GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maj0

Berichten: 6615
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:46

Dankje nu is het inderdaad duidelijker :D

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:47

Onze hond is bijna 9 en was nooit bang voor knallen en we vonden dat een zegen want een makkelijke hond is het niet. Wij zitten al jaren in het terreur van jagers die vrijspel hebben om hun hobby uit te voeren (meerdere keren per week (soms 6 dagen) meerdere uren achtereen en soms de hele dag zijn schoten te horen) dus dan is een hond die daar niet direct van in de stress raakt te waarderen. Helaas is het helemaal omgeslagen sinds enige tijd. We hebben er meerdere mensen over gesproken maar helaas geven zij allen aan dat er eigenlijk geen echte remedie is. Een iemand gaf aan dat hun hond doof aan het worden is en daarmee de stress omtrent knallen evenredig afneemt. Oordopjes misschien, maar die heb ik voor honden nog niet gevonden...

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:39

Ik geef specifiek vuurwerk cursus in het begin gaan we lessen in het donker met verschillende soorten lampen lopen aan uit en daar tussen trainen.
Ook worden fluitjes gebruikt om
Te Zorgen voor hectiek. Dit is de eerste les. 2de les gaan we wat ballonnen meenemen die knappen maar tegelijk krijgen ze ook een parcours wat ze leuk vinden. Zo laten wij elke week weer iets nieuws toekomen. Als huiswerk krijgen ze mee tijdens het eten tv op you tube en vuurwerk geluiden op de achtergrond. Luid genoeg dat je aan ze kan merken dat en wat spanning optreedt. Ga verder met wat je mee bezig was eten koken. stofzuigen geef zetijdens deze knallen eten. Zo leren ze dat ondanks dat het knalt alles door gaat als normaal en kan je met een gerust hart nog een rondje lopen voor het vuurwerk echt los barst

_Christina

Berichten: 1496
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 23:25

herr_balou schreef:
*knip* Oordopjes misschien, maar die heb ik voor honden nog niet gevonden...

Jawel! Cursebreaker weet dat misschien wel, zij (dacht ik tenminste) heeft ze in een ander topic ooit gepost. Worden gebruikt bij militaire honden, maar ik weet het dus niet meer precies.

cursebreaker

Berichten: 11548
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 23:47

_Christina schreef:
herr_balou schreef:
*knip* Oordopjes misschien, maar die heb ik voor honden nog niet gevonden...

Jawel! Cursebreaker weet dat misschien wel, zij (dacht ik tenminste) heeft ze in een ander topic ooit gepost. Worden gebruikt bij militaire honden, maar ik weet het dus niet meer precies.


Yes, goed onthouden haha!

De Rexspecs oordempers hebben hier vorig jaar Echt een verschil gemaakt - en ik heb echt veel geprobeerd al de laatste twee jaar van supplementen tot Thundershirt tot… vanalles haha.

Ik zal morgen even uitgebreider antwoorden :)

Mjelleke
Berichten: 697
Geregistreerd: 07-01-18

Re: GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 00:07

Ik heb de MuttMuffs oorbescherming voor mijn hond, maar denk niet dat dat effect heeft op vuurwerk. Ze beschermen tegen gehoorschade door het geluidsniveau te dempen maar de geluiden gaan niet weg.

Nu heb ik gelukkig een hond die vuurwerk helemaal prima vindt. We hebben op de hondenschool al in de jongehondenles geoefend met de eerste kennismaking (sterretjes, kindervuurwerk, op veilige afstand) en ik denk dat dat wel heeft geholpen.

cursebreaker

Berichten: 11548
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:55

Hier ook een hond die dood en doodsbang is (en dan ook in huis) en druk ik me nog zacht uit. Eerste jaar heeft ze het voortreffelijk gedaan en was ik heel blij met hoe goed ze ermee om ging, maar in haar 2e jaar heeft ze de pech gehad dat ze de dag nadat ze gecastreerd werd en nog groggy thuis zat, de vuurwerk protesten zijn begonnen in november. En zo ineens is het klaar... hoe goed je ook vooraf alles hebt gehad. Helaas is niet alles beïnvloedbaar door jezelf met dit soort dingen.

Dit heeft ervoor gezorgd dat ze dus ook in huis zich niet meer veilig voelt, vreselijk. En sowieso sinds dat jaar, is het belachelijk hoe er hier afgestoken wordt. Waar eerst altijd enkele dagen rondom oudejaarsavond afgestoken werd, is het nu sindsdien elk jaar zo dat er maandenlang dagelijks vuurwerk afgeschoten wordt, met als gevolg dat wij een hond hebben die maandenlang gewoon echt heel veel stress ervaart. Echt vreselijk. Omdat het bij ons dus zo plots is begonnen met haar angst, waren wij er ook niet op voorbereid omdat het eerste jaar zo goed ging met d'r. En als het alleen buiten was, daar was an zich nog makkelijker wel rekening mee te houden qua wandeltijden etc maar het is ook binnenshuis dus gewoon zoveel stress voor d'r en dat vind ik vooral echt heel erg |( Al moet ik even afkloppen, maar vorig jaar ging het dus echt zichtbaar een heel pak beter tov het jaar ervoor weer bv. Ik zal even wat meer vertellen over wat wij al geprobeerd hebben etc. al zal het gewoon echt individu afhankelijk zijn wat kan helpen of wat niet maar misschien heb je er wat aan.

