Wat voer jij je hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:36

Fem schreef:
Ik hoor om mij heen steeds meer geluiden van allergieën. Waar het vroeger voornamelijk om allergie voor granen ging (vandaar alle graanvrije brok opties), hoor ik nu steeds vaker ook allergieën voor bepaalde diersoorten.

Misschien een optie om per diersoort te gaan elimineren?
Naar mijn weten is graanvrij voer niet ivm allergiën maar omdat honden dat van nature domweg helemaal niet zo goed kunnen verwerken omdat ze er niet op gebouwd zijn, en wordt graan vooral veel gebruikt in brokken omdat het goedkoop(er) is. En veel honden doen het er "goed genoeg" op waardoor veel mensen niet verder kijken.

En ik neem het ze niet per se kwalijk. Voordat ik me erin ging verdiepen omdat m'n hond het er niet lekker op deed was ik me van geen kwaad bewust en had ik geen idee wat voor troep die Bonzo brokken die hij kreeg waren. En waarom zou ik? Het was "A-merk voer" voor honden. Inmiddels weet ik beter en zal ik er nooit naar terug gaan, maar ik snap wel dat men er niet bij stilstaat als de hond geen problemen vertoond.

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:07

Dat klopt inderdaad wat je zegt, feitelijk gezien is graan een zeer goedkoop vulmiddel en in sommige brokken is de verhouding totaal zoek (veel te veel graan in verhouding met vlees).
Echter hoorde ik vroeger ook wel vaak 'mijn hond heeft een graan-allergie', dat is meer waarom ik het aanhaalde.
Ik denk dat er zowel een hoop goede brokken als een hoop matige tot slechte brokken zijn en zoals je zelf al zegt, zegt het A-merk niet zoveel.
Vraagt van de consument bijna een studie :') .

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:33

Bij onze Keesje is graan idd niet het probleem lijkt wel, we hebben vooral in het begin steeds goed opgelet dat er geen granen in het voer zaten en dat er een hoog vleesgehalte in zat (behalve bij het vegetarische voer haha en het hypoallergene voer van oa Royal canin). Op een gegeven moment heb je zoveel geprobeerd, dat je ook hier en daar een goedkopere zak probeert in de hoop dat dat wel goed valt.

@Fem we hebben al voer geprobeerd obv één diersoort. Ook bijvoorbeeld hert, zalm, lam of eend, omdat een hond hier niet snel allergisch op reageren zou. Helaas ging het toch uiteindelijk weer mis.
@Kiwiwitje ik ga kijken naar je hond gezond en ook ekowolf

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:38

Ik hoor t ook veel in de shop en nu zeker op de markt. Dat de honden graan en glutenvrij moeten eten ivm allergieen.

Themba

Berichten: 1461
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:26

Krokante brok WOW onwijs veel plassen. Meer dan bij geperste brok.
Wil graag graan vrij voeren. Darf en biofood geperst geen goede match. Iemand nog tips?

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:41

Wij voeren sinds kort Inbalance senior.
Bevalt goed!

Is er ook een kattenversie van dit topic?

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:42

Themba schreef:
Krokante brok WOW onwijs veel plassen. Meer dan bij geperste brok.
Wil graag graan vrij voeren. Darf en biofood geperst geen goede match. Iemand nog tips?

Hoe lang voer je t nu?
Je zou kunnen kijken naar acana. Inmiddels , uit mn hoofd, met parelgort. Of brit care grain free.

Themba

Berichten: 1461
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:14

kiwiwitje schreef:
Themba schreef:
Krokante brok WOW onwijs veel plassen. Meer dan bij geperste brok.
Wil graag graan vrij voeren. Darf en biofood geperst geen goede match. Iemand nog tips?

Hoe lang voer je t nu?
Je zou kunnen kijken naar acana. Inmiddels , uit mn hoofd, met parelgort. Of brit care grain free.


Voer het nu een week. Nog even aankijken? Ga gelijk zo twijfelen/ zorgen maken.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:39

Ja t lichaam heeft weken nodig om goed te kunnen wennen.. ik zou me nog niet druk maken.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:52

Themba schreef:
Krokante brok WOW onwijs veel plassen. Meer dan bij geperste brok.
Wil graag graan vrij voeren. Darf en biofood geperst geen goede match. Iemand nog tips?

Carnis?

