Wil ik nog wel dieren houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22768
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:10

Ik snap he gevoel ontzettend goed! Maar, bedenk je, het verdriet weegt gewoon niet op tegen alle liefde, plezier en gezelligheid die je er van hebt gehad.

Maar je hart breekt er keer op keer een stukje verder om. Onwijs veel sterkte met je verlies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:59

We zijn nu een week verder en het gemis wordt steeds groter. Kijk ik uit mijn keukenraam, zoek ik Spike. Ga ik naar de paarden, verwacht ik dat hij eraan komt. Als ik van mijn werk thuis kom, wordt ik niet meer begroet door mijn rode vriendje.

De eerste dagen kon ik, mede door dit topic, toch nog richting misschien een andere kat denken en was ik minder bezig met het idee dat ik mss geen dieren meer wil. Ondertussen is alles weer gedraaid. Het verdriet om Spike is te groot. 1 van mijn collega's noemde het gisteren al abnormaal dat ik 1 week later nog begin te huilen zodra ik over hem praat. Ik heb echt nog nooit gedacht aan een leven zonder dieren, maar deze keer is de pijn zo groot, dat ik echt overweeg om mijn gezond paard van de hand te doen en dierloos door het leven te gaan.

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wil ik nog wel dieren houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:01

Ik denk dat je door het verkopen van je paard ook verdriet zult hebben. Alleen op een ander tijdstip, niet op het tijdstip van overlijden, maar op het tijdstip van zijn vertrek door verkoop.

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:06

Het was zo te lezen een erg bijzondere en lieve kat waar je een speciale band mee had.
Dat is bijzonder, en maakt lang niet iedereen mee. Het is heel naar dat je er zoveel verdriet om hebt, maar het is zeker niet abnormaal!
Ik hoop dat je die opmerking van je collega naast je neer kan leggen.

Ik hoop dat het verdriet slijt met de tijd, en dat je dan met een glimlach aan de goede herinneringen terug kan denken.

Hopelijk geef je het nog even de tijd, ik denk dat je nu te emotioneel bent om grote beslissingen te nemen, zoals je paard wel of niet houden. Voordat je zo'n beslissing neemt zou ik echt nog even jezelf de tijd geven om dit verlies te verwerken :knuffel:

@saskiakefie; jij ook heel veel sterkte, wat een ellende heb je gehad met je konijnen. Ik ken het helaas.

Snippergroen

Berichten: 6692
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Wil ik nog wel dieren houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:13

Jeetje TS, wat een verdrietige situatie :( Rouw kost tijd en het is helemaal niet erg dat je nu niet op een nieuw dier zit te wachten. Je hebt tijd nodig.. Als het op een dag goed voelt om een nieuw dier te verwelkomen kan je daar naar kijken, maar voor nu denk ik dat het goed is zoals het is.

Ik herken me ook in je verhaal en die van iedereen hier. Ik heb in 2 jaar op mezelf mijn dierenstapel aardig opgebouwd. Ik heb vier konijnen, twee katten en een kip. Ik heb van het najaar een konijn moeten laten inslapen na een week van 24 uur per dag zorg en dat is me ontzettend zwaar gevallen. Zeker omdat hij op het laatste moment dondersgoed doorhad wat hem te gebeuren stond. Strak van de pijnstillers was hij de vrolijkheid zelve, maar zijn lichaam was helemaal kapot. Hij heeft tot de laatste ademhaling gevochten om terug de reismand in te kunnen. Ik barst iedere keer nog in tranen uit als ik daaraan terugdenk. Daarna was mijn gedachte ook 'ik doe ze allemaal weg. Ik kan dit niet nog eens'. Zijn vriendin heeft een nieuw vriendje, maar is nog altijd in rouw. Ik zie dat ze hem mist. Ze is anders dan voorheen. Zij is 9 en daarmee bejaard. Mijn kip is bijna 13 en echt zwaar bejaard. Ik ben elke dag bang voor wat komen gaat..

miereneter

Berichten: 2583
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:26

SVRL schreef:
Ik had nooit gedacht dat dit poesje zo diep onder mijn huid zat en dat hij zo'n sterke gevoelens bij mij zou triggeren, maar nu zet hij heel mijn wereld op zijn kop.


:knuffel:

Beckie

Berichten: 145
Geregistreerd: 21-08-07
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:30

SVRL schreef:
8nnemiek schreef:
Voor mij ook erg herkenbaar.
Wij hebben ook besloten om voorlopig geen nieuwe dieren te nemen. Mede ook omdat we over een aantal jaar gaan reizen, maar ook omdat ik gewoon graag eens helemaal zorgeloos op vakantie zou willen.. altijd die stress bij kwaaltjes, de hond die zo bang is voor de DA elk jaar bij de enting.. Als ze ouder worden al helemaal.. En dan het afscheid nemen, wanneer is het genoeg.. zijn ze wel gelukkig..
We hebben een hele tijd lang kippen gehad. En regelmatig werd er eentje ineens ziek of vonden we er een dood in het hok.. jonge, gezonde dieren.. Dus we hebben nu nog twee kipjes en een haan, en er komen ook geen nieuwe meer bij.
De hond is 8, en we wachten totdat zij er niet meer is voordat we gaan reizen.
Daarna zien we wel verder.
De rest van mijn leven zonder dieren lijkt me ook niks, maar een tijdje geen zorgen lijkt me wel fijn.