--

Wij zijn dus sindsdien ook echt heel actief bezig geweest met vanalles proberen. Wat wij elk jaar doen is dus in het najaar al starten met PUUR supplementen - wij volgen het vuurwerk protocol hierin en bouwen dus op met verschillende supplementen. Dit is geen wondermiddel, Maar haalt wel zeker het scherpe randje er al vanaf bij Arya. Maar net dit soort supplementen is het echt heel erg zoeken welk soort supplement een beetje aanslaat bij je hond, welke hoeveelheden etc etc. Daar moet je eigenlijk dan ook al mee beginnen Voordat het vuurwerk start. In ons geval moeten we dus maandenlang hiermee in de weer zijn. Wat natuurlijke supplementen betreft is er een breed scala aan mogelijkheden en moet je dus echt even kijken wat aanspreekt en wat je wilt proberen. Soms kan verhoudingen/hoeveelheden dus ook echt een verschil maken met of iets aanslaat of niet, dus kijk eventueel met een professional/adviseur even ernaar om te begeleiden bv. De druppels die dierenoppas Amersfoort verkoopt hoor ik ook goede dingen over, maar omdat wij met de PUUR en phytonics producten bezig zijn en dat Iets helpt bij Arya al, wil ik niet zomaar meer switchen nu :')

We hebben een Thundershirt liggen, maar de angst is bij Arya zo enorm dat dit shirt echt niks uithaalt helaas. Maar onder 't mom van we willen echt alles proberen deze gekocht. Ook haar zelf stevig vasthouden, knuffelen, troosten werkt gewoon niet (meer) wanneer die angst doorzet.

Ook hebben we de Relaxopet PRO hier staan. Deze heb ik nog niet geprobeerd, dus daar wil ik dit jaar mee aan de slag. Al heb ik er een hard hoofd in dat dit werkt, maar baat het niet schaadt het niet. Het zal denk ik net als met veel andere hulpmiddelen zo zijn dat het bij de ene individu wel effect zal hebben en bij de ander niet. Elke hond gaat zo anders om met zulke angst en stress en kan dus zo enorm verschillend reageren op een hulp/trainingsmiddel en methode.

Vorig jaar ben ik dus begonnen met de oordempers van Rexspecs. Wat mij betreft zijn er echt geen betere oordempers te vinden op de markt. Qua design/draag comfort is er echt geen een wat hierbij in de buurt komt van wat ik zo zie. Ze zijn idd oorspronkelijk ontwikkeld voor militair honden en gaan dus mee de oorlogs gebieden in, en zijn dus ook geschikt voor vuurwerk en/of onweer, wat veel andere oorbeschermers zoals de Mutmuff hierboven idd, niet zijn. Als je zorgt dat je hier met je hond, net zoals muilkorf training e.d., vooraf al mee traint zodat ze het gewend raken om te dragen, kan dit Echt een uitkomst gaan zijn. Wederom; geen wondermiddelen, maar dit is voor ons so far het Eerste ding wat we proberen waarmee we een grotere impact zien op Arya en wat in de buurt komt van een wondermiddel voor ons. Ze lag zelfs om kwart over 12 te slapen met dit ding op d'r oren bv. dus dit jaar ga ik 'm ook langer om doen bij d'r. Nu hadden we 'm vooral tijdens de meest heftige momenten rond en na 12u om gedaan, maar ik ben NU al bezig met her trainen om haar opnieuw weer gewend te laten raken eraan zodat ik 'm dit jaar gewoon eerder kan gaan inzetten en langer kan gebruiken.

Omdat het hier dus maandenlang zo gaat, ben ik ook heel actief bezig met volstoppen met lekkers/afleiden binnenshuis en haar echt proberen zo snel mogelijk eruit te krijgen en het te koppelen aan iets lekkers en waarmee ze mentaal afgeleid raakt. Dus heel veel blikvoer e.d. en dat smeer ik in een lickimat/wobble, vuller etc etc en dat heb ik bij de hand om meteen te geven wanneer er vuurwerk is waar ze op reageert. Dit heeft in ieder geval binnenshuis in de aanloop naar oudejaarsavond ook bij Arya al een verschil gemaakt. Vorig jaar was ze bv. in huis al een heel stuk relaxter hierdoor tov het jaar hiervoor weer bv. Wat mij betreft dus ook echt het proberen waard. Moet ik bij vertellen dat dit het jaar hiervoor ook niet echt aan sloeg bij haar, omdat de angst toen te heftig aanwezig was al, dus hierin moet je ook echt op tijd beginnen en even je weg in zoeken. Veel honden staan gewoon echt niet meer open voor lekkers, wat Arya eerst ook had, dus hierin moet je eigenlijk echt zorgen dat je goed voorbereid gaat zijn nu en het al klaar hebt liggen wanneer het eerste vuurwerk bij jou in de omgeving begint. Als je dan namelijk wel nog een hond hebt die nog af te leiden is met lekkers, kun je hierin ook nog een (kleine) impact maken voor wanneer het heftiger gaat worden.

Muziek. Het klinkt misschien heel erg achterlijk, maar zoals gezegd hebben we gewoon vanalles geprobeerd haha. Maar relaxende (je hebt ook speciaal voor honden en katten van die lijsten) muziek afspelen doen wij dus ook heel veel in de vuurwerk periodes, want het lijkt echt serieus te helpen hier op sommige momenten. Geen wondermiddel en werkt zeker niet altijd, maar op bepaalde momenten - waarbij ik de hoe en waarom niet echt kan plaatsen verder - wordt ze hiermee echt sneller rustiger bv.

