Hoe herken je een broodfokker?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11592
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:11

Dat is ook een goede ja, hoeveel nestjes mag een teef hebben in haar leven. Verschilt ook een beetje per rasvereniging misschien? En sowieso minimaal anderhalf jaar er tussen. Voor reuen geldt een max aantal dekkingen niet. Zou wel goed zijn denk ik.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:15

_Cathalijne schreef:
Ook nog iets om na te gaan is de leeftijd van de teef, en het tempo waarop ze nesten krijgt. De meeste verenigingen hanteren in ieder geval 1 normale loopsheid tussen 2 nesten om de teef niet volledig uit te putten. Minimum leeftijd bij het eerste nest is meestal rond de 24 maanden, en maximum leeftijd rond de 48 maanden.

Je info klopt niet. Vanuit de Raad van Beheer mag een teef met 16 mnd gedekt worden en ten laatste bij 108 maanden (net verhoogd naar 9 jaar ipv 8)
Tussen 2 dekkingen moet 12 maanden zitten.
Jammer genoeg wordt er niet gecontroleerd, en dat kan ook niet, of de teef tussendoor nog een nest zonder stamboom krijgt..
Een teef mag volgens de Raad max 5 nesten krijgen.
Nog een aanvulling : de teef mag niet meer gedekt worden voor haar 1e nest nadat ze 6 jaar is
Laatst bijgewerkt door Billy op 20-10-20 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:17

Duran123 schreef:
En als je nou op zoek bent naar een leuke kruising, geen speciaal ras/kruising in gedachte, en geen waarde hecht aan stamboompapieren? Bv. van mensen die eenmalig, of per ongeluk, een nestje hebben?

Wij zijn ook op zoek maar willen juist géén rashond.


Misschien eens op fb kijken naar outcross Nederland

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:20

@billy, excuses Ik heb de richtlijnen genoemd van onze vereniging, daar is de minimum leeftijd voor eerste nest 24 maanden, en de maximum leeftijd voor een eerste nest 48 maanden. (en de maximum leeftijd voor nest dacht ik 72 maanden, maar heb die info zo niet volledig meer paraat.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:21

_Cathalijne schreef:
@billy, excuses Ik heb de richtlijnen genoemd van onze vereniging, daar is de minimum leeftijd voor eerste nest 24 maanden, en de maximum leeftijd voor een eerste nest 48 maanden. (en de maximum leeftijd voor nest dacht ik 72 maanden, maar heb die info zo niet volledig meer paraat.

Daar kan idd verschil in zitten

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:24

Zou oprecht ook overwegen naar Asiel of stichtingen te kijken. Hele leuke honden, ook puppies. Wellicht zit er zo eentje, maar wellicht kom je ook een nog leukere vuilnisbak tegen :)
Onze hond was door een stichting opgehaald uit Madrid, van een dodingsstation. Meest lieve en bij ons passende hond die ik heb gekend.

Jis_

Berichten: 11592
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:39

Even opgezocht bij mijn ras, na 20 dekkingen wordt de naam van de reu vermeld in het clubblad, wordt fokkers aangeraden dan voor een nieuwere reu te gaan. Ken wel een reu die daar ruimschoots overheen is gegaan en dat mag dus wel gewoon.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:41

Imker schreef:
Halverwege de eerste pagina ben ik blijven hangen op “dekreu niet aanwezig”.
Veel fokkers gaan erg ver weg om de juiste reu te vinden (ik ‘maar’ 125 km) en dan ben je dus gelijk een broodfokker? Want die reu komt echt mijn kant niet op als ik een nestje heb liggen.
En mijn teef ligt niet binnen. Dat is ze niet gewend en dat vindt ze niet fijn. En met 14 pups in 1 nest vind ik t ook niet fris om ze in huis te hebben.

Dus mij teef ligt in de schuur, met een camera erop, muziek, verwarming en prachtig rustig. Ik slaap een week vóór en má de bevalling ook in de schuur zodat ik haar bij kan staan.