Exact dat! De hond die ik had toen ik mijn huidige vriend leerde kennen, is geen 5 geworden, ze kreeg kanker. Toen we een paar jaar later een huis bouwden, wilde we samen een hond en omdat de paarden aan huis kwamen een kat om de muizen uit de buurt te houden. Eerst kwam Spike, een paar maand later onze hond Ghazira. Zij was amper 9 maand toen ze gek begon te lopen, bleek een aangeboren afwijking op de wervels te zijn. Behandelen had geen zin, we konden enkel afwachten wat er ging gebeuren. Tegen alle verwachtingen in, is Ghazira nog 12 jaar geworden. Ondertussen zat ik al met mijn oudste paard die buikoedemen krijgt en een shet die insuline resistent blijkt te zijn. Iedere keer we eens op vakantie gaan, is het hopen dat de beesten niet net dan crashen en iemand anders knopen moet doorhakken. Daarnaast overheerst er nu ook een gevoel van falen. Waarom kan ik mijn dieren niet gezond houden? Wat doe ik in hemelsnaam fout? Ik zit op dit moment echt met het gevoel dat ik mijn dieren ongeluk breng. Heb net door een kleine wijziging aan hun voer, de dierenarts kunnen optrommelen voor mijn 2 kneusjes. Ben nog altijd boos op mezelf dat ik zo stom geweest ben om mijn paarden een extraatje te geven en nu Spike. Ergens had ik veel sneller moeten zien dat er iets niet in orde was, maar ik heb gewoon mijn hoofd in het zand gestoken. Had best wel gezien dat hij wat magerder was, maar dacht dat met goed ontwormen en extra voeren alles wel weer in orde zou komen. Stom stom stom van me.


Een dier dat je elke dag met plezier en liefde om je heen hebt verliezen is ontzettend verdrietig. En ik denk dat het voor mensen die dat nooit hebben meegemaakt niet voor te stellen is hoeveel pijn en verdriet dat doet.

Ik wil je nog wel zeggen dat je niet boos op jezelf moet zijn of je zelf schuldig moet voelen. Misschien komen de 'sneue' dieren wel op jouw pad terecht juist omdat je zo goed voor ze zorgt. Bij een ander was het misschien allang afgelopen. :(:)

Goof

Berichten: 28918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:30

Neem geen overhaaste beslissingen TS en al helemaal niet op basis van die achterlijke opmerking van je collega. Wat een knurft is dat!
Logisch dat je nog steeds intens verdriet hebt. Het is niet AL een week later, maar PAS een week later. Lekker je ogen uit je kop janken als je dat wil.
Ik kan dat 2,5 jaar na het verlies van mijn hond nog steeds hoor op bepaalde momenten. Het geeft alleen maar je liefde voor je dier weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:31

Temeraire schreef:
Het was zo te lezen een erg bijzondere en lieve kat waar je een speciale band mee had.
Dat is bijzonder, en maakt lang niet iedereen mee. Het is heel naar dat je er zoveel verdriet om hebt, maar het is zeker niet abnormaal!
Ik hoop dat je die opmerking van je collega naast je neer kan leggen.

Ik hoop dat het verdriet slijt met de tijd, en dat je dan met een glimlach aan de goede herinneringen terug kan denken.

Hopelijk geef je het nog even de tijd, ik denk dat je nu te emotioneel bent om grote beslissingen te nemen, zoals je paard wel of niet houden. Voordat je zo'n beslissing neemt zou ik echt nog even jezelf de tijd geven om dit verlies te verwerken :knuffel:

@saskiakefie; jij ook heel veel sterkte, wat een ellende heb je gehad met je konijnen. Ik ken het helaas.


Spike was idd bijzonder. Heb al veel katten gehad, maar hij was echt mijn schaduw. Waar we eerst woonden, ging hij mee wandelen als ik met de hond op pad ging. We woonden daar in het midden van een bos. Hier op de woonwijk deed hij dat niet meer. Maar zodra ik buiten kwam, stond hij bij mij. Hij sliep ook vaak op een opberghokje vlak aan onze slaapkamer.

De fijne en mooie herinneringen zijn er zeker al wel. Die kunnen niet afgenomen worden, wat er ook gebeurd.

En ja, ik zou zeker mega veel verdriet hebben als ik mijn paard zou verkopen. Heb in het verleden 2 keer een pony verkocht en ben daar beide keren fysiek ziek van geweest, de 2de keer maakte ik zelfs koorts. Maakt dat ik nu echt wel begin te denken dat ik niet geschikt ben om dieren te houden.