En voorspelbaarheid met wandelen. Zodra het donker wordt en de knallen beginnen wanneer wij buiten lopen - wat helaas al heel snel is zodra de wintertijd in gaat - kan ik het echt vergeten om te gaan wandelen in het donker. Uit voorzorg draagt Arya ook een anti-onstnappingstuig in deze periode, omdat ze zich echt probeert uit de tuigen te wurmen - en dit lukt Ook met Elk tuig wat ze ooit aan heeft gehad van Dog Copenhagen tot Non Stop etc dus wanneer je een hond hebt die uit angst ook buiten probeert weg te komen kan ik ook echt aanraden een anti-ontsnappingstuig te gaan gebruiken - en terug naar huis te rennen in paniek etc. Wat bij haar dus wel helpt is die voorspelbaarheid zoals gezegd, waarmee ze dus wel altijd nog even kan plassen voor het slapengaan. Ze Weet dus dat ze alleen snel om de hoek naar het gras gaat waar ze kan plassen - poepen doet ze bv in de avonden dan ook Echt niet meer wanneer het vuurwerk er eenmaal is - en meteen terug naar huis gaat en nu ze dat weet, gaat ze ook gewoon altijd prima mee de hoek om. Dan kan ze iig elke avond wel nog even plassen. Dit zou je eventueel ook gewoon in je eigen tuin kunnen aanleren, al maakt het voor Arya geen verschil qua angst want achterom in de tuin is ze net zo bang bv. En nu ze dit kent om de hoek, werkt dat voor ons zo. Als ik met haar wel probeer meer te lopen in het donker als er al vuurwerk is, slaat de paniek ook gewoon heel snel toe. Maar het anti-ontsnappingstuig is wel een fijne zekerheid om te weten dat ze gewoon echt niet meer kan ontsnappen. Arya is echt geen wegloper, maar wanneer angst zo groot is... better safe than sorry denk ik dan maar. Zo kan ik tzt met de vuurwerk training wel ook met een gerust hart buiten verder trainen wanneer we op het punt komen dat we er buiten mee gaan werken bv. Al zou je ook aan een tracker kunnen denken. Wij hebben eentje van Tractive - voor de vakantie in Frankrijk gekocht vorig jaar - die ik sowieso vaak om heb hangen, dus dat kan eventueel ook wat extra veiligheid bieden als je dat prettig vind.

Op oudjaarsdag zelf, gaan wij gewoon echt al heel vroeg niet meer wandelen die dag en dan pas de volgende ochtend weer voor het eerst. De meeste honden kunnen het in principe lang genoeg ophouden en in het allerergste geval plast ze maar een keer binnenshuis denk ik dan nu. Dus wij lopen na 18u in de avond niet meer buiten - maar het zal afhankelijk zijn van waar je woont hoe erg het dan al is met vuurwerk. Hier is het gewoon asociaal erg helaas de laatste jaren. Zelf lig je ook maandenlang 's nachts naast je bed omdat ze gewoon elke nacht op de meest klote tijden blijven afschieten, is echt belachelijk.

En je kunt idd erover nadenken om rondom oudjaar weg te gaan van huis. Maar hier is dat gewoon geen optie meer omdat het echt ongelogen maandenlang ellende is hier en ik kan geen maanden van huis zijn met d'r. Maar wanneer je ergens zit waar het wel vooral rondom oudjaar heel heftig is, zou ik dat wel in optie nemen bv.

En natuurlijk is een goede vuurwerk training idd ook zeker iets om bij na te denken. Wij hebben een training bij Arvid van Putten gekocht, maar ik ben er helaas nog niet mee aan de slag gegaan en nu dus ook weer te laat mee want hier wordt dus idd al vuurwerk afgeschoten. Ik heb dus nog geen persoonlijke ervaring, maar wel al veel van gezien en gehoord. Deze training start je normaliter vanaf februari/maart zelfs al - al zou ik dan ook nog niet kunnen starten omdat hier dan gewoon nog vuurwerk is dus gewoon vanaf wanneer het vuurwerk dus idd weg is zeg maar.

Voor veel honden is alleen oefenen met een CD idd niet voldoende, maar kan heel verschillend per individu zijn. Denk dat het heel erg afhangt van het individu en hoe heftig de angst is etc. En zo is oefenen met echt vuurwerk buiten - desensibilisatie wat je dan doet - ook echt niet the way to go altijd. Dat laatste is natuurlijk heel handig wanneer je een hond hebt die nog niet bekend is met vuurwerk en deze op die manier eraan laten wennen, gecontroleerd. Maar bij een hond waar al angst aanwezig is, moet je wel echt opletten hoe het plan van aanpak hiermee is; imo in ieder geval niet zonder een echt goede therapeut met vuurwerk angst ervaring erbij en waarmee je dan echt een goed stappenplan volgt. Want een hond waar al zo'n heftige angst bij aanwezig is, daarbij moet je echt heel goed naar signalen gaan kijken tijdens zo'n training en dat je niet te snel een stap neemt waar ze nog niet aan toe zijn want dan ben je terug bij af. De stap van werken met echt vuurwerk is in een vuurwerk training ook pas echt heel laat in de training dat dit aan bod zou komen. Met zo'n training moet je echt 10.000 stappen terug en he-le-maal vanuit 0 en rust en ook vanuit eigen huis eerst (dus wanneer vuurwerk periode voorbij is ook) gaan opbouwen. Ik vind persoonlijk de training van Arvid hierin echt heel goed aanspreken, heel duidelijk en de aangeboden begeleiding is van wat ik zo zie ook echt heel goed met een heel logisch stappenplan dus daarom ook voor hem gekozen. Ik hoop dat deze ons komend jaar nog beter vooruit kan gaan helpen.

Ik zou in ieder geval qua training echt een professional erbij halen en niet zelf ermee gaan oefenen want dit soort angsten kunnen echt sneller als je denkt omslaan/erger worden en dan heb je een hond die steeds sneller op andere geluiden gaat reageren ook. Ik persoonlijk zou hier dus wel voorzichtig mee zijn en ik zelf heb dus gekozen voor een training bij een gedragstherapeut die hier veel ervaring mee heeft en waar ik begeleiding bij ga krijgen.

