Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:32

Als het voor nu stabiel rond de 32 zit zou ik het gewoon nog even aankijken, ik ben volgens mij weer langs geweest toen hij toch vaak rond de 35 zat. Volgens mij zat de mijne op het eind aan de hoogste dosis van volgens mij 2 of misschien wel 3x 3/4 maar wij zijn geswitcht naar de hondenpil versie want dat was goedkoper dus ik weet niet meer hoeveel gram dat was.
Hopelijk hebben jullie nog wat langer dat hij gezond genoeg is!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:33

Die van mij heeft ook een tijd op 32 gezeten. Ik denk zo'n 2 maanden. Dit is een tijdje met vochtafdrijvers zo gebleven (niet lager geworden). In een dag tijd ging het naar boven de 40 en toen moesten we hem dus in laten slapen.

marleen_88

Berichten: 14054
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:59

Lenexa schreef:
Als het voor nu stabiel rond de 32 zit zou ik het gewoon nog even aankijken, ik ben volgens mij weer langs geweest toen hij toch vaak rond de 35 zat. Volgens mij zat de mijne op het eind aan de hoogste dosis van volgens mij 2 of misschien wel 3x 3/4 maar wij zijn geswitcht naar de hondenpil versie want dat was goedkoper dus ik weet niet meer hoeveel gram dat was.
Hopelijk hebben jullie nog wat langer dat hij gezond genoeg is!


Ja, we houden hem sowieso goed in de gaten en tellen meerdere keren per dag. Onze kat krijgt enorm veel stress van de reismand, dus willen hem zo min mogelijk vervoeren. Arme schat moest na de hartecho 3 uur aan het zuurstof. :(:)


Ingrid_92 schreef:
Die van mij heeft ook een tijd op 32 gezeten. Ik denk zo'n 2 maanden. Dit is een tijdje met vochtafdrijvers zo gebleven (niet lager geworden). In een dag tijd ging het naar boven de 40 en toen moesten we hem dus in laten slapen.


Als hij stabiel op 32 blijft is dat volgens mij ook prima. Zodra hij gaat hoesten en het rond de 40 zit, gaan we natuurlijk actie ondernemen.

Gulpje

Berichten: 8072
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:02

Onze allerliefste Dirk is bijna 2 weken geleden overleden aan de gevolgen van HCM. We wisten al dat hij het had sinds begin april 2021. We zijn door de DA met spoed doorverwezen naar een grote kliniek omdat hij een hartslag van 361 had. Daar heeft hij het hele weekend hartfilmpjes, echo's, bloedonderzoek etc ondergaan en uiteindelijk was de diagnose HCM en kregen we hem mee naar huis met de rest van zijn leven bloedverdunners en plaspillen. Het was heel moeilijk in de eerste maanden. Hij had het vaak zwaar en zat dan zielig en teruggetrokken in de tuin en het hielp zeker niet dat er naast ons huizen werden gebouwd en onze haag werd weggehaald om plaats te maken voor de nieuwe weg (*we woonden altijd heel rustig aan een grote steeg)

Elke keer als we een afspraak maakten om hem in te laten slapen knapte hij wonderbaarlijk snel op. Sterker nog, na de laatste keer zich rot voelen, in december vorig jaar werd hij alleen maar beter en beter. Geen terugvallen meer, goed eten, vol liefde en zelfs weer spelen. Het hielp vast ook dat hij zich weer veilig voelde in zijn tuin met de nieuwe schutting en geen herrie meer.
Hoe warmer het buiten was, hoe 'grager' hij naar buiten wilde om lekker in de tuin te liggen, op de steentjes. Ik heb ontelbare 'Zoek Den Dirk Filmpjes' als hij weer eens tussen de planten verstopt lag...

Omdat we wisten dat hij ziek was hielden we extra hard van hem, genoten we nog meer van hem en knuffelden we hem zo vaak als het kon. Donderdagmorgen 1 september zat ik net in een Zoom voor mijn werk toen mijn vriend met Dirk naar beneden kwam. Dirk zijn achterlijfje was verlamd en we wisten allebei meteen dat het einde verhaal was. Dirk leek meer paniek dan pijn te hebben in het begin en probeerde ook heel hard weg te komen met alleen zn voorpoten maar we hebben hem rustig gehouden tot we bij de DA terecht konden. Tot het einde kregen we kopjes, kusjes en likjes van hem ;( Ons lieve, mooie mannetje is net geen 15 geworden en ondanks dat we voorbereid waren op dit verlies doet het nog steeds ontzettend veel zeer en missen we hem nog vreselijk. Het blijft oorverdovend stil in huis. Wel ben ik blij dat we die bijna 1,5 jaar reservetijd nog met hem hebben mogen hebben want wat hebben we het nog mooi met hem gehad. Voor iedereen hier met een zorgenkatje, heel veel sterkte en succes gewenst. :knuffel: :knuffel: :knuffel:

