Vuurwerkangst hond - tips gevraagd

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Vuurwerkangst hond - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 12:09

Hi! Ik heb Beestenboel door zitten spitten, maar kom geen passend topic tegen. Dus hier een nieuwe.
Mijn Stabij reu van inmiddels bijna 9 jaar is al een paar jaar ontzettend bang voor vuurwerk. Als er nu iets wordt afgestoken rond deze tijd wil hij eigenlijk op zijn hakken omdraaien en meteen weer naar binnen. Het lukt op zich wel om een rondje te lopen maar als hij in dat rondje één plas doet is het knap. Hij is te gestresst.
Nu is dat tot daar aan toe en daar vinden we onze weg wel in, maar met oud & nieuw is het echt heel sneu.

We zitten gelukkig ieder jaar bij vrienden waar de hond mee mag, zij hebben zelf ook een hond (die ook bang is). We zetten altijd de muziek harder en meestal blijf ik binnen omdat ik om een andere reden niet goed tegen de knallen kan.
Ik heb ooit bij de dierenarts medicatie gekregen tegen de angst, maar daarmee liep hij overal tegenaan en was hij op een niet wenselijke manier compleet van de wereld. Prima, zou je zeggen, maar hij was nog steeds doodsbang :') Dus dat wil ik eigenlijk niet meer.

Vorig jaar heb ik een pilletje van Adaptil geprobeerd, maar dat deed eigenlijk niet zoveel. Ik denk dat dat nu die kauwsnacks zijn geworden.

Ok. Nu mijn vraag. Ik zit te twijfelen of ik zo'n drukvest zal aanschaffen, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of jullie nog andere ideeën hebben aan supplementen of medicatie want er is zo belachelijk veel op de markt.
Tips van hem afleiden of een speeltje/kauwbotje geven heb ik niet zoveel aan, daar is hij te gestresst voor. Hopelijk hebben jullie nog ideeën.

Afbeelding

CaptainJS

Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Re: Vuurwerkangst hond - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:17

Ik gebruik voor mijn Duitse dog back rescue druppels. Dit helpt voor haar goed. Ze wordt er wat rustiger van en heeft minder last van het vuurwerk. Toch helpt het niet helmmeel, ze blijft toch altijd wel wat te schrikken als er vuurwerk wordt afgestoken.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:24

Bij mijn dochter haar Ridgeback hielp niets, ook niet de Bachdruppels.
Zij bracht hem naar een kennel ergens bij IJsselstein, in the middle of nowhere, en dat ging goed.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:24

Ik ben een maand geleden met vuurwerk training begonnen. Dat helpt goed.

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Vuurwerkangst hond - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 12:35

Mja, vuurwerktraining zijn wij nu wel te laat mee dus daar ga ik nu niet meer aan beginnen.
Kennel zou kunnen, maar ik vind het prettig om de hond gewoon bij mij te houden. Dus ik zoek wel echt naar een medicament of evt toch zo'n thundershirt, mits de ervaringen daarmee goed zijn.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:36

Ik gebruik voor al mijn dieren de CD van Martin Gaus.
Maar dat werkt het beste bij jonge dieren, al valt het te proberen bij een dier waarbij de angst zich al heeft vastgezet.
Dus mogelijk combineren met een heel zacht kalmerend middel.

Nadeel: je hebt alleen het geluid.
Voordeel: je kunt het geluid goed regelen.

De aanpak is om je dier eerst in een vrolijke, speelse bui te brengen en dan het geluid superzacht aanzetten - en 'eis' aandacht voor het balletje of waar je maar mee speelt.

Als je met twee mensen werkt, kun je het combineren met 'zodra de hond de aandacht verlegt naar het spel, gaat de CD af'.

En speur eens op de zoektermen 'ttouch bodywrap' - met bandages oid. kun je je dier ook helpen.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:57

Renee1991 schreef:
Mja, vuurwerktraining zijn wij nu wel te laat mee dus daar ga ik nu niet meer aan beginnen.
Kennel zou kunnen, maar ik vind het prettig om de hond gewoon bij mij te houden. Dus ik zoek wel echt naar een medicament of evt toch zo'n thundershirt, mits de ervaringen daarmee goed zijn.

