Nestje Australian Shepherds gepland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Nestje Australian Shepherds gepland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 17:38

Hoi!

Na lang nadenken en onderzoek te hebben gedaan hebben we besloten met onze lieve aus teef (genaamd Lotje) een eenmalig nestje te fokken.

Nadat ze getest op erfelijke ziektes en aandoeningen zijn we opzoek gegaan naar een geschikte dekreu.

Onze Lot is dol op schapendrijven, naast de paarden rennen, speuren maar kan ook een hele dag lui liggen op de bank. Voor ons een ideale hond. Ze is wat terughoudend naar vreemden dus daarom zochten we een hele sociale reu, die ook van werken houdt maar ook stabiel in zijn gedrag. Lotje is nu 3,5 jaar, 52 cm en 23 kg.

Afbeelding


Verschillende reuen in Nederland bekeken maar was telkens niet helemaal wat we zochten, uiteindelijk in Duitsland terecht gekomen bij een 5 jarige reu. Bij het kijken waren we meteen ondersteboven van zijn lieve, nuchtere karakter, will to please maar ook een uitknop. Er wordt met hem gemantraild en agility is zijn favoriete hobby. Ook zijn mooie nakomelingen gezien en bekeken. Natuurlijk ook of onze honden geen gemeenschappelijke voorouders hebben, bleek van niet :). Deze reu is ook op erfelijke ziektes en aandoeningen getest die voorkomen bij de Aus. Hij is 54 cm en 25 kg.


Afbeelding


Het leek me leuk om een volgtopic te maken. Lotje is nu loops en heeft nog geen ovulatie volgens de progestrontest van vandaag, we hopen dat de dekking volgende week gaat plaatsvinden. Zelf willen we graag 1 pup houden en er hebben zich al 3 geïntresseerde gemeld voor de pups. Ik hoop uiteindelijk op rond de 5 pups maar minder of meer is natuurlijk ook prima. De ouders van de reu zijn red merle en black tri, de ouders van Lotje ook dus er kan van alles uitkomen kwa kleur.We hopen vooral op lieve en gezonde pups <3.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 17-02-23 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33844
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nestje Australian Shepherds gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:46

Wat super leuk! Hopelijk komen er pups bij bokkers terecht dan kunnen we die ook nog volgen! <3

Nimmy

Berichten: 3947
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Nestje Australian Shepherds gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:52

Ik kom in ieder geval puppy knuffelen! Hier helaas geen plaats voor gezinsuitbreiding

Leo

Berichten: 50190
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Nestje Australian Shepherds gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:11

Wat leuk!! Ik volg zeker mee! :) Leuke combi. onze Aus komt van vaders kant ook uit Duitse lijnen.
Hopelijk alleen maar gezonde pups! :)

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Nestje Australian Shepherds gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:25

He wat leuk, ik heb vorig jaar ook een nest bij onze aus gehad van een Duitse reu. Voor ons was dat ook de eerste keer. Ik ga zeker volgen.

Veel succes met alle voorbereidingen.

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 19:32

Stephanie schreef:
He wat leuk, ik heb vorig jaar ook een nest bij onze aus gehad van een Duitse reu. Voor ons was dat ook de eerste keer. Ik ga zeker volgen.

Veel succes met alle voorbereidingen.


Wat leuk! Hoe vond je het om een nestje te fokken? Hoeveel had je er?

Leo schreef:
Wat leuk!! Ik volg zeker mee! :) Leuke combi. onze Aus komt van vaders kant ook uit Duitse lijnen.
Hopelijk alleen maar gezonde pups! :)

Dankjewel!! Leuk dat je ook een Aus hebt :)

@marlinderooz haha wie weet ;)! Leuk dat je volgt!
Nimmy schreef:
Ik kom in ieder geval puppy knuffelen! Hier helaas geen plaats voor gezinsuitbreiding


Jaaa <3

pateeke
Berichten: 2234
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Nestje Australian Shepherds gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:45

Leuk. Veel succes!
Ik vind australische herders vaak echt ontzettend mooi.

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 18:32

pateeke schreef:
Leuk. Veel succes!
Ik vind australische herders vaak echt ontzettend mooi.


Dankje! Ja ze zijn erg mooi <3 mensen vergeten helaas vaak het bijkomende (werk)karakter maar daar worden de mogelijke baasjes straks goed op geselecteerd.

Lotje had vandaag een progestron van 5.3, woensdag weer testen maar ik denk dat we donderdag naar de reu kunnen:)

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Nestje Australian Shepherds gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:11

Dus een merle teef uit een merle ouder met een reu uit een merle ouder?
Dat lijkt me riskant dicht de grens opzoeken van dubbel merle...

