Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maroes

Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 09:18

Onze Main Cook van 2 jaar heeft veel last van vilt in zijn vacht. Ondanks dat ik regelmatig kam. Het is nu zo erg geworden dat kammen niet meer lukt en te veel zeer doet. Ik wil de kat nu scheren, omdat ik geen andere optie meer heb...
Heeft iemand tips?

Ook graag een tip wat een goede tondeuse is voor een langere vacht of wat een goede borstel is.

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:21

Ik zou hem ook scheren, maar niet zelf. Laat het aan een kattentrimster over die weet wat hij doet, die heeft ervaring erin. Succes, een vacht vol klitten en vilt is inderdaad heel vervelend.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16182
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:02

Onze main heeft dat soms ook. Afgelopen zomer hebben daarom een deel moeten scheren. We kregen de vervilte klitten niet weg.
De trimster gaf toen als tip om haar wekelijks met ongeparfumeerde talkpoeder in te wrijven of met maïzena. Dit houdt de huid droog en ontstaan er geen klitten door talg.
Ook kammen we haar nu een paar keer week op de plekken die ze zelf niet goed bij kan houden. Ik gebruik deze kam:

Afbeelding
(Net gebruikt dus :D)

Of deze als ze klitten heeft:

Afbeelding

(aan de tanden zitten mesjes waar je de klitten mee door snijd zodat hij los komt)

Nb Dit topic hoort op Beestenboel, dus ik verplaats hem meteen.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:18

Ik zou hiermee naar een gediplomeerd kattenteimster gaan. Deze kan jullie ook tips geven om het goed bij te houden

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:29


cinniz123

Berichten: 4400
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:34

Ik zou indd ook naar een ervaren kattentrimster gaan.
Ik heb tijdens mn stage (lang geleden) katten getrimd maar je moet ontzettend goed op hun tere huidjes letten.
Als je een kat raakt met een kam of tondeuse trek je zo de huid open als je niet oppast.
Zou dus absoluut niet met een tondeuse of ontklitter aan de slag gaan.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:37

De dierentondeuse van de Lidl beviel mij goed. Ik scheerde alleen de onderkant van de katten, dan viel het haar aan de zijkant eroverheen en viel het niet zo op dat het niet zo mooi was

maroes

Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 19:30

Super goede tips, dank jullie wel!

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:25

Rauw gaan voeren. Sinds mijn Maine Coon rauw eet, heeft hij nooit meer klitten.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 23:11

Hier ook een Maine Coon met af en toe klitten/vervilte plekken (wel veel minder sinds ze graanvrij voer krijgt).
Eerder ook altijd druk met kammen en klitten eruit halen, maar dat begon ze natuurlijk steeds minder leuk te vinden. Tegenwoordig pak ik gelijk de tondeuse als ik iets voel, scheelt een hoop gedoe. Ik heb een Moser tondeuse, fijn ding.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:19

https://www.byneko.nl/collections/verzo ... s/combikam

Zo’n kam, evt in combi met slickerborsteltje.
Maar bij klitten zou ik nu naar een vachtvriendelijk trimmer gaan :j
Ik zeg bewust vachtvriendelijk, omdat ontwollen e.d (wat veel doen) niet goed is voor de vacht :)
Daarna zelf bijhouden met de combikam.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:35

Absoluut naar een trimmer gaan en daar vragen om instructie en materiaal om te voorkomen dat dit gebeurd.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:44

Nogmaals, voer kan echt ontzettend veel doen. Mijn kat heeft serieus nooit meer klitten en als ze er zijn, zijn ze heel snel weg. En ik kam hem echt niet elke dag. Plus dat ik min of meer vermoord word als ik zijn buik probeer te kammen :')

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:20

gewoon knippen met die handel :') wij hebben ook een coon, we knippen de klitten eruit (! let op bij geslachtsdeel _/-\o_ , nooit staart of hoofd haar knippen! altijd zo min mogenlijk knippen

ikkedus
Berichten: 3291
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:32

Ik ben ook gaan knippen bij mijn ragdolls. Ik heb ook talkpoeder geprobeerd, maar merk daar weinig resultaat van. De talk zou het vet op moeten nemen, waardoor minder klitten komen. Maar dat gebeurde niet echt.
Ik heb op advies van een vachtvriendelijke trimmer ook eens gewassen met groene dreft. Ik zou dat niet heel snel nog een x doen, maar het heeft wel gewerkt.
Bijhouden door te voelen met je vingers en uit elkaar pluizen, voorzichtig kammen wat nog lukt en bij de rest pak ik nu ook de schaar.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:35

Mijn Noren hebben gelukkig bijna geen klitten. Als ze er een hebben dan meestal op een gevoelige plek als onder de oksel. Die knip ik meteen in of af. Met inknippen bedoel ik verticaal een knip er inzetten en dan kijken of je het kan uitpluizen of voorzichtig kammen. Zo niet dan knip ik het gewoon helemaal weg, daar zie je op dit plekken toch niets van.