Maar ik ben geen broodfokker, ik ga voor goud voor mijn hond en voor mij.


Ik heb het topic afgespeurd naar deze fameuse zin maar ik heb hem niet gevonden...

Misschien bedoel je mij, misschien ook niet. Er is een groot verschil tussen vaderdier niet aanwezig (omdat de fokker geen reu heeft) of vaderdier niet mogen zien terwijl deze wel ter plaatse is of vaderdier onbekend. Dat laatste werd een paar keer aangehaald, zowel door mij als een andere bokker.

Vaderdier niet aanwezig zou geen alarmbel moeten zijn. Wij mogen hopelijk in 2021 onze tweede Golden welkom heten van een fokker die enkel teefjes heeft en met een vaste selectie goedgekeurde reuen fokt.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:38

Billy schreef:
Dus een goedverzorgde hond die elke loopsheid een nest krijgt is OK? Dat vind ik net zo goed broodfok nl..


Nee die had ik nog niet genoemd haha maar dat kan je er niet aan af zien dan. Dat is al zo snel je geen stamboom hondje neemt lastig te bepalen.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 01:13

Jis_ schreef:
Dat is ook een goede ja, hoeveel nestjes mag een teef hebben in haar leven. Verschilt ook een beetje per rasvereniging misschien? En sowieso minimaal anderhalf jaar er tussen. Voor reuen geldt een max aantal dekkingen niet. Zou wel goed zijn denk ik.

Sommige verenigingen hebben wel een max aantal dekkingen in eigen land hoor. Weet sowieso bij mijn vorige ras dat het max 5 is in NL.

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Hoe herken je een broodfokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 07:26

Er zijn ook erkende fokkers die "dikke vrienden" zijn met de rasvereniging van hun soort hond en meerdere nesten in de schuur/ buiten hebben liggen en ook nog eens dragende moederhonden bij gast gezinnen hebben liggen.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 07:26

SoofO schreef:
Jis_ schreef:
Dat is ook een goede ja, hoeveel nestjes mag een teef hebben in haar leven. Verschilt ook een beetje per rasvereniging misschien? En sowieso minimaal anderhalf jaar er tussen. Voor reuen geldt een max aantal dekkingen niet. Zou wel goed zijn denk ik.

Sommige verenigingen hebben wel een max aantal dekkingen in eigen land hoor. Weet sowieso bij mijn vorige ras dat het max 5 is in NL.

Maar je bent alleen niet verplicht je aan de rasvereniging te houden of er lid van te zijn om met stamboom te fokken.
Dus dan is dat deel weer klaar.
Ik ben bijv lid van de rasvereniging maar alleen omdat mij dat 100,- op een nest scheelt omdat je anders een heffing betaald van ong 140,- en lid zijn vqn de rasvereniging kost mij nog geen 40,- per jaar.
Maar voor de regeltjes hoef ik t niet te doen. Ik test mn honden verder dan ze miezerige eisen van de vereniging.
En echte dekbeperkingen voor reu en teef zijn er niet helaas.
Maarja leden maken de regels van de vereniging en blijkbaar hebben wij van die maffen die allemaal zelf testen maar t niet verplicht willen hebben. Dus komt t er niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 07:55

De makkelijkste selectie maak je al door contact met een fokker op te nemen en te informeren naar het ras. Vaak mag je bij hun al eens komen kijken en kan je op de wachtlijst komen. Alle serieuze fokkers hebben een wachtlijst. Er gaat voor een nest best wel wat planning vooraf

