Een kat nemen - ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 17:53

Hoi hoi!

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die voor het eerst een kat hebben genomen; zowel in praktische zin als hoe je het ervaren hebt (qua gezelligheid/emotionele steun eventueel).

Momenteel woon ik namelijk alleen en in een appartementje, en soms mis ik gewoon de gezelligheid om me heen. Ik spreek natuurlijk wel af met vrienden, maar eenmaal 's avonds op de bank is het toch wat saai. Een tijdje terug heb ik op een huis met katten gepast en ik merkte dat dat me echt goed deed; zowel dat je iets hebt om voor te zorgen, tegen kan praten (ookal praat 'ie niet terug) :+ en dat de kat met je komt knuffelen.

Echter weet ik ook heel goed dat er ook praktische zaken bij komen kijken, zoals dat het geld kost voor de verzorging, dat je oppas moet hebben voor als je weg gaat en dat er bijvoorbeeld extra haren/viezigheid in je huis kan liggen. Of dat de kat bijvoorbeeld 's nachts herrie zou maken en je niet kunt slapen..

Nou ja, ik ben gewoon benieuwd naar verhalen van anderen :) Ik weet nog niet zeker of ik op korte termijn een kat zou (kunnen) nemen, maar het lijkt me altijd goed om me alvast in te lezen, mocht de tijd wel aanbreken! :)

(uiteraard zijn schattige kattenfoto's ook altijd welkom <3 )

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 17:58

Ik heb drie pluizige vrienden in huis.

Qua kosten moet je ongeveer denken aan zo'n €350 per jaar. Dat is voer, dat zijn entingen, dat zijn vlooiendruppels, wormen pipetjes etc. Mocht er een keer iets gebeuren dan komt er (net als bij een paard) natuurlijk nog wat bovenop.

Ik voerde eerst gewoon supermarktvoer, maar ben door de gevoelige maag van kat 1 over gestapt op Royal Canin brokjes, en die vind ik ideaal. Al mijn katten hebben een voerautomaat: de oudste eentje die 3x per dag op gezette tijden een vooraf ingestelde hoeveelheid voer geeft (een Catmate C3000) hier kan tot 2 maanden aan voeding in opgeslagen worden. De twee jongsten hebben een automaat die alleen zij zelf open kunnen maken (een Surefeed), dit om te voorkomen dat de oudste hun eten opvreet. Die moet ik ongeveer eens in de 2 à 3 dagen vullen voor de volwassen kat.

Herrie maken 's nachts doen ze helemaal niet, ze komen hooguit lekker bij me liggen op bed, maar ik ben nog nooit wakker van ze geworden.

En soms lijkt het een beetje alsof ze verkeerd gemonteerd zijn :P
Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:02

Ik ben dolblij met mijn drie monsters <3
Het is ontzettend gezellig in huis. Het werk valt mij alles mee, ik heb onbeperkt brok staan en een waterfonteintje. Dat controleer ik 1 keer per dag en dan doe ik ook de kattenbak.
Verder laat ik een titer bepaling doen dus hoef niet elk jaar voor een enting.

Mijn ervaring is wel dat als je een kitten neemt dat je er beter twee kan nemen. Dan houden ze elkaar gezelschap. Die van mij zijn alsnog hartstikke knuffelig dus dat maakt geen verschil

Verder maken ze wel troep ja maar dat neem ik voor lief :+

Afbeelding
Afbeelding

Catmoneo heb ik gebruikt om voer te vergelijken en in te lezen over kattenvoeding. Heel interessant en er is veel te leren.

Natuurlijke katten op Facebook bevat ook ontzettend veel informatie en kan je altijd dingen vragen

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:02

Ik zou in ieder geval 2 katten nemen. Zodat als je een keer wat langere dagen weg bent het niet zo zielig is. :D

Een vriendin van me heeft een kat waar ik regelmatig oppas. En ik vind dat ze best wel graag gezelschap hebben.

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 18:04

Vjestagirl schreef:
Ik heb drie pluizige vrienden in huis.

Qua kosten moet je ongeveer denken aan zo'n €350 per jaar. Dat is voer, dat zijn entingen, dat zijn vlooiendruppels, wormen pipetjes etc. Mocht er een keer iets gebeuren dan komt er (net als bij een paard) natuurlijk nog wat bovenop.