Kairos
Berichten: 2719
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:45

Ik zou sowieso gewoon naar een trimster gaan om te laten scheren en daar advies vragen hoe je het daarna het beste kan gaan bijhouden qua welke kam.

nafkedemi

Berichten: 1300
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:47

Sowieso niet zelf knippen!! Risico is groot dat je in de huid knipt.
Ik zou een afspraak maken bij een kattentrimmer. Misschien is het boekje"een klitvrije kat zo doe je dat" leuk om aan te schaffen.
Hier staan allerlei tips in om het gehele jaar door de vacht zo katvriendelijk te verzorgen.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:48

SimoneeM schreef:
https://www.byneko.nl/collections/verzo ... s/combikam

Zo’n kam, evt in combi met slickerborsteltje.
Maar bij klitten zou ik nu naar een vachtvriendelijk trimmer gaan :j
Ik zeg bewust vachtvriendelijk, omdat ontwollen e.d (wat veel doen) niet goed is voor de vacht :)
Daarna zelf bijhouden met de combikam.

Zo'n setje heb ik ook, bij de trimster vandaan, ik heb dan geen Main Coon maar een Turkse Van.
Knippen doe ik heel zelden, en dan met een schaartje met ronde punten, heb ik er speciaal voor gekocht, dan knip je nooit in het vel. (schaartje is ook handig voor wenkbrauwen knippen, van mijn man dan :') )

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:50

ikkedus schreef:
Ik ben ook gaan knippen bij mijn ragdolls. Ik heb ook talkpoeder geprobeerd, maar merk daar weinig resultaat van. De talk zou het vet op moeten nemen, waardoor minder klitten komen. Maar dat gebeurde niet echt.
Ik heb op advies van een vachtvriendelijke trimmer ook eens gewassen met groene dreft. Ik zou dat niet heel snel nog een x doen, maar het heeft wel gewerkt.
Bijhouden door te voelen met je vingers en uit elkaar pluizen, voorzichtig kammen wat nog lukt en bij de rest pak ik nu ook de schaar.

Precies dit doen wij ook bij onze kater. 1 klit de andere nooit.

De trimster scheerde de knopen eruit. Ze zei toen ze klaar was: nu heb je er voorlopig echt geen last meer van. 2 dagen later begon het alweer.

Nu knip ik ze idd ook in en/of eruit en ik hou zijn buik kort.

Ook ik heb zo'n slicker borstel.. combikam etc.. maar ik ontkom (zeker tijdens de rui) niet aan de schaar

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:14

Avalanche81 schreef:
Nogmaals, voer kan echt ontzettend veel doen. Mijn kat heeft serieus nooit meer klitten en als ze er zijn, zijn ze heel snel weg. En ik kam hem echt niet elke dag. Plus dat ik min of meer vermoord word als ik zijn buik probeer te kammen :')


Voer kan zeker veel doen, maar bij sommige raskatten is de vacht gewoon echt dramatisch. Daar kan geen goed voer tegenop helaas..
Mijn eigen katten zijn ook rauw gevoerd en eentje is helaas alsnog gevoelig voor klitten.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:25

Klopt hoor, de ene kat heeft er meer last van dan de andere. En klitten zijn echt niet grappig.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:31

Klopt.. Je moet er dan ook idd echt vroeg bij zijn, anders heb je voor je het weet je kat in het vilt.

Voor de "knippers" onder ons zou ik wel aanraden om met een kleine tondeuse aan de slag te gaan ipv met de schaar. Met ronde punten is het risico op inknippen inderdaad al wel veel kleiner, maar zeker met klitten die vrij dicht op de huid zitten is knippen wel echt een risico. Zooplus heeft al een tondeusetje voor 11,- en die is prima als eigenaar om af en toe wat klitjes weg te halen. (Sorry, ben ik opleiding tot trimmer en heb iets teveel verhalen gehoord inmiddels over mensen die per ongeluk een gehad in hun kat geknipt hadden :+ )

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:56

Welke tondeuse is dat dan? Bij mij in de Zooplus app is de goedkoopste 75 euro

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:10

SimoneeM schreef:
Klopt.. Je moet er dan ook idd echt vroeg bij zijn, anders heb je voor je het weet je kat in het vilt.

Voor de "knippers" onder ons zou ik wel aanraden om met een kleine tondeuse aan de slag te gaan ipv met de schaar. Met ronde punten is het risico op inknippen inderdaad al wel veel kleiner, maar zeker met klitten die vrij dicht op de huid zitten is knippen wel echt een risico. Zooplus heeft al een tondeusetje voor 11,- en die is prima als eigenaar om af en toe wat klitjes weg te halen. (Sorry, ben ik opleiding tot trimmer en heb iets teveel verhalen gehoord inmiddels over mensen die per ongeluk een gehad in hun kat geknipt hadden :+ )

Oh daar zou ik ook echt bang voor zijn, vooral omdat klitten vaak op lastige plekken zitten en katten zitten niet stil. Tondeuse is beter