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:01

Cambionn schreef:
Fem schreef:
Ik hoor om mij heen steeds meer geluiden van allergieën. Waar het vroeger voornamelijk om allergie voor granen ging (vandaar alle graanvrije brok opties), hoor ik nu steeds vaker ook allergieën voor bepaalde diersoorten.

Misschien een optie om per diersoort te gaan elimineren?
Naar mijn weten is graanvrij voer niet ivm allergiën maar [url]omdat honden dat van nature domweg helemaal niet zo goed kunnen verwerken omdat ze er niet op gebouwd zijn[/url], en wordt graan vooral veel gebruikt in brokken omdat het goedkoop(er) is. En veel honden doen het er "goed genoeg" op waardoor veel mensen niet verder kijken.

En ik neem het ze niet per se kwalijk. Voordat ik me erin ging verdiepen omdat m'n hond het er niet lekker op deed was ik me van geen kwaad bewust en had ik geen idee wat voor troep die Bonzo brokken die hij kreeg waren. En waarom zou ik? Het was "A-merk voer" voor honden. Inmiddels weet ik beter en zal ik er nooit naar terug gaan, maar ik snap wel dat men er niet bij stilstaat als de hond geen problemen vertoond.

Al die schimmelende hopen stront die hier wekenlang in de berm liggen zijn overduidelijk van honden die brok met veel graan krijgen. Van mijn eigen hond (75% vers, 20% blik, 5% snoepjes/snacks (80% vlees)) zie ik een drol vaak 24 uur later niet meer.

De mensen die brok blijven voeren bij een hond met allergie zou ik toch echt willen adviseren eens een KVV zonder vitaminen&mineralenpreparaat te overwegen.

Themba

Berichten: 1461
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:57

kiwiwitje schreef:
Ja t lichaam heeft weken nodig om goed te kunnen wennen.. ik zou me nog niet druk maken.


Helemaal gelijk gehad. Ondertussen gaat het top. Hij vind het heerlijk drinkt weer normale hoeveelheden en zit mooi in de vacht.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:20

Das fijn om te horen :D

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:10

Zou willen dat mijn hond de tijd nam om te wennen aan dingen :')
Heb ondertussen maar opgegeven dat ik ooit een normale hond ga hebben op het gebied van eten. 8)7


Fijn dat het bij jou goed gaat Themba!

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:24

Onze hond was alweer snel klaar met Primadog. :+ Echt een kieskeurige labrador... Jammer dat hij niet zo goed ging op de Darf geperste brokken, want die at hij met smaak. Gelukkig gaat het wel beter qua jeuk/schudden met de kop, dus ik denk dat we hier wel even bij blijven. Als we de brokken in de snuffelmat doen eet hij ze wel. Hij doet blijkbaar liever wat moeite. :Y)

Themba

Berichten: 1461
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 18:27

Sem_ schreef:
Onze hond was alweer snel klaar met Primadog. :+ Echt een kieskeurige labrador... Jammer dat hij niet zo goed ging op de Darf geperste brokken, want die at hij met smaak. Gelukkig gaat het wel beter qua jeuk/schudden met de kop, dus ik denk dat we hier wel even bij blijven. Als we de brokken in de snuffelmat doen eet hij ze wel. Hij doet blijkbaar liever wat moeite. :Y)


En mensen maar zeggen dat alle labradors alles eten. Die van jou blijkbaar niet. Haha die van ons is echt een alles eter.

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 18:30

Ik heb een Golden en die zouden ook alles eten. Nou deze is een diva :')

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:43

Boellie is ook zo vreselijk kieskeurig. Om gestoord van te worden.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:44

Nou onze hond eet de Primadog brokjes bijna niet meer, het enige wat (soms) helpt is er een spelletje van maken en de brokjes te verstoppen. Dat wil ik best doen, maar niet altijd. :')

Hebben jullie nog aanraders voor kieskeurige eters? Zelfs met zijn kauwsnacks wordt hij steeds kieskeuriger. Hij is laatst nog gecheckt door de dierenarts en alles zag er goed uit, op een oorontsteking na die nu behandeld is.

Tot nu toe hebben we deze brokken geprobeerd:
- Acana classic
- Dog Loves Gold original
- Darf vol bites regular koudgeperst (deze at hij wel graag, maar kreeg hij jeuk van)
- PrimaDog hert & kalkoen

Als pup kreeg hij Royal Canin labrador retriever pup brokken, die at hij altijd met smaak, maar het liefst voer ik iets "beters".

Vers hebben we de ruimte niet voor.

