Operatie kruisbanden bij grote hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37272
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:12

Mijn oude kruising bordercolle destijds heeft kruisband recontructie gehad op zijn 14 e na een stom ongelukje. Lopen was strompelen daarna maar hij wilde nog zo graag. :j De dag na de operatie stond hij alweer op zijn vers geopereerde knie om zijn andere poot goed hoog te kunnen optillen om te plassen. Onze grootste moeilijkheid was hem rustig houden, meneer dacht daar zelf anders over.

Iets meer dan 2 weken na de operatie vond meneer het een heel goed idee om op het strand een sprint te trekken en daarnaeen eind door het mulle zand te draven voor we hem weer te pakken hadden. Hij dacht mijn ex te herkennen in een hardloper en wurmde zich los en stoof daarheen. Om een paar uur later op drie poten te staan %) . Na overleg met de da (we zaten toen in frankrijk) even aangezien maar meneer had alleen spierpijn.

Hij was gewoon heel opgelucht weer vrij te kunnen bewegen. En heeft dat ook gedaan tot 16,5. Alleen waren de operatie kosten wel een heel stuk lager goddank. Wat een bedragen hierboven :oo

kimmie261

Berichten: 19218
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:20

Ik heb nu zo'n 9 knieoperaties bij mijn honden laten doen , wat veel lijkt ,maar sommige zijn aan 2 poten geopereerd en 1 is 3x geopereerd, afijn we hebben ze laten opereren op grote klinieken voor veel geld, en de afgelopen jaren doe we het hier gewoon bij onze eigen DA, deze doet het met eigen weefsel, kosten zijn dan 450 euro voor een tussen de 50 en 60 kilo wegende hond, en ze lopen daar heel snel heel goed mee, overigens doet mijn DA ook TTA operaties, die zijn dan ong 1000 euro, maar daar ga ik zelf dan niet zo heel snel voor , zie er zelf niet echt een heel groot voordeel van.

Maar sterkte, je zal zien dat je hond redelijk snel ( binnen een paar dagen) zijn poot weer belast en dat de revalidatie best snel en vanzelf gaat :) :(:)

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:23

Hier de operatie laten doen bij een grote Stafford.
Helaas nu, na 2 jaar, terug veel last met die knie. Geen idee of het komt omdat de operatie niet helemaal goed is gegaan of ....? We hebben toen het hele revalidatietraject gevolgd en dat was erg zwaar met een hyperdepieper hond. Zowieso bleef hij nadien manken bij grote wandelingen of balletjes gooien (kort draaien).
Ik kan het dus langs de éne kant wel aanraden, maar langs de andere kant ... nouja ...
Wij gaan wrs de operatie nog een 2e keer moeten laten uitvoeren. Ik heb op dit moment nog geen foto's laten maken. Maar de DA vermoed dat het ijzeren plaatje misschien verschoven is. Hij heeft de operatie gehad toen hij nog maar 18mnd oud was.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:51

karrij schreef:
Volgende week maandag wordt onze Golden geopereerd, wij hebben er alle vertrouwen in dat het goed komt. Hij zal in goede handen zijn.

We zien alleen heel erg op tegen de revalidatie, hoe zal hij zich de eerste tijd voelen? Ik hoop zo dat hij niet al te veel pijn heeft, vreselijk vind ik het als je een dier hulpeloos ziet.
Maar goed , we hebben vanaf volgende week kerstvakantie tot aan 10 januari, dus wel kunnen hem veel TLC geven.


