Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 01:50

Wat vreselijk naar voor jou en je kat om zo de nacht in te gaan.....rot HCM. Sterkte! Virtuele knuffel voor jullie beide :(:)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 02:21

Wat vervelend dat je nu zo ver moet rijden. Heb even zitten kijken, maar iedereen daar zit bij Anicura en die verwijzen inderdaad door naar de grote ziekenhuizen voor de spoed…. Ik zit helaas ook super ver weg (Zwolle)
Heel veel sterkte!!

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 06:40

Ik kon bij de mijne in extreme gevallen een extra hoge dosis vochtafdrijvers geven. Voor de langere termijn geen optie, maar voor een snelle stoot om zijn luchtwegen snel te helpen wel een oplossing. Was in overleg met de dierenarts toen hij zijn medicatie had uitgekotst en ik daar pas uren later achterkwam en hij dus veel benauwder was. Hopelijk kun je een thuis dierenarts vinden. De mijne was ook zo bang voor de dierenarts en ik had de mijne achteraf veel liever thuis laten gaan als ik had geweten dat het z'n laatste dag was. Succes!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 08:27

Je zou hem iets kunnen geven waardoor hij rustiger wordt voor de reis (gabapentine bv). Eventueel de vochtafdrijver even naar maximaal in overleg met spoedkliniek. Afwachten tot morgen zou ik niet doen,kans dat hij helemaal vol loopt en stikt is te groot. Anders het er toch maar op wagen nu het nog redelijk is?

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 08:50

Ik heb mijn lieve Piet vanmorgen laten gaan. Ik heb nog een zzp dierenarts kunnen vinden die bereid was om te komen (eigenlijk doet hij dit niet, maar na mijn verhaal gehoord te hebben streek hij over zijn hart en is hij gekomen, waar ik hem ontzettend dankbaar voor ben). Het was oneerlijk om hem nog over het weekend heen te tillen.
Bij het eerste prikje was hij al heen. Waardeloos, maar wel het beste. En dankbaar dat we niet nog een uur in de auto met hem moesten...

Tancreda4

Berichten: 24047
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 09:53

Oh wat naar en verdrietig zeg.... Echt heel rot dan net zo in het weekend en de afstand die je dan moet rijden met zon kat. Ik ben daar ook echt bang voor want wij hebben dat okk niet. Super dat je toch een arts hebt gevonden die wilde komen, wat een topper!!

Heel veel sterkte met die grote verlies... Y;( :(:)

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:00

Sterkte Ingrid, ontzettend verdrietig maar in dit geval inderdaad de beste keuze. Verschrikkelijk om je dier te zien lijden en ontzettend fijn dat iemand thuis is gekomen zodat hij zonder extra stress rustig kon inslapen. Maakt het gemis natuurlijk niets minder maar hopelijk wel de acceptatie dat het goed was zo! :knuffel:

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:12

Ingrid :knuffel:

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:51

Ingrid_92 schreef:
Ik heb mijn lieve Piet vanmorgen laten gaan. Ik heb nog een zzp dierenarts kunnen vinden die bereid was om te komen (eigenlijk doet hij dit niet, maar na mijn verhaal gehoord te hebben streek hij over zijn hart en is hij gekomen, waar ik hem ontzettend dankbaar voor ben). Het was oneerlijk om hem nog over het weekend heen te tillen.
Bij het eerste prikje was hij al heen. Waardeloos, maar wel het beste. En dankbaar dat we niet nog een uur in de auto met hem moesten...


Oh wat verdrietig maar wat een goede keuze. Sterkte met het verlies. Fijn dat er nog een dierenarts was die je kon helpen. En huil maar, die stomme beestjes gaan toch maar diep onder onze huid zitten :(:)

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:28

Ik heb dit topic stilletjes gevolgd ,wij hebben 2 Britten verloren aan HCM.
1 is overleden in de kliniek na een operatie, de artsen hebben alles gedaan om hem te redden en ook echo’s gemaakt omdat ze niet begrepen waarom hij in 1 keer dood neer viel in de recouver kamer .. daar kwam een zeer verdikte hartspier uit .. HCM.

De andere Brit was van de ene op de andere dag verlamd aan de achterhand, bleek ook HCM te zijn :(
Deze 2 Britten hadden dezelfde vader .

De laatste Brit in huis , nu 15 jaar , krijgt nu ook wat klachten zoals benauwdheid ( vocht ), meer slapen en minder eten ..

Van de week maar eens langs de da voor onderzoek, wellicht is er met medicatie nog wat te verbeteren..

