Gedumpte bokjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:34

KittyDylan schreef:
Zieke geit is een dode geit. Houd dat maar in gedachten. Deze zal veel te zwak geweest zijn helaas...

UBN is inderdaad echt verplicht, ook voor de particulier.

Enten tegen Qkoorts is ons niet verteld dat het verplicht is, @Mindim, alleen wanneer we gingen fokken. Dan wel aangeven op de website. (Geiten komen van een melkerij af, dus die weten wel waar ze het over hebben)


Kan hoor, dat dat voor particulieren niet hoeft, wij hebben een kamp met geiten en herten, dus voor ons is het verplicht.

Registratie is iig verplicht.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:51

UBN is verplicht en heeft niks met bedrijfsmatigheid te maken. Kost ook niet zoveel hoor €26,00 per jaar en vervolgens €0,25 per dier. Je zou ook aan een boer, schapenhouder of de kinderboerderij kunnen vragen om hem op hun UBN te zetten. (geboren melden) De 2 schapen van een vriend van mij staan op mijn registratie. Maar je kunt het er ook prima op wagen om het niet te doen. De kans dat ze komen controleren is op een manege nihil.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 22:41

Ja ik ben indd iets wijzer geworden over het ubn registreren en voor de prijs zou ik het zeker niet laten alleen het stukje over het nummeren van de bok....
Wie doet zo iets?
en zag dat hobbymatig ze tot een half jaar oud genummerd konden worden maar wat als je niet weet hoe oud ze zijn?

Wij staan niet op een manege maar een weiland dus wellicht krijg je dan eerder controle?

KittyDylan

Berichten: 8887
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:47

Die dierenarts kan je wel een schatting geven van hoe oud hij is. Geef je een datum rond die tijd op. Die van mij staan ook niet op hun daadwerkelijke geboortedatum, maar ergens rond die datum.
En dat schieten kan zelf, misschien een schapenhouder in de buurt die zo'n pistooltje heeft om te schieten. Wellicht, maar dat weet ik niet zeker, is het ook al genoeg het oormerk gewoon op stal te houden ipv in het oor. Je moet gewoon weten dat het bij die bok hoort.

Wij hebben nog nooit controle gehad, dus daar zou ik me niet druk om maken. Gewoon zorgen dat het op orde is, je weet maar nooit.

Anoniem

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:52

Heeft de manege waar je staat geen UBN nummer. Deze heb je namelijk ook nodig voor de Rendac toch?

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 23:00

Nee wij staan niet op een manege of een pension stal.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:17

Mindim schreef:
Heeft de manege waar je staat geen UBN nummer. Deze heb je namelijk ook nodig voor de Rendac toch?

Nee, voor paarden heb je geen UBN nodig.

Oormerk tang moet werken met de gebruikte oormerken, je kan er niet van uit gaan dat elke willekeurige tang werkt met jouw oormerken. Die grote gele koeienflappen hebben bv een hele andere tang nodig dan die kleine groene streepjes voor schapen/geiten.
Die 6 maanden regel gaat er van uit dat de dieren dan nog bij de moeder lopen, maar aangezien dit niet jouw fout is, kan je het oplossen door 6 maanden terug te rekenen vanaf dag merken +1 dag, dus om even voorbeeld van mijn lam van dit jaar te gebruiken : geboren 17/04, dus aanmelden binnen 6 maanden is tot 16/10.
Of andersom met de datum van vandaag : 29/10 dus geboren 30/04.

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:59

Kinderboerderij heeft vast UBN-registratie. Vraag het daar maar. Ze kunnen je vast helpen.

Wij hebben gewoon geiten voor de lol, niks bedrijfsmatigs, maar moesten ze destijds wel registreren.

het lijkt nu allemaal veel gedoe en zorgen, maar als je de registratie en ontworming etc eenmaal achter de rug hebt, zul je zien hoe leuk geiten zijn. Dan begint het genieten en de lol.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 00:00

tamary schreef:
Mindim schreef:
Heeft de manege waar je staat geen UBN nummer. Deze heb je namelijk ook nodig voor de Rendac toch?

Nee, voor paarden heb je geen UBN nodig.

Oormerk tang moet werken met de gebruikte oormerken, je kan er niet van uit gaan dat elke willekeurige tang werkt met jouw oormerken. Die grote gele koeienflappen hebben bv een hele andere tang nodig dan die kleine groene streepjes voor schapen/geiten.
Die 6 maanden regel gaat er van uit dat de dieren dan nog bij de moeder lopen, maar aangezien dit niet jouw fout is, kan je het oplossen door 6 maanden terug te rekenen vanaf dag merken +1 dag, dus om even voorbeeld van mijn lam van dit jaar te gebruiken : geboren 17/04, dus aanmelden binnen 6 maanden is tot 16/10.
Of andersom met de datum van vandaag : 29/10 dus geboren 30/04.