Dat broodfok honden goedkoper zijn als rashonden is zelfs al altijd niet meer waar. Zeker niet bij de kleine rashonden in populaire kleuren.
Verder stink nooit in de doodle kruisingen. Je betaald dan gewoon bizar veel voor honden die vaak niet alleen lichamelijk iets mankeren aar ook dikwijls niet makkelijk van karakter zijn. Ik had laatst nog iemand in mijn les die had 2700 euro betaald en was al 2000 aan operatie’s kwijt. Hondje is nog maar 1,5 jaar. Blijf gewoon weg bij alles wat een hype is. Met wat geluk koop je dan nog beter een kruising van Brutus vd buren. Wat dan een echt oeps nestje is.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:20

Broodfok is een fok waarbij het ten koste gaat van de honden. Je wilt niet dat de teef mishandeld wordt heel simpel gesteld. En dat zie je het meest extreem bij importhonden uit het oostblok. Dus zorg ervoor dat je een moeder ziet bij het nest en dat ze er allen gezond en sociaal uitzien.

Vervolgens kan je je eisen nog scherper stellen. Bijvoorbeeld ook dat de pups gefokt worden met gezondheid in het vooruitzicht. Maar dat is een lastige! Omdat de belangen van gezondheid versus ras-eisen nogal eens verschillende waarde krijgen. Kijk naar de ellende om de kortsnuiten gezonder te krijgen en de sint-bernards met epilepsie. In zijn algemeenheid zou ik vooral praten met de fokker over de gezondheid van hun dieren en los van de aanwezigheid van een papiertje vragen naar uitslagen van gezondheidstesten.

Afhankelijk van je visie kan het dan zo zijn dat je dan maar weinig rassen overhoud (en dat levert een heel ingewikkelde discussie op die hier al menig keer gehouden is. Namelijk die van de verschillende rashondenfokkers aan de ene kant en de kruisingliefhebbers aan de andere kant. Recept voor vuurwerk en veel gedonder). Kijk bijvoorbeeld naar https://www.dierenrecht.nl/rashondenwijzer voor een overzicht.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:29

3 jaar geleden heb ik met mijn moeder een hondje gezocht... omdat zij zelf niet meer heel jong is wilde ze geen grote hond meer.
Voorheen heeft ze altijd bouviers gehad uit werklijnen en waren we bekend met welke fokkers goed waren en welke niet.

Eerste missie was een kleiner hondje uit het asiel. Maar helaas zaten er dat half jaar bijna alleen cane corso's, dogo argentino's en vergelijkbare honden in de omgeving.
Toen zoeken naar een fokker... en dat was nogal wat :')

De zaken waar wij naar keken:
-Prijs (zeker bij rashondjes maar ook bij een mix oid hoort hij niet laag te liggen als je alle controles, entingen en goed voer berekend.)
-Navragen bij ras verenigingen.
-Checken of ze niet meerdere rassen aanbieden. Meerdere was voor ons al een no go.
-Informatie vragen, inhoudelijk over het ras, voer behoefte, trainingsbehoefte e.d.
-Informatie over de reu, hij hoeft er wat mij betreft niet aanwezig te zijn, maar wel waar hij is of dat hij bezocht kan worden.
-entingen en controles.
-En natuurlijk gewoon hoe de hondjes er uit zien, foto's filmpjes en meerdere malen langs kunnen komen.

Maar wat een ellende was het... zo veel broodfokkers tegen gekomen, en veel gemeld.
Uiteindelijk hebben we een ongelukje gekocht :7
Kennissen hadden een malteser teefje welke nog gesteriliseerd ging worden en een shih tzu dek-reutje waar ze ook shows mee lopen.
Tijdens haar loopsheid zaten ze apart, de ene boven, ander beneden... gescheiden door een traphek, traphekje kapot en werd vervangen, helaas waren de spijlen blijkbaar iets wijder dan de vorige.
En daar was Hansie-Hansie :')
Een letterlijk oeps nestje, maar daardoor wel alles kunnen volgen van zwangerschap totdat hij bij mijn moeder kwam wonen bij 14 weken.
Het was dus puur geluk, want zonder dit gelukje waren we wellicht nog steeds aan het zoeken geweest :+ Hansie was niet goedkoop, maar heeft alle zorg gehad die nodig was, in een gezin opgegroeid met beide ouders tot een goede leeftijd waarbij hij al redelijk zelfstandig was toen we hem kregen.