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:32

Wij zijn onze kat er ook 2,5jr geleden aan verloren. Was een gedumpte kater, dus leeftijd onbekend, maar werd op 12/13 geschat.
Hij had al 2x blaas problemen gehad en daarvoor behandeld en stond op speciaal voer.
Op een dag werd hij misselijk en lag veel te slapen, dus naar de dierenarts. Kuur gestart. Volgende dag viel hij om, zakte door zijn achterbenen en is met spoed opgenomen.
Eerste nacht en dag was hij stabiel, maar dag erop ging hij achteruit. We zijn naar de kliniek gereden en hij kroop gelijk tegen me aan en is rustig ingeslapen.

Omdat onze zwarte ook een boerderij kitten was, is hij ook onderzocht, maar was pas 3 toen en lijkt tot nu toe gezond, maar ik hoop het niet meer mee te maken.

Sterkte voor iedereen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:59

Och Ingrid wat vreselijk voor je. Wel fijn dat het uiteindelijk toch nog thuis kon. Het einde van een kat met HCM kan idioot snel gaan, dus daar wil je inderdaad niet meer mee slepen. Heel veel sterkte de komende tijd.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:29

Bedankt voor jullie medeleven. Het is inderdaad heel snel gegaan en de dierenarts die wel wilde komen is in mijn ogen inderdaad een held. Het huis en de tuin voelen maar leeg.. :(

Voor degenen die nog een kat met HCM hebben die bloedverdunners of vochtafdrijvers krijgen, kunnen mij eventueel een pb sturen voor overname van wat ik nog heb. Heb ook nog wel homeopathische middelen.

Tancreda4

Berichten: 24047
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 16:17

Knuff lijkt mij idd heel leeg....

Mijn katje gaat goed, al was hij gisteren een beetje druk en oveeprikkeld in de tuin en ging hij even hijgen. Daar schrok ik wel van. Ging in combi met blazen dus geen idee of het een reactie was op alle geuren of niet. Het was een paar hijgen en toen weer terug oké, maar ik schrok er wel van. Z'n ademhaling is wel eens wat hoger, maar later weer netjes begin 20 gelukkig.

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:26

Geen kat, maar twee hanen met HCM.
De ene kwamen we erachter toen zijn tenen begonnen af te sterven.
Meteen op atenolol en toen hij stabiel was, zijn de tenen onder plaatselijke verdoving geamputeerd.
Zijn hartslag is nu stabiel, maar de ruis blijft. Hij heeft nog steeds circulatie problemen en dus koude poten en neuropathie. Sinds woensdag krijgt hij bloedverdunners. Hij is nu 5 jaar.
Mijn andere haantje is 11 geworden met atenolol. Hij was 's morgens nog prima en toen ik 's avonds thuis kwam was hij overleden

Tancreda4

Berichten: 24047
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 10:40

Oh ik wist niet dat hanen dat ook kunnen hebben. Maar eigenlijk idd wel logisch, ieder dier met een hart kan zo'n aandoening hebben... Hopelijk blijft hij stabiel.

Hoe geef je die medicatie eigenlijk aan een haan?

Helaas heeft mijn katje toch vaker het blazen en hijgen gehad. Net ook weer, dan is hij met mach 100 het huis door aan het sjeezen, en dan opeens blazen en een stuk of 5 hijgjes erachter aan. Daarna ging hij gewoon weer verder alsof er niets is gebeurd. Ik vind het toch vreemd gedrag, alsof hem dan eventjes snel iets pijn doet, maar wat wel ook weer wegebt, aangezien hij nu nog steeds in z'n gekke bui zit (al dan niet steeds minder wild, want nu ligt hij op zijn zij tegen een balletje te tikken :') ). Oh, laat maar, hij vliegt weer de trap op :=

Sabbientje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:01

De kat van mijn zus reageerde heel goed op de medicatie.
Die is uiteindelijk iets van 14 geworden.
Terwijl de verwachting was dat hij niet ouder dan 5 zou worden.
Maar dat was sowieso een wonder kat. Hij had later ook nog epilepsie aanvallen. En iedere keer dat ze dachten dat het toch echt het einde was, krabbelde hij weer op.

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:52

Tancreda4 schreef:
Oh ik wist niet dat hanen dat ook kunnen hebben. Maar eigenlijk idd wel logisch, ieder dier met een hart kan zo'n aandoening hebben... Hopelijk blijft hij stabiel.

Hoe geef je die medicatie eigenlijk aan een haan?