Verder hebben wij, wat je normaal al snel zelf doet ook, alle ramen/deuren/rolluiken dicht en de tv constant aanstaan zodat in ieder geval het iets verder weg vuurwerk minder snel te horen is, maar wanneer het echt hier in de wijk afgestoken wordt is het niet meer te overstemmen helaas. We zitten in een wijk waarin het geluid ook echt galmt tussen de huizen door rondom, dus dat is ook echt niet handig.

--

Bij ons is het dus denk ik wel ook een combinatie van verschillende dingen waar we mee bezig zijn en ik durf dus ook niet zo goed iets weg te laten nu, van hetgeen waarvan ik het idee heb dat het wat doet voor haar hoe minimaal het ook is, omdat ik bang ben dat dat misschien weer een terugval veroorzaakt. Ook is het elk jaar maar afwachten hoeveel ik wel kan doen voor haar en hoeveel niet. Misschien reageert ze er dit jaar wel weer heftiger op, dat is erg onvoorspelbaar. Ik heb de puur supplementen bv. al in huis en daar gaan we dus al binnenkort mee starten - je bouwt licht op en dan ga je een soort spiegel opbouwen voordat je gaat uitbreiden met hoeveelheid enz - want het vuurwerk wat wij nu al horen vaak in de avond/nacht, heeft zij nog niet gehoord/op gereageerd gelukkig omdat het wat verder weg is maar het is een kwestie van tijd voordat het weer toeneemt, zeker wanneer de wintertijd in gaat.

Je zou eventueel ook nog met een dierenarts kunnen overleggen wat er mogelijk is, maar met medicatie moet je wel opletten dat ze je geen spierverslappers meegeven weer - dat de hond wel wakker is en alles mee krijgt maar zich niet kan verplaatsen. Want de hond zelf een plekje laten zoeken is wel prettig voor ze ook - Arya verstopt zich bv. graag op de badkamer en waar ik dat altijd heel erg zielig vind ook, heb ik er wel vrede mee want als dat voor haar dan ook meehelpt, dat is het belangrijkste natuurlijk. Wij hebben met de DA nog niet gekeken naar echt medicatie omdat het tegenwoordig hier maanden aan de gang is met vuurwerk en ik voor mijn gevoel echt nog niet Alles heb geprobeerd, zoals o.a. een goede vuurwerk/angst training. Ik hoop ook gewoon echt dat dit jaar de rexspecs oordempers weer een verschil gaan maken. Dat was vorig jaar in ieder geval echt Duidelijk zichtbaar, dat het veel voor haar deed :j < Maar wederom; dat kan per individu ook weer zo verschillend zijn maar Als je naar oordempers zou gaan kijken, zou ik echt de rexspecs bovenaan het lijstje gaan zetten.

Buiten overdag e.d. reageert Arya dan gewoon echt niet op schoten/knallen e.d. dus voor haar is het gewoon echt ellende wanneer de schemer begint en het donker is buiten. Maar wij hebben ons hierin zoveel mogelijk aangepast nu voor d'r en het voorspelbaar gemaakt, wat voor haar helpt. En wie weet wat de training tzt nog wel kan betekenen ook.

Sorry voor de mega lange post, maar ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk uit onze ervaring te vertellen, zodat je er misschien wel iets aan gaat hebben. Ik leef echt zo mee met alle dieren en eigenaren - en ook wild - wat hier zoveel stress van ondervind :( Onze vorige hond was altijd heel relaxed, Arya was het eerste jaar ook heel erg goed ermee om aan't gaan en het jaar erop sloeg dit binnen enkele secondes helemaal om en zit je zelf in deze ellende... Vreselijk is het :( En zoals gezegd, wanneer het dan 'alleen' die dagen rondom oudjaar is... Maar hier is het ongelogen sinds de vuurwerk protesten tijdens corona jaar 1, echt maandenlang aan de gang nu elk jaar.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-10-22 09:38, in het totaal 3 keer bewerkt

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Re: GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 09:17

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal! :)

Op m'n telefoon typen gaat lastig dus ik zoek vanmiddag m'n laptop even op om uitgebreid te reageren

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:30

Vuurwerk is ook gewoon ellendig. Andere hond was schotvast, ook in het donker, door de sport die ermee gedaan werd. 3 of 4 jaar gewoon slapen tijdens oud en nieuw, zelfs met de oude hond due zo bang was (Mijn andere honden hebben zich nooit wat aangetrokken van haar angst). Tot we echt ruim voor oud en nieuw bekogeld werden met vuurwerk. Vanaf dat moment was ze ook bang, maar geen blinde paniek zoals de ander. Heeft echt wel een tijd geduurd voordat ze weer relaxer werd. Ook met schot. Zo sneu.

Hier ook maanden van te voren en nog weken tot maanden na oud en nieuw heel veel vuurwerk. Ze zijn nu alweer een paar weken bezig. Ik was met oude hond zelfs blij dat ze voor het vuurwerk geweld ingeslapen was zodat ze dat niet nog eens mee hoefde te maken. De enige hond die ik nog heb was ook bij het bekogel fiasco. Die is niet bang geworden, maar boos. Echt heel boos, die gaat bij vuurwerk dus het liefst er op af al blaffend. Niet fijn voor hem en mij maar zoveel beter als angst en makkelijker te handelen.

