Een kat nemen - ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:03

Ik heb 4 katten.
2 binnenkatten, 2 stalkatten en heb daarom bijna altijd wel een kat om me heen. Zo gezellig!

Ik voer alles Iams en ze zien er top uit. En zowel binnen als buiten katten hebben een voerautomaat.
Altijd dezelfde portiegrootte om dezelfde tijd en geen geschooi tussendoor. Ideaal. Nog meer tijd om te knuffelen :D

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:29

Ik was geen kattenmens. Nu. 8 jaar later. De grootste crazy cat lady die er is. Ze haren ENORM, vooral die twee van mij. Maar die kattenharen zijn snel vergeten als je ziet wat je ervoor terug krijgt <3
.
Afbeelding

Afbeelding
<3

Doen als je genoeg ruimte hebt. :j

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:34

Wij hebben 2 geweldige broertjes. Ik zou niet meer zonder willen!

Een lieve huismus en een stoere poema.
Onze poema heeft nogal pech gehad, lichamelijk is hij er niet ongeschonden uit gekomen, maar kwa karakter is hij gelukkig een stuk huiselijker geworden.
Zijn broer is heel lang super bezorgd geweest, nu hij zich weer goed red word dat weer minder.

Broeder liefde, als ik je niet weg gestuurd krijg van mijn kussentje ga ik gewoon boven op je zitten :j
Afbeelding

Onze huiselijke zwartwitte Nika is gewoon heel gezellig en best een normale kat. Wel eentje die zich alles aan laat leunen, die kan je ondersteboven oppakken, vast houden om spinnen van het plafon op te eten enzo :').
Maar zwarte Norrit is onze kluskat, gekruist met een hond. Of er haardhout gehaald moet worden met de kruiwagen, er wat geboord moet worden, gegraven, kerstverlichting opgehangen moet woeden of dat de baas de waterleiding moet ontdooien, hij helpt overal mee!
Afbeelding

Zoals je begrijp, Norrit is geen goedkope kat meer ;) . Zijn broer is gewoon goed voer, ontwormen en vlooien, enten en een castratie dus die kosten vallen allemaal wel mee.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:41

Ik zou het wel echt vies vinden om in dezelfde ruimte te slapen als waar de kattenbak staat. De geur van de kattenbak als ze er net op hebben gezeten vind ik echt smerig en zou niet graag midden in de nacht, of in de ochtend, wakker willen worden met een poeplucht in mijn neus.

Ik erger me aan de korrels rondom de kattenbak, aan de haren en soms aan de viezigheid als ze wat nattere ontlasting hebben.

Verder zijn ze heerlijk gezellig en knuffelig en ben ik dol op ze, maar in een woning zonder meerdere ruimtes zou ik niet graag een kat willen hebben.

purny

Berichten: 27515
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:46

MarlindeRooz schreef:
Ik zou in ieder geval 2 katten nemen. Zodat als je een keer wat langere dagen weg bent het niet zo zielig is. :D

Een vriendin van me heeft een kat waar ik regelmatig oppas. En ik vind dat ze best wel graag gezelschap hebben.

Niet elke kat is geschikt om met meerdere te leven.
Ik heb nu nog een diva van 12 jaar met 1 voorpoot maar ga op zeker als zij er niet meer is en ik mijn huis heb opgeknapt in het asiel kijken

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:50

Ik zou er wel rekening mee houden dat de meeste katten s nachts actief zijn. Ik wil mijn 4 jarige poes s nachts absoluut niet boven want zoals die tekeer gaat doe ik nooit meer een oog dicht :D

Wat betreft de kosten, hou er rekening mee dat hoe ouder de kat wordt hoe meer kosten er vaak bij komen. Mijn kater is vorig jaar overleden en heeft het laatste jaar zo'n 1200 euro aan dierenarts kosten gekost.