Helaas heeft mijn katje toch vaker het blazen en hijgen gehad. Net ook weer, dan is hij met mach 100 het huis door aan het sjeezen, en dan opeens blazen en een stuk of 5 hijgjes erachter aan. Daarna ging hij gewoon weer verder alsof er niets is gebeurd. Ik vind het toch vreemd gedrag, alsof hem dan eventjes snel iets pijn doet, maar wat wel ook weer wegebt, aangezien hij nu nog steeds in z'n gekke bui zit (al dan niet steeds minder wild, want nu ligt hij op zijn zij tegen een balletje te tikken :') ). Oh, laat maar, hij vliegt weer de trap op :=



Ik geef medicatie gewoon in de bek van de haan. Atenolol is vloeibaar en ascal is een pil. Gaat makkelijker dan bij een kat :)
Dat hijgen na inspanning zie ik bij mijn haan ook. Hart kan niet voldoende rondpompen en dat lijdt tot zuurstof tekort in het lichaam.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:57

HCM... breek mij de bek niet open ;(

Een maand of 3 (4?) geleden viel mijn geliefde poesje plots op de grond. Binnen 10 seconden was ze dood.

Altijd kerngezond. Vrolijk, actief... Geen enkel symptoom. 2 jaar oud. Nooit ruisjes oud gehoord met controles...

Meegenomen naar de dierenarts en daar is ze nagekeken. Hartje vol vocht.

HCM is er in 2 gradaties: Chronisch waarin je zoals in het geval van TS ineens een zieke kat hebt.

Of... Acuut, waarbij je kat plotsklaps dood neervalt. Dat had onze Emori.

Ik ben de klap nog niet te boven en ik mis haar verschrikkelijk.

Ik heb mij lang schuldig gevoeld, maar dit hebben wij nooit kunnen weten of voorkomen. Maar in 1 klap je poezenkind verliezen... pfff ;(

marleen_88

Berichten: 14054
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:27

Wat een nare verhalen hier allemaal.

Onze kat heeft helaas ook de diagnose gekregen en zit op 2x 1/2 tablet vochtafdrijver per dag.
Volgens onze assistente moet zijn ademhaling in rust onder de 30 zijn. Dit zit hij zelden, meestal rond de 32. Wat zeggen jullie artsen daarover?

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:59

marleen_88 schreef:
Wat een nare verhalen hier allemaal.

Onze kat heeft helaas ook de diagnose gekregen en zit op 2x 1/2 tablet vochtafdrijver per dag.
Volgens onze assistente moet zijn ademhaling in rust onder de 30 zijn. Dit zit hij zelden, meestal rond de 32. Wat zeggen jullie artsen daarover?


Mijn dierenarts zei dat een kat met hartproblemen altijd een hogere ademhalingsfrequentie heeft en dat deze niet boven de 40 mocht komen in rust.

marleen_88

Berichten: 14054
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:01

Ingrid_92 schreef:
marleen_88 schreef:
Wat een nare verhalen hier allemaal.

Onze kat heeft helaas ook de diagnose gekregen en zit op 2x 1/2 tablet vochtafdrijver per dag.
Volgens onze assistente moet zijn ademhaling in rust onder de 30 zijn. Dit zit hij zelden, meestal rond de 32. Wat zeggen jullie artsen daarover?


Mijn dierenarts zei dat een kat met hartproblemen altijd een hogere ademhalingsfrequentie heeft en dat deze niet boven de 40 mocht komen in rust.


Bedankt voor je reactie.
Klinkt heel logisch. Als onder de 40 acceptabel is, dan is er met 32 niets om ons zorgen te maken.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:19

@marleen_88, mijn dierenarts zei ook onder de 30 in echte rust. Toen de mijne er eigenlijk alleen nog maar boven zat heb ik een nieuwe röntgenfoto laten maken om het vocht in zijn longen te kunnen zien en die waren toen veelste vol. Ik heb ook wel eens een dag hoger dosis vochtafdrijvers gegeven om te kijken of hij dan minder ademhalingen had. Toen dat zo was heb ik gebeld om de dosis te mogen verhogen.

Tancreda4

Berichten: 24047
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 21:12

marleen_88 schreef:
Wat een nare verhalen hier allemaal.

Onze kat heeft helaas ook de diagnose gekregen en zit op 2x 1/2 tablet vochtafdrijver per dag.
Volgens onze assistente moet zijn ademhaling in rust onder de 30 zijn. Dit zit hij zelden, meestal rond de 32. Wat zeggen jullie artsen daarover?