Ik voerde eerst gewoon supermarktvoer, maar ben door de gevoelige maag van kat 1 over gestapt op Royal Canin brokjes, en die vind ik ideaal. Al mijn katten hebben een voerautomaat: de oudste eentje die 3x per dag op gezette tijden een vooraf ingestelde hoeveelheid voer geeft (een Catmate C3000) hier kan tot 2 maanden aan voeding in opgeslagen worden. De twee jongsten hebben een automaat die alleen zij zelf open kunnen maken (een Surefeed), dit om te voorkomen dat de oudste hun eten opvreet. Die moet ik ongeveer eens in de 2 à 3 dagen vullen voor de volwassen kat.

Herrie maken 's nachts doen ze helemaal niet, ze komen hooguit lekker bij me liggen op bed, maar ik ben nog nooit wakker van ze geworden.

En soms lijkt het een beetje alsof ze verkeerd gemonteerd zijn :P
[ [url=m/K1ZrKY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo'n voerautomaat klinkt wel ideaal! Vooral als je eens een dagje weg bent of zo.

Fijn dat ze bij je op bed komen liggen <3

Als hier (hypothetisch gezien) een kat zou komen wonen, moet ik ook 's nachts met de kat dezelfde ruimte delen, gezien het bed in eenzelfde ruimte staat. Het zou dan dus niet handig zijn als de kat dan 's nachts de boel op stelten gaat zetten :P Maar "als" ik dus een kat zou nemen, zou ik ook een oudere nemen (geen kitten of 1 jarige zoiets), en bij aankoop goed navragen hoe het karakter is. Eentje die gewoon lekker z'n ding doet, ergens gaat slapen en af en toe op schoot komt, lijkt me prima :)

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:11

Ik vind katten fantastische huisdieren. Ze vragen nauwelijks werk en geven zo veel terug. Ik weet niet of je van plan bent raskatten te nemen want daarvan zijn er wel bij die echt veel haar verliezen, of net niet. Zelf heb ik er 2 en wanneer je uit werken gaat, zou ik er ook 2 nemen. Ze houden echt wel van gezelschap. Qua kosten zou ik het niet weten, dat hou ik niet apart bij (ik heb ook honden).
Vanuit mijn ervaring zou ik zeggen: doen !

Marloes_92
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:17

Mijn kat heeft ook echt wel gezorgd voor een hoop extra gezelligheid in huis! Er is altijd ‘iemand’ die je begroet als je thuis komt en lekker naast je komt liggen op de bank. Daar heb ik het extra werk qua stofzuigen wel voor over ;)

Voerautomaat is echt ideaal en inderdaad de al eerder genoemde website catmoneo.nl is een hele interessante om je in te lezen over kattenvoer.

Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:18

Ga met je wensen eens langs het asiel. Daar zitten altijd meer dan genoeg lieverds die een nieuw huisje zoeken <3

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 18:20

Lukasje schreef:
Ik vind katten fantastische huisdieren. Ze vragen nauwelijks werk en geven zo veel terug. Ik weet niet of je van plan bent raskatten te nemen want daarvan zijn er wel bij die echt veel haar verliezen, of net niet. Zelf heb ik er 2 en wanneer je uit werken gaat, zou ik er ook 2 nemen. Ze houden echt wel van gezelschap. Qua kosten zou ik het niet weten, dat hou ik niet apart bij (ik heb ook honden).
Vanuit mijn ervaring zou ik zeggen: doen !


Ik zou geen raskat nemen maar naar een asiel gaan :)

Het liefst een echt oudje, die katten die vanwege leeftijd of uiterlijk moeilijk een baasje krijgen. Lijkt me mooi om die nog een laatste 'forever home' te geven <3

Heb ook wel hele leukerds gezien op ikzoekbaas.nl . Maar ik wil echt goed erover nadenken, ook qua financiën, misschien moet ik nog even wachten tot ik wat dat betreft iets ruimer zit :D

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:21

IsaCalixa: wat een mooi gebaar !

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:23

Wat leuk dat je erover aan het denken bent om een kat in huis te nemen!

Er zijn maar 2 jaar in mijn leven geweest dat ik niet met katten heb geleefd :D
Ik ben gek op die beestjes. Hiervoor had ik een bejaarde kat. Met haar heb ik ook de helft van de tijd in een studio geleefd. Voordat zij bij mij kwam wonen (was eerst van m'n moeder) had ik opgepast op een jonge kat in mijn studio, nou, toen deed ik dus geen oog dicht 's nachts want die was de boel op stelten aan het zetten :+ Dus dan is een wat oudere kat wel een goed idee inderdaad. Op het laatst werd zij dementerend en maakte ze wel weer veel lawaai 's nachts. Houdt er rekening mee dat een kat wel echt z'n eigen plekje nodig heeft, zeker als je in een studio woont is het belangrijk om te zorgen dat ie wel plekjes heeft waar hij zich terug kan trekken en die echt van hem of haar zijn.