Ik snap je gevoel om tegen de operatie maar ook zeker de tijd erna op te zien.
Onze hond inmiddels 1½ jaar is op 4½ maand al geopereerd, bekkenkanteling vanwege zeer zware hd. Wat heb ik de eerste weken zwaar gevonden, heb de eerste 14 dagen bij hem op de grond geleefd, alle tijd was voor hem. Daarna ook nog natuurlijk maar die eerste 14 dagen waren de zwaarste. In huis ter voorbereiding hadden we overal vloerkleden neergelegd, zijn bench met daaraan vast een puppyren, alle voorbereidingen die ik kon doen waren gedaan, dat gaf al veel rust omdat dat klaar was. Denkspellen geregeld, snuffelmatten in diverse soorten. Ook alvast contact gelegd met een dierfysio, zij had ook goede tips voor mij. Kijk na de operatie vooral naar je hond.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Operatie kruisbanden bij grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 13:37

dat maakt natuurlijk heel veel uit, een jonge/energieke hond, of een relaxt type, zoals die van ons :)
Wat ik heb begrepen is het revalidatie traject bij een TTA rapid veel korter. Wij hebben niet eens een bench. En hij hoefde ook geen kap op of zo'n pak aan zodat hij niet aan de wond kon pulken. Het was zo ongelooflijk netjes en onderhuids gehecht en bovendien aan de binnenkant, hond heeft er niet eens aan willen pulken.
Dit was 1 week na de operatie:Afbeelding

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Operatie kruisbanden bij grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:03

Onderhuidshechten maakt echt veel verschil, heb dat toen ook gevraagd.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Operatie kruisbanden bij grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:16

ik had het niet eens gevraagd, ze doet het gewoon zo :)

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 18:08

Dank voor jullie reactie, onze Golden krijgt een TTA operatie en dan gelijk aan beide knieeen.
Dat vind ik nog wel spannend, bij 1 knie had hij altijd nog een andere poot om op te staan, maar wij laten hem behandelen door Dhr Wagter van Anicura de tweede lijn in Zwolle. Aan deze arts twijfelen wij ook niet, schijnt erg kundig te zijn, inderdaad misschien wel duurder maar we hebben vertrouwen in hem. Hij is best geduldig met ons geweest in het uitleggen. Geloof dat de beste man het wel 4x keer uitgelegd heeft.
We konden het door het plotselinge overlijden van een vriendin maar niet vasthouden (in onze gedachten) wat hij nou precies mankeerde en welke operatie hij krijgt.

Onze hond loopt totaal niet kreupel durft zelfs soms nog een klein sprintje te trekken, maar bij hem zit het in de benen komen.
Als hij snachts naast mij op bed ligt (yeah I know, maar zo gezellig) en hij wil er af gaan, dan neemt hij soms zijn achter benen niet eens mee en ploft zo op de grond en moeten we hem soms in de benen helpen. Maar als het om eten gaat dan springt meneer op (tis een echte Golden haha) en merk je niks aan hem. Maar dit gaat al een paar maanden zo en lijkt niet beter te worden. De kruisbanden zijn ook niet helemaal door maar wel flink geschadigd en gerafeld

Wel fijn te horen dat veel van jullie de operatie als positief hebben ervaren,we hopen dat wij ook zo positief zijn na afloop.

Ik zal volgende week nog wel even een update doen

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Operatie kruisbanden bij grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:29

Waarom niet 2 aparte operaties?

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 18:45

Wesco schreef:
Waarom niet 2 aparte operaties?


Hij durfde dit aan omdat het een heel rustige hond is en hij er goede resultaten mee ziet en hij maar 1x onder narcose hoeft

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Operatie kruisbanden bij grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:47

Ik doelde meer op 2 pijnlijke poten en waar moet hij dan zijn gewicht op zetten met opstaan.

Jester_

Berichten: 12272
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:58

Lijkt me ook niet haalbaar 2 tegelijk. Hier gren tta maar de goedkope optie gedaan, 600 euro voor een stafford. Dat was toen prima, ondertussen wel artrose in de knieen maar de operatoe an sich heeft goed geholpen

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Operatie kruisbanden bij grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 20:29

We doen het op advies van een orthopedisch dierenarts, hij weet ongetwijfeld wat hij doet. Wij twijfelen er niet aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:34

Wesco schreef:
Ik doelde meer op 2 pijnlijke poten en waar moet hij dan zijn gewicht op zetten met opstaan.