Op je agenda zetten Voor oktober 2023 :j

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:00

Ik heb goede ervaringen met een thundershirt in combinatie met Adaptiltabletten.
Vuurwerk is ze nu op gedesensibiliseerd, daar reageert ze nu eerder op met blaffen (en dat vind ik prima, heb liever dat ze het wil 'aanvallen' dan dat ze wil vluchten) dan met bibberen.

Onweer is te onvoorspelbaar, dat vindt ze nog steeds doodeng, omdat ik dat niet vaak genoeg vóór kan zijn met de pillen.

Heel apart hoe dat gewerkt heeft.

Sweetgirl1
Berichten: 4575
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:16

chanicha schreef:
Bij mijn dochter haar Ridgeback hielp niets, ook niet de Bachdruppels.
Zij bracht hem naar een kennel ergens bij IJsselstein, in the middle of nowhere, en dat ging goed.



Kan dat rijpickerwaard geweest zijn?

LaPluche

Berichten: 1998
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:16

Thundershirt en CBD druppels hier voor mijn zenuwachtige hond.
Er wordt hier al een maand geknapt en geknald, dus iets zijn ze gewend nu

anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:21

Bij mijn honden werkt niets. Dus oudejaar is voor mij uitzitten met geluid hard aan.

Zo'n cd met vuurwerk geluiden liggen ze naast te slapen hoe hard hij ook staat. Ze hebben echt wel door dat het nep is. Pilletjes van de da hielpen ook niet . Ik geef wel wat advocaat met slagroom tegen 12 uur en een uitzoek doos vol lekkers op het hoogtepunt.
Ik laat ze overdag nog uit verweg in de polder en dat is te doen.

Ik heb ook countercondition gedaan. Dus knal en snoepjes strooien. Maar zoals gezegd weinig tot geen resultaat.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vuurwerkangst hond - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:24

Vuurwerk trainen is meer dan een CD opzetten. Ik gebruik geen CD.

anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:28

Ik heb ook vuurwerktrainingen via de hondenschool gedaan met meerdere honden en dat begon al in september en dat werd steeds meer uitgebreid maar ook weinig resultaat. Dus ja we overleven het de laatste weken van het jaar en dan maar weer verder

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:31

Sweetgirl1 schreef:
chanicha schreef:
Bij mijn dochter haar Ridgeback hielp niets, ook niet de Bachdruppels.
Zij bracht hem naar een kennel ergens bij IJsselstein, in the middle of nowhere, en dat ging goed.



Kan dat rijpickerwaard geweest zijn?


Zou zomaar kunnen! Als je het wilt weten kan ik het navragen.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:32

anca schreef:
Zo'n cd met vuurwerk geluiden liggen ze naast te slapen hoe hard hij ook staat. Ze hebben echt wel door dat het nep is.


Echt niet.

Maar vuurwerkangst kan ook gaan over
flitsen (als het dier de knal hoort is hij bang voor flitsen die pijn aan de ogen doen).
En geur.
Honden ruiken zo'n honderd keer beter dan mensen en waar wij alleen de knal horen, ruikt je dier buskruit etc.

Dus al die dingen moet je meenemen als je wil trainen op vuurwerkangst.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:39

Hier ook een bange hond. Vanaf de eerste knal begin oktober heeft hij ‘s avonds alweer twijfels om naar buiten te gaan. Hoe meer knallen er zijn richting het einde van het jaar, hoe meer problemen we ervaren.
We hebben al een heleboel geprobeerd en nog nooit iets gevonden wat echt goed werkt. Maar bij de Zylkene pillen en het thundershirt hebben we wel het idee dat het hem iets helpt.

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Vuurwerkangst hond - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 13:51

Bedankt voor de tips tot zover. Zoals ik net al zei zijn we voor trainen te laat nu, dus die tips heb ik nu niet zoveel aan. Dat kan ik volgend jaar evt oppakken.
Ik zie het thundershirt wel veel terugkomen, dus ik denk dat ik die toch maar ga bestellen. Vwb medicatie, Zylkene en Adaptil staan meteen bovenaan, maar er is zo veel te krijgen. https://www.medpets.nl/vuurwerk-angst/# ... %2FZylkene.