Je kan alles goed doen en door asociale mensen gewoon terug bij af zijn.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:00

Rexspecs zijn 100 euro ik kwam ook deze tegen die zijn 30 euro zou het wat zijn?
Afbeelding

cursebreaker

Berichten: 11548
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:09

Heb je meer informatie over die specifieke? Maar eerlijk... als ik al kijk naar dat design denk ik dat het qua comfort echt niet prettig gaat zitten en/of goed op de plek blijft als het langere tijd op zou zitten. Rexspecs is hierin echt wel een stukje verder qua ontwikkeling vind ik.

Rexspecs zijn dan idd best een prijzige investering (zeker als je natuurlijk nog niet weet of en wat het gaat doen voor je hond maar mij was het het geld wel gewoon waard om te proberen omdat ik gewoon alles wil proberen om m'n hond ook maar een beetje te kunnen helpen met die erge angst. In het ergste geval verkoop je ze weer door bv), maar anderzijds is de kwaliteit en ontwikkeling erachter wel echt ontzettend goed en daar betaal je soms nu eenmaal voor. Het zijn wel producten waar je een heel hondenleven lang mee vooruit komt ook in principe.

Voor mensen die oprecht geïnteresseerd in rexspecs zijn, kan ik aanraden bij hundebrill.de te bestellen en niet via rexspecs zelf, want die zitten in Amerika en dan krijg je hoge verzend en import kosten er bovenop.

https://www.hundebrille.eu/hundegehoerschutz/

Daar zijn ze overigens €85 momenteel met een beetje korting, geen 100 dus dat is ook weer een verschil :)
Normaliter zijn ze 90e via hundebrille. Is verder een hele prettige, betrouwbare site moet ik zeggen met snelle levering ook vanuit Duitsland.

MyWishMax
Ja precies hoor. Echt heel naar dat door toedoen van anderen je dan ermee zit |(
En niet aan alles kun je dan idd nu ook doen, want even zomaar verhuizen en zeker in deze tijd, zit er toch ook niet (meer) in bv. al hoop ik dat als we ooit verhuizen, we ergens terecht komen waar het niet zo extreem meer is. Als het dan alleen bij een paar dagen zou blijven, zou ik nu al echt voor tekenen ipv maanden. Verwachten dat de mensen minder asociaal worden, is denk ik ijdele hoop :')

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:38

Onze vorige hond had dit ook heel erg
Als de angst zo extreem is heb je weinig opties
Vuurwerkvrij park/pension maar daarvoor kan je ( zo ongeveer ) nu al voor volgend jaar boeken. Zoveel mensen hebben hier behoefte aan.
Of naar de dierenarts voor ondersteuning
En voordat iedereen gaat steigeren, de dierenarts heeft daar prima middelen voor
Ik weet niet meer wat onze hond kreeg, maar hij was zo bang dat ik echt dacht dat zijn hartje het zou gaan begeven.
Hij kreeg dus pilletjes, en kreeg om even voor 12.00u een varkensoor en daarmee was hij zoet...
Binnen ging goed, buiten bleef heel lastig ook met medicatie

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:47

Zijn er inmiddels mensen die EMDR met honden doen..?

Naar de letter van de wet is emdr geen gedragstherapie, maar dat lijkt me niet de kern van de vraag van TS.

Zebrastreep

Berichten: 9833
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:59

Hier ook een bange ( watje ) hond , maar niet alleen voor vuurwerk ze heeft ook echt een hekel aan gewoon lawaai in het algemeen.

Helaas treffen we het niet , hier steken ze het gehele jaar eigenlijk door. Nu zijn er in de zomer vaak rustige perioden waarbij onze hond duidelijk relaxter is dan in de andere maanden. Vaak vanaf september / oktober begint het feest. En dat blijft niet alleen bij angst , maar ook flinke irritatie door de mens.

Onze hond heeft bij hoge stress de neiging om te gaan slopen. En gelukkig blijft het alleen bij papier want dat scheurt gemakkelijk. We laten het slopen van oude kranten maar toe als dat stress verminderd. Ze doet dit alleen als wij niet thuis zijn of niet in het zicht. s 'nachts heeft ze ook de neiging bij angst om te gaan slopen.

Daarnaast is inderdaad zoals jij ook benoemd harde regen en onweer ook echt vreselijk. Ze begint dat zwaar te hyperventileren en achter je aan te lopen en te gaan janken.


Wij zijn 2 jaar terug dacht ik op een cursus geweest van een halve middag. Omdat het een zenuwpeesje is was haar concentratie daar al lastig te vinden want elke andere grote hond is ook heel erg eng :')

De tips die we kregen:
- Inbakenen met een rol verband en dan op een bepaalde manier
- oren masseren , daar zitten bepaalde triggerpoints waardoor een hond rustig wordt. Onze hond geniet bijvoorbeeld erg van kroelen en kriebelen en ontspant hier ook gemakkelijk van.
- Laten wennen aan de geur van vuurwerk door buiten terwijl de hond binnen zit sterretjes aan te steken zodat ze wennen aan de geur.
- De hond zelf een plek op laten zoeken. Onze hond gaat graag naar boven bij angst ( boven hoor je het lawaai nog beter)
- Bij de hond blijven , onze hond wil graag nabijheid bij angst.

En verder negeren we het eigenlijk een beetje met name in de nacht. Ze gaat voor de deur jammeren , maar als we haar dan naar boven laten slaap je zelf gegarandeerd niet want dan gaat ze al standaard hyperen.