Hier zijn de schouders ook tegelijk gedaan. Naast het voordeel van maar 1 operatie was het ook een voordeel dat hij niet scheef ging belasten. Als er maar 1 pijnlijk is gaan ze scheef lopen waardoor er andere blessures ontstaan.
Het is een paar dagen heel moeilijk geweest maar daarna kon hij er prima mee omgaan :)

viphorse

Berichten: 1511
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 07:55

karrij schreef:
We doen het op advies van een orthopedisch dierenarts, hij weet ongetwijfeld wat hij doet. Wij twijfelen er niet aan


Goed gedaan ts en fijn dat je een orthopeed hebt gevonden die je vertrouwd .

Onze eerste operatie was ook aan 2 poten tegelijk doordat alles gescheurd was kon hij niets meer. Het was bij ons een dag pittig daarna erg goed te doen.

Succes met het herstel !

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Operatie kruisbanden bij grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 08:26

Dank voor je opbeurende woorden,doet me goed.

We zien er erg tegenop,hopelijk valt de pijn achteraf mee.

Hoe was dat met Jullie hond? Had hij veel pijn? Kon hij staan,m

viphorse

Berichten: 1511
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Operatie kruisbanden bij grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 08:49

Hij is sowieso een erg sterke hond en laat bijna nooit pijn zien krijgt ook als hij geopereerd moeten worden narcose voor een olifant omdat hij zo sterk is

Van te voren waren zijn beide kruisbanden al door en deel van zijn meniscus ook waardoor hij niet fatsoenlijk meer kon lopen. Het ging maar functioneel was hij niet en hij had er gewoon last van zag het ook aan hem.
Wij hebben na de operatie een rustgevend iets gekregen voor de eerste dagen om zo het leed te verzachten maar hebben het niet gegeven . Onze hond was opgelucht dat hij van de ellende af was tenminste zo leek het ons. Hij kon zich goed redden na de operatie en liep vrijwel meteen weer .
De eerste dag na de operatie heeft mijn man hem gedragen ( 55 kg aan hond ) maar al snel liep hij zelf naar de tuin waar hij van ons mag plassen etc.

Het beterde bij ons erg snel en ook al is beide poten niet ideaal in ons geval konden wij niet anders en is het ons meegevallen.

Wij zijn nu in Eersel onder behandeling en dat is ook een Anicura kliniek .

Cemlys

Berichten: 14959
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Operatie kruisbanden bij grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:52

Hij is een goede orthopeed, prima keuze! Succes en sterkte met de revalidatie. Hij kan prima inschatten of 2 tegelijk haalbaar is.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 07:14

Onze hond had de eerste 2 weken redelijk veel last;;
Hij wou perse met 1 been omhoog plassen, maar plast altijd maar aan 1 kant. Dit kon dus even niet omdat zijn geopereerde poot te veel pijn deed en zodoende weigerde hij eerst om te plassen :+ :roll:

Ook voor te poepen moesten we hem ondersteunen in het begin omdat hij niet wou/kon hurken alleen. Met een tuigje om de billen was dit redelijk snel opgelost := (lange grote slungel)

En ja de benchrust die wij moesten geven was vooral het "ergste".
Dus veel hersenspelletjes en vermaak.

Ik denk uiteindelijk dat de pijn wel meevalt, maarja ze hebben er wat last van natuurlijk de 1e dagen.
Gelukkig genezen die huppelknullen ook gigantisch snel!!