_AB_
Berichten: 3958
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:51

Ik heb eigenlijk nooit wat met katten gehad, tot 4.5 jaar geleden. Ik mocht van m'n vriend geen hond. Dus ik zei, doe dan maar katten...
Nu ben ik een echte catmom en kan niet meer zonder onze dames! Afbeelding
Afbeelding

Zoals iemand al eerder zei, wij zijn ook ongeveer 350 per kat per jaar kwijt. En ze eten Iams, daar doen ze het prima op :)

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:57

Ik was nooit een kattenliefhebber eigenlijk. Vroeger wel gehad bij mijn ouders maar eentje kon nogal onvoorspelbaar zijn waardoor ik regelmatig klauwen in mijn armen had. Daardoor was ik altijd een beetje huiverig met katten. Maar vlak voor kerst zat er hier eentje vast in de boom, die hadden we eruit gehaald en losgelaten zodat hij naar huis kon lopen. Echter is hij niet meer weggegaan, waarop we hem in huis hebben genomen (niet gechipt of gecastreerd en ook amivedi bracht niks op). Hij was zo dankbaar en knuffelig dat je eigenlijk niet anders kon dan van hem te houden. Helaas liep hij na een paar maanden onder een auto ;( Daarna vond ik het zo stil in huis dat ik besloten heb toch weer een kitten te kopen. Ik zit nu langdurig ziek thuis en het is gewoon zo gezellig om hem bij me te hebben. Waar ik ga is hij ook en hij kan echt uren op schoot liggen slapen. Beetje het: 'Ik kocht een kat en kreeg een hond' idee :)) Als we weggaan doet onze paarden verzorgster ook de kat (doen wij andersom ook voor haar).

Afbeelding

mars_mellow
Berichten: 532
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:03


Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:50

Ik heb sinds kort (2 weken) na 6 jaar weer een kat in huis. Ik ben nu meer thuis, dus het werd wel thuis. Ik miste ecnt een kat.

Ik heb een oudere kat uit het asiel gehaald omdat ik maar klein huisje heb, geen kat buiten wil, en niet de tijd/energie en ruimte heb voor een heel energieke kat. Ik heb nu een 10. Jarige slaapkop/knuffelkont. Slaapt de hele dag, kan de hele dag knuffelen, en kan ook prima een dagje alleen.

Ik vind het even wennen dat er een kattenbak is, en dat het soms even stinkt als ik thuiskom en hij uren geleden heeft gepoept. Ik moet meer stofzuigen, overal zijn haren. Dus ik moet wat meer stofzuigen. Vind ik overigens geen probleem! Zo weer vergeten en hoort er bij.

Verder is het vooral heel gezellig <3

Ik heb een krabpaal en wat mandjes/kleedjes gekocht, 2 kattenbakken, een matje voor de kattenbak, voerbakjes en wat speeltjes. Oh en een Krabunit Van karton.

Ik moet rekening houden dat hij eten heeft als ik langer weg ben, en als ik ren nachtje weg ben laat ik nu nog even m'n ouders langs gaan. Later kan dat wel zonder. Hij krijgt onbeperkt voer nog. De eerste dagen schoof hij alles in 1x naar binnen, maar inmiddels heeft hij door dat er geen 40 andere katten zijn die het kunnen opeten zoals in de opvang.

Ik vind het super gezellig dat hij er is, samen op de bank, een blije kat als ik thuiskom. Janken doet hij niet veel. Hij.mag nu nog niet naar boven, en als hij hoort spoken (omdst ik bv naar toilet ga snachts) mauwt hij een paar x maar is daarna weer stil.

Qua kosten is het plan om in ieder geval 50 euro per maand aan de kant te zetten voor hem. Voer, kattenbakvulling, ontvlooien, ontwormen, en da kosten aangezien hij ouder is.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 23:01

Sinds een jaartje 2 kattenkinders, broer en zus. Ik vind het meevallen, katten zijn 'makkelijker' dan honden. Ik moet nu wel echt iedere dag stofzuigen en de kattenbak even leeghalen, maar dat is het ook. 1x in de week even de bak helemaal legen en that's it. Qua geld voor onderhoud vind ik het ook wel meevallen. Ik denk dat mijn katten mij 50-100 euro in de maand kosten, afhankelijk van wat ik nodig heb. Ik ontvlooi niet preventief en ontworm maar eens in het half jaar omdat het binnenkatten zijn, dus ook dat scheelt veel.

Maar goed aan het begin wel veel geld gekost. Spullen zoals een krabpaal, maar ook entingen, castratie en sterilisatie.

Mijn katten zijn echt mijn kindjes en ze stalken me door het hele huis heen, echt geweldig <3 . Maar als je twijfelt zou ik het niet doen ivm de kans dat de kat dan weer weg moet. Je moet er wel echt zeker van zijn dat je een kat wil.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 23:06

Heb momenteel 3 katten, heb er bij periodes meer gehad. Meestal asielkatten en veel zwerfkatten. Nu heb ik drie ex-katers, een ervan was van mijn moeder, en sinds zij is overleden woont haar kat bij mij.