Nep labrador. -O-

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:55

En als je de voeding verstopt? Dus in een voerspel of snuffelmat.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:59

Dat doen we idd ook, in het begin werkte dat goed, maar na een tijdje niet meer. -O-

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:41

Sem_ schreef:
Nou onze hond eet de Primadog brokjes bijna niet meer, het enige wat (soms) helpt is er een spelletje van maken en de brokjes te verstoppen. Dat wil ik best doen, maar niet altijd. :')

Hebben jullie nog aanraders voor kieskeurige eters? Zelfs met zijn kauwsnacks wordt hij steeds kieskeuriger. Hij is laatst nog gecheckt door de dierenarts en alles zag er goed uit, op een oorontsteking na die nu behandeld is.

Tot nu toe hebben we deze brokken geprobeerd:
- Acana classic
- Dog Loves Gold original
- Darf vol bites regular koudgeperst (deze at hij wel graag, maar kreeg hij jeuk van)
- PrimaDog hert & kalkoen

Als pup kreeg hij Royal Canin labrador retriever pup brokken, die at hij altijd met smaak, maar het liefst voer ik iets "beters".

Vers hebben we de ruimte niet voor.

Nep labrador. -O-


Zonder de discussie weer te willen beginnen: Royal Canin is echt prima voer (een van de weinige die zich aan de WSAVA guidelines houdt). Als je hond die goed eet en het er goed op doet, waarom dan switchen?

Sowieso vindt je weinig voer in Nederland dat daadwerkelijk slecht is, dus ik zou gewoon voeren waar je hond het goed op doet / lekker vindt.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:47

Ik snap je bericht! We hebben het Royal Canin labrador pup voer tot ongeveer 15 maanden gevoerd (kreeg hij ook mee vanuit de fokker) en toen zijn we overgestapt omdat hij "puppy af" was. Toen heeft hij een tijdje Acana classic goed gegeten, pas met een jaar of twee begon hij kieskeuriger te worden en wilde hij ineens ook geen Acana meer. Dus ik durf ook niet met zekerheid te zeggen of hij nu Royal Canin brokken goed gaat eten.

Maar de switch toen was in ieder geval omdat we van de puppybrok af stapte (volgens mij steeg Royal Canin toen ook ineens heel erg in prijs).

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:45

Sem_ schreef:
Ik snap je bericht! We hebben het Royal Canin labrador pup voer tot ongeveer 15 maanden gevoerd (kreeg hij ook mee vanuit de fokker) en toen zijn we overgestapt omdat hij "puppy af" was. Toen heeft hij een tijdje Acana classic goed gegeten, pas met een jaar of twee begon hij kieskeuriger te worden en wilde hij ineens ook geen Acana meer. Dus ik durf ook niet met zekerheid te zeggen of hij nu Royal Canin brokken goed gaat eten.

Maar de switch toen was in ieder geval omdat we van de puppybrok af stapte (volgens mij steeg Royal Canin toen ook ineens heel erg in prijs).


Aah zo. Ja onze hond is ook een tijdje kieskeurig geweest maar daar moesten we toen even “doorheen”. Nu eet ze hetzelfde voer prima :j
Moet wel zeggen dat dit rondom het puberen was, met de overstap naar volwassen voer (~12 maanden meen ik) was dat sowieso al weg.

Je zou eventueel een kleine zak kunnen proberen van RC adult? Maar snap ook wel als je dat te duur vindt.

Wij geven purina pro plan, wordt dus enthousiast gegeten! Puur omdat we dat ook vanuit de fokker mee hadden (en ik ook achter dat merk sta) en ze de adult brok dus ook goed at. Anders was ik misschien weer voor RC gegaan, dat heeft mijn Labrador altijd gekregen. Maar Pro Plan voldoet ook aan WSAVA guidelines en is ook goedkoper :))

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:25

Darf brokjes in een andere smaak?
Ik zou minder focussen op merk en meer op smaak.
Wat is het hoofdingrediënt van de merken die je hebt geprobeerd?

Je kan wel uren gaan zoeken naar een nieuw, goed merk maar als bv alles op kip basis is geweest en het nieuwe brok ook op kip is, dan is de kans groot dat hij het niet lekker vindt.

Misschien is Belcando iets voor je? M'n hond heeft op de Oceaanvis gestaan en dat is best een zwaar, 'nat' brok en ruikt dus ook heel sterk. Heel anders dan een Caro croc brokje bijvoorbeeld.