Nu heb ik een 3 jarige en een 1 jarige allebei uit het asiel. Ik woon nu in een appartement met meerdere kamers, 's nachts liggen ze meestal allebei op bed of op hun plekje. Ik merk dat ze allebei wel meegaan met mijn ritme. Soms heeft de jongste nog even een gek uurtje 's nachts maar meestal zijn ze rustig.
Voor beide katten heb ik contact opgenomen met het asiel, mijn situatie geschetst en gevraagd: hebben jullie een kat die daarbij past? Dat heeft voor mij fijn uitgepakt.

Met vakanties etc. heb ik 'vaste' mensen die bereid zijn bij mij langs te komen, of ze in huis te nemen. Zo'n voermachine kan inderdaad fijn zijn voor weekendjes weg. Meestal is het dan wel handig om ze van te voren te laten wennen, die van mij vond 'm namelijk doodeng en at er niet uit :').

Als ik thuis kom staan ze vaak allebei voor de deur. Het zijn echt schatjes en ze maken me altijd blij :)
Laatst bijgewerkt door divided op 24-08-21 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:24

Gewoon doen hoor, het is hartstikke gezellig. :D En de kosten, ja ze kosten geld, ik weet niet eens hoeveel per jaar :') Maar dat boeit me niet want ze zijn zo leuk <3
Wij zijn met een kat begonnen op een appartement, er had zelfs qua ruimte prima een 2e bij gekund als onze koning dat had geaccepteerd :') En ik zou er dus ook 2 nemen. Zoek wel katten uit die gewend zijn om binnen te zijn of kittens die binnen zijn geboren, want dan hoeven ze daar niet meer aan te wennen. Vriend van mij had een kat die hij eerst had in een woning waar hij naar buiten kon en later niet meer, die krabt hem wekelijks het behang en verf van de muur van frustratie (maar nieuw huisje zoeken ho maar, arm dier). Dus zorg echt voor binnen katten.

Goof

Berichten: 28826
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:24

Doen! Supergezellig.
Ja, ze verharen en dat is kak, want je bank en kleding zitten onder. En ja, ze lopen soms kattengrid door je huis. En ja, ze lopen voor je voeten en zeuren soms.
Maar het is zo gezellig! Ze zijn zo blij als je wakker wordt of thuiskomt. En als je een knuffelig beest hebt ligt die het liefst de hele dag bij je of op schoot.
Het is even aanpassen en wat meer regelen, maar dat went allemaal zo.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:26


mars_mellow
Berichten: 532
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:29

IsaCalixa schreef:
Hoi hoi!

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die voor het eerst een kat hebben genomen; zowel in praktische zin als hoe je het ervaren hebt (qua gezelligheid/emotionele steun eventueel).

Momenteel woon ik namelijk alleen en in een appartementje, en soms mis ik gewoon de gezelligheid om me heen. Ik spreek natuurlijk wel af met vrienden, maar eenmaal 's avonds op de bank is het toch wat saai. Een tijdje terug heb ik op een huis met katten gepast en ik merkte dat dat me echt goed deed; zowel dat je iets hebt om voor te zorgen, tegen kan praten (ookal praat 'ie niet terug) :+ en dat de kat met je komt knuffelen.

Echter weet ik ook heel goed dat er ook praktische zaken bij komen kijken, zoals dat het geld kost voor de verzorging, dat je oppas moet hebben voor als je weg gaat en dat er bijvoorbeeld extra haren/viezigheid in je huis kan liggen. Of dat de kat bijvoorbeeld 's nachts herrie zou maken en je niet kunt slapen..

Nou ja, ik ben gewoon benieuwd naar verhalen van anderen :) Ik weet nog niet zeker of ik op korte termijn een kat zou (kunnen) nemen, maar het lijkt me altijd goed om me alvast in te lezen, mocht de tijd wel aanbreken! :)

(uiteraard zijn schattige kattenfoto's ook altijd welkom <3 )


wij hebben 2 blauwe russen en een maine coon. De maine coon heeft heel veel haar en klitten dat we regenlmatich weg moeten knippen, vooral naardat ie naar de wc is geweest ff schoonmaken soms. dus let erop dat als je geen tijd hebt om poep of klitten uit haren te halen, dat je dan geen langharige kat neemt haha!