Ook mijn ouders hadden altijd katten, dus ik weet niet beter. Ik kan me een leven zonder katten niet echt voorstellen. Het zijn zulke leuke gezellige dieren en altijd blij als je thuiskomt. Heerlijk!

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 23:10

Verstandig dat je zorgt voor voldoende financiële middelen.
Wat ik nog wel eens lastig vind, is goede oppas tijdens vakantie/ weekendje weg.
Meestal lukt het wel om iemand te vinden tegen een redelijke vergoeding (professionals zijn wel prijzig), maar dat koopt mijn schuldgevoel niet af. Vooral nu ze ouder wordt- 18 jr.-, merk ik dat ze niet graag alleen is. (Maar ze kan niet samen met een andere kat)
Naar een pension brengen, is ook voor de meeste katten niet fijn (houden niet van verandering)

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 23:13

Wij hebben vorig jaar ook een 2e kat erbij gekregen (oudere kat van vriendin).

Kosten per kat (de nieuwe heeft duurdere smaak):
Klonterend kattengrit (14 euro per zak voor 2 maanden)
royal canin voer tegen glaasgruis (40 euro per zak voor ruim 2 maanden).
Vlooienpipet ieder maand a 10 euro
Gps tracker met abbo (60 euro p/j, ivm raskat)
Maar dit kan dus goedkoper met supermarkt kattengrit en voer.

Mandjes, krabpalen etc kopen we niet meer. Onze katten zijn het meest blij met kartonnen dozen :+

Let wel op dat lang niet alle katten graag op schoot zitten of veel knuffelen.
En heb je mogelijkheid om de kat buiten te laten? Dat vinden wij wel essentieel.

Voor vakanties voert onze buurvrouw (of m’n ouders) de katten. Die is gek op ze!

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 23:26

Dit topic is vooral om nog te oriënteren hoor :) het kan ook zijn dat ik binnen nu en een jaar zal verhuizen, en ik zal ook overgaan van studeren naar werken, dus dan zal de situatie wel wat veranderen.

Maar wellicht is het topic ook handig voor anderen om in te lezen :)

Leuk om te horen hoe verschillend het bij iedereen is. Dat een kat in huis gezellig is twijfel ik niet over <3 Maar het is zeker niet een beslissing die je impulsief moet nemen.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 23:49

Vjestagirl schreef:
IDe twee jongsten hebben een automaat die alleen zij zelf open kunnen maken (een Surefeed), dit om te voorkomen dat de oudste hun eten opvreet. Die moet ik ongeveer eens in de 2 à 3 dagen vullen voor de volwassen kat.

Dat werkt hier echt heel goed, zo'n Surefeed, tegen het stelen van voer :j

Afbeelding
:+

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 01:12

Roodvos schreef:
Vjestagirl schreef:
IDe twee jongsten hebben een automaat die alleen zij zelf open kunnen maken (een Surefeed), dit om te voorkomen dat de oudste hun eten opvreet. Die moet ik ongeveer eens in de 2 à 3 dagen vullen voor de volwassen kat.

Dat werkt hier echt heel goed, zo'n Surefeed, tegen het stelen van voer :j

[ [url=m/FWUfv6.jpg]Afbeelding[/url] ]
:+

:D _/-\o_

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:32

Oja vond deze ook nog te leuk om niet te delen, niks is haar te gek hoor :D
Afbeelding

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 11:36

Frummels schreef:
Oja vond deze ook nog te leuk om niet te delen, niks is haar te gek hoor :D
[ [url=m/pC1QKG.jpg]Afbeelding[/url] ]


:wow: is dat toegestaan, een kat op de passagiersstoel? Heb ik wel gezien in de bus of trein, maar nog nooit in het vliegtuig!

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:13

Frummels schreef:
Oja vond deze ook nog te leuk om niet te delen, niks is haar te gek hoor :D
[ [url=m/pC1QKG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is een fraaie ja! Ik dacht dat huisdieren meestal in een transportbox in het bagageruim moeten?Wat dan wel eens problemen oplevert omdat ze dan op het vliegveld ontsnappen of zo.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:54

Nog een reactie op een aantal dingen die ik lees

Die van mij slapen allemaal bij ons op de kamer maar zijn gewoon rustig en slapen. In het begin moeten ze eraan wennen maar na een paar nachten wakker te worden gaan ze ook gewoon rustig liggen.