Maar eigenlijk merken wij ook wel dat niks helpt... Wij laten het maar zo het is niet anders. Gelukkig heeft ze buiten angst om ook genoeg vrolijke buien als alles gaat zoals het gaat. Maar als een ding afwijkt is ze ook wat van de leg. Wij hopen eigenlijk stiekem dat ze snel doof gaat worden en minder last heeft van omgevingsgeluiden. Ze maakt er nu ook wel eens een potje van als we een keer mopperen omdat we bijvoorbeeld ons hoofd stoten wordt ze ook al wat bang terwijl we het niet tegen haar hebben. Soms is ze zelfs niet eens in de buurt maar komt dan met de staart en kop omlaag kijken en voorbij gelopen. Het zit inmiddels ook een beetje in haar karakter.

cursebreaker

Berichten: 11548
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:05

Als vuurwerk vrij park voor ons een optie was, had ik dat idd ook maar wat graag gedaan ongeacht wat het me zou kosten. Maar wanneer je maandenlang met vuurwerk te maken hebt dag in dag uit, vervalt die optie ook wel jammer genoeg, net als medicatie ook wat dat betreft. We zouden wel alsnog rond de jaarwisseling weg kunnen gaan, maar als je er omheen alsnog maanden last van hebt schiet je er in ons geval jammer genoeg niks mee op. Dus hier gaan we dit jaar - want de vuurwerk training moet echt gaan wachten tot het voorjaar van 2023 omdat het nu te laat is - even focussen op hetgeen waarvan ik denk dat het ons vorig jaar al geholpen heeft:

Voor en na jaarwisseling:
- opbouwen/afbouwen met de natuurlijke supplementen. Maar omdat het hier maanden na de jaarwisseling nog door gaat, krijgt ze die in jan/feb sowieso nog. Meestal begin ik pas midden/eind feb met langzaam afbouwen.
- heel veel likmatten en vullers en snuffelmatten bij de hand houden dat wanneer het vuurwerk dichterbij komt, vaker gaat terugkomen, ik meteen er bovenop zit met het lekkers en dat heeft vorig jaar bij ons ook geholpen. Door het likken, snuffelen e.d. maken ze endorfine aan dus wanneer ze hiervoor openstaan om dit te doen, kan dat gewoon echt goed helpen :j Het jaar ervoor was ze eigenlijk al te ver heen in de stress en hielp lekkers niet meer. Maar als ze wel toegankelijk is voor lekkers, maak ik daar meteen gebruik van en dat heeft iig vorig jaar ook wel wat geholpen in huis gelukkig.

Dan hebben we tussendoor ook nog de muziek die we gebruiken en wat met momenten echt lijkt te helpen hier.

Tijdens jaarwisseling:
- De rexspecs gebruiken we dan voornamelijk rond de jaarwisseling zelf is nu het plan. Hiermee lag ze vorig jaar om 12:15 in te doezelen en bijna te slapen op de bank, ondanks dat het echt gigantisch hard aan't knallen was om ons heen. Dat had ik nooit durven dromen. De uren ervoor heeft ze wel wat stress gehad, maar dat was ook een stuk minder omdat ze in de maanden ervoor al wat beter ermee om is gegaan tov het jaar ervoor bv.

Ik denk in de regel dat hele goede training/gedragstherapie ook gewoon wel een must is, wanneer je meer wilt doen als symptoom bestrijding en liever ook niet aan medicatie gaat bv, alleen dit is enorm intensief, geen succes gegarandeerd uiteraard en ook best een kostenpost dus ik snap ook best dat mensen eerst naar hulpmiddelen gaan grijpen, wat wij eigenlijk ook altijd gedaan hebben. Maar het probleem proberen aan te pakken bij de roots ipv symptoom bestrijding is uiteindelijk wel iets waar ik zelf dan wel naar wil streven. So far hebben wij ook alles met hulpmiddelen/symptoom bestrijding gedaan, maar ik hoop met die therapie/training ook wel iets van blijvend resultaat te gaan krijgen. Maar makkelijk zal het niet worden en ik denk dat in de regel met de meeste honden met dit soort angsten, je dat ook niet meer eruit gaat krijgen helemaal - bij Arya denk ik ook zeker niet maar elk beetje zal hopelijk helpen - dus dat je gewoon echt moet gaan kijken hoe je je idd kunt aanpassen aan je hond, en het hem/haar zo makkelijk mogelijk kunt maken. Met sommige opties kan dat dan wel echt even uitzoeken zijn wat wel of niet werkt omdat dat heel verschillend per individu kan zijn.

Janneke2
Geen ervaring met EMDR bij honden nee.

Zebrastreep
Ah gossie, da's idd ook rot met dat onweer ja. Ik denk als ik eerlijk ben dat een middagje cursus en handvaten wat je daar krijgt bij erge angst idd ook gewoon echt niet afdoende is. Uiteraard kan er wel een hulpmiddel bij zitten waarmee het wel minder wordt voor ze, maar dit soort angsten zit zo diep dat gedragstherapie van maanden aan intensief werken met je hond vanaf een hele lage grens echt nodig gaat zijn wil je er trainingswijs aan werken. En dan ook het liefst echt met een therapeut gespecialiseerd in dit soort angsten omdat je ook echt niet wilt dat ergens iets fout gaat en het gedrag omslaat in nog ergere stress uitingen. En dan nog is er idd geen succes gegarandeerd met zulke trainingen. Angst is echt heel moeilijk ja :( Maar wat je zegt, uiteindelijk leert iedereen er ook mee leven en is het maar net wat werkt voor iedereen en dat is heel anders. Dus als dit zo werkt voor jullie idd, is dat ook prima toch :) Maar vreselijk he dan zo het hele jaar door, is toch om zelf ook gillend gek van te worden ugh |o Wij liggen 's nachts ook echt vaak met hartkloppingen in bed omdat we dan zo heftig wakker schrikken van de knallen.