Normaal gezien de reu choco is, zou dit geen probleem moeten zijn maar ik vind het een risico.

Heb je daar rekening mee gehouden?

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 21:22

Little_Gift schreef:
Dus een merle teef uit een merle ouder met een reu uit een merle ouder?
Dat lijkt me riskant dicht de grens opzoeken van dubbel merle...

Normaal gezien de reu choco is, zou dit geen probleem moeten zijn maar ik vind het een risico.

Heb je daar rekening mee gehouden?


Als je 2 merles met elkaar kruist is het inderdaad riskant en dit moet je nooit doen. Maar als bij beide (teef en reu) 1 van de ouders merle was is er m.i. niks riskants aan. Of heb jij betrouwbare info waarin dit anders is? De reu is getest op het merle gen en dit heeft hij niet.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Nestje Australian Shepherds gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:50

Wat een gave ouders <3
Ik ben dol op Aussies. Ooit hoop ik er zelf één te nemen! Dus ik volg graag gezellig mee!

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:50

welmoedz schreef:
Little_Gift schreef:
Dus een merle teef uit een merle ouder met een reu uit een merle ouder?
Dat lijkt me riskant dicht de grens opzoeken van dubbel merle...

Normaal gezien de reu choco is, zou dit geen probleem moeten zijn maar ik vind het een risico.

Heb je daar rekening mee gehouden?


Als je 2 merles met elkaar kruist is het inderdaad riskant en dit moet je nooit doen. Maar als bij beide (teef en reu) 1 van de ouders merle was is er m.i. niks riskants aan. Of heb jij betrouwbare info waarin dit anders is? De reu is getest op het merle gen en dit heeft hij niet.

Als de reu geen merle draagt dan is er ,volgens mij, geen probleem want de reu kan t niet doorgeven dus een risico op dubble merle is dan niet aan de orde. Maar merle is ingewikkeld geloof ik :')

Veel succes en plezier met t nestje! :)

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Nestje Australian Shepherds gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:56

Wat leuk! Van welke fokker komt de reu? Mijn aussie komt ook van Duitse fokkers :)

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:09

Men kan ook verborgen merle zijn.
Dus dat de reu bv een ouder heeft die merle is en deze dit doorgeeft maar het niet zichtbaar tot uiting komt.
De reu is dan wel degelijk merle maar toont het dus niet waardoor men zou denken dat het safe is om die te combineren met een merle teef.

Choco en champagne kunnen dit in principe niet, die zijn het of zijn het niet maar zwart, rood, sable etc kan merle perfect verbergen.

Als er effectief afzonderlijk getest is op het merle gen en de reu is qua genen dus geen verborgen merle, dan is er geen probleem.

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 15:00

Little_Gift schreef:
Men kan ook verborgen merle zijn.
Dus dat de reu bv een ouder heeft die merle is en deze dit doorgeeft maar het niet zichtbaar tot uiting komt.
De reu is dan wel degelijk merle maar toont het dus niet waardoor men zou denken dat het safe is om die te combineren met een merle teef.

Choco en champagne kunnen dit in principe niet, die zijn het of zijn het niet maar zwart, rood, sable etc kan merle perfect verbergen.

Als er effectief afzonderlijk getest is op het merle gen en de reu is qua genen dus geen verborgen merle, dan is er geen probleem.


Ah zo, nee dan begrijp ik je beter :). Dit is inderdaad bekeken dus daarom verwachtte ik geen problemen.

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 22:15

Gisteren was de progestron 23.1 dus we zijn naar Duitsland gereden. De dekking is goed gegaan. We waren net in de tuin, het was 1 rondje rennen samen en toen zat hij er al op. Morgen gaan we nog een keer en dan is het 4 weken wachten op de echo :)

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:16

welmoedz schreef:
Gisteren was de progestron 23.1 dus we zijn naar Duitsland gereden. De dekking is goed gegaan. We waren net in de tuin, het was 1 rondje rennen samen en toen zat hij er al op. Morgen gaan we nog een keer en dan is het 4 weken wachten op de echo :)


Spannend! Duimen dat het straks gelukt is

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Nestje Australian Shepherds gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:35

Spannend hoor!
Mijn eerste waussie nestje is inmiddels al 1,5 jaar oud!
Ben heel benieuwd naar de fluffies!
Afbeelding

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 09:22

candalisa schreef:
Spannend hoor!
Mijn eerste waussie nestje is inmiddels al 1,5 jaar oud!
Ben heel benieuwd naar de fluffies!
[ [url=m/fNfVnL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jaa ik heb jouw topic toen ook een beetje meegekregen (ik ben vaak stille meelezer :') )! Kwa aantal was het denk ik wel fijn om zo je eerste nest te hebben? Jij hebt 2 teefjes gehouden toch? Was het een beetje te doen kwa opvoeding samen? En hoe is het om 3 honden te hebben?