Dus helemaal volgens planning was het niet, maar door de zoektocht wel duidelijk geleerd waar je niet moet kopen.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:11

Persoonlijk vind ik alle rasfokkers aangesloten bij de vereniging en met 1 hond ook niet heilig hoor. Dan is het qua stamboom en testen allemal wel goed geregeld maar dan wordt de teef bijvoorbeeld toch net iets te vaak ingezet voor nog een nestje. Daar zijn vanuit de rasvereniging wel richtlijnen/regels voor, maar dat is heel globaal en daarbij wordt niet naar elke individuele hond gekeken.
Of een kennel met meerdere honden van hetzelfde ras, vaak pups die daardoor toch echt minder huiselijk worden opgevoed (al maakt dat niet zo heel erg uit bij rassen die vooral als erfhond worden gehouden).

Andersom ken ik ook genoeg voorbeelden van mensen die voor de leuk en wel doordacht een kruising nestje fokken.
Dan heb ik het niet over alle hippe kruisingen om even een klap geld te verdienen aan boomertjes, pomsky's en al dat soort hondjes.
Als je een leuk, gezond hondje hebt en je wilt een keer een nestje fokken en je denkt er goed overna dan is daar toch niks mis mee? Het is niet zoals bij katten dat je ze niet kwijt kunt, zeker bij kleine hondjes. En dan mag je toch prima adverteren op marktplaats?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:43

Sommige hardroepende fokkers zijn de ergste. Zolang er niet wordt bezuinigd op voer, dierenarts kosten, welzijn hond, testen en je ogen en oren de kost geven kan er weinig fout gaan. Alleen de meeste mensen worden verliefd en ahhh is zielig dus kopen ze TOCH ook al weten ze dat het niet deugd.

Veel mensen vinden broodfok als je er op verdiend maar niemand fokt om er bij voorbaat geld bij te leggen. (Buiten dat je een x pech kan hebben) Alle grote fokkers verdienen er aan ook al zijn ze lid en volgen ze de regels. Op 1200 euro per jack russell pup en je hebt 10 teven lopen en dekreuen dan verdien je er gewoon aan. En in mijn ogen mag dat ook. Maar veel fokkers doen schijnheilig van alles is zo duur en ik verdien echt niks. Right.

Dus voor mij is dierwelzijn de graadmeter.

En sowieso waarom zou je honden uit spanje en oostblok halen? Dat principe snap ik weer niet.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:50

Wat is er globaal aan max 5 nesten per teef? Dat is vanuit de Raad van Beheer geregeld. Ga je daar overheen heb je gewoon een probleem...
Bij mij heeft nog nooit een teef meer dan 3nesten gehad. Beetje jammer wat hier geinsinueerd wordt, alsof alle rashondfokkers sjoemelen.
En voor jullie info.. Mijn vorige nest uit geteste ouders, met stamboom, ging weg voor minder dan voor de bastaarden op mp gevraagd werd..
Hou toch eens op alle rashondfokkers zwart te maken en af te branden.
Ik zie net 1200 per jack russell pup, ik ken niemand die dat vraagt. En als je 10 teven hebt lopen zijn daar altijd uitgefokte en jonge bij. Ik heb nu 5 teven. 1 heeft 3 nesten gehad en is gesteriliseerd, 1 is niet fok geschikt, 1 is drachtig, 1 krijgt volgend jaar haar eerste nest als alle gezondheidsuitslagen goed zijn, en 1 is 4 maanden en net geïmporteerd uit Polen vor nieuwe bloedlijnen.
Ik loop echt binnen van het fokken joh...