Ik weet niet precies welke operatie hij heeft gehad (ex partner toen alles geregeld want ik werkte in de scheepvaart), ik weet wel dat idd zijn kruisbanden over waren en nog wat andere problemen in de knie, iets dat de bal van de knie niet helemaal dicht zat oid? Er zit nu ook een ijzeren plaatje in bvb. Ik lees dat dit niet altijd zo is. (Hij was als puppy erg ondervoed, is daarna bij ons heel snel opgegroeid tot reus en had heel stijle knieën achter, allemaal dus combinaties voor slechte knieën)

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 13:11

viphorse schreef:
karrij schreef:
We doen het op advies van een orthopedisch dierenarts, hij weet ongetwijfeld wat hij doet. Wij twijfelen er niet aan


Goed gedaan ts en fijn dat je een orthopeed hebt gevonden die je vertrouwd .

Onze eerste operatie was ook aan 2 poten tegelijk doordat alles gescheurd was kon hij niets meer. Het was bij ons een dag pittig daarna erg goed te doen.

Succes met het herstel !


Nog een paar vraagjes aan de ervaringsdeskundigen onder ons ;-)


Mocht hij gelijk dezelfde dag naar huis of bleef hij 1 of 2 nachtjes over bij de dierenarts?
Moest hij bench rust hebben? De onze vind de bench echt de hel! Als klein pupseltje al, niet die bench in te krijgen, dus ook nooit meer gedaan.

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Operatie kruisbanden bij grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:27

Mijne mocht 25 minuten na de 8 uur durende operatie naar huis ze hadden nog nooit een hond gehad die zo helder was na de narcose zo gauw ze goed wakker zijn mag je ze meenemen. Onze orthopeed was heel duidelijk GEEN bench doordat je ze opsluit worden het opwindbare bommetjes en doen ze veel meer schade als ze eruit komen. Gewoon lekker hun gang laten gaan en liefst niet wandelen maar in de tuin hun behoefte laten doen en dan pas opbouwen. Ik hield mijn hart vast toen mijn hond dag 2 gewoon op de bank sprong maar als ik de tafel ervoor schoof sprong ze op tafel dus gewoon rustig haar van laten gaan en echt wel aan 12 weken revalidatie gehouden.

kimmie261

Berichten: 19218
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:29

Nu heb ik nooit 2 knieen tegelijk laten opereren maar ze mochten meteen mee naar huis, na goed uitgeslapen te zijn dan wel, en ik gebruik nooit kooien, ik haat die dingen nog harder dan de honden denk ik, dus hier liepen en lopen ze ( want ik zal vast in de toekomst wel vaker een knie moeten laten opereren bij een hond) gewoon los in huis.

Enige is dat ze niet aan de wond moeten likken, maar dat voorkom ik door een t-shirt met lange mouwen aan de achter poten aan te trekken en dan en medical petshirt erover , of nu hebben we een speciale broek gekocht ideaal... :D

Afbeelding

viphorse

Berichten: 1511
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:30

Die van ons mocht ook vrij snel naar huis zodra hij wakker was en dat was vrij snel.

Wij hebben geen bench nooit gehad ook . Hij mocht aantal keer per dag de tuin in en dag later naar eind van de straat om daar alles te doen . Paar dagen later zag ik hem rondjes rennen door de tuin dus ja maar even snel ingegrepen dat dat niet mocht .

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 17:55

Wat bij onze hond het gekke is , is dat hij totaal niet kreupel loopt, zelfs nog een sprintje neemt en onze andere golden nog wel van achter bespringt (wat reuen doen :D ), dus je merkt echt heen centje pijn!

Alleen het overeind komen gaat moeizaam en dan met name in de avond.

Dus dat maakt het wel lastig, we brengen een hond weg die geen pijn lijkt te hebben en we krijgen hem met pijn(hopelijk valt het mee) terug.

Denk dat ook menigeen helemaal niet naar een DA zouden zijn gegaan, krijgen we ook vaak te horen.
Maar goed de foto's laten wat anders zien.

viphorse

Berichten: 1511
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Operatie kruisbanden bij grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 07:50

Ts hoe is het met je hond ?