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Nestje Australian Shepherds gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:10

Leuk dat je gevolgd heb! Ja 7 was echt een mooie aantal. Ik woon best klein dus soms was het nog een uitdaging. Nu ging bij Mila niet alles vanzelfsprekend dus de spanning zat best hoog maar als ik nu zie wat een flinke dames en heren het zijn geworden kan ik achteraf zeggen had het nooit willen missen.
Ik moet zeggen dat ik niet zo snel meer 2 tegelijk zou doen maar meer met het trainen enz. Als ik thuis wat wil oefenen moet ik de ander wel opsluiten want ja die staat er met de neus meteen bij “ik ook ik ook” maar and de andere kant vind ik het heerlijk hoe ze met elkaar omgaan.

Afbeelding

Ik heb er ook best veel van geleerd. Fijn hulp achter mij gehad! Je moet ook je eigen draai erin vinden. En niet vergeten te genieten!!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:18

welmoedz schreef:
Stephanie schreef:
He wat leuk, ik heb vorig jaar ook een nest bij onze aus gehad van een Duitse reu. Voor ons was dat ook de eerste keer. Ik ga zeker volgen.

Veel succes met alle voorbereidingen.


Wat leuk! Hoe vond je het om een nestje te :Y) fokken? Hoeveel had je er?


6 waarvan helaas maar 3 levend geboren. Ik vond de geboortedag heel verdrietig en tegelijk bijzonder. Ik vond het erg moeilijk dat er 3 niet levend waren, gelukkig was de rest en moeders allemaal gezond.

1 werd zonder vlies geboren en 2 hebben vermoedelijk geen zuurstof gehad door te vroeg losgelaten placenta. Dit waren de laatste twee en er waren daarvoor geen signalen dat er iets mis was.

De puppy tijd vond ik echt super leuk, maar wel heel zwaar. _O- We hadden het nest in huis vlakbij onze werkplek. Dat zou ik bij een volgende nestje wel anders doen. En dan waarschijnlijk liever een nest in de zomer dan in de winter :D en ik vond het lastig om nieuwe eigenaren te vinden. Ik kreeg veel aanvragen van mensen die een eerste hond namen en bijvoorbeeld een bovenwoning hebben of geen tuin oid. Vond het wel pittig om daar dan nee tegen te zeggen.

Trouwens geheel ter zijde, maar misschien wel leuk om te delen:
Financieel kon dit nestje totaal niet uit _O- . Nu was dat niet een doel van mij, maar ik had van te voren niet gedacht dat ik er geld op zou verliezen. Misschien meer beetje gelijk spelen of een klein zakcentje aan overhouden…

Samenvatting: we gaan wel kijken of we nog eens een nestje kunnen doen. Misschien nog een 2e bij dezelfde hond en anders bij onze nu nog pup van 8 maanden. Maar daar gaat eerst nog wat tijd overheen :j

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 22:46

@Stephanie

Oh wat een ellende dat er 3 dood zijn geboren :(!! Ik snap dat dat de vreugde wat weghaalt.

Wel leuk dat je het in de toekomst eventueel nog een keer wilt doen! Inderdaad, veel mensen denken dat fokkers veel geld verdienen maar ik denk dat, dat in praktijk wel meevalt. Vooral bij kleinere nesten natuurlijk. Nu geef ik daar helemaal niks om, ookal maak ik verlies.. ik doe het echt omdat ik het heel erg graag een keer wil meemaken en graag een pup wil houden. Met 2 pups ben ik dus ook al heel blij :')

Lotje haar moeder had bij het eerste nest 14 pups, dat lijkt me echt too much, dus hoop dat ze daarin niet op dr mama lijkt.


Lotje is laatste week heel erg loom, ligt het liefste de hele dag te slapen en veel op haar rug.. 22 maart de echo :)!


Afbeelding

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Nestje Australian Shepherds gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 23:01

Duimen :j

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 20:36

Zondag even vergelijkingsfotos gemaakt, links is week 2 na dekking, rechts is afgelopen zondag. Volgende week woensdag echo :):)

Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Nestje Australian Shepherds gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:01

Fingers crossed!!