Jis_

Berichten: 11592
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:58

Fokkers die zeggen dat ze er niks aan verdienen met een paar teven kan ik ook niet zoveel mee. Kleine fokkers houden weinig tot niet over. Soms lever je door DA kosten in op een nest. Fokkers die niet naar gezondheid en welzijn kijken veel teven hebben verdienen pas echt goed.

Jis_

Berichten: 11592
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:03

Billy schreef:
Wat is er globaal aan max 5 nesten per teef? Dat is vanuit de Raad van Beheer geregeld. Ga je daar overheen heb je gewoon een probleem...
Bij mij heeft nog nooit een teef meer dan 3nesten gehad. Beetje jammer wat hier geinsinueerd wordt, alsof alle rashondfokkers sjoemelen.
En voor jullie info.. Mijn vorige nest uit geteste ouders, met stamboom, ging weg voor minder dan voor de bastaarden op mp gevraagd werd..
Hou toch eens op alle rashondfokkers zwart te maken en af te branden.
Ik zie net 1200 per jack russell pup, ik ken niemand die dat vraagt. En als je 10 teven hebt lopen zijn daar altijd uitgefokte en jonge bij. Ik heb nu 5 teven. 1 heeft 3 nesten gehad en is gesteriliseerd, 1 is niet fok geschikt, 1 is drachtig, 1 krijgt volgend jaar haar eerste nest als alle gezondheidsuitslagen goed zijn, en 1 is 4 maanden en net geïmporteerd uit Polen vor nieuwe bloedlijnen.
Ik loop echt binnen van het fokken joh...


Echt alle fokkers ook...

Jis_

Berichten: 11592
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:15

Zonnetje81 schreef:
Sommige hardroepende fokkers zijn de ergste. Zolang er niet wordt bezuinigd op voer, dierenarts kosten, welzijn hond, testen en je ogen en oren de kost geven kan er weinig fout gaan. Alleen de meeste mensen worden verliefd en ahhh is zielig dus kopen ze TOCH ook al weten ze dat het niet deugd.

Veel mensen vinden broodfok als je er op verdiend maar niemand fokt om er bij voorbaat geld bij te leggen. (Buiten dat je een x pech kan hebben) Alle grote fokkers verdienen er aan ook al zijn ze lid en volgen ze de regels. Op 1200 euro per jack russell pup en je hebt 10 teven lopen en dekreuen dan verdien je er gewoon aan. En in mijn ogen mag dat ook. Maar veel fokkers doen schijnheilig van alles is zo duur en ik verdien echt niks. Right.

Dus voor mij is dierwelzijn de graadmeter.

En sowieso waarom zou je honden uit spanje en oostblok halen? Dat principe snap ik weer niet.


Je denkt dat mensen alleen maar gaan fokken vanwege het geld?

Liefde voor het ras is de beste reden en zulke mensen zijn er ook gelukkig.

Toe ik mijn pup had had ik helemaal niet het idee om hem te hebben als dekreu, toen hij een half jaar was las ik dat er een 3 kleur dekreuen tekort was. Toen ben ik gaan onderzoeken en overleggen met de fokker. Daarna gezondheids testen een aantal verplichte show’s (vreselijk) Om minimaal zeer goedjes te krijgen, en toen groen licht. Na 2 nesten bij super fijne fokkers was ik er klaar mee. Heb wel een beetje ingeleverd qua geld en dat boeit me niet.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:23

