Welk hondenras kiezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:10

Ik vind beaucerons en een bouvier ook helemaal in dit plaatje passen. En ik heb een zwak voor beauceron <3 Al denk ik dat deze misschien niet echt voldoening ga hebben, willen meestal echt wel iets te doen hebben. De bouviesr hier in de buurt zijn waaks maar wel zeer lief.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:21

De beauceron is op zich een rustige hond die zich tevreden stelt met gewoon bij de baas zijn. Uitstekende erfhonden, maar ze maken wel graag deel uit van het gezin.
Je kàn ze opleiden voor vanalles maar het hoeft niet. Ze zullen niet hysterisch worden zoals een border of mechelaar als ze geen 'taak' hebben.
Heb iig nog nooit een neurotische beauceron gezien.
Wel waaks tot zeer waaks, sommige exemplaren (bepaalde lijnen) schromen niet om hun geblaf met een tandafdruk kracht bij te zetten. Zodra baas zegt dat het goed is zijn ze vriendelijk voor bezoek.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Welk hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:25

Laekense of hollanse herder?
Of een maatje kleiner...pyrenese herder

KimD

Berichten: 20417
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:28

Ilse_123 schreef:
Beaucheron :D . Ik ben er zelf erg fan van maar je hebt ruimte nodig en dat hebben we niet. Waken goed maar zijn verder heel vriendelijk.


Ik zou die niet perse als heel vriendelijk bestempelen.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:31

Pyrenese herder kan ook te waaks zijn en vlotte tandjes hebben.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:33

Thioro schreef:
Pyrenese herder kan ook te waaks zijn en vlotte tandjes hebben.


Is wel heel goed te trainen...maar heeft wel investering nodig idd..

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:35

AmyJamess schreef:
Ik heb zelf vroeger een appenzeller gehad maar vond het totaal geen "moeilijke'' Hond. sterker nog, hij was 1 van de fijnste honden die we ooit hebben gehad.

Zoals crusebreaker zegt zul je bij andere rassen ook wel punten hebben waar je rekening mee moet houden, per hond is dat natuurlijk weer verschillend.


Die wat ik bij ons op de hondenschool voorbij zie komen zijn stuk voor stuk geen leuke honden.

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Welk hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 21:00

Wat voor hond het ook wordt, we hebben wel ervaring met (moeilijke) honden en gaan ook zeker iets van een cursus doen.
Onze Berner was echt super lief, maar hij blafte zeer goed en heeft ook weleens zijn tandjes in iemands been gezet toen diegene gewoon door liep..
We vinden het wel leuk om de hond ook mee te nemen voor een boswandeling maar idd wat hierboven ook gezegd wordt het is wel fijn als de hond geen ‘taak’ nodig heeft maar het ook gewoon prima vind om een dagje buiten te spelen zonder dat ik urenlange activiteiten met m moet doen.

Ik ga me even verder verdiepen in de genoemde rassen :D

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Welk hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 21:11

Heb even een lijstje gemaakt wat ik wel en niet leuk vind..

Leuk:
- Beaucheron
- Wetterhoun
- Alle kortharige herder, zoals Mechelse, Duitse, Hollandse
- Bouvier
- Appenzeller
- Grote Zwitserse Sennen
- Hovawart

Niet:
- Ridge back lijkt me ook niet zo geschikt omdat ze zo’n dunne vacht hebben
- Boerboel, vind ik echt te groot/lomp
- Pyreneese Herder, heeft een te lange vacht lijkt me dat je die steeds aan het borstelen en wassen bent als ze hier tussen de paarden lopen
- Groenendaeler vind ik ook minder

We zijn zeker niet van plan morgen ergens een pup op te halen, maar vind het fijn me erin te verdiepen nu

pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Welk hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:15

Ze zijn zo langzamerhand zeldzaam. de Hollandse herder

pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:17

Kuggur schreef:
De wetterhoun is van oorsprong een jachthond.
Weet niet hoe effectief de showfokkers dat er al uit gekregen hebben.

De Wetterhoun is net als de Retrievers een hond die het aangeschoten (water) wild op haalt. en dus niet zelf jaagt.