Of gewoon later, is toch niet te controleren? juli of augustus kan ook. Maakt niet uit. Maar het is natuurlijk bijzonder dat iemand die geen geiten heeft ineens een lam als geboren aanmeld. Ik zou het zonder oormerken laten lopen.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 00:02

Citaat:
En dat schieten kan zelf, misschien een schapenhouder in de buurt die zo'n pistooltje heeft om te schieten.

Schieten? met een pistooltje? Dat doe je met een bij de merken passende tang.

KittyDylan

Berichten: 8887
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 00:34

Ja, met een tang bedoel ik ook :) Kwam even niet op een ander woord dan schieten.
Maar een schapenoormerk is toch normaal hetzelfde als een geitenmerk? Althans, volgens mij die hier van de buren wel.

Edit: Och natuurlijk zijn er verschillende maten oormerken... niet aan gedacht..

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:22

Bokken bij elkaar zetten kan prima hoor. Als er veel verschil in formaat is zou ik het wel voorzichtig aan doen, maar als ze niet veel schelen is de kans op echte schade niet heel groot bij bokjes zoals die van jou. Ze zullen aan de knok gaan, maar dat is normaal gedrag voor bokken. :) Een volwassen bok er bij kan ook wel, maar die zijn niet bepaald subtiel in hun correcties, dat is niet altijd leuk om te zien.


Oormerken inzetten: Als je een UBN hebt kan je oormerkjes bestellen. Je moet de groene hebben. (Er zijn meer kleuren beschikbaar, maar die zijn voor specifieke situaties. Bijv. een vervangend merk, of een merk voor dieren die ook een maagbolus/pootband/tattoo hebben) De eigenaar van de kinderboerderij waar je contact mee heb heeft ongetwijfeld een tang om ze mee in te zetten, als ik jou was zou ik die even vragen. Anders zal een veearts het ook wel hebben, maar dan zit je meteen weer aan die kosten vast en dat is een beetje zonde van het geld.

Ontwormen kan je evt. gewoon met een restant equest pramox wat je voor je paard gebruikt doen. Dat is ook wat ik de laatste keer specifiek voor mijn bokken meegekregen heb. Dosering hetzelfde als bij paarden. Je kan ook even goed in de vacht rondneuzen naar mijten/luizen, in dat geval een beetje butox (of iets anders naar eigen smaak/idee) gebruiken. Van de moeder af gaan is nogal een klap voor lammetjes, dan zijn ze wat gevoeliger voor dat soort ongedierte.



Wat betreft een ander bokje voor er bij: Bokjes zijn nagenoeg waardeloos, zeker dit kleine spul waar nauwelijks vlees aan zit. Ik acht de kans dat je gratis bokjes als gezelschap aangeboden krijgt vrij groot als je met dit verhaal op de facebookpagina van een rasvereniging aankomt vrij groot.



En wat betreft q-koorts entingen: Ik hoefde dat alleen te doen omdat ik naar keuring wilde met mijn dieren. Doe je dat niet, is het niet verplicht. :) Beetje hetzelfde als met paarden: Als je niet naar wedstrijden gaat is het niet verplicht om de entingen te zetten.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:26

1 oormerkje bestellen gaat niet. Als je beslist een oormerk wilt zou ik bij die kinderboerderij vragen of ze hem als geboren willen opgeven en een merkje erin doen. Maar zoals gezegd k zo het zo laten. Ik heb hier een geit gehad die al oud was toen ik hem kreeg, die was ook niet geregistreerd. Nou daar lig ik niet wakker van.

Zoolgangster

Berichten: 9602
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:40

Lindsey_99 schreef:
Agos, wat een ukjes. Zelfde lot als alle rammetjes; castratiekosten zijn hoger dan de waarde van het beestje. Fijn dat je ze castreren laat en een goed huis geeft. Inderdaad binnenin de wei klimmateriaal geven, met evt. een stukje rondom afgezet, en een goed hoog hek is noodzaak. Springen kunnen ze als de beste.
Je kunt in de stal met een paar planken een stuk afzetten voor de geiten, waar de paarden niet onderdoor kunnen komen.
Veel plezier met de heren.

(je weet wat een boer zegt he...als je wilt leren vloeken....koop een paar geiten :D ;) )



Haha, dat laatste zei mijn vader ook altijd, "het zijn hele onchristelijke beesten, ze leren je vloeken."

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:05

Als je een beetje twijfelt over hoe je het moet aanpakken met het UBN dan kan je gerust het RVO even bellen. Leg de situatie even uit, ze denken heel goed met je mee en kunnen je helpen met hoe je ze het beste aan kan melden. Ik heb ze al meerdere malen gebeld met gekke situaties met oormerken.

Oormerken moet je inderdaad even bestellen, en die komen nooit per 1. Maar volgens mij zijn er best sites te vinden waar je er een tiental kan bestellen.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 12:22

De oude beheerder van de kinderboerderij heeft aangegeven als ik het wil en een ubn nummer heb aangevraagd ze best die oormerken erin wil zetten voor me maar ze vroeg me wel nadrukkelijk of ik hier wel mee wilt doorgaan.
Ze zegt ik snap je idee over slacht maar je zit er wel weer voor jaren aan vast en 1 bok alleen is ook geen optie,tja het zet me aan het denken want het zou straks alleen op mij aan gaan komen want mn stalgenoot belde vanmorgen dat ze er echt naar van is en er geen meer wilt aanschaffen.
We zijn nu ook wat wijzer kwa ziektes ect en als ik het allemaal zo lees is een geit nog een heel gevoelig diertje en vraag ik me af of hij wel zonder ziek te worden bij ons op die grote wei kan.
Hij zou 24/7 buiten komen met schuilhok,voor nu staat hij tijdelijk in de shetten stal maar die staan er met rot weer ook voor omdat ze er gebruik van willen maken.

We hebben wel een kennis die ook wat geiten heeft lopen en gaan haar vragen of ze hem eventueel wilt.
Ik vind het prima om de kosten van zn castratie op me te nemen als hij dan maar goed terecht komt tussen soortgenoten.

Ik ben het aangegaan omdat ik het zo zielig voor die 3 vond en met het idee je krijgt het beter als hoe je het nu hebt maar nu hij nog alleen is ben ik daar niet zeker meer van.
Een paard alleen vind ik een no go en nu ga ik het die bok aan doen hoe eerlijk is dat?

Ik hoop echt dat die kennis hem op wilt nemen in haar kudde ik betaal met alle liefde zn castratie voor hem.

Ik vind het wel echt fijn dat jullie me van alle nodige informatie voorzien al is het in sommige opzichten niet wat je wilt horen.

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:13

Ik kan je niet helpen TS, ik heb geen verstand van geiten. Maar ik wil je wel even complimenteren over je denkwijze, in het belang van het diertje! _/-\o_

Ik hoop dat je een geschikt plekje voor hem vindt waar ie lekker geit kan zijn, met soortgenootjes.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:03

pillow schreef:
1 oormerkje bestellen gaat niet. Als je beslist een oormerk wilt zou ik bij die kinderboerderij vragen of ze hem als geboren willen opgeven en een merkje erin doen. Maar zoals gezegd k zo het zo laten. Ik heb hier een geit gehad die al oud was toen ik hem kreeg, die was ook niet geregistreerd. Nou daar lig ik niet wakker van.


*komt onder meeleessteen vandaan.

Wat je zegt is niet waar. Ik werk voor een bedrijf dat dieridentificatiemiddelen maakt. Dat wil zeggen: oormerken voor koeien, schapen, geiten en varkens. Het bestellen van een oormerk voor 1 dier is weldegelijk mogelijk. Hoe moet er anders voor gezorgd worden dat alle dieren geregistreerd worden als je alleen maar per vastgesteld aantal kan bestellen?

Het is absoluut verplicht om de dieren te registreren op je ubn. Ze zullen misschien niet komen controleren, maar als ze het wel doen ben je echt zwaar de pineut. Daarbij moet het dier ook geregistreerd staan op het ubn van het adres waar het zich bevind, dus niet op het adres van de kinderboerderij in de buurt. TS moet echt een ubn gaan aanvragen als ze besluit het bokje te houden.

Zoals iemand eerder al schreef zijn de oormerken voor schapen en geiten hetzelfde. Misschien is het handig dat de TS even contact opneemt met de Wolfederatie voor het bestellen hiervan. Je hebt al een merk vanaf €0,76 ex. btw.

Wat Tamary schrijft over de oormerktang klopt. Je moet zorgen dat je de tang gebruikt die hoort bij de merken die je besteld hebt. Je kan niet de tang van leverancier A gebruiken voor de merken van leverancier B. Zorg dus dat je daar even naar vraagt als je een merk gaat bestellen.

Het is niet mijn bedoeling om reclame o.i.d. te maken. Puur info en ervaring vanuit mijn werkveld. Als je meer hulp nodig hebt mag je me gerust een PB sturen.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:35

Citaat:
Daarbij moet het dier ook geregistreerd staan op het ubn van het adres waar het zich bevind, dus niet op het adres van de kinderboerderij in de buurt.

Dat het dier geregistreerd moet staan op het adres waar het zich bevindt is niet waar. Er zijn zat mensen die schapen bij boeren in het land hebben. Of bij kennissen die de boomgaard kaal moeten hebben, of noem maar wat. Mijn rammen lopen ook de hele zomer bij iemand anders, die heeft geen UBN maar wel een weitje. In de winter lopen ze met zn allen bij mijn buurman, die is veehouder. Dan ga ik ze toch niet voor 3 maanden overschrijven naar buurman.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:58

Pillow je hebt niet alleen dier registratie maar ook land of perceelbregistratie zodat er precies bekend is welje dieren in welk landje en wanneer staan. Dat moet je allemaal op je ubn portaal registreren.

Ik had tot voor kort geiten wij hebben de laatste dames dit jaar verkocht. Ik heb mn ubn even op rust gezet wanneer het volgend jaar voor paarden verplicht word kan die zo weer geactiveerd worden

@ts wat sneu dat hij nu alleen is persoonlijk zou ik een huisje voor hem zoeken waar meer geitjes zijn. Of je moet inderdaad zelf meer geitjes willen houden.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:08

pillow schreef:
Citaat:
Daarbij moet het dier ook geregistreerd staan op het ubn van het adres waar het zich bevind, dus niet op het adres van de kinderboerderij in de buurt.

Dat het dier geregistreerd moet staan op het adres waar het zich bevindt is niet waar. Er zijn zat mensen die schapen bij boeren in het land hebben. Of bij kennissen die de boomgaard kaal moeten hebben, of noem maar wat. Mijn rammen lopen ook de hele zomer bij iemand anders, die heeft geen UBN maar wel een weitje. In de winter lopen ze met zn allen bij mijn buurman, die is veehouder. Dan ga ik ze toch niet voor 3 maanden overschrijven naar buurman.


Dat jij het niet doet wil niet zeggen dat het niet moet ;)

Feitelijk gezien moet jij dan dus inderdaad die dieren op het ubn van je buurman zetten. Met koeien werkt het net zo. Mijn buurman heeft ook een aantal weides een heel eind verderop, als hij de dieren daar naartoe verplaatst worden ze ook overgedragen aan het ubn dat bij die weides hoort.

Als je dit niet doet zijn de dieren ineens van je ubn/perceel verdwenen waar ze wel op geregistreerd staan en dat kan de overheid niet aan. Ze moeten en zullen weten waar alle dieren zich bevinden, ook als je ze alleen voor de hobby houdt. Dat haalt voor heel veel mensen de lol van hobbygeitjes/koeien er wel af. En is voor de veehouders een van de zovele regels waar ze zich aan dienen te houden.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 16:40

Helaas net bericht dat die vrouw geen bokje erbij wilt omdat ze zelf een aantal drachtige geiten heeft.
Ik heb toch besloten een ander huisje voor hem te zoeken.
Zou hem graag houden omdat het een grappig ding is maar ik vind het gewoon niet eerlijk tegen over hem om hem alleen tussen de paarden te zetten zonder soort genootjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:53

cinniz123 schreef:
Helaas net bericht dat die vrouw geen bokje erbij wilt omdat ze zelf een aantal drachtige geiten heeft.
Ik heb toch besloten een ander huisje voor hem te zoeken.
Zou hem graag houden omdat het een grappig ding is maar ik vind het gewoon niet eerlijk tegen over hem om hem alleen tussen de paarden te zetten zonder soort genootjes.

Kan je overleggen met de kinderboerderij? Dat jij hem laat castreren en dat hij dan bij hen in de groep kan?

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 18:10

We zijn al 2 keer daar geweest maar willen hem niet en kan ze helaas niet dwingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 18:22

cinniz123 schreef:
We zijn al 2 keer daar geweest maar willen hem niet en kan ze helaas niet dwingen.

Ongecastreerd maak je sowieso weinig kans vrees ik. Zijn er andere kinderboerderijen of hertenkampen in de buurt..