Billy schreef:
Wat is er globaal aan max 5 nesten per teef? Dat is vanuit de Raad van Beheer geregeld. Ga je daar overheen heb je gewoon een probleem...
Bij mij heeft nog nooit een teef meer dan 3nesten gehad. Beetje jammer wat hier geinsinueerd wordt, alsof alle rashondfokkers sjoemelen.
En voor jullie info.. Mijn vorige nest uit geteste ouders, met stamboom, ging weg voor minder dan voor de bastaarden op mp gevraagd werd..
Hou toch eens op alle rashondfokkers zwart te maken en af te branden.
Ik zie net 1200 per jack russell pup, ik ken niemand die dat vraagt. En als je 10 teven hebt lopen zijn daar altijd uitgefokte en jonge bij. Ik heb nu 5 teven. 1 heeft 3 nesten gehad en is gesteriliseerd, 1 is niet fok geschikt, 1 is drachtig, 1 krijgt volgend jaar haar eerste nest als alle gezondheidsuitslagen goed zijn, en 1 is 4 maanden en net geïmporteerd uit Polen vor nieuwe bloedlijnen.
Ik loop echt binnen van het fokken joh...


Ik kan je vertellen dat ik bij een kennel ben geweest en vroegen ze 1500 euro. Twee drie jaar geleden al!! En ik ken er meer waar 1200 de norm is.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:28

Jis_ schreef:
Zonnetje81 schreef:
Sommige hardroepende fokkers zijn de ergste. Zolang er niet wordt bezuinigd op voer, dierenarts kosten, welzijn hond, testen en je ogen en oren de kost geven kan er weinig fout gaan. Alleen de meeste mensen worden verliefd en ahhh is zielig dus kopen ze TOCH ook al weten ze dat het niet deugd.

Veel mensen vinden broodfok als je er op verdiend maar niemand fokt om er bij voorbaat geld bij te leggen. (Buiten dat je een x pech kan hebben) Alle grote fokkers verdienen er aan ook al zijn ze lid en volgen ze de regels. Op 1200 euro per jack russell pup en je hebt 10 teven lopen en dekreuen dan verdien je er gewoon aan. En in mijn ogen mag dat ook. Maar veel fokkers doen schijnheilig van alles is zo duur en ik verdien echt niks. Right.

Dus voor mij is dierwelzijn de graadmeter.

En sowieso waarom zou je honden uit spanje en oostblok halen? Dat principe snap ik weer niet.


Je denkt dat mensen alleen maar gaan fokken vanwege het geld?

Liefde voor het ras is de beste reden en zulke mensen zijn er ook gelukkig.

Toe ik mijn pup had had ik helemaal niet het idee om hem te hebben als dekreu, toen hij een half jaar was las ik dat er een 3 kleur dekreuen tekort was. Toen ben ik gaan onderzoeken en overleggen met de fokker. Daarna gezondheids testen een aantal verplichte show’s (vreselijk) Om minimaal zeer goedjes te krijgen, en toen groen licht. Na 2 nesten bij super fijne fokkers was ik er klaar mee. Heb wel een beetje ingeleverd qua geld en dat boeit me niet.


Dat zeg ik niet maar het gros gaat echt niet volop fokken om er alleen geld in te pompen. En ik heb het over de hardroepers die zeggen er niks aan over te houden. Je moet veel kosten maken als je op 5000 of voor grote honden nesten 10.000 niks kan overhouden.

Als je 1 ridgeback hebt die naar keuring is geweest en stamboom ben je op 8 a 10 pups a 1500 euro echt niet alles kwijt aan dierenarts.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Re: Hoe herken je een broodfokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:36

Maar ja niet elk ras heeft zulke grote nesten. In mijn ras heb je vooral kleinere nestjes, een nest van 8 is wel een uitzondering. Vaak zijn het er max 5. En die worden ook echt niet voor 1500 euro verkocht. (1500 euro vind ik trouwens een prima prijs voor een rashond)

Ik heb alleen een reu, die eventueel mag dekken, maar daar ga ik ook niets op verdienen. Met zo´n klein ras, is het al heel wat als die 2 keer in zijn leven zou dekken en dat dekt niet alle kosten die al in hem zitten. Maar goed, heb hem ook niet genomen om geld te verdienen;p

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Hoe herken je een broodfokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:40

Ik heb wel eens een nest van 8 gehad daar dat is heel veel voor een Jack.. Meestal een stuk of 5..