Verder hoeft de kattenbak niet te stinken. Wij hebben een peewee kattenbak met houtkorrels en ik ruik hem eigenlijk nooit. Bij ons zit er op een geen deksel en de ander heeft geen deurtje

Ook zou ik echt goed inlezen over voer. Eigenlijk is al het kattenvoer wat in de winkel te koop is, op een uitzondering na, niet geschikt voor katten.
Ook grote merken als royal Canin, smolke, hills etc zijn kwalitatief echt niet zo goed als mensen denken

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:00

Wij hebben een paar weken met onze kat moeten slapen en dat was echt een ramp. De laatste weken had ze ook nog eens bedacht dat ze per se op mijn kussen wou liggen, ook als mijn hoofd daar al lag. :') Verder een hele rustige, lieve kat, maar 's nachts geen succes.

Ik lees sommige mensen over dure oppas... Hier eigenlijk nooit moeite gehad om in de vrienden/familie/burenkring iemand te vinden. Zoiets zou je van tevoren al een beetje kunnen peilen.

Wat grappig die kat in het vliegtuig!

nafkedemi

Berichten: 1300
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:43

[quote="Roosch"]Ik was geen kattenmens. Nu. 8 jaar later. De grootste crazy cat lady die er is. Ze haren ENORM, vooral die twee van mij. Maar die kattenharen zijn snel vergeten als je ziet wat je ervoor terug krijgt <3
.
Afbeelding

Afbeelding
<3

Doen als je genoeg ruimte hebt. :j[/quote
Yeah kedi en Neko!!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:20

IsaCalixa schreef:
Frummels schreef:
Oja vond deze ook nog te leuk om niet te delen, niks is haar te gek hoor :D
[ [url=m/pC1QKG.jpg]Afbeelding[/url] ]


:wow: is dat toegestaan, een kat op de passagiersstoel? Heb ik wel gezien in de bus of trein, maar nog nooit in het vliegtuig!



anjali schreef:
Frummels schreef:
Oja vond deze ook nog te leuk om niet te delen, niks is haar te gek hoor :D
[ [url=m/pC1QKG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is een fraaie ja! Ik dacht dat huisdieren meestal in een transportbox in het bagageruim moeten?Wat dan wel eens problemen oplevert omdat ze dan op het vliegveld ontsnappen of zo.


Als je huisdier klein genoeg is om in een tas/transportmand van een bepaalde afmeting te liggen, mogen ze bij bepaalde maatschappijen mee als handbagage. Onze kat heeft een eigen speciale rugtas (zoals op de foto) waar ze in past en in reist :D ze moeten eigenlijk onder de stoel voor je (met name tijdens stijgen en dalen) maar we zaten op een rustige vlucht en het personeel aan boord was erg gecharmeerd van haar engelengedrag, dus ze mocht met de tas op schoot of met tas op de lege stoel tussen ons in. (Ze zit met een riempje aan haar tuig vast aan de tas dus ze kan niet ontsnappen).

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:33

Katten <3
Ik heb er nu nog maar 1, maar heb er altijd 2 (of 3 :+ ) gehad.
Heerlijke beestjes, maar je bent wel echt hun personeel.
Of naja, mijn vriend is tegenwoordig het personeel, ik ben alleen maar goed genoeg als vriendlief er niet is _O-
Qua kosten, ik ben eigenlijk niet meer kwijt dan voer, aangezien ik niet aan enten doe bij mijn (binnen)kat. Ik voer tegenwoordig Carnilove. Deed het eerst met allerlei andere soorten, maarofwel ze viel er flink van af, ze zoop er echt onwijs bij, ze stonk een uur in de wind of ze werd er moddervet van. Hierdoet ze het echt heel goed op, maar het is niet overal te verkrijgen. Ik heb een 10 kg zak staan en volgens mij haal ik (maximaal) 1x per half jaar een nieuwe (met onbeperkt voer). Kost ongeveer 65,-.

Verder af en toe speelgoedmuisjes, als alles weer uit elkaar getrokkken/verzopen/kwijtgemaakt/etc is en ze gaat mauwen omdat ze een nieuwe wilt _O-

Oh, ze heeft in het verleden wel kosten gehad overigens. Sterilisatie en er moest een tand worden getrokkken+gebitsreiniging. Ze mist nu een hoektand, wat wel hilarische gezichten van haar kan opleveren _O-
Laatst bijgewerkt door Celiien op 25-08-21 16:35, in het totaal 2 keer bewerkt