--

Voor wie benieuwd is hoe de Rexspecs uitzien... Hier zijn we nu weer begonnen met de rexspecs omdoen elke dag even en dan mag ze likken aan de likmat. 5minuutjes en dan is 't weer goed. 'T honden kind kan helaas niet normaal kijken als ze 't ding op heeft. Ze vind er wat van :=

Afbeelding

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:39

cursebreaker schreef:
--

Voor wie benieuwd is hoe de Rexspecs uitzien... Hier zijn we nu weer begonnen met de rexspecs omdoen elke dag even en dan mag ze likken aan de likmat. 5minuutjes en dan is 't weer goed. 'T honden kind kan helaas niet normaal kijken als ze 't ding op heeft. Ze vind er wat van :=

Ik lees in de reviews dat veel honden niet meer goed kunnen ademhalen met die dempers op, dat vind ik geen fijn idee.
Verder zijn het dus dempers en dat zal voor sommige honden vast prima werken maar de hond hier zit al te bibberen als er kilometers verderop een jager zijn/haar klote hobby uitoefend. En dat is niet enkele schoten per dag maar veel schoten per uur, veel uren per dag, veel dagen per jaar en er is dus ook geen rustige periode om te trainen.

daantjuhhh

Berichten: 26911
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:48

Ja ik denk dat dit bij die van ons ook niet werkt helaas. In de paar weken aanloop naar oud en nieuw is een dichtslaande auto deur of klapperende aanhangwagen al genoeg om in de paniek stand te gaan

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 22:05

Alright, ik ga proberen alle tips en reacties te beantwoorden! Merk nu dat ik wat meer had mogen vertellen in mijn openingspost.

Laat het wel duidelijk zijn: Ik ga hier zelf niet mee prullen kwa training. Max is sowieso al een onzekere en zenuwachtige hond en dus erg gevoelig. Dit wil ik niet verergeren. Ik wil dus sowieso in training met hem.

- We wonen achteraf en niemand in onze omgeving steekt vuurwerk af. Helaas wel af en toe een knal van weet ik veel wat. Hij ruikt het dus nooit. Soms ziet hij het maar we wandelen niet in het donker, dus dan is het tijdens het snelle plasje 's avonds of random terwijl hij toevallig door het raam kijkt. Zelden dus en niet op in te spelen.

- kwa knallen gaat het in huis redelijk. Oud & nieuw komen we redelijk door. Oké hij komt na 10u 's ochtedns niet meer buiten maar dat is maar zo. Muziek hard, alles dicht en snuffelmat, kong etc. en hij mag dan naar zijn veilige plek

- zijn veilige plek is helaas boven de trap op. het is een Berner dus liever niet dat hij de trap op loopt natuulijk maar hij voelt zich daar zoveel beter. Helaas kiest hij er ook voor om op de meest gehorige plek van het huis te gaan zitten. Hij heeft geen bench en struggle er mee om zijn mat of iets beneden tot zijn veilige plek te maken, dat kiezen ze vaak toch zelf uit.
Beneden bij hem blijven zitten werkt soms, vaak blijft hij dan zenuwachtig lopen. hij zit echt liever boven.

- Onweer is een ander verhaal; regelmatig complete paniek omdat het lang door blijft gaan. Snuffelmat, aandacht, het lekkerste eten wat er is, commando vragen; boeit niet. Verder zelfde verhaal als hierboven. Vaak durft hij dan uren niet meer mee naar buiten (z'n snelle avondplasje is 30 meter de tuin in) en uitlaten kunnen we die dag wel vergeten.

en de belangrijkste:
- probleem zit het vooral in het uit laten. Is er een knal (en dan heb ik het over een dorp verder op) dan is het klaar. Staart tussen de benen en naar huis / naar de auto. Gelukkig durft hij niet weg te rennen en blijft dan wel redelijk dichtbij maar kan er geen contact mee maken. geen commando, snoepje boeit niet, stokje oid mee boeit niet.
Hij kan het dus niet los laten. maar we kunnen ook niet vanaf November enkel rondjes om het huis blijven lopen dus zulke situaties maak je toch vaak mee. Het gaat dus niet om vuurwerk wat hij ziet of ruikt, maar om een hard geluid of knal. dit kan een autodeur of kliko zijn die wordt dicht gegooid, dit kan weet ik veel wat zijn.

- dit bouwt zich op in de loop van de tijd. Niet meer uit de auto durven omdat hij vorige keer spanning had, halverwege de wandeling bedenken dat 'iets' eng is of bedenken dat het vorige keer eng is, en dan naar huis willen. niet meer naar buiten durven terwijl hij normaal door het dolle gaat..


tips van jullie:
- vuurwerk geluiden afspelen in huis: boeit 'ie niet om.
- thundershirt: al geprobeerd. leuk als je hond wat zenuwen heeft maar voor Max is de angst te groot.
- afleiding met eten: werkt soms wel soms niet dus. Ook hersenwerkjes etc.
- naar pension / weekendje weg met oud en nieuw: niet van toepassing dus. gaat vooral om het buiten zijn en uitlaten.
- oorkleppen: ga ik naar kijken! ik denk dat dit wel een optie is voor bijvoorbeeld onweer. misschien zelfs wel met uitlaten (aan de riem in een gebied zonder andere honden). nadeel: moet ie nu 3 maanden met dat ding op..
- supplement van PUUR ga ik naar kijken.
- Iemand tips voor hoe wij een veilige haven voor hem kunnen maken? hij kent 'op je mat' etc. prima en ligt hier graag op met een stokje of om te dutten maar hij blijft naar boven willen (gestresste hond de trap af.. meest gehorige stuk van het huis..)