Arthis

Berichten: 251
Geregistreerd: 02-02-10
Woonplaats: lelystad

Re: Welk hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:30

Een Finse lappenhond misschien hebben wel lang haar maar hoef je niet heel veel aan te doen af en toe borstelen. hebben een zelf reinigende vacht. Wij hebben er 1 op de boerederij.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:32

De pyrenese herder bestaat ook in kort(er)harige variant: berger de pyrenees face rase.

Hovawart kan soms ook een moeilijk karakter hebben.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:51

[quote="Thioro"]De pyrenese herder bestaat ook in kort(er)harige variant: berger de pyrenees face rase.


Daarbij is alleen de kop en poten kort..rest vd vacht wel langer..alhoewel die weinig onderhoud nodig heeft hoor..

Maar als je echt iets kortharigs wil is misschien de schotse herder korthaar ook nog wel een goede optie

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Welk hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:47

De mechelaars en hollandse herders die ik ken hebben wel enigszins wat bezigheidstherapie nodig
Daar zou ik wel goed kijken naar fokkers en lijnen etc
Dat je niet met een hysterisch werk behoevende hond zit straks

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:21

Finse Lappenhond is idd ook nog een hele leuke optie. Niet al te groot en wat Arthis zegt; de vachtverzorging valt idd reuze mee. Echt leuke hondjes (denk ook leuk om bij de jack russell erbij te hebben)

Mechelaar, Hollandse Herder zullen idd wel iets meer aandacht nodig hebben en zeker als ze echt een groot deel vd dag vrijheid hebben op een erf. Dan wil je niet dat ze ook weer uit verveling vanalles gaan uitvreten :') Dan zou je eventueel voor een (Oud)Duitse herder kunnen kijken. Hebben natuurlijk ook uitdaging nodig, maar toch over 't algemeen wel net in een wat mindere mate als de Hollandse of Mechelse. Ook bij de Oudduitse zitten lijnen waarin de vacht niet extreem lang wordt, als je het liever wat korter houdt - m'n eigen hond is er een mooi voorbeeld van haha, die heeft voor een Oudduitse niet die extreem lange vacht. Momenteel zelfs vrij kort ivm wisseling van seizoen < vachtonderhoud is imo ook echt heel makkelijk. Ze wordt bijna nooit geborsteld (is echt niet nodig imo, want ze houdt d'r haren tussen de rui periodes in goed vast) en heeft een super fijn werkende onder/boven vacht die ook goed wisselt in de seizoenen tot nu toe, waardoor ze met vrijwel alle temperaturen goed kan omgaan ook.

pillow
Zeldzaam? Hollandse Herder? Dat vind ik toch echt reuze meevallen. Ik kom ze zeeeer regelmatig tegen, zowel losloop gebied als aanlijn, en vooral als erfhond zijn ze ook nog enorm gewenst en worden ze veelvuldig ingezet nog; ook gewoon thuis als privéhond bv. Ik vind het erg leuke honden, maar wat Sonja ook zegt; het zijn over 't algemeen wel werkhonden, al zou je ook voor een niet werklijn kunnen gaan en dan is het wel wat minder aanwezig; die werktdrift- en ik zie zelf idd met name voorbijkomen bij mensen die dan ook echt intensieve training volgen met ze zoals IPO bv. of andere vergelijkbare trainingen, of speuren, detectie of mantrailing bv. Een groot deel zal opgevangen worden met bezig zijn de hele dag op het erf, maar je zult er toch ook behoorlijk wat 1 op 1 training in moeten gaan stoppen en blijven geven. Het gros van wat ik zie zijn dan wel werklijnen, dus je moet idd wel weten wat je dan in 'huis' haalt haha.

Dan zou een bouvier weer net wat relaxter zijn bv.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:42

Bouvier zit je wel weer met een hoop vacht verzorging... Of om de maand het scheerapparaat erover.

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:51

Ilse_123 schreef:
Bouvier zit je wel weer met een hoop vacht verzorging... Of om de maand het scheerapparaat erover.


Ja, dat wel idd -O-

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:02

Vleddertje1 schreef:
Daarbij is alleen de kop en poten kort..rest vd vacht wel langer..alhoewel die weinig onderhoud nodig heeft hoor..

Maar als je echt iets kortharigs wil is misschien de schotse herder korthaar ook nog wel een goede optie


Je hebt 'langer' en 'langer' natuurlijk. Face rase heeft niet meer haar dan de gemiddelde border collie.

