Isoleren dwergkreeftje met eitjes? Help...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Isoleren dwergkreeftje met eitjes? Help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 20:37

Hee bokkers!

Wij zijn sinds kort trotse ouders van een aantal dwergkreeftjes. Nu draagt er eentje ineens (donkere) eitjes bij zich. We staan voor een dilemma.

Mijn vriend wil de kreeft isoleren in zo’n bakje wat je ook weleens voor vissen hebt, om de kreeft en de eitjes te beschermen van de anderen. De kreeft draagt haar eitjes zo’n 3-4 weken bij zich, en ik zie het niet zitten om zo’n beestje zo lang op te sluiten zonder d’r plantjes/holletjes/soortgenoten.

Wat is wijsheid? Kreeft isoleren en dus eitjes redden, of het op zn natuurlijke beloop laten en hopen dat het geen cannibalistische neigingen aantrekt?

Gekke specifieke vraag :+ maar ik hoop dat er iemand is die ons hiermee kan helpen!

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:43

kleintjes worden zeker gegeten ook door moeders (als het geen marmers zijn), zou er nog een bakje bij zetten met wat groen steentjes en wanneer de kleintjes los zijn gelijk de grote eruit.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:45


Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Isoleren dwergkreeftje met eitjes? Help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 10:54

Bedankt voor jullie reacties! Wij merkten dat ze zich erg ging verstoppen en onwijs nerveus reageerde op van alles. Ook voor eten kwam ze haar holletje niet uit. We hebben dus toch een kweekbakje ingericht voor haar, met wat steentjes, plantjes, verstopplekjes en klimmogelijkheden. Dan kan ze in ieder geval rustig eten zonder de dreiging van andere kreeftjes of vissen.

Het plan is dan om moeders na de “bevalling” uit het bakje te halen en de kleintjes er nog eventjes in te houden. Ik lees verschillende opties, of moeders gelijk uit de kweekbak, of nog 48uur laten zitten bijvoorbeeld... moedertje is voor ons het belangrijkste. Zijn er nog andere dingen die we kunnen doen om haar happy te houden? Ik heb zo met haar te doen in d’r eentje :(

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:37

ik kan niet uit die link kopiëren maar het staat er precies in wat je moet doen.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 11:41

ellepel schreef:
ik kan niet uit die link kopiëren maar het staat er precies in wat je moet doen.


Link uitvoerig gelezen, dankje. Er staat enkel in dat je het vrouwtje in een kweekbakje kunt zetten. Ik zoek meer naar informatie uit eerste hand, dus mensen die ervaring hebben met het kweken van deze beestjes. Google-werk is uiteraard al lang gedaan :D bedankt voor je hulp!

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:42

Eapy schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Wij merkten dat ze zich erg ging verstoppen en onwijs nerveus reageerde op van alles. Ook voor eten kwam ze haar holletje niet uit. We hebben dus toch een kweekbakje ingericht voor haar, met wat steentjes, plantjes, verstopplekjes en klimmogelijkheden. Dan kan ze in ieder geval rustig eten zonder de dreiging van andere kreeftjes of vissen.

Het plan is dan om moeders na de “bevalling” uit het bakje te halen en de kleintjes er nog eventjes in te houden. Ik lees verschillende opties, of moeders gelijk uit de kweekbak, of nog 48uur laten zitten bijvoorbeeld... moedertje is voor ons het belangrijkste. Zijn er nog andere dingen die we kunnen doen om haar happy te houden? Ik heb zo met haar te doen in d’r eentje :(


dat ze holletje niet uitkomt is normaal, ze is met de verzorging van de eitjes bezig en beschermt ze en zichzelf op die manier, is geen onvrede dus.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Isoleren dwergkreeftje met eitjes? Help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 12:45

Dit is het penthouse van mevrouw!

Afbeelding

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:15

luxe hoor <3 <3 <3