Cursebreaker: heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Jammer dat je in hetzelfde schuitje zit. Producten die je benoemd ga ik allemaal even opzoeken.


anyway, ik zoek dus echt een therapeut. Ik heb er 2 een berichtje gedaan en ga zo nog even verder zoeken. Ik wil en kán dit niet alleen.
Ik ga dit niet in een groepsles doen bij 'de hondenschool' om de hoek. Prima als je hond het wat spannend vind maar dit gaat wat verder.
een ballon laten klappen bij hem in de buurt en hij komt nooit meer buiten denk ik.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:53

Hi Nyaleti,
wat sneu hè, als je je hond zo ziet en er niets aan kunt doen! Ik hoop dat je met de producten en de therapeuten wat verder komt.
Wat jij ook zegt, de angst wordt progressief erger als je er niets aan doet.

Ik heb nog wel een medicijn in huis gehaald, wat de dierenarts heeft voorgeschreven. Ze wilde het eigenlijk alleen met gedragstherapie gecombineerd voorschrijven, en daar ben ik nu ook mee begonnen.
Ik heb het medicijn nog niet gebruikt, het zou minder gevoelig voor geluid moeten maken, Sileo heet het. Ik geef je toch de tip maar, omdat je sws met een therapeut aan de slag gaat. Misschien helpt het Max, ik hoop het zo!

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Re: GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 19:11

Update :D

Dit jaar ga ik de producten van Puur proberen. Puur Tranquil en Puur Nervo (evt kun je hierbij nog de Phytonics Strezz gebruiken maar voor nu heb ik die nog niet gekocht).
Groot fan van dit merk want een paar druppels per dag van Puur heeft m'n pony van de zomereczeem geholpen :)
Ben benieuwd!

Vorig jaar hebben we Zylkene gebruikt en dat hielp een beetje. Bij Zylkene schrikken ze nog net zo hard zegmaar maar het helpt om de spanning sneller los te laten. Vorig jaar kon ik dat via m'n werk goedkoop halen, nu niet meer en zou ik weer op de 200€ zitten. Voor iets wat 'een beetje helpt' net iets te gek.

Voor het onweer wil ik zo'n hoofdband kopen die ze ook aanraden voor gebruik met de waterblazer. Voor oud & nieuw zelf heeft dit ook wel nut maar ik ga hem niet vanaf nu elke dag met dat ding om uitlaten.


En ik heb de online cursus van Monique Bladder gekocht. Toch best een investering maar zij werd overal (samen met Arvid nogiets) als enige aangeraden. Het duurt 16 weken dus we kunnen flink aan de bak!
Wat gek dat het volledig online is maar je kan dagelijks filmpjes uploaden en vragen stellen dus komt goed.
Ook begrijpelijk dat dit niet iets is waar veel in gespecialiseerd wordt, het is natuurlijk heel lastig te trainen. Je kan moeilijk je trainster bellen op het moment dat er onweer is voorspelt :+

Ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat, hoe Max de training oppakt en hoeveel ik bij ga leren :D

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:04

Wat goed, succes!

Eleeke

Berichten: 2051
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:47

wij hebben twee ramp hondjes
de ene kan niet alleen zijn
De ander extreem bang voor knallen (al in paniek bij dichtvallende autodeur ) -> tweedehandsje dus we weten niet waar het vandaan komt

@Nyaleti voor de hond die niet alleen kan zijn doen we nu de Monique Bladder cursus. Hoor heel graag van jou hoe haar vuurwerk cursus is, want dat zou een optie kunnen zijn om hierna te gaan doen.

maj0

Berichten: 6615
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:41

marleen_usar schreef:
Rexspecs zijn 100 euro ik kwam ook deze tegen die zijn 30 euro zou het wat zijn?
[ [url=m/uQ2r6x.webp]Afbeelding[/url] ]


Ik krijg ze bij onze hond niet goed op en als ze ze op heeft hoort ze er nog door heen.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:25

Een prop watten met een sjaal om zijn Hoofd blijft dan beter zitten.

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Re: GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 18:26

Heeft iemand tips voor het creëren van een veilige haven?

Max heeft nu boven z'n veilige plek en zodra er ook maar iets spannend is, wilt hij daarheen.
Het is een Berner dus die wil je gewoon niet op een trap hebben. Laat staan een gladde trap. Laat staan een hond in stress naar boven en beneden .. Ik wil gewoon niet dat daardoor z'n heupen naar de getver gaan of hij een keer de trap af dondert. Ook als het 's avonds eng is buiten durft ie niet meer z'n laatste rondje te doen, wat resulteert in af en toe een ongelukje binnen. Maakt niks uit maar boven hebben we nieuwe tapijt :+
Uiteraard heb ik dit bij m'n trainster gevraagd maar kreeg niet echt het gehoopte antwoord. (Uiteraard ga ik daar nog op terug reageren maar misschien zijn er hier tips :) )

Maargoed, beneden vind hij z'n rust niet. Vaak blijft hij dan op en neer lopen. Het is niet dat ie boven dan helemaal chill is natuurlijk maar blijkbaar voelt ie zich daar beter dan beneden bij ons of op z'n gewone matten.


Hij heeft beneden 2 matten, eentje verplaatst vaak en leggen we waar hij wil liggen al hij nat is en de andere ligt bij onze zithoek en slaapt ie graag op als wij in die zithoek zijn. Maar dit ligt onder een raam en wilt ie dus ook niet zijn als hij stress heeft.

Ik heb 2 opties waar ik het kan proberen. Maar hoe maak ik dit z'n veilige plek?
Daar ook mee rust laten en niet aanhalen? Bij extreme angst maar er bij neer leggen dat hij zich boven nu eenmaal fijner voelt?