----
Ik ga zelf mee in de optie 'wetterhoun' inderdaad. Lijkt mij prima passen bij de vraag. Laat je niet te snel afschrikken doordat een hond gebruikt wordt in de jacht. Heel sterk afhankelijk van wát ze doen in de jacht. Een podenco jaagt zelfstandig - die van mij pakte de kippen als hij de kans kreeg. Een spaniel is zacht, maar stoot wel op, dan hebben de kippen wel stress, maar zijn ze niet dood ;) Een retriever of waterhond haalt ze over t algemeen op als ze al geschoten zijn. Die kun je makkelijk leren levende prooi met rust te laten. Je zou ook kunnen kijken naar de spaanse waterhond, van nature ook een dual/ all purpose hond: kudde leiden, jacht, visserij (netten binnenhalen) en bewaking. Moet af en toe een scheerapparaat over wel ;) (Maar in Spanje doen ze niet zo moeilijk: als je de schapen scheert, scheer je de hond gewoon mee)

pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Welk hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:57

Ik heb vroeger een Hollandse Herder gehad, dat was een hele fijne erf hond. Die had in mijn beleving geen extra werk nodig, was best rustig. Ik zie nooit 1 dus vandaar mijn idee dat ze zeldzaam worden, dat was toen al zo. Nu heb ik een kruising Stabij Wetterhoun, ook een hele leuke erf hond. Goed waaks maar erg betrouwbaar en een (overdreven) aandachtvrager.

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Welk hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:55

Hollandse Herders zijn fantastisch en worden ook zeker als erf hond gebruikt. Denk dat je ze niet blijer kan krijgen dan lekker de hele dag buiten te zijn. Al kan die van ons ook heerlijk lekker bij je op de bank komen liggen.

Voordeel van Hollanders vind ik dat er niet veel mee door is gefokt. Natuurlijk heb je altijd wel het risico op HD etc maar als je het vergelijkt met andere rassen is het toch een stuk minder.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:37


annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 20:54

Sassol schreef:
annibel schreef:
Het liefste zouden we een herplaatser nemen, alleen het is heel lastig eentje te vinden met niet heeel veel problemen die ook met onze kat en kippen kan..


Gevonden:
https://dierenasiels.com/dier/F55A5551-C2FC-D6DE-622CA70F6955FD24

Zijn probleem is dat hij waakt. Nou, zijn probleem is jullie wens!


Oh wauw dankje, deze kan zeker geschikt zijn! Hebben nog een leuke gezien in een asiel, alleen deze heeft HD en daardoor artrose :(
Daarom weet ik niet zo goed of we wel moeten gaan kijken

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:33

Thioro schreef:
De beauceron is op zich een rustige hond die zich tevreden stelt met gewoon bij de baas zijn. Uitstekende erfhonden, maar ze maken wel graag deel uit van het gezin.
Je kàn ze opleiden voor vanalles maar het hoeft niet. Ze zullen niet hysterisch worden zoals een border of mechelaar als ze geen 'taak' hebben.
Heb iig nog nooit een neurotische beauceron gezien.
Wel waaks tot zeer waaks, sommige exemplaren (bepaalde lijnen) schromen niet om hun geblaf met een tandafdruk kracht bij te zetten. Zodra baas zegt dat het goed is zijn ze vriendelijk voor bezoek.


Oei ik heb wel beaucerons gezien met neurortische trekjes, niet een ras wat voor iedereen geschikt is.

Lunameyza

Berichten: 547
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Welk hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:52

Wetterhoun!! Onze Wetter is een ongelofelijke schat maar reageert altijd erg waakzaam wanneer hij iets niet vertrouwt, maar blaft absoluut niet om elk ding dat hij hoort. Het waakzame had hij vrijwel van nature al, we hebben hem er gewoon nooit op gestraft dus het is er daarom in gebleven denk ik. Hij vindt het heerlijk om buiten te liggen en rond te kijken, te waken. Toen wij een hond gingen aanschaffen twijfelden we tussen een Wetter en een Stabij, maar hebben voor de Wetter gekozen omdat Stabijen vaak wat hyperder zijn, terwijl Wetters nuchterder zijn. Ik kan ze gewoon alleen maar aanraden, en je helpt er het ras ook mee aangezien die richting het uitsterven gaat :(

Leuk om te zien dat meer mensen een Wetterhoun aanraden!