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wil ik nog wel dieren houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:38

Begrijpelijk allemaal.Ik wil ook geen kleine kwetsbare dieren meer zoals konijnen,vogeltjes enzo.Omdat ik het gevoel heb dat ik die niet goed genoeg kan verzorgen.Maar ik wil wel dieren om me heen maar dan grotere sterke dieren die goed voor zichzelf kunnen opkomen en beter kunnen aangeven als ik iets niet goed doe.Vandaar paarden.Honden zou ook kunnen maar daar is mijn woninkje te klein en ongeschikt voor helaasMaar zonder dieren kan ik niet.Overigens,als je met mensen bevriend bent dan kunnen die ook dood gaan.Hoe erg het ook allemaal is.

Walkure

Berichten: 1396
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Wil ik nog wel dieren houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:43

Knuffel voor jou TS. Veel sterkte met het verlies van jullie knappe Spike :knuffel:

Zo te lezen heeft hij een fantastisch leven bij jou gehad. Het enige nadeel van dieren hebben, is dat ze niet eeuwig leven zeg ik altijd. Maar ze geven ons zoveel liefde. Oneindig vaak vraag ik me af hoe dieren zich nou voelen bij ons, maar ik weet zeker dat ze zich fijn voelen bij ons.

Helaas hebben wij in november onze 15,5 jaar oude hond moeten inslapen, het grootste verlies wat ik tot nu toe mee heb gemaakt. Ik ben er nog steeds kapot van, ook al heeft hij een goed leven gehad - het was op. Bij onze kat haal ik daarin veel steun.. zonder dieren zou ik niet kunnen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:45

Je bent juist geschikt om dieren te houden. Je kan alleen niet goed rouwen :(:)
Je hebt juist zo ontzettend veel liefde te geven dat het je letterlijk breekt.. Al die dieren die je hebt moeten afgeven zijn gegaan in een leven vol liefde!
Alleen is het aan jou om daarmee om te gaan natuurlijk. Hele dikke knuffel :(:)

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:51

Prairy schreef:
Je kunt het zo zien dat je ze verliest, maar probeer het voor jezelf eens om te draaien, hoe lastig ook. Zo te lezen heb jij je dieren een fantastisch en liefdevol leven geboden, en nu laat je ze gaan om ze verder leed en pijn te besparen. Dat is toch niets anders als pure liefde? Had Spike ergens anders een beter leven gehad? Ik denk het niet.

Maak jezelf niet ziek, focus op alle mooie momenten die je samen gehad hebt en op de liefde die je gedeeld hebt. En geniet van al je dieren die er wel nog zijn. Wanneer het hun tijd is, denk ook dan aan al hun liefde.

Hier sluit ik me bij aan. Je geeft duidelijk heel veel om je dieren en kan ze met die liefde een geweldig leven geven <3

Probeer er vooral aan te denken hoe fijn Spike het bij je heeft gehad en wat een fijne momenten je samen hebt gehad. Ook wil ik je meegeven dat je nu vooral moet genieten van de tijd met de dieren die er nog zijn :knuffel:

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Wil ik nog wel dieren houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:08

Heel veel sterkte met het verlies van Spike.

De vraag die je stelt hoef je niet te beantwoorden. Neem je tijd om je verlies te verwerken en mocht er in de toekomst toch weer behoefte ontstaan aan een ander dier, kun je altijd dan dat besluit nemen.

MonaLieske

Berichten: 1521
Geregistreerd: 01-08-08

Re: Wil ik nog wel dieren houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:12

TS, om te beginnen veel sterkte met het verlies van Spike.

Wat naar dat je al een vervelende reactie hebt gehad van een collega. Het is natuurlijk heel normaal dat je na een week nog verdriet hebt over een kat die jarenlang iedere dag deel uit heeft gemaakt van je leven. Het zou pas raar zijn als je hem na een week al vergeten was.

Misschien heb je iets aan het boek 'Dan neem je toch gewoon een nieuwe' van Antoinette Scheulderman. Daarin schrijft zij over haar eigen verdriet na het verlies van haar hond en het onbegrip bij andere mensen daarover. Ook houdt ze interviews met BN-ers en deskundigen over hoe zij zijn omgegaan met het verlies van hun huisdier.

Veriye

Berichten: 2396
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Wil ik nog wel dieren houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:30

Ik begrijp je gevoel heel erg.
Ik zat in hetzelfde schuiltje een jaar geleden.

Ik moest afscheid nemen van eerst mijn kat die ik vanaf dag 1 kende. Ze was echt MIJN kat. Nog nooit had ik zo een hecht band met een kat. En dan niet eens twee weken later moesten wij ons hondje laten gaan. Ik heb haar 9 jaar geleden gekregen. Ze was al volwassen, maar was altijd onze perfecte dame. Ze heeft me door veel diepe dalen gesleept. En beiden in zo korte afstand te verliezen heeft mij gebroken.
Nog steeds. Wij hebben wel aantal maanden later een nieuwe hond in huis gehaald, maar dat was meer voor de overgebleven hond, omdat die niet alleen kan. Maar ik zou nooit meer zo een band met een dier gaan hebben als met mijn dames en er komt nu ook geen nieuw dier meer. Alle die wij nu nog hebben mogen blijven tot het eind, maar er komt niks nieuws meer bij.