Ik hoopte dat er iemand was die concreet ervaring had met een bepaald supplement.

Mjelleke
Berichten: 697
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:56

Mijn dierenarts raadt Zylkene aan, zelf nog niet nodig gehad.

Maar ik zou toch nog kijken of je wat aan vuurwerktraining kunt doen, het zal niet de hele angst weghalen (want met oud en nieuw is veel, lang en heftig) maar kan wel schelen. Bij ons op de hondenschool beginnen ze met sterretjes, en dan eerst op afstand, dan pak je ook licht en geur mee.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vuurwerkangst hond - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:03

Sterretjes en knalerwtjes hier in het begin.

sterregoud
Berichten: 1879
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:05

Ik heef Sanal Relax pillen, wel eerst een spiegel opbouwen. Dus zeker een week van tevoren dagelijks al pillen geven, dan wordt de schrikreactie aardig gedempt.

Bodan

Berichten: 1220
Geregistreerd: 27-08-07

Re: Vuurwerkangst hond - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:18

Ik ben nu met mijn hond bezig wanneer ze een knal hoort waar ze van schrikt, dan zeg ik feestje en strooi ik met allemaal lekkers. Zodat ze een positieve associatie krijgt met de knallen. Hoe ik dat ga doen als er veel wordt geknald weet ik nog niet. Ben er dit jaar mee begonnen. Tot nu toe werkt het goed, en kijkt ze mij verwachtingsvol aan als ze een knal hoort verder heb je verschillende ondersteunende middelen bij de dieren drogist. En voor volgend jaar tijdig beginnen. Monique bladder gedragstherapeut geeft bv online training. Sterkte

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:30

Thundershirt in combinatie met alprazolam dat remt de angst en worden ze niet suffig van. Sinds een paar jaar mag de dierenarts dat blijkbaar niet meer geven maar, mijn dierenarts doet het wel. De hond van een collega deed het ook goed op Zylkene de mijne niet.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:35

Bodan schreef:
Ik ben nu met mijn hond bezig wanneer ze een knal hoort waar ze van schrikt, dan zeg ik feestje en strooi ik met allemaal lekkers. Zodat ze een positieve associatie krijgt met de knallen. Hoe ik dat ga doen als er veel wordt geknald weet ik nog niet. Ben er dit jaar mee begonnen. Tot nu toe werkt het goed, en kijkt ze mij verwachtingsvol aan als ze een knal hoort verder heb je verschillende ondersteunende middelen bij de dieren drogist. En voor volgend jaar tijdig beginnen. Monique bladder gedragstherapeut geeft bv online training. Sterkte

Precies.

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:53

Voor komend jaar in ieder geval kijken naar vuurwerktraining. Arvid vd putten bied dit aan. Met black friday zelfs met korting geloof ik

Zowel puur als de groene os hebben supplementen die je kan combineren als pakket.

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Vuurwerkangst hond - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 15:12

Mijn hond heeft extreme angst, zo erg dat we hem momenteel eigenlijk bijna niet meer uitlaten.

Ik volg de cursus van Monique Bladder. Wel een investering maar tot nu toe gaat het goed.

Is hij gestresst of echt in paniek / echte angst?
Voor dat laatste ga je het niet redden met Adaptil.
Zylkene hebben wij geprobeerd, hielp wel wat. Zorgt er vooral voor dat ze de stress sneller los kunnen laten maar misschien ben je nu al aan de late kant om dat nog goed op te bouwen.

Ik geef nu Puur Nervo en het poeder van die lijn, naam even kwijt. Helpt een beetje want een wondermiddel is er niet.

Thunder shirt kun je proberen, zelf denk ik dat dat leuk is als je hond stress heeft maar zodra het over gaat op angst / pure paniek doet dat alleen niks meer.

Ga dus combineren want er is geen wondermiddel.
Thunder shirt met PUUR zou ik aanraden. Zylkene kan ook maar dan zou ik even verder googlen of je dat nog red in 5 weken (niet op Agradi of Medpets maar een blog ofzo)