Hoelang zit hij op de vocht afdrijvers? In het begin, actuut en met vocht achter de longen, was hij toch wel binnen enkele dagen snel stabiel met de vochtafdrijvers. Je moet tellen als ze echt diep slapen (maar niet te diep, niet tijdens een REM slaap, want dan gaat ademhaling/hartslag ook omhoog, dan gaan ze ook bewegen in hun slaap). Mijn kat was redelijk snel rond de 30, en na een week rond de 25 in rust. Na 3 weken is hij van de furosamide (vochtafdrijvers) afgegaan, wel afgebouwd voorzichtig. Hij blijft nu rond de 23 zitten in rust. Soms wat hoger, als hij bijvoorbeeld een heel achterelijke 5 minuten heeft gehad daarvoor duurt het een tijd voor hij weer terug normaal is. Maar nooit boven de 40 in rust gelukkig. Laatst had hij 37, en kreeg ik gelijk weer stres. Maar later was het weer tussen de 20-25.

Mijn arts zei ook dat ik aan de bel moest trekken als het boven de 40 was. Maar het duurt wel even voor alle vocht weer weg is, dus als hij nog maar net aan de medicatie zit, zou ik het nog even de tijd geven. Behalve als het echt rond de 40 gaat zitten. Sterkte :(:)

marleen_88

Berichten: 14054
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:21

Lenexa schreef:
@marleen_88, mijn dierenarts zei ook onder de 30 in echte rust. Toen de mijne er eigenlijk alleen nog maar boven zat heb ik een nieuwe röntgenfoto laten maken om het vocht in zijn longen te kunnen zien en die waren toen veelste vol. Ik heb ook wel eens een dag hoger dosis vochtafdrijvers gegeven om te kijken of hij dan minder ademhalingen had. Toen dat zo was heb ik gebeld om de dosis te mogen verhogen.


Echte rust onder de 30 zit hij zelden. Wij geven op warme/benauwde dagen ook iets meer dan op andere dagen.


Tancreda4 schreef:
marleen_88 schreef:
Wat een nare verhalen hier allemaal.

Onze kat heeft helaas ook de diagnose gekregen en zit op 2x 1/2 tablet vochtafdrijver per dag.
Volgens onze assistente moet zijn ademhaling in rust onder de 30 zijn. Dit zit hij zelden, meestal rond de 32. Wat zeggen jullie artsen daarover?


Hoelang zit hij op de vocht afdrijvers? In het begin, actuut en met vocht achter de longen, was hij toch wel binnen enkele dagen snel stabiel met de vochtafdrijvers. Je moet tellen als ze echt diep slapen (maar niet te diep, niet tijdens een REM slaap, want dan gaat ademhaling/hartslag ook omhoog, dan gaan ze ook bewegen in hun slaap). Mijn kat was redelijk snel rond de 30, en na een week rond de 25 in rust. Na 3 weken is hij van de furosamide (vochtafdrijvers) afgegaan, wel afgebouwd voorzichtig. Hij blijft nu rond de 23 zitten in rust. Soms wat hoger, als hij bijvoorbeeld een heel achterelijke 5 minuten heeft gehad daarvoor duurt het een tijd voor hij weer terug normaal is. Maar nooit boven de 40 in rust gelukkig. Laatst had hij 37, en kreeg ik gelijk weer stres. Maar later was het weer tussen de 20-25.

Mijn arts zei ook dat ik aan de bel moest trekken als het boven de 40 was. Maar het duurt wel even voor alle vocht weer weg is, dus als hij nog maar net aan de medicatie zit, zou ik het nog even de tijd geven. Behalve als het echt rond de 40 gaat zitten. Sterkte :(:)


Half juni heeft hij een hartecho gehad, daar is de diagnose toen uitgekomen. Toen direct gestart met medicatie, de eerste dosis weet ik niet meer. Dus hij zit al zeker 2 maanden aan de vochafdrijvers. Hij is soms nog benauwd en dan begint hij te hoesten, heel naar.
Verder lijkt hij zich prima te voelen, komt lekker op schoot, zit achter een vlieg aan in huis en eet goed.

Hij zou volgens de dierenarts nog maximaal enkele weken hebben, daar hadden we ons ook op ingesteld. Hij is heel slecht geweest, maar nu toch vrij stabiel.

We tellen als hij slaapt, maar niet droomt/wiebelt. Dan zit hij meestal rond 32, nauwelijks eronder. De medicatie is ook van 3x 1/4 naar 2x 1/2 verhoogd sinds een week, omdat zijn ademhaling zo hoog blijft.