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:28

Och Gulpje wat vreselijk naar... Iedereen met diertjes weet dat het ooit gaat gebeuren, en met HCM helaas vaak veel te vroeg, maar het blijft een onverteerbaar verlies elke keer. Sterkte!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 19:28

Ah sterkte Gulpje. Wat is het toch een nare aandoening. "Fijn" dat jullie wel bewust extra hebben kunnen genieten van hem, maar de stilte valt dan helemaal hard op...

marleen_88

Berichten: 14054
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 19:29

Heftig verhaal weer. Veel sterkte :knuffel:

Tancreda4

Berichten: 24048
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 20:34

Oh wat ontzettend verdrietig om te lezen... Wel mooi dat hij nog 1.5 jaar na diagnose heeft kunnen genieten bij jullie en jullie van hem. Heel veel sterkte!!

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:50

Helaas de Brits korthaar van mijn vader een paar maanden geleden laten inslapen ivm hcm op 10 jarige leeftijd.
Mijn andere kat kreeg het toen zij 15 was en vredig ingeslapen toen zij 23 was. Hcm is vreselijk

Gulpje

Berichten: 8072
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:35

Dank jullie, heel lief! Vanmorgen zag ik een van de collega's voor t eerst die ook bij die Zoom was die morgen dat het gebeurde. Ze vroeg hoe het ging en wat er was gebeurd en bam, weer janken. Dat zal voorlopig wel zo bijven. Gelukkig hebben we elke dag een stukje meer troost van onze andere kat, ze is steeds vaker thuis en ook gezellig <3

Sterkte voor jou ook Caro, 10 jaar is echt veel te jong ;(

Tancreda4

Berichten: 24048
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 13:20

Zo nare ziekte dit.. dat het zo plots over kan zijn.

Mijn jonkie gaat goed, behalve dat hij best dik is en afvallen lastig is, en dat hij bij te wild spelen wel ergens last krijgt waardoor hij gaat blazen en soms hijgen. Als je dan je oor tegen z'n borst houdt hoor je het okk wat piepen lijkt het. Binnenkort even de da bellen om te bespreken of het handig is weer een hartscan te laten maken. Voor hij voor z'n entingen moet.

Ivm slechter hart, kan een enting dan kwaad?

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:52

Mocht er nog iemand zijn met een kat die baat heeft bij easypil (om medicatie in te "verstoppen"), clopidogrel of furosemide, stuur dan even een pb ;) ik heb best veel over na het inslapen van onze Piet.

Tancreda4

Berichten: 24048
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 20:20

Oud topic, maar ik blaas hem even leven in.

Vorige week zijn we voor een controle scan geweest voor z'n hart. De laatste (en eerste) scan was maart 2022. En nu 1.5 jaar later was alles stabiel. Ook gaf de arts aan dat hij niet veel kans zou hebben op trombose, maar daar krijgt hij elke 3 dagen nog wel een pil voor en vond hij oké (never change a winning team). Waar mijn kat vorig jaar zomer met te wild spelen of na rennen opeens ging blazen en hijgen (pijn) heb ik dat dit jaar nog niet gezien. Hij speelt, rent, en glimt je tegemoet <3

Helaas merkte ik laatst op dat hij tanden leek te missen. Inmiddels zijn al z'n voortanden er onder uit en is boven ook los aan het laten en rood tandvlees. Idem voor iig 1 kies. Nu moet hij dus voor z'n gebit onder narcose geholpen worden. Want tand ontstekingen zijn een risico voor z'n hart, dat kan je niet zo laten. Maar de narcose is natuurlijk ook een groot risico. Ik vind het ook echt heel eng en mijn gevoel gaat alle kanten op. Ene moment denk ik, ja gewoon maar doen. Andere kant denk ik, wachten tot hij echt veel last krijgt van z'n tanden....

Ik weet niet waar ik goed aan doe. Ik weet alleen wel dat ik echt gek word bij de gedachte dat ik 'm kwijt kan raken. Het is net mn kind en ik flip echt bij die gedachte :o

De da zal aangepast te werk gaan en ze zijn met z'n 2en bij zo'n kat. Maar toch...

Nu ben ik wel benieuwd of er hier mensen ervaring hebben gehad met een hcm'er die onder narcose moest....

N4N4
Berichten: 1110
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Hartprobleem kat (HCM) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:45

Ik heb helaas een ervaring met een Britse korthaar met HCM die voor blaasstenen onder narcose moest , ondanks dat ze uiterst voorzichtig waren heeft hij dit niet overleefd..
Is nog geen 4 jaar geworden .