Selina

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:34

Katten zijn zo leuk <3
Leuk dat je een oudere uit het asiel wilt. Misschien zitten er wel katten tussen die beter gedijen als ‘enig kind’ en dan kunnen opleven bij jou. Ik heb toen ik uit huis ging de (toen) 11-jarige poes meegenomen, ze woonde altijd met 3 andere katten maar had daar geen klik mee. Ze is nu 16 en geniet van het feit dat ze het hele huis voor zichzelf heeft.

De koningin:
Afbeelding

Sodera

Berichten: 5305
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:38

Wij hebben vorig jaar "per ongeluk" een kitten geadopteerd: een wilde kitten die in onze tuin terecht kwam en zich binnen een weekend ons huis (en hart ;-)) binnen geworsteld had :')
We hebben daar wel een 2e bij genomen omdat hij het alleen echt niet tof vond, maar als je voor een wat oudere kat gaat die alleen zijn gewend is, lijkt me dat prima!

Die van ons slapen 's nachts, gaan wel wat eten/naar de kattenbak etc. Als zoals nu overdag voldoende moe zijn geraakt met buiten spelen, slapen ze eigenlijk gewoon de nacht door. Als ze een dag niet naar buiten gaan, spelen ze nog wel eens rondom zonsopgang..

Qua kosten kun je het zo gek maken als je wilt volgens mij, de €350 van Vjestagirl wordt hier ruimschoots overschreden denk ik zo maar ze eten heir ook veel omdat ze nog jong zijn.

Wij zijn vorige week een nachtje weg geweest en mijn schoonvader heeft opgepast. Die vindt het hier alleen eigenlijk niet zo fijn, maar die was stomverbaasd wat voor goed gezelschap onze 2 monsters waren. Dat vind ik zelf ook echt, het zorgt voor heel veel gezelligheid. Kijken hoe ze vliegen vangen, met ze spelen etc.

Afbeelding

Afbeelding

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:39

Wij hebben een paar jaar geleden een kleine oude dame uit het buitenland geadopteerd, we zouden niet meer zonder haar willen! Ze voegt zeker iets toe, we noemen haar ook wel het middelpunt van ons huishouden haha. Wij hebben destijds bewust gekozen voor een oudere binnenkat omdat we toen nog geen tuin hadden (+ het karakter is al bekend). Een speelse kitten op een klein appartement vonden wij wat sneu.

We hebben er niet veel kosten aan (even afkloppen, want je weet nooit wanneer ze een keer ziek worden). Oppas regelen is eigenlijk ook nooit een probleem. Ik zou alleen niet met de kat op de slaapkamer willen vanwege de haren en het feit dat ze ons dan wakker houdt met gemiauw en gewandel. Ook een nadeel is de rommel, er komt ontzettend veel haar vanaf en de woonkamer ligt geregeld vol met korrels uit de kattenbak (ondanks de uitloopmat). Maar goed je krijgt er wel wat voor terug. :D

Afbeelding

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:43

Ik ben zo enorm gelukkig met mijn katje. Ze is echt mijn (reddende) engel <3 Ik heb heel veel geluk gehad met haar, ze maakt nooit iets stuk, scherpt haar nagels niet aan meubilair, komt naar binnen als ik haar roep, doet alles keurig op de bak, slaapt snachts naast mij in bed en loopt nooit te spoken, en ze is zo ontzettend lief!
Qua dierenartskosten is ze inmiddels van goud en hebben we daar meer uitgegeven dan ooit aan ons paard :+ Maar daar kan ze ook niets aan doen. (Achterpoot amputatie in 2014, darm verstopping in 2016 en nog een keer iets in 2018 maar weet niet meer wat). Natuurlijk altijd in het weekend :roll: :$
Ik kan het alleen maar aanraden en zou nooit meer zonder kat willen.
Wij nemen haar trouwens bijna altijd mee als we met de auto langer dan een week op reis gaan. (En in het vliegtuig als handbagage met onze emigratie haha).

Afbeelding
Afbeelding

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:22

Ja, een kat leuk! En ook een oudere, uit het asiel, ik heb er een goede ervaring mee. Net als de eerdere posts, we willen hem niet meer kwijt!

Wat jammer was, was dat zijn gebit echt niet goed was, dus er moest veel getrokken worden, dat kostte wel wat. Maar ik had van tevoren een spaarpotje gemaakt, daar kon het mooi uit.
Hij verliest wel echt veel veel haar. Zeker als je m aait, dan zie je het stuiven :=
Maar verder veel voordelen, gezelligheid, af en toe een dode muis op je deurmat, wie wil dat nou niet?
Succes!

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:29

Ik ben vorig jaar op mezelf gaan wonen en heb toen gekozen voor twee katten. Inderdaad met het oog op alleen zijn tijdens mijn studie-uren. Ik wilde volwassen katten maar nog specifieker katten die niemand wou. En zo kwam ik op het pad van twee kittens. :+ Eén mega sociaal en aanhankelijk. De ander pastte in het rijtje 'die niemand wilde'. Ik wel :D

Ze zijn fantastisch en zo gezellig. Samen op de bank chillen. Netflix kijken. Of spelen met een zweep - het is hier nooit saai en dat was wel mijn doel. <3 Ze maken wel een hoop zooi maar dat doe ik soms ook. }>


Afbeelding

Afbeelding

ikkedus
Berichten: 3289
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:38

Ik heb er ook 3. 3 witte en langharige monsters. Super lief, heel speels en gezellig.
Ik zou me ook echt geen huis zonder katten kunnen voorstellen, maaarrrrrrrrrr… na deze 3
Schatjes komen er geen langharige en zeker geen lichte katten meer in! Ik word echt knetter van de hoeveelheid haar.
Als ik heel eerlijk ben, zou ik je aanraden om nog even geduld te hebben metde aanschaf van een kat. 1 kamer/studio is echt wel erg weinig ruimte. Je moet niet vergeten dat je ook een kattenbak ergens kwijt moet en dat de voerbakjes daar niet in de buurt kunnen staan.
Daarnaast heeft een kat toch echt wel wat ruimte nodig om de benen te strekken. Dan is 1 ruimte al snel te klein.
Ik heb geen groot appartement ( wel een ruim balkon) en heb toevallig een kat die meer ruimte vraagt en ook meer activiteit.
Het is dus niet automatisch zo dat een oudere kat een goede oplossing is.
Een oudere kat kan ook speciaal voer en medicijnen nodig hebben en dat is best prijzig!
Dus wmb: even geduld en neem er dan gelijk twee. Net zo gezellig voor jou en veel fijner voor de (meeste) katten.


Afbeelding

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:00

Alle drie mijn katten ben ik min of meer op een rare manier aan gekomen.
Nummer één is aan komen lopen bij mijn vorige huis, bleek van mensen geweest te zijn die er schuin achter woonden. Toen die gingen verhuizen hebben ze hem achtergelaten.
Nummer twee komt bij een hoarder vandaan, die hadden er zeker 30 en het stonk daar naar kat, naar bier en naar sigaret. Was blijkbaar ook nog best een bekende Nederlandse DJ.
Nummer drie komt van marktplaats, waar een foto stond van een onder de bank tegen de muur gedrukt silhouetje, met de tekst "moet weg, kan niet met me hond".

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:27

Ik kan niet meer zonder :D

Ik heb er nu 2 en zou er graag een 3e bij willen omdat dat nu kwa ruimte kan. :D

Ze zijn altijd blij als je thuis komt alleen ben ik soms niet blij als hun thuis komen :')
Laatst kwam er eentje thuis met een dikke naaktslak op zijn hoofd die door het afschudden vlieg les door de kamer kreeg -O-
En als het geregend heeft ......

Maar de kleintse ligt altijd bij mij op bed, waar ik ben in zij ook . Ze is een rescue van de stichting in Griekenland waar ik een paar keer vrijwilligers werk heb gedaan.

Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:42

Ik heb mijn eerste kat genomen toen ik zeker wist dat ik ze goed kon onderhouden. Voor mij betekende dat mijn eigen huis en genoeg financiële middelen om medische voor een dier te kunnen doen wat nodig is. Dat punt is voor iedereen anders natuurlijk. Inmiddels heb ik 2 katten, beide uit het asiel. Ik ging de eerste keer ook voor een rustige oudere kat, maar kwam thuis met een 1 jarig monster. Daarna een kitten (socialisatie kitten uit wilde moeder) en een volgende kat wordt een kitten die een goede start heeft gehad. Mijn katten kosten een heel stuk meer dan €350 per jaar. Een week professionele kattenoppas is al meer dan €200. Uitje naar de dierenarts op zaterdag, over de €100. Zak brokken, nat voer, kattengrit, drinkfontein, ontworming. Het tikt aan. Maar ze zijn mijn maatjes en hebben mij door een burn-out en daarna een lockdown heen geholpen. Zou ze echt niet kunnen missen. Weet wel, honden hebben een baas, katten hebben personeel. Een van mijn stoelen was vanaf dag 1 krabmateriaal en ik heb vandaag voor de zoveelste keer kattenkots uit mijn witte kleed mogen boenen. Als je super netjes bent op je huis of heel licht slaapt zou ik er nog even over nadenken.