
Ik lees net dat in Renkum een gebied verboden voor honden word
Het was aanlijn, maar omdat mensen zich er niet aan hielden is het nu verboden
Gaat om het klompenpad ...

Ik ken het niet, maar ken wel iemand die hier flink van baalt

Daar hebben ze het zelf naar gemaakt waarschijnlijk. Totaal geen medelijden mee.

Nikass

Berichten: 16731
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:06

higgins schreef:
Ik lees net dat in Renkum een gebied verboden voor honden word
Het was aanlijn, maar omdat mensen zich er niet aan hielden is het nu verboden
Gaat om het klompenpad ...

Ik ken het niet, maar ken wel iemand die hier flink van baalt


Ik dacht dat klompenpaden sowieso altijd verboden waren voor honden.


Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25338
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:48

SusanH schreef:
Jawel, die lijn maakt wel degelijk verschil :j . Ik zie een ree vaak eerder dan mijn hond. Aan de lijn kan ik haar bij me houden. Er is dan minimale verstoring. Want verstoring heb je toch, zodra je door het wild gespot bent.

Ik kom op de Veluwe de plekken waar ik loop eigenlijk nooit loslopende honden tegen waar het niet mag. Maar wellicht verschilt dat ook per plek. Ik kom waar ik wandel uberhaupt weinig andere mensen met honden tegen op de Veluwe.


Daarom zeg ik ook dat ik het niet doe aan de lijn. Bij mijn honden maakte los of aan de lijn niet uit, die gaan niet achter wild aan en niet van het pad af. Dus voor het wild zelf geen verschil, maar alsnog wel een roofdier dat rondloopt en dus stoort.

Je zegt zelf al dat er ook verstoring is als ze je zien. Wat je dan doet moet je zelf weten, ik vermijd zulke stukken dan want er is dan sowieso verstoring als je er loopt en dat doe ik liever niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34664
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:54

O zo. Ik las hem precies andersom.

Hier in de regio is maar 1 klompenpad waar je met de hond mag komen (mits aangelijnd) de andere zijn vanwege neospora sowieso al verboden, omdat je ook langs plekken komt waar koeien lopen.

higgins

Berichten: 1138
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 13:16

Nikass schreef:
higgins schreef:
Ik lees net dat in Renkum een gebied verboden voor honden word
Het was aanlijn, maar omdat mensen zich er niet aan hielden is het nu verboden
Gaat om het klompenpad ...

Ik ken het niet, maar ken wel iemand die hier flink van baalt


Ik dacht dat klompenpaden sowieso altijd verboden waren voor honden.


[ [url=m/PZe4mX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nee het staat in de lokale krant, misschien kan je het online ergens vinden
Het was idd verboden gebied ( of niet opengesteld zoals in het artikel staat )
Nu mocht je daar wel wandelen, met de hond aangelijnd, en dat veranderd dus nu naar verboden voor honden


De persoon die ik ken liep daar wel keurig met de hondjes aan de lijn.
Dus voor haar is het echt heel jammer!

higgins

Berichten: 1138
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 13:19

MyWishMax schreef:
SusanH schreef:
Jawel, die lijn maakt wel degelijk verschil :j . Ik zie een ree vaak eerder dan mijn hond. Aan de lijn kan ik haar bij me houden. Er is dan minimale verstoring. Want verstoring heb je toch, zodra je door het wild gespot bent.

Ik kom op de Veluwe de plekken waar ik loop eigenlijk nooit loslopende honden tegen waar het niet mag. Maar wellicht verschilt dat ook per plek. Ik kom waar ik wandel uberhaupt weinig andere mensen met honden tegen op de Veluwe.


Daarom zeg ik ook dat ik het niet doe aan de lijn. Bij mijn honden maakte los of aan de lijn niet uit, die gaan niet achter wild aan en niet van het pad af. Dus voor het wild zelf geen verschil, maar alsnog wel een roofdier dat rondloopt en dus stoort.

Je zegt zelf al dat er ook verstoring is als ze je zien. Wat je dan doet moet je zelf weten, ik vermijd zulke stukken dan want er is dan sowieso verstoring als je er loopt en dat doe ik liever niet.


Maar je vergeet 1 ding
Mensen zien jou hond loslopen, dus die gaan hetzelfde doen
En dan gaan steeds meer en meer mensen het doen
Dat jou hond niets doet, dat is mooi
Maar eigenlijk doet dat er niet toe
Ook als een hond geen centimerer van jou zij afwijkt betekend dat niet dat het voor jouw hond dan een losloop gebied is geworden

De regels gelden voor iedereen

Nikass

Berichten: 16731
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 13:27

Ze komt er dus niet, vanwege het wild ;)

higgins

Berichten: 1138
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 13:29

Nikass schreef:
Ze komt er dus niet, vanwege het wild ;)


Oes
Sorry ik lees te snel door.. :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34664
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 13:49

Als je hier in de regio ergens niet wil komen vanwege wild kun je nergens meer in de natuur wandelen. Er zit hier zoveel. In verstoren heb je ook gradaties. Je kan zo rustig wandelen dat het wild ook rustig van je weg wandelt. Heb je toch verstoring. Of je komt als de spreekwoordelijke olifant in een porceleinkast langs gelopen, dan gaat alles keihard op de loop. Ook dat is verstoring. Maar goed, we gaan wel off topic op deze manier.

Over niet relaxed met een hond, ik schrok van de week toen iemand die ik heel goed ken me vertelde wat die in huis allemaal aan moeten passen vanwege de hond en de voernijd van die hond. En dat met 2 jonge kinderen. Ze had zelf het idee dat ze heel goed bezig was om het te managen maar pfff. Ze kan ook niet relaxed met hem lopen want hij blaft buiten de hele boel bij elkaar. Het leek me zo leuk om samen met haar en haar hondje en die van mij te wandelen maar ze durft bijna niet eens alleen met hem de straat op soms.

MyWishMax

Berichten: 25338
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:00

Daarom, ik heb gewoon mazzel qua jachtinstinct haha. En ze daarnaast dus geleerd om op het pad te blijven en in de buurt. Los hebben of hadden ze iets meer ruimte en helemaal nu met rolstoel is het soms wat onhandig met lange lijn. Heb beide handen nodig en sowieso zijn mijn handen slecht en als ik loop heb ik een heupgordel. Dat is geen succes in stoel :')

En ik ga absoluut niet met rolstoel een losloopgebied in hier := De Veluwe was veel prettiger lopen wat dat betreft. Groter, rustiger en minder verplicht moeten spelen als hond los liep. Maar hier zijn het ook kleine gebieden en word ik in rolstoel ook besprongen of als er wat gebeurd ben ik te traag om in te grijpen. Aan de andere kant, in drukke aanlijngebieden ben ik wel eens hals getackeld door flexi en mensen die niet snapten hoe die werkte. Ik vind het heerlijk riemen, voor honden die luisteren naar hier en mensen die de rem gebruiken :+

Mensen zien mijn hond ook niet loslopen, zoals ik al uitgelegd heb.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 16:38

Nikass schreef:
Destijds stond er ook nooit een incident in de krant en sm bestond nog niet.

Natuurlijk ben ik van mening dat je nu beter kunt weten. Op internet is er voldoende informatie over. Maar míjn ervaring is dat mensen óók niet op internet grasduinen over hondengedrag, maar nog altijd uitspraken doen die al twintig jaar achterhaald zijn. Het gros van de hondenbezitters weet niets over hoe een hond leert, waarom een hond doet wat hij doet. Laat staan hoe om te gaan met gedrag.
Begrijp me niet verkeerd, dat ontslaat een hondeneigenaar niet van zijn verantwoordelijkheid, integendeel.
Maar zou er niet ergens anders op moeten worden ingezet dan alleen bekeuren voor het overtreden van de regels?

Zoolgangster: en vergeet niet de mensen die geen poep opruimen. Ik denk dat het zeer veel ergernis zou schelen als iedereen dat gewoon eens wèl zou doen.
Hier in de buurt wordt een park aanlijn ipv los omdat mensen hebben geklaagd over hondenpoep.
Nou vind ik dat altijd een beetje een misvatting; alsof mensen die hun hond aangelijnd hebben wèl poep opruimen en loslopers niet...
Maar dat is een andere discussie. Feit is wel dat mensen die overlast veroorzaken het voor anderen verpesten.


Mijn vorige hond was ook al dik 20 jaar geleden. Toendertijd werd er over heel veel dingen nog anders gedacht en inderdaad: als je jezelf niet alsnog (opnieuw) inleest blijf je hangen in de verouderde ideeën en materialen (slipketting bijvoorbeeld, en toen zag je nog maar nauwelijks tuigen).

En verder, ik weet niet of dat overal zo is maar hier hoef je op de losloopgebieden geen poep te ruimen, maar verder overal wel. Dat betekent dus ook dat er in aanlijngebied ook gehandhaafd kan worden op niet poepruimen. Dus dat zal er wel achter zitten.

Nikass

Berichten: 16731
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 18:41

Maar dat handhaven op poepruimen is los of aangelijnd toch net zo lastig? Het is maar een kort moment dat je iemand kunt betrappen.
Hier moet je overigens overal poep ruimen. Ik vind dat zelf ook het beste. Alsof het prettig is om in een losloopgebied in de poep te trappen of tegen die hopen aan te kijken.
Alleen als mijn reu met zijn kont in de braamstruik oid gaat zitten laat ik het liggen. En in de bossen wordt het niet overal gedaan. Als het ergens in de bosjes ligt lijkt me dat ook geen ramp. Maar in een park op een grasveld ofzo... Is toch gewoon niet prettig?

In het Amsterdamse bos ben ik wel eens verbaasd aangesproken: "ruim jij dat op...? Je bent in het bos!"
Eh ja